به گزارش مخاطب24 به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان:تولید ریل ملی به ویژه ریل خطوط پرسرعت ۶۰E۱ یکی از مهمترین افتخارات دهه اخیر صنعت کشور است که در دوران تحریم به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان انجام شد. این همت ذوب آهنیها در ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ منجر به دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل شد. به بهانه این دستاورد ماندگار، با تنی چند از همکاران سخت کوش کارگاه نورد ۶۵۰ گفتگو نمودیم که در پی میآید:
البرز اسدی معاون تجهیزات الکتریکی نورد ۶۵۰ در این خصوص گفت: در سال اول راه اندازی پروژه ریل، عملیات مربوط به نصب تجهیزات پرداخت، بستهبندی و test center انجام شده بود، اما به هنگام راهاندازی قفسههای نوردی، امکان حضور کارشناسان خارجی میسر نشد. از این رو با دستور مدیران شرکت تصمیم به ادامه عملیات راهاندازی خط توسط کارکنان ذوب آهن اصفهان شد که خوشبختانه این اراده در بین همکاران وجود داشت و به همت تیمی که تشکیل شد عملیات راهاندازی و اصلاح برنامههای plc و wincc قفسههای ۴ و۵ خط نورد شروع و عملیات تست سرد و گرم در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز با موفقیت انجام شد. مهندس البرزاسدی-.jpg
اسدی افزود: دومین چالشی که در مسیر تولید ریل ملی با آن مواجه شدیم مربوط به اشکال درایو ولتاژ متوسط قفسه ۵A موتور ۵ مگاوات در سال ۱۴۰۰ بود که در حین نورد از کار افتاد و کلیه برنامههای CPU و سیستمکنترلی آن پاک شده بود که آن زمان به دلیل وجود تحریمها، کارشناسان خارجی از حضور و رفع اشکال خودداری نمودند. اما نهایتا با درایت مدیریت مهندسی نورد و توانمندی همکاران برق نورد ۶۵۰ فعالیت تعمیر و راهاندازی درایو با ۱۵ شبانه روز کار مداوم انجام شد.
معاون تجهیزات الکتریکی نورد ۶۵۰ بیان داشت: در طول این چند سال قریب به ۱۰۰ مورد فعالیتهای بهینهسازی، تغییر طرح و اصلاح برنامههای plc و دستگاهای Test center مکانیزمهای پروژه ریل در راستای کاهش توقفات و بهبود روند بهرهبرداری توسط کارکنان توانای برق نورد ۶۵۰ انجام شده است از جمله اجرای صفر تا صد پروژه H۳۰۰، بومیسازی ساخت کارت مبدل فرکانسی دستگاه Eddy current، برنامه نویسی و ایجاد data base برای اندازهگیری ابعادی ریل s۴۹ در دستگاه H.P.M و دهها مورد دیگر. در پایان از تمامی همکاران گرامی نورد ۶۵۰ که طی این سالها با تلاشهای مضاعفی که داشتند و همچنین سایر مدیریتها و معاونتهای محترم که همکاری نزدیک در به ثمر رساندن پروژه تولید ریل ملی داشتند قدردانی میکنم و آرزوی عزت و سر بلندی برای ذوبآهن عزیز را دارم.
کریم زاده.jpg
در ادامه حجتاله کریمزاده معاون مکانیک نورد ۶۵۰ اظهار داشت: پس از اجرای پروژه ریل ملی و شروع تولید ریل و اهمیت آن در صنعت ریلی کشور، برای رفع مشکلات تامین قطعات و عدم همکاری کارشناسان خارجی، تصمیم بر بومیسازی تجهیزات مورد نیاز در کارگاه نورد ۶۵۰ شد. در این رابطه مجموعه معاونت مکانیک با تکیه بر توانایی بسیار بالای مهندسها، فورمنها و کارکنان سختکوش خود اقدام به طراحی و اجرای پروژههای مهمی نمود که مهمترین آنها عبارتند از تعویض پمپهای پلانجری فرسوده و پوسته زدای اولیه با پمپهای بهروز که موجب افزایش بهره وری و کاهش توقفات میشوند، تعویض هیدروموتورهای قفسههای ۵ و ۵A و ۶ با هیدروموتورهای با توان بالاتر، تغییر طرح سیستم آبرسانی قفسههای ۵ و ۶ که کاهش زمان تعویض قفسه و افزایش تولید را در پی دارد و شاخصترین اقدام صورت گرفته تهیه نقشه و ساخت هداستمپینگ بود که باعث جلوگیری از توقفات و همچنین خروج ارز از کشور در شرایط تحریم شد.
رحیمی معاون.jpg سعید رحیمی معاون تولید نورد ۶۵۰، بومیسازیهای صورت گرفته در این معاونت را در دو بُعد تجهیزاتی و بهروزرسانی نقشهها دانست و گفت: یکی از مهمترین قطعاتی که در سالهای اخیر در ذوب آهن اصفهان بومی سازی شده است مربوط به خشاب دستگاه HOT STAMPING فرایند تولید ریل میباشد که توسط کارشناسان دفتر طراحی کالیبر و کارگاه نورد ۶۵۰ پیگیری و به نتیجه رسید. همچنین به روز رسانی نقشهها و کالیبراسیون، به افزایش کیفیت محصول تولیدی منجر خواهد شد. معاون تولید نورد ۶۵۰ افزود: ریلهای ۵۴E۱ و ۴۹E۱ و ریل زبانه سوزن که در متروها کاربرد دارد از جمله محصولاتی است که بعد از تولید محصولات اولیه ریل با همت بالای کارکنان متخصص ذوب آهنی به سبد محصول کارگاه نورد ۶۵۰ اضافه گردید.
رحیمی لازم به ذکر دانست: در همان زمانی که کارشناسان خارجی در ذوب آهن حضور داشتند نیز عمده پیشنهادات در راستای بهبود فرایند تولید از سوی کارشناسان ذوب آهنی ارائه میشد.
معاون تولید کارگاه نورد ۶۵۰ در پایان ضمن تقدیر از تلاشگرانی که در رسیدن به این افتخار ملی کوشیدند گفت: تولید محصولات جدید همچنین ریل صادراتی از برنامههای پیش روی این کارگاه است که ساخت قفسههای نوردی جدید رسیدن به این اهداف را سرعت خواهد بخشید.