کد خبر: ۴۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸

دستاورد‌های ارزشمند ذوب آهن اصفهان در حوزه ارتقاء عملکرد مالی

امروزه بازار فولاد متاثر از تحولات بازار مصرف و گسترش تنوع کاربرد‌های آن در صنایع و زیرساخت‌ها، فضای رقابتی خاصی را پیدا کرده است. طبیعتاَ در این هنگام شرط رقابت‌پذیری و رشد صنایع فولادی، شناخت بازار مصرف و عرضه محصولاتی ارزش‌افزا و متناسب با نیاز بازار‌ها است.
دستاورد‌های ارزشمند ذوب آهن اصفهان در حوزه ارتقاء عملکرد مالی

به گزارش مخاطب24 به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان:در همین راستا ذوب‌‎آهن اصفهان که لقب مادر صنعت فولاد کشور را به دوش می‌کشد، با برنامه‌ریزی برای تولید محصولات نوآورانه و پاسخگویی به نیاز بازار توانسته است علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازار‌های صادراتی خود را در بیش از ۲۰ کشور جهان توسعه دهد و به این ترتیب رشد درآمد قابل توجهی را تجربه کند. از سوی دیگر، این شرکت با متمرکز شدن بر تامین پایدار و به صرفه نهاده‌های تولید مانند زغال‌سنگ و سنگ‌آهن و تکیه و اعتماد بر تولیدکنندگان داخلی در مسیر مدیریت هزینه‌های تولید حرکت می‌کند که ماحصل این راهبرد‌ها و استراتژی‌ها بهبود عملکرد مالی این شرکت بوده است.

به عبارت دیگر، رشد و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی در محیط کسب وکار از طریق افزایش درآمد و سود قابل بررسی است و پیشرفت در این دو حوزه به اتخاذ استراتژی درست و کارآمد نیاز دارد. ذوب آهن اصفهان نیز با در نظر داشتن اهمیت این مسئله، راهبرد‌های سازنده‌ای را برای ارتقاء عملکرد مالی خود در دستور کار قرار داده است. در واقع این شرکت با ایجاد تحول در راهبرد‌های کلان و استراتژی‌های خود موفق شد سطح درآمد‌های عملیاتی و سودآوری خود را در سال ۱۴۰۲ ارتقاء دهد و با حرکت در مسیر بهبود و پیشرفت، سود ناخالص مثبت را در این سال به ثبت برساند.

صادرات، محور سودآوری پایدار

ذوب آهن اصفهان در سال‌های اخیر گام‌های مثبت و ارزنده‌ای را در خصوص تولید محصولات ارزش‌افزای فولادی برداشته است تا بتواند متناسب با نیاز مشتریان، سبد محصولات خود را ارتقاء دهد و در مسیر بهبود عملکرد مالی حرکت کند. وجود چنین دیدگاهی موجب شده است تا این شرکت به یکی از برجسته‌ترین فولادسازان کشور برای تولید محصولات ارزش‌افزا و نوآورانه تبدیل شود و نقش استراتژیکی را در تامین محصولات فولادی مورد نیاز زیرساخت‌ها و بخش ساختمان کشور ایفا کند. در واقع توسعه سبد محصول و معطوف شدن به بازار‌های صادراتی، از رویکرد‌های اصلی ذوب آهن اصفهان برای درآمدزایی مضاعف و بهبود عملکرد مالی بوده است.

میلگرد ساده و آجدار، کلاف، شمش فولاد، ناودانی، مفتول و نبشی بخشی از سبد محصولات ذوب‌آهن را تشکیل می‌دهند که با تغییر رویکرد‌های تولید قبلی، انواع تیرآهن بال‌پهن، بال‌نیم‌پهن موازی، ریل و آرک معدن به محصولات این مجتمع اضافه شده است. این مسئله موجب شده است تا ذوب آهن اصفهان متنوع‌ترین سبد محصول را در میان رقبای خود داشته باشد و بتواند از این طریق سهم خود را از بازار افزایش دهد. این مجتمع با تمرکز بر رشد تولید محصولات ارزش‌افزا و نوآورانه توانست رشد درآمد‌های عملیاتی و سود ناخالص را در سال ۱۴۰۲ ایجاد کند. درآمد‌های عملیاتی این شرکت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نیز برابر با ۱۱۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال بود که ۸۸ درصد از آن از طریق فروش داخلی و ۱۲ درصد آن از فروش صادراتی محصولات حاصل شده است.

ذوب آهن اصفهان در سال گذشته موفق شد که مجموع درآمد‌های عملیاتی خود را به ۵۷۳ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۶ درصد افزایش داشت. از مجموع درآمد‌های این شرکت ۶۲ درصد از طریق فروش داخلی و ۳۸ درصد از فروش صادراتی حاصل شده است. ذوب آهن اصفهان موفق شد در سال گذشته به سود ناخالص ۱۵ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریالی دست یابد. رویکرد توجه به تولید محصولات ارزش‌افزا موجب شد تا این شرکت از فروش تیرآهن، ریل و نبشی و ناودانی در بازار داخلی در سال ۱۴۰۲، سود ناخالص ۱۷ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریالی را به دست آورد و در بازار‌های بین‌المللی نیز با فروش شمش و تیرآهن به سود ناخالص سه هزار و ۸۹۰ میلیارد ریالی دست پیدا کند. در واقع شرکت ذوب آهن اصفهان با تمرکز بر صادرات تیرآهن بال‌پهن که به نوعی محصولات جدیدی برای این شرکت به شمار می‌آید، توانسته است جهش قابل‌توجهی را در عملکرد مالی خود ایجاد کند.

این شرکت در سال ۱۴۰۲ بازار‌های صادراتی خود را به بیش از ۲۰ کشور توسعه داد و مقاصد صادراتی این شرکت در سال گذشته، کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس، کشور‌های آسیای میانه و شرقی و کشور‌های اروپایی و آفریقایی بوده است. در اهداف و برنامه‌ریزی‌های صادراتی ذوب آهن اصفهان برای سال ۱۴۰۳ نیز افزایش صادرات به کشور عراق و کشور‌های حوزه «CIS» در نظر گرفته شده است. باید یادآور شد که به لحاظ وزنی نیز ۴۱ درصد از محصولات این شرکت در بازار‌های صادراتی عرضه شده است. به این ترتیب ذوب آهن اصفهان عنوان دومین صادرکننده برتر سال ۱۴۰۲ در بین صنایع فولادی را به خود اختصاص داد و در رتبه دهم صادرکنندگان برتر کشور جای گرفت.

راهکار استراتژیک

ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و با قدمت‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور، مدیریت هزینه‌های تولید و ارتقاء کیفیت محصولات را در کانون توجه خود قرار داده است تا بتواند عملکرد مالی خود را بهبود ببخشد. تکنولوژی تولید فولاد در این شرکت بر مبنای روش کوره بلند است و این مسئله یعنی تامین سنگ‌آهن و زغال سنگ بخش عمده هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به محدودیت ذخایر زغال‌سنگ کک ‎شو در کشور، بخشی از این ماده اولیه از طریق واردات تامین می‌شود که این مسئله تاثیر زیادی را در افزایش هزینه‌های این شرکت دارد. در همین راستا، ذوب آهن اصفهان به منظور کاهش ریسک مواد اولیه و کاهش هزینه‌های تامین آن در نظر دارد که زغال‌سنگ مورد نیاز خود را از ذخایر معدنی در داخل کشور تامین کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که توسعه صنعت زغال‌سنگ و فعال سازی ظرفیت‌های موجود در کشور می‌تواند با تامین مواد اولیه این شرکت، هزینه واردات را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد که اثرات آن در بهبود و کاهش هزینه‌های تامین مشهود خواهد بود. به همین دلیل امروز یکی از اولویت‌های اساسی ذوب آهن اصفهان همکاری با تولیدکنندگان زغال سنگ کشور است و حتی در این مسیر امتیازاتی را نیز برای این تولیدکنندگان در نظر گرفته است. این شرکت به منظور تامین سنگ‌آهن مورد نیاز خود سرمایه‌گذاری برای تملک برخی از معادن سنگ‌آهن کشور را در دستور کار دارد. این مسئله با کاهش هزینه‌های خرید سنگ‌آهن و در نتیجه مدیریت بهای تمام شده محصول می‌تواند نقش مهمی را در بهبود عملکرد مالی این شرکت داشته باشد.

ارتقای بهره وری، کاهش توقفات و برنامه ریزی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در بهترین زمان، از دیگر موضوعاتی است که ذوب آهن اصفهان بر آن متمرکز شده است؛ چراکه ارتقای سطح آماده به‌کاری تجهیزات و سطح بهره وری خطوط تولید منجر به ارتقاء کیفی و کمی محصولات می‌شود و با بهبود فرایند‌ها و ضمن کاهش هزینه‌های تولید، عملکرد سودآوری بنگاه را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، ذوب آهن اصفهان تلاش دارد که با تمرکز بر این موضوع، اهداف و برنامه‌های خود را مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید نیز محقق کند. در این راستا، می‌توان به انجام عملیات بازسازی بخش‌های مختلف کارخانه و زیرساخت‌های موجود اشاره کرد. همچنین می‌توان از نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان نام برد که در سال ۱۳۵۰ به عنوان پیش‌نیاز واحد کوره بلند به بهره‌برداری رسید و با توجه به گذشتن عمر مفید آن، بازسازی دیاراتور‌ها انجام گرفت تا به این ترتیب ریسک تامین پایدار آب در نیروگاه برق و خطوط تولید فولادسازی به حداقل برسد.

در پایان باید یادآور شد که به منظور کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، ذوب آهن اصفهان فرهنگ بومی‌سازی قطعات و تجهیزات را در مجموعه تثبیت کرده است. این مسئله به بهبود دانش فنی و ارتقاء سطح خلاقیت و نوآوری کمک شایانی می‌کند که نمود آن در بهبود کمی و کیفی محصولات و افزایش رقابت‌پذیری ذوب آهن اصفهان در بازار‌های داخلی و جهانی قابل مشاهده است.

برچسب ها: ذوب آهن اصفهان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
روایت راننده بی ام و از زورگیری در روز روشن روایت راننده بی ام و از زورگیری در روز روشن
ویدیویی از زورگیری از راننده بی ام و آی ۸ در ترافیک روی یکی از پل پارک وی منتشر شده بود و حالا راننده این خودرو توضیحاتی درباره زورگیری ساعت ۱۵ روی این پل و خساراتی که به خودرویش وارد شده، داده است.
در بعضی مواقع بهترین کار سکوت است در بعضی مواقع بهترین کار سکوت است
گاهی اوقات، قدرتمندترین کاری که می‌توانید انجام دهید سکوت کردن است.
بیماری پوستی دیوید بکام چیست؟! بیماری پوستی دیوید بکام چیست؟!
طبق گزارش رسانه آمریکایی ال فوتبولرو، دیوید بکام به بیماری پوستی آتوپیک مبتلا شده است.
رئیس‌جمهور چند ساعت در روز کار می‌کند؟ رئیس‌جمهور چند ساعت در روز کار می‌کند؟
رئیس جمهور در روز بیش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند
گروگانگیری مرد ثروتمند افغانستانی در تهران گروگانگیری مرد ثروتمند افغانستانی در تهران
حالی که متهم راز گروگانگیری میلیاردی را برملا کرده و پلیس در جست‌وجوی گروگان بود، مرد تاجر که از سوی همدستان متهم رها شده بود، نزد پلیس رفت و راز ربودنش را فاش کرد.
راهکاری برای ترمیم کدر شدن چراغ‌های خودرو راهکاری برای ترمیم کدر شدن چراغ‌های خودرو
کدر شدن چراغ‌های خودرو یکی از عواملی است که باعث کاهش نوردهی می‌شود. چه دلایل و راهکار‌هایی برای پیشگیری از کدر شدن چراغ‌ها وجود دارند؟
آیا شما انسانی جذاب هستید؟ آیا شما انسانی جذاب هستید؟
آیا تا به حال کسی را دیده‌اید که به شما خیره شده باشد و از خود بپرسید: «دارد به چه چیزی نگاه می‌کند؟» حقیقت این است که بسیاری از ما دقیقا نمی‌دانیم چقدر در نظر دیگران جذاب هستیم. ما عادت داریم روی اشکالاتمان تمرکز کنیم و از نکات کوچکی که ممکن است به ما گوشزد کند که جذاب‌تر از آن چیزی هستیم که فکر می‌کنیم، غافل شویم. نتیجه یک تحقیق که در سال ۲۰۱۷ میلادی در نشریه «مرز‌ها در روانشناسی» منتشر شد، نشان داد که جذابیت یک تجربه چندحسی است.
صفحه خبر بالای تصاویر