کد خبر: ۴۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴

بیمه‌های باربری؛ تداوم حضور یا ادغام خدمات

مهرنوش شیرانی، مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه تعاون، در یادداشتی اختصاصی درباره چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بیمه باربری در ایران سخن گفت.
بیمه‌های باربری؛ تداوم حضور یا ادغام خدمات

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون:مهرنوش شیرانی، مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه تعاون، در یادداشتی اختصاصی درباره چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بیمه باربری در ایران سخن گفت.
بیمه‌های دریایی که سرآغاز و مادر صنعت بیمه در روزگار فعلی است، از کافه‌ای که محل تجمع و استراحت دریانوردان و تجار در قلب لندن بود پاگرفت و با بسط و گسترش به تداوم و اثربخشی بیمه به عنوان آسایش خاطر در همه جوانب و یکی از ضرورت‌های زندگی امروزی بدل شد.

اما امروزه چگونه روزگار می‌گذرانند؟

اینکه صنعت بیمه در ایران با گرته برداری از کشور‌های غربی در دوران توسعه و فراگیری قرار گرفته و نیاز به آن هنوز هم جزئی از ضرورت‌های سبد هزینه قاطبه مردم به حساب نمی‌آید نه تنها به مخاطبین آن، بلکه به متولیان امر نیز آسیب خواهد رساند.

گرچه تعداد شرکت‌های بیمه مستقیم و اتکایی در سال‌های اخیر رو به افزایش گذارده، اما باید به میزان ضریب نفوذ بیمه نیز توجه ویژه نمود. حال آنکه افزایش تعداد برداشت کنندگان از یک سهم ثابت، منجر به تقسیم آن در میان شرکت‌های بیمه شده و سردرگمی ناشی از عدم آگاه سازی جامعه نسبت به ضرورت وجود چنین پشتوانه‌ای، نتیجه‌ای جز رقابت بر سر اعمال تخفیفات و ارائه پیشنهادات مالی به جای تاکید بر دانش، تخصص، کیفیت خدمات و ضرورت وجود آن‌ها و در نهایت، عدم وفاداری مشتریان نخواهد داشت. در این میان رشته باربری، بیش از پیش مغفول مانده و در جامعه امروز ایران در حال تبدیل شدن به خدمات جانبی در کنار سایر پرتفوی بیمه گزاران بزرگ شده است.

نگاهی به تعداد بیمه نامه صادره، میزان حق بیمه تولیدی، حجم خسارت پرداختی، درصد وصول حق بیمه‌ها و نگاه مشتری به این رشته که روزگاری از سودده‌ترین بیمه‌های بازرگانی به حساب می‌آمد، این نگرانی را تشدید می‌کند.

زنگ خطر

آمار ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در رشته باربری نشان از کاهش ۵ درصدی تعداد بیمه نامه صادره، ۵.۳ درصدی در حق بیمه تولیدی و از طرفی رشد ۲۱۲ درصدی در خسارت پرداختی و ۲.۳ درصدی در تعداد موارد خسارت نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ دارد. این ارقام نشان از کاهش بی رویه حق بیمه و گسترش ارائه تخفیفات و ایجاد شرایط مشارکتی مضاعف برای بیمه گزاران شده و اینکه درصد آن هنوز به حد قابل ملاحظه‌ای نرسیده ناشی از افزایش نرخ ارز است که بخشی از اثر نرخ‌های نزدیک به صفر و ارائه بیمه نامه رایگان را خنثی نموده است. از طرفی بخشی از آسیب وارده ناشی از مسئولیت متصدیان حمل و نقل است. مسئولیتی که اگرچه برپایه قانون تجارت و ماهیت ذاتی آن می‌بایست از سوی متصدی حمل بیمه شود به سبب عدم اگاهی، هزینه حق بیمه آن توسط صاحب کالا پرداخت شده و درنتیجه در بسیاری مواقع منجر به اظهار غیرواقع ارزش بار برای کاهش حق بیمه و درنتیجه متضرر شدن بیمه گزار می‌گردد.

همچنین بر اثر تهیه بیمه نامه مسئولیت متصدیان توسط صاحب کالا، ضرورت و الزام تهیه بیمه نامه باربری درک نشده و مکرر و مؤکد، اصرار به بیمه نمودن بار خود در زمان تحویل کالا به شرکت‌های باربری را دارند و در نتیجه از حقوق حقه خود آگاه نمی‌گردد.

راهکار چیست؟

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه مستقیم می‌بایست منجر به افزایش کیفیت دانش و خدمات شده و از چوب حراج زدن به آنچه منافع ملی و بیت المال سهامداران شرکت‌ها است مانع گردد. همچنین رشد تعداد شرکت‌های اتکایی می‌بایست باعث توجه ویژه به شرایط ارائه شده و نرخ‌های بیمه‌ای منطبق با استاندارد‌های جهانی گردد و کارشناسان امر مسئولیت خود را در رسیدگی به این نابه سامانی، مهم‌تر از پیش برشمارند.

دوران تحریم‌های ظالمانه به سر خواهد آمد و ورود به بازار جهانی، متخصصان امر در ایران عزیزمان را زیر سوال خواهد برد. حتی در صورتی که با وجود ربودن گوی سبقت از یکدیگر، تملک پرتفو‌های خرد و کلان را در اختیار بگیریم، با یک خسارت نابهنگام و کلی، صنعت بیمه را درگیر خواهیم نمود. چراکه هر چند تبلیغات گسترده‌ای روی پوشش‌های اتکایی انجام می‌پذیرد، اما بر صاحب نظران و کارشناسان پوشیده نیست که ریسک خطرات در داخل کشور محبوس بوده و با توجه به سهامداری شرکت‌ها در قرارداد‌های اتکایی یکدیگر، عملا بازخورد رفتار‌های هیجانی و رقابتی به تمامی ذینفعان باز خواهد گشت.

اگر کیفیت دانش و روزآمد نمودن قرارداد‌ها بر پایه استاندارد‌های جهانی افزایش یابد و شبکه فروش قدرتمند در صنعت تنها راه رقابت را ارزان فروشی ندانسته و دستگاه‌های محترم نظارتی، نقش خود را بیش از پیش پررنگ نموده و همه خانواده بزرگ این صنعت در افزایش آگاهی بیمه گزاران محترم و توسعه فرهنگ بیمه، به ضرورت وجود بیمه نامه‌ای مکفی و کارشناسی شده با قیمت تمام شده حقیقی اهتمام ورزند، هنوز هم می‌توان راه نجاتی برای این رشته یافت؛ در غیر اینصورت ادغام آن در زیر گروه سایر رشته‌ها دور از تصور نخواهد بود.

فراموش نکنیم، بیمه یک تبلیغ، بازارگرمی و یا هدیه‌ای بر روی محصول نیست.

بیمه یک خدمت است. خدمتی که در گرو اقدامات عملی و نه شکلی آن، آسایش خاطر بیمه گزار و صاحب سرمایه را در زمان حادثه فراهم می‌آورد.

چرا مثال‌ها و دیدگاه‌های اغلب بیمه گزاران در ابتدای مذاکرات با این جمله شروع می‌شود؟

بیمه خسارت نمی‌دهند! اما در زمان صدور خوب پول می‌گیرد.

یکبار دیگر به خودمان رجوع کرده و از ابتدا این متن را بخوانیم. صنعت بیمه محل ارتزاق کارکنانی دلسوز و همکارانی وفادار است. تصویر ذهنی بیمه گزاران را تنها بیمه گران اصلاح خواهند نمود.

برچسب ها: بیمه تعاون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
اعترافات سه جاسوس موساد اعترافات سه جاسوس موساد
اعترافات سه جاسوس موساد که یکی از آنها موقعیت محل سکونت رایان قاسمیان دو ماهه را به دشمن صهیونیستی داده بود و از صداوسیما پخش شده را می‌بینید.
جزئیات تماس تلفنی مکرون با پوتین درباره ایران جزئیات تماس تلفنی مکرون با پوتین درباره ایران
کرملین شامگاه سه‌شنبه از تماس تلفنی میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خبر داده و با انتشار بیانیه‌ای مطرح کرد: رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور ماکرون بر حل بحران برنامه هسته‌ای ایران از طریق ابزار‌های سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.»
آثار شگفت انگیز کاهش فشار خون آثار شگفت انگیز کاهش فشار خون
تصور کنید با هر قدم، نه تنها به مقصدتان نزدیک می‌شوید، بلکه به قلبی قوی‌تر و رگ‌هایی آرام‌تر دست می‌یابید. پیاده روی، این فعالیت ساده و در دسترس، قدرتی شگفت انگیز در کاهش فشار خون و ارتقای سلامت کلی شما دارد.
پنج مقصد امن برای پول‌هایی که نمی‌خواهید بسوزند پنج مقصد امن برای پول‌هایی که نمی‌خواهید بسوزند
حمله هوایی رژیم اسرائیل به کشورمان ایران یک تجربه غیرمنتظره بود که مهمترین اولویت برای هرکس حفظ جان در شرایطی بود که سرو صدا‌های عجیب برخورد موشک یا مقابله پدافندی ایران شنیده می‌شد. اما امنیت مالی نیزمساله مهمی است.
تنهایی عمیق دختران خطرناک است تنهایی عمیق دختران خطرناک است
گزارش سازمان بهداشت جهانی شیوع بی‌سابقه تنهایی و انزوای اجتماعی در میان دختران نوجوان را بررسی کرد.
دستیار ایرانی ایلان ماسک دستیار ایرانی ایلان ماسک
دستیار دیرینه ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، اغلب توسط کارمندان تسلا به عنوان فردی که قادر به تأثیرگذاری بر تصمیمات رهبر غول فناوری آمریکایی است و اغلب از طرف او عمل می‌کند، شناخته می‌شود.
ماجرای دستگیری پدر زن نوید محمدزاده چه بود؟ ماجرای دستگیری پدر زن نوید محمدزاده چه بود؟
ارگان رسانه‌ای سپاه پاسداران نوشت ساعاتی پیش غفور حسینی پدرزن نوید محمدزاده با ارائه مدارک اقامتی خود آزاد شد.
برگزیده
اختلال اینترنت ناشی از حملات خارجی است اختلال اینترنت ناشی از حملات خارجی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس گزارش مراجع ذی‌ربط، اختلالات اخیر در اینترنت، ناشی از حملات خارجی است که مراجع امنیتی و اطلاعاتی با حساسیت کامل در حال بررسی آن هستند.
ایران خودرو چقدر حقوق می‌دهد؟ ایران خودرو چقدر حقوق می‌دهد؟
صورت مالی ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران نشان می‌دهد که این شرکت با رشد ۴۰ درصدی هزینه‌های سربار در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ مواجه شده است.
قطع همکاری ایران و آژانس و افزایش قیمت نفت قطع همکاری ایران و آژانس و افزایش قیمت نفت
قیمت نفت خام امروز (چهارشنبه) تحت تاثیر توقف همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش یافت، اما رشد غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا این روند را تعدیل کرد.
صفحه خبر بالای تصاویر