کد خبر: ۴۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴

بیمه‌های باربری؛ تداوم حضور یا ادغام خدمات

مهرنوش شیرانی، مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه تعاون، در یادداشتی اختصاصی درباره چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بیمه باربری در ایران سخن گفت.
بیمه‌های باربری؛ تداوم حضور یا ادغام خدمات

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون:مهرنوش شیرانی، مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه تعاون، در یادداشتی اختصاصی درباره چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بیمه باربری در ایران سخن گفت.
بیمه‌های دریایی که سرآغاز و مادر صنعت بیمه در روزگار فعلی است، از کافه‌ای که محل تجمع و استراحت دریانوردان و تجار در قلب لندن بود پاگرفت و با بسط و گسترش به تداوم و اثربخشی بیمه به عنوان آسایش خاطر در همه جوانب و یکی از ضرورت‌های زندگی امروزی بدل شد.

اما امروزه چگونه روزگار می‌گذرانند؟

اینکه صنعت بیمه در ایران با گرته برداری از کشور‌های غربی در دوران توسعه و فراگیری قرار گرفته و نیاز به آن هنوز هم جزئی از ضرورت‌های سبد هزینه قاطبه مردم به حساب نمی‌آید نه تنها به مخاطبین آن، بلکه به متولیان امر نیز آسیب خواهد رساند.

گرچه تعداد شرکت‌های بیمه مستقیم و اتکایی در سال‌های اخیر رو به افزایش گذارده، اما باید به میزان ضریب نفوذ بیمه نیز توجه ویژه نمود. حال آنکه افزایش تعداد برداشت کنندگان از یک سهم ثابت، منجر به تقسیم آن در میان شرکت‌های بیمه شده و سردرگمی ناشی از عدم آگاه سازی جامعه نسبت به ضرورت وجود چنین پشتوانه‌ای، نتیجه‌ای جز رقابت بر سر اعمال تخفیفات و ارائه پیشنهادات مالی به جای تاکید بر دانش، تخصص، کیفیت خدمات و ضرورت وجود آن‌ها و در نهایت، عدم وفاداری مشتریان نخواهد داشت. در این میان رشته باربری، بیش از پیش مغفول مانده و در جامعه امروز ایران در حال تبدیل شدن به خدمات جانبی در کنار سایر پرتفوی بیمه گزاران بزرگ شده است.

نگاهی به تعداد بیمه نامه صادره، میزان حق بیمه تولیدی، حجم خسارت پرداختی، درصد وصول حق بیمه‌ها و نگاه مشتری به این رشته که روزگاری از سودده‌ترین بیمه‌های بازرگانی به حساب می‌آمد، این نگرانی را تشدید می‌کند.

زنگ خطر

آمار ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در رشته باربری نشان از کاهش ۵ درصدی تعداد بیمه نامه صادره، ۵.۳ درصدی در حق بیمه تولیدی و از طرفی رشد ۲۱۲ درصدی در خسارت پرداختی و ۲.۳ درصدی در تعداد موارد خسارت نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ دارد. این ارقام نشان از کاهش بی رویه حق بیمه و گسترش ارائه تخفیفات و ایجاد شرایط مشارکتی مضاعف برای بیمه گزاران شده و اینکه درصد آن هنوز به حد قابل ملاحظه‌ای نرسیده ناشی از افزایش نرخ ارز است که بخشی از اثر نرخ‌های نزدیک به صفر و ارائه بیمه نامه رایگان را خنثی نموده است. از طرفی بخشی از آسیب وارده ناشی از مسئولیت متصدیان حمل و نقل است. مسئولیتی که اگرچه برپایه قانون تجارت و ماهیت ذاتی آن می‌بایست از سوی متصدی حمل بیمه شود به سبب عدم اگاهی، هزینه حق بیمه آن توسط صاحب کالا پرداخت شده و درنتیجه در بسیاری مواقع منجر به اظهار غیرواقع ارزش بار برای کاهش حق بیمه و درنتیجه متضرر شدن بیمه گزار می‌گردد.

همچنین بر اثر تهیه بیمه نامه مسئولیت متصدیان توسط صاحب کالا، ضرورت و الزام تهیه بیمه نامه باربری درک نشده و مکرر و مؤکد، اصرار به بیمه نمودن بار خود در زمان تحویل کالا به شرکت‌های باربری را دارند و در نتیجه از حقوق حقه خود آگاه نمی‌گردد.

راهکار چیست؟

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه مستقیم می‌بایست منجر به افزایش کیفیت دانش و خدمات شده و از چوب حراج زدن به آنچه منافع ملی و بیت المال سهامداران شرکت‌ها است مانع گردد. همچنین رشد تعداد شرکت‌های اتکایی می‌بایست باعث توجه ویژه به شرایط ارائه شده و نرخ‌های بیمه‌ای منطبق با استاندارد‌های جهانی گردد و کارشناسان امر مسئولیت خود را در رسیدگی به این نابه سامانی، مهم‌تر از پیش برشمارند.

دوران تحریم‌های ظالمانه به سر خواهد آمد و ورود به بازار جهانی، متخصصان امر در ایران عزیزمان را زیر سوال خواهد برد. حتی در صورتی که با وجود ربودن گوی سبقت از یکدیگر، تملک پرتفو‌های خرد و کلان را در اختیار بگیریم، با یک خسارت نابهنگام و کلی، صنعت بیمه را درگیر خواهیم نمود. چراکه هر چند تبلیغات گسترده‌ای روی پوشش‌های اتکایی انجام می‌پذیرد، اما بر صاحب نظران و کارشناسان پوشیده نیست که ریسک خطرات در داخل کشور محبوس بوده و با توجه به سهامداری شرکت‌ها در قرارداد‌های اتکایی یکدیگر، عملا بازخورد رفتار‌های هیجانی و رقابتی به تمامی ذینفعان باز خواهد گشت.

اگر کیفیت دانش و روزآمد نمودن قرارداد‌ها بر پایه استاندارد‌های جهانی افزایش یابد و شبکه فروش قدرتمند در صنعت تنها راه رقابت را ارزان فروشی ندانسته و دستگاه‌های محترم نظارتی، نقش خود را بیش از پیش پررنگ نموده و همه خانواده بزرگ این صنعت در افزایش آگاهی بیمه گزاران محترم و توسعه فرهنگ بیمه، به ضرورت وجود بیمه نامه‌ای مکفی و کارشناسی شده با قیمت تمام شده حقیقی اهتمام ورزند، هنوز هم می‌توان راه نجاتی برای این رشته یافت؛ در غیر اینصورت ادغام آن در زیر گروه سایر رشته‌ها دور از تصور نخواهد بود.

فراموش نکنیم، بیمه یک تبلیغ، بازارگرمی و یا هدیه‌ای بر روی محصول نیست.

بیمه یک خدمت است. خدمتی که در گرو اقدامات عملی و نه شکلی آن، آسایش خاطر بیمه گزار و صاحب سرمایه را در زمان حادثه فراهم می‌آورد.

چرا مثال‌ها و دیدگاه‌های اغلب بیمه گزاران در ابتدای مذاکرات با این جمله شروع می‌شود؟

بیمه خسارت نمی‌دهند! اما در زمان صدور خوب پول می‌گیرد.

یکبار دیگر به خودمان رجوع کرده و از ابتدا این متن را بخوانیم. صنعت بیمه محل ارتزاق کارکنانی دلسوز و همکارانی وفادار است. تصویر ذهنی بیمه گزاران را تنها بیمه گران اصلاح خواهند نمود.

برچسب ها: بیمه تعاون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
محمد هاشمی: ایران برنده دور اول مذاکرات با آمریکا بود محمد هاشمی: ایران برنده دور اول مذاکرات با آمریکا بود
یک فعال سیاسی، تاکید کرد: مذاکرات با آمریکا در عرض یک روز تاثیر خود را بر بازار ایران گذاشت و به نوعی جمهوری اسلامی توانست در دور اول مذاکرات به آنچه که می‌خواهد دست پیدا کند.
نمایش تجهیزات دفاعی ارتش در رژه ۲۹ فروردین ماه نمایش تجهیزات دفاعی ارتش در رژه ۲۹ فروردین ماه
همزمان با رژه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۴ و گرامیداشت روز ارتش، برخی از تجهیزات این نیرو از جمله از قدرت پهپادی، دستاورد‌های تجهیزاتی بومی با شرکت یگان‌های محمول و خودرویی در تهران و مراکز استان‌ها به نمایش گذاشته شد.
پزشکیان: نیرو‌های مسلح پشتوانه ایران برای ایجاد صلح است پزشکیان: نیرو‌های مسلح پشتوانه ایران برای ایجاد صلح است
رئیس‌جمهور در رژه روز ارتش ضمن تاکید بر نقش نیرو‌های مسلح در ایجاد بازدارندگی و قدرت برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تصریح کرد: وجود این عزیزان باعث شده که ما در منطقه با قدرت بتوانیم حرف‌ها و گفت‌و‌گو‌های خود را در ایجاد ارتباط، صلح و آرامش با قدرت اعمال کنیم
ساخت جنگلی کوچک و زیبا در آپارتمان چطور؟ ساخت جنگلی کوچک و زیبا در آپارتمان چطور؟
زندگی آپارتمان نشینی یکی از متداولترین نوع زندگی در دنیای امروزی است. در محیط شهری، زندگی در خانه‌های ویلایی که امکان پرورش گل و گیاه در حیاط خانه مقدور است، رویایی است که برای همه مقدور نیست. با این وجود میل به پرورش گل و گیاه در درون همه وجود دارد. ما شما را راهنمایی می‌کنیم که در آپارتمان خود حتی اگر تراسی ندارید گیاه خانگی خود را داشته باشید.
گران‌ترین آثار هنری تاریخ در حراجی‌ها گران‌ترین آثار هنری تاریخ در حراجی‌ها
گران‌ترین نقاشی تاریخ با قیمت باورنکردنی ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد! اما آیا واقعاً اثر داوینچی بود؟ این تنها بخشی از دنیای عجیب و پررمزوراز هنر در حراجی‌هاست.
گنبد‌های نمکی هرمزگان نمایش شگفتی در جنوب ایران گنبد‌های نمکی هرمزگان نمایش شگفتی در جنوب ایران
گنبد‌های نمکی از جمله پدیده‌های نادر و شگفت‌انگیز زمین‌شناسی هستند که نه تنها جلوه‌ای خیره‌کننده از زیبایی‌های طبیعی را به نمایش می‌گذارد، بلکه بخشی ارزشمند از میراث زمین‌شناسی هر منطقه نیز به شمار می‌آیند. کشور ایران، به‌ویژه مناطق جنوبی و جنوب‌شرقی آن، یکی از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر تنوع و تعداد گنبد‌های نمکی است.
با سرکه سیب لاغر می‌شویم؟ با سرکه سیب لاغر می‌شویم؟
بسیاری ادعا می‌کنند سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند، اما شواهد کمی مبنی بر اثربخشی آن برای کاهش وزن وجود دارد.
برگزیده
فروش محصولات ایران‌خودرو آغاز شد فروش محصولات ایران‌خودرو آغاز شد
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از امروز (جمعه) ثبت‌نام خودرویی ١٠ محصول این شرکت برای هر سه گروه متقاضیان، آغاز شده است؛ بدین منظور متقاضیان از امروز می‌توانند نسبت به تعیین روش فروش (فوق‌العاده یا پیش‌فروش) و انتخاب دو اولویت از بین محصولات عرضه شده، اقدام کنند.
در شیرین‌سازی آب دریا معایب یا مزایا کدام بیشتر است؟! در شیرین‌سازی آب دریا معایب یا مزایا کدام بیشتر است؟!
تحول در فناوری‌های آب‌شیرین‌سازی، پاسخی بود به بحران آب، اما این پاسخ خود پرسش‌های تازه‌ای آفرید؛ اینکه شورابه‌هایی که به خلیج فارس بازمی‌گردند، چه تهدیدی برای حیات اکوسیستم به وجود می‌آورند و آینده سواحل جنوبی ایران چگونه خواهد شد؟
صندوق ذخیره فرهنگیان باید از بنگاه‌داری خارج شود صندوق ذخیره فرهنگیان باید از بنگاه‌داری خارج شود
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برنامه‌محوری در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: یکی از برنامه‌ها باید خروج از بنگاه‌داری باشد، زیرا این موضوع از چالش‌ها و آسیب‌های جدی صندوق به شمار می‌آید.
صفحه خبر بالای تصاویر