کد خبر: ۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

مشکل ایربگ‌ها جدی شد

در حالیکه حدود ۴۰ روز از حادثه محور بهبهان و ماجرای باز نشدن ایربگ خودروها در این تصادف زنجیره ای می‌گذرد، علیرغم تاکید نهادهای نظارتی بر ارتقای کیفی خودروها و مهمتر از آن، گلایه‌مندی مقام معظم رهبری از کیفیت خودروها، دو خودروساز بزرگ همچنان سکوت را بر پاسخ‌دهی ترجیح داده‌اند.

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، این در حالی است که فراخوان یکی از آن‌ها مبنی بر تعیین نوبت برای بازبینی و به‌روز رسانی قطعات ACU خودروها، شائبه وجود نقص فنی و ایراد ایربگ‌ها را تقویت می‌کند.

 

مشکل ایربگ‌ها جدی شد


کیفیت خودرو از آن دست موضوع‌هایی است که طی سال‌های اخیر بسیار مطرح بوده و موج اعتراض‌ها را به دنبال داشته است. علاوه بر مردم، مقامات کشور، مجلسی‌ها و مسئولان دولتی همواره از سطح پایین کیفی خودرو‌ها گلایه داشته‌اند. حتی در ادوار مختلف، وزیران وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) سرو سامان دادن و افزایش سطح کیفیت خودرو‌ها را شعار انتخاباتی خود قرار داده و در مصاحبه‌ها و نشست‌های خود اصلاح آن را وعده داده اند، اما تاکنون اقدامی جدی در این رابطه صورت گرفته است.


حتی در همین یک ماه اخیر که بحث کیفیت پایین خودرو‌ها (به دنبال تصادف محور بهبهان) داغ‌تر شد و واکنش‌های بسیاری را در پی داشت، جز ابلاغیه سازمان ملی استاندارد ایران که در جهت ارتقا و افزایش کیفیت و ایمنی خودروها، ۱۵ مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی را ترسیم و خودروسازان را مکلف به اجرای مصوبات قانونی کرد، هنوز شاهد اقدام خاصی در این رابطه نبوده‌ایم.

در پی حادثه محور بهبهان و باز نشدن ایربگ‌ها، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که "در سه دوره گذشته تاکنون مسئولان ذی ربط گزارشی مبنی بر ارزیابی کیفیت خودرو‌های ایرانی به مجلس ارائه نکرده‌اند و تاکنون گزارشی از کیفیت خودرو‌های ایرانی به دست ما نرسیده تا در صحن علنی مجلس قرائت شود. "

همه این‌ها در حالیست که در دیدار اخیر (۱۰ بهمن ماه) مقام معظم رهبری با جمعی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مسئولان اقتصادی و صنعتی، ایشان از وضعیت کیفیت برخی محصولات داخلی از جمله خودرو گلایه کرده و فرمودند: "ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است؛ این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده؛ خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و درست هم می‌گویند. حق با مردم است؛ اعتراض مردم به‌جا است و این صنعت نتوانسته است رضایت مشتری را جلب کند. "

رهبر انقلاب در رابطه با صنعت خودرو، نسبت به دو موضوع افزایش قیمت و کیفیت خودرو‌ها گلایه داشتند.

سکوت خودروسازان در قبال باز نشدن ایربگ‌ها در تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان

همچنین علیرغم اینکه در حادثه اخیر در محور بهبهان که منجر به تصادف زنجیره‌ای ۵۰ دستگاه خودرو شد و طبق اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی "ایربگ هیچ خودرویی باز نشد"، هرچند که بسیاری از مسئولان و مقامات کشوری، دولتی و نمایندگان مجلس پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودرو‌های تصادف بهبهان را ممکن و ضروری دانسته و این حق را برای مشتریان خودرو‌ها وارد دانستند که از خودروسازان شکایت کنند، اما با گذشت حدود ۴۰ روز از این حادثه هنوز هیچ یک از خودروسازان پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند. این در حالی است که مشتریان هنگام خرید خودرو حدود چهار تا شش میلیون تومان برای هر ایربگ هزینه مازاد پرداخت می‌کنند.

لازم به یادآوری است که مسئول کیفیت و ایمنی خودروها، خودروسازان و شبکه تامین آن‌ها هستند؛ اما در این خصوص علیرغم اینکه چهار شرکت اصلی تامین‌کننده عمده ایربگ‌های مورد نیاز خودروسازان در مظان اتهام قرار دارند، اما همچنان سکوت اختیار کرده‌اند.

البته که یکی از خودروسازان در این رابطه عذر بدتر از گناه و بهانه‌ای عجیب برای باز نشدن کیسه‌های هوا (ایربگ) خودرو‌ها ارائه کرد و معتقد بود که در این امر سیاه‌نمایی‌هایی در حال شکل‌گیری است.

مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو در این رابطه اعلام کرد: باز شدن ایربگ‌ها در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویه‌ای خواهد داشت که ضربه وارد می‌شود و هر ضربه و تصادفی منجر به باز شدن کیسه‌های هوا نخواهد شد. کیسه هوای هر خودرو یک جعبه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد؛ لذا برای بررسی حادثه بهبهان بایستی این جعبه‌های سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چرا کیسه هوا عمل نکرده است و اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده است، طبق قرارداد‌های بین‌المللی بایستی به سراغ تولیدکننده این ایربگ‌ها برویم و مقصر، سازندگان ایربگ‌ها هستند.

اعلام فراخوان بازبینی نرم‌افزار ACU خودرو‌ها و تقویت شائبه ایراد دار بودن ایربگ‌ها

در کنار این‌ها، در این بین اتفاقی شگفت‌انگیز رخ داد. یکی از دو خودروساز اصلی کشور فراخوانی مبنی مراجعه مشتریان برای بازبینی و به‌روز رسانی نرم‌افزار‌های ACU به نمایندگی‌های خود ارائه داد. در متن این فراخوان‌ها، برای مشتریان نوبت پذیرش در زمان‌های مختلف تعیین شده تا نرم‌افزار ACU خودرو‌ها (که از قطعات مرتبط با ایربگ‌ها هستند) بازبینی و (بصورت رایگان) به‌روزرسانی شوند.

این خودروساز در این فراخوان‌ها تاکید کرده است که در صورت عدم حضور مشتری در موعد مقرر، مسئولیت بروز ایراد‌ها و حوادث با منشاء فراخوان از این شرکت ساقط می‌شود.

ایسنا، حدود سه هفته پیش این موضوع را از شرکت ایران‌خودرو پیگیری کرد. در ابتدای روند پیگیری، ایران‌خودرو اعلام کرد که موضوع ارائه فراخوان در این گروه صنعتی مطرح شده، اما هنوز پیامکی برای مشتریان ارسال نشده است. این درحالی بود که این خبرگزاری تعداد کثیری از این پیامک‌ها که برای صاحبان خودرو‌ها ارسال شده را در اختیار داشت. پس از آن نیز علیرغم چندین مروتبه پیگیری، این شرکت پاسخی برای این موضوع ارائه نکرد.

فراخوان مذکور این شائبه را تقویت می‌کند که ایربگ‌ها دارای مشکل هستند که این خودروساز را وادار به ارائه فراخوان کرده است؛ ضمن اینکه این موضوع می‌تواند ارتباط مستقیم با تصادف اخیر محور بهبهان و باز نشدن ایربگ‌ها داشته باشد.

همچنین موضوع از دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما این شرکت هم حاضر به پاسخگویی در رابطه با کلیت موضوع باز نشدن ایربگ محصولات خود نشد و ظاهرا سکوت را بر پاسخگویی ترجیح داده است.

براین اساس با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در بخش کیفیت محصولات از جمله خودرو‌ها داشته‌اند، خودروسازان بایستی در این زمینه علاوه بر ارائه توضیح برای بحث کلی کیفیت که همیشه مورد انتقاد بوده است، به‌ویژه در این موضوع خاص (باز نشدن ایربگ‌ها) پاسخگو باشند.

در این رابطه چگونگی واردات قطعه معیوب مرتبط با ایربگ و نصب آن‌ها در خودرو‌ها هم جای سوال است و پیگیری‌های ایسنا در این رابطه ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که می‌تواند پای تعدادی از واردکنندگان قطعه، قطعه ساز و حتی گمرک را هم به این ماجرا باز کند.

برچسب ها: خودرو تصادف ایربگ
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
فرونشست پارکینگ در قیطریه ۳ خودرو را بلعید فرونشست پارکینگ در قیطریه ۳ خودرو را بلعید
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، از یک مورد حادثه فروکش کردن کف پارکینگ ساختمان مسکونی خبر داد.
مُسکنی که خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد مُسکنی که خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد
افرادی که از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، در صورت مصرف دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، دو برابر با خطر خونریزی داخلی مواجهند.
ضبط سلمان فارسی از سر گرفته شد ضبط سلمان فارسی از سر گرفته شد
سریال «سلمان فارسی» که ضبط آن متوقف شده بود با بازگشت میرباقری ـ کارگردان ـ از سر گرفته شد
جشن تولد امیر قلعه نویی در قصرش جشن تولد امیر قلعه نویی در قصرش
امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، تولد ۶۱ سالگی‌اش را در منزلش که بی‌شباهت به قصر نیست و در کنار پسرش جشن گرفت.
لامبورگینی ۲ میلیون دلاری که یک ایرانی ساخت لامبورگینی ۲ میلیون دلاری که یک ایرانی ساخت
وناتوس رونوشت منصوری از شاسی بلند اوروس لامبورگینی است. تمامی ابعاد لامبورگینی وناتوس منصوری دقیقا مشابه نسخه استاندارد لامبورگینی اوروس است با این تفاوت که ستون دوم یا «B» حدود ۲۰۰ میلیمتر عقب‌تر رفته است.
واکسیناسیون عمومی علیه HPV ضروری است؟ واکسیناسیون عمومی علیه HPV ضروری است؟
اخیرا در برخی صفحات مجازی افراد تشویق به دریافت واکسن HPV می‌شوند؛ اظهاراتی که در برخی مواقع غیر علمی و نادرست هستند
درمان پف زیر چشم چیست درمان پف زیر چشم چیست
پف زیر چشم واقعا آزاردهنده است و ظاهر فرد مبتلا را خسته و پیر نشان می‌دهد. اما چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟
برگزیده
نرخ بهره بین بانکی رشد کرد نرخ بهره بین بانکی رشد کرد
بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته آخر آبان ماه، با افزایش ۰.۶ درصدی به بالاترین میزان خود از ابتدای سال جاری تا امروز رسید.
۶۴۰۰ عضو هیات مدیره زیر بلیط دولت ۶۴۰۰ عضو هیات مدیره زیر بلیط دولت
در جریان ارایه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲، رییس کل دیوان محاسبات، اعلام کرد از مجموع ردیف‌هایی که نمایندگان به عنوان منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب کردند رقمی بالغ بر ۳۵۰ همت محقق نشده است.
باخت خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به چینی‌ها باخت خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به چینی‌ها
مرسدس بنز با توجه به رقابت شدید رقبای ارزان‌تر ساخت چین، با افت فروش خودروهای الکتریکی مواجه شده است.
صفحه خبر بالای تصاویر