کد خبر: ۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کوسه‌ماهیان از رده ماهیان غضروفی‌ هستند که قدمت پیدایش آنها بر روی زمین به حدود ۴۰۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از کوسه ماهیان، شکارچی، گوشت‌خوار و لاشه‌خوارند که طیف متنوعی از گروه‌های مختلف ماهیان، نرمتنان، سخت‌پوستان، سرپایان، خارتنان، پرندگان و حتی پستانداران در رژیم غذایی آن‌ها جای دارد و میزان زادآوری کوسه‌ماهیان که عمدتا بچه زا هستند بسیار کم بوده و سن بلوغشان نیز بالا است و این پایین بودن نرخ زاد و ولد و تولید مثل در آن‌ها رشد سالیانه جمعیتشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق بررسی‌های محققان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان)، حدود ۴۶ گونه از کوسه‌ماهیان در آب‌های کشور زیست می‌کنند که سیزده گونه از آن‌ها در معرض خطر انقراض و چهار گونه نیز در طبقه به شدت در معرض خطر انقراض دسته‌بندی شده‌اند.


در صد سال گذشته تا کنون، به دلیل وجود بازار پرسود ناشی از تجارت غیر قانونی کوسه‌ها جهت استفاده از گوشت، روغن، باله‌ها، پوست، دندان‌ها و دیگر اجزای آنها، تبلیغات گسترده‌ای توسط سودجویان و قاچاقچیان جهت ایجاد تصویری ترسناک و مرگ‌آور، میان مردم انجام شده تا با کم ارزش جلوه دادن نقش حیاتی این گونه‌های ارزشمند در حفظ و پایداری اکوسیستم دریا، زمینه را برای شکار و قتل‌عام روزافزون آن‌ها فراهم آورند.

طبق آمار‌های رسمی، در کشور ما نیز سالانه بیش از ۱۰ هزار تن از کوسه‌ماهیان طی فعالیت‌های صیادی (صید جنبی و صید ضمنی) شکار می‌شوند که به عنوان صید هدف نیستند، اما همین میزان نیز بر ذخایر شکننده این ماهیان ارزشمند تأثیر منفی دارد.

به همین منظور اداره محیط زیست کیش در راستای عمل به وظایف قانونی خود و کمک به حفاظت همه‌جانبه از کوسه‌ماهیان موجود در آب‌های پیرامونی جزیره کیش و هندورابی، نسبت به ایجاد کارگروه حمایت از کوسه‌ماهیان متشکل از روسا و کارشناسان ادارات محیط زیست، دامپزشکی، اداره امور دریایی، شیلات، فرماندهی دریابانی کیش، جامعه کلوپداران کیش و انجمن مردم نهاد پرشین شارکس اقدام کرده است.

طی برپایی نخستین جلسه کارگروه در آبان ماه سال ۱۴۰۰ مقرر شد تمامی اعضای کمیته نسبت به حضور در جلسات مستمر هم اندیشی و ارائه راهکار‌های عملی و علمی در جهت به حداقل رساندن خطرات و آسیب‌هایی که نسل این آبزیان ارزشمند را تهدید می‌کند اهتمام داشته باشند.

با برگزاری ۲ جلسه، پیشنهاداتی نظیر تولید محتوا‌های آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مردمی، برخورد با مراکز عرضه و نگهداری گوشت کوسه ماهیان، رستوران‌های عرضه‌کننده غذا‌های طبخ شده با کوسه، نصب بنر‌های ممنوعیت شکار و خرید و فروش کوسه‌ماهیان در بندرگاه، اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای صیادان پس از رهاسازی کوسه‌ها در صید ضمنی، شناسایی زیستگاه کوسه‌ها و اقدامات حفاظتی با نصب تابلو و بویه، به تصویب کارگروه رسید و مصوبات برای اجرا، به واحد‌های ذیربط ابلاغ شد.

اداره محیط زیست جهت دستیابی هر چه بهتر و مفیدتر به تجربیات و ایده‌ها، از نظرات علاقمندان و فعالان حوزه اکوسیستم دریایی در برنامه‌های "کمیته حفاظت کوسه ماهیان" استقبال می‌کند.

پایگاه خبری صبح کیش،

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.