کد خبر: ۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰
یکی از فارغ التحصیلان رشته خلبانی با عضو سیاستگذاری جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی دیدار و گفتگو کرد.




به گزارش روابط عمومی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در این دیدار مهندس مهدی سلیمیان یکی از فارغ التحصیلان رشته خلبانی با دکتر باقرزاده دیدار و گفتگو کرد.

وی که از جمله افرادی است که دارای گواهینامه خلبانی تجاری از سازمان هواپیمایی کشور می باشد و در این دیدار در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی دانشجویان این حوزه مواردی را بیان کرد.

سلیمیان تصریح کرد: حدود یک هزار دانشجوی این رشته در مصاحبه ایرلاین شرکت کرده اند ولی این در حالی است که متاسفانه اکثریت آنها جذب نمی شوند.

وی با بیان اینکه یک از شرایط جذب ایرلاین حداکثر سن 25 سال می باشد ادامه داد: بدلیل سوء مدیریت دولت قبلی و بالا رفتن سن، دانشجویان نگران جذب و اشتغالشان در شرکت های هواپیمایی هستند.

سلیمیان افزود: با توجه به پرداخت هزینه های سنگین آموزش پرواز، متاسفانه دانشجویان دارای گواهینامه IR   خلبانی که بیش از یک هزار نفر می باشند بدلیل عدم جذب در ایرلاین ها مشکل دارند.

باقرزاده عضو شورای سیاست گذاری جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در پاسخ به چالش ها و مشکلات دانشجویان خلبانی گفت: یکی از معضلات پیش آمده به دلیل، کمبود ناوگان هواپیمایی درکشور است.

وی با بیان اینکه  در کشور 117 هواپیمای فعال داریم تصریح کرد: کل نیاز خلبانی ما برای ناوگان فعال موجود حداکثر 450 تا 500 نفر می باشد.

باقرزاده اظهار داشت: با توجه به سیاست های توسعه ای کشور ، قرار است ایران تا سال 1404 مالک 600 فروند هواپیما برای پوشش پرواز های داخلی و خارجی کشور باشد و در این صورت صنعت هواپیمایی نیازمند 3 هزار کمک خلبان و 3 هزار خلبان خواهیم بود و امیدواریم امر تجهیز کشور به ناوگان هوایی علی رغم غفلت 11 ساله و تحریم های ظالمانه، در سالهای آتی برای هر سال 60 فروند هواپیما انجام بپذیرد و اگر این طبق برنامه اتفاق بیافتد ما سالانه نیاز به جذب 700 خلبان و کمک خلبان هستیم و در این صورت برای همه متقاضیان بازار کار فراهم خواهد شد و به طور قطع جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی این موضوع را به جد پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: این بخش از خلبان های در انتظارکار را می توان به صورت کمک خلبان فعال کنیم و با ایجاد یک شرکت هواپیمایی مادر تخصصی، آنها را به صورت ویژه تربیت نماییم و سپس آنها را جذب و آنها را برای پرواز در ایرلاین های داخلی و خارجی با قیمت پایین مامور نماییم که این خود باعث کسب تجربه پروازی برای خلبانان و کشور می شود.

باقرزاده ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان خلبانی با هواپیمای فوق سبک آموزش می بینند و خوشبختانه در ایران این موضوع قانون شده افراد می توانند مالک هواپیمای فوق سبک شوند که این می تواند قابلیت های پرواز ی آنها را افزایش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که از طرف جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی به دانشجویان خلبانی چه قولی داده می شود اظهار داشت: باید یک انجمن صنفی ویژه کادر عملیاتی پروازی یا سایر نیروهای تخصص صنعت با مجوز وزارت کشور و وزارت کار تأسیس شود تا بتوانند از حقوق صنفی و حرفه ای دانشجویان و شاغلین این صنعت حمایت شود و در این مورد جبهه توان تخصصی و حمایتی خود را بکار خواهد گرفت.

باقرزاده افزود: باید سعی کنیم در مجلس آتی راههای مناسب و قانونی برای توسعه و خرید ناوگان هوایی متناسب با برنامه ایران 1404 فراهم گردد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا 9 سال آینده بتوانیم حداقل 60 هواپیما در هر سال به ناوگان هواپیمایی کشور اضافه کنم که این خود موجب جذب و اشتغال دانشجویان خلبانانی می شود.

وی در بحث آموزش خلبانان و اعزام آنها به کشورهای دیگر قول داد جبهه در قالب یک برنامه پیشنهادی اقدامات لازم صورت دهد و تاکید کرد که نگاه ما به این موضوع یک سیاست اقتصادی است نه فنی و عملیاتی .

سلیمیان پرسید که دانشجویانی که بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد این رشته میش شوند ، و بعد از فارغ التحصیلی در رشته خلبانی مجبور به گذارندن دوره خدمت مقدس سربازی میشوند و نیز با توجه به اینکه خلبانی یک مهارت می باشد که در ایام سربازی به دلیل دور ماندن دانشجویان از فضای پرواز شاید درصد قابل توجهی از این مهارت از بین برود شما چه راهکاری را پیشنهاد میفرمایید ؟

باقرزاده همچنین در خصوص بحث سربازی دانشجویان خلبانی با بیان اینکه این موضوع باید از طریق مجلس و فرماندهی کل قوا بررسی و تصمیم گیری شود اظهار کرد: که میتوان این بحث را به صورت امریه از طریق کارکرد سیاسی جبهه  مطرح کرد تا با حماسه و بررسی مجموعه شرایط و ضوابط به یک راه کار مطلوب برسیم .

سلیمیان پرسید در دولت فعلی نه قیمت دلار آنچنان نوسانی داشت و نه قیمت سوخت افزایش داشت  ، چرا موسسات آموزشی نرخ ساعت پروازی را بالا بردند و هیچ نظارتی بر این افزایش قابل توجه و بدون منطق وجود نداشت و این امر باعث انصراف تعداد کثیری از دانشجویان قابل در رشته هوا نوردی خواهد شد و تعدادی هم با مشکلات فراوان این هزینه های سنگین را تامین می کنند  و این اتفاق ناخوشایند باعث خواهد شد بسیاری از مستعدان در این خطر که با جان مردم در ارتباطات حذف گردند ؟

دکتر باقرزاده در پاسخ به این سوال گفتند : مسئولیت نظارت بر نرخ گذاری و کیفیت عملکرد موسسات آموزشی خلبانی و فنی و مهندسی طبق قانون بر عهده سازان هواپیمایی کشوری است ولی جریانهای سیاسی میتوانند از مسئولین نسبت به درست و قانونی عمل کردنشان سوال کنند و تلاش خود را میکنیم که در جبهه تدبیر و توسعه این انتظار عقلایی و منطقی را با همکاری دانشجویان عزیز خلبانی تهیه و به مراکز تصمیم گیری منجمله سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهر سازی انتقال دهند و پیگیری میکنیم تا جواب قانع کننده بگیریم .

سلیمیان در بخش دیگری پرسید : بسیاری از استاد خلبان های قابل که ساعت پروازی بالا دارند ولی به دلیل سوء مدیریت های دولت گذشته سن این عزیزان بالا رفته و امید جذب در ایرلاین های داخلی را از دست میدهند و این امر هم ظلمی بزرگ در حق این عزیزان میباشد و همچنین این نا امیدی در نحوه آموزش های پروازی اثرمنفی خواهد داشت ، آیا میتوانند نمایندگان منتخب این جبهه قانونی را در مجلس تصویب نمایند که این عزیزان بتوانند در ایرلاین ها حداقل 2000 ساعت با موتورجت پرواز نمایند تا لا اقل در خارج از ایران بتوانند وارد ایرلاین شوند؟

باقرزاده پاسخ داد : جذب خلبانان با سن بالای 30 سال یک تصمیم درون شرکتی است و مجموعه ایرلاین ها در این مورد با هم هماهنگ عمل میکنند ، ولی میتوانیم از ایرلاین ها بخواهیم که عزیزان را با سرمایه خودشان جذب نمایند و تا مرحله 2000 ساعت پرواز با توجه به توسعه ناوگان هوایی کشور به تعداد 60 ناوگان در هر سال به کار بگیرند و ان شا الله بتوانیم با پیگیری همگانی این ضرورت را برای ایرلاین ها جا بیاندازیم و عزیزان خلبان تحت آموزش هم بتوانند پس از طی مراحل پروازی تا رده خلبان یکمی در ایرلاین های داخلی – منطقه ای و غیره جذب کار شوند .

شایان ذکر است:باقرزاده دارای دانشنامه تخصصی کارشناسی ارشد در حوزه مدیریت هوانوردی می باشد.

در پایان، مهندس سلیمیان تشکر ویژه ای از جناب آقای دکتر مخاطب که این جلسه صمیمانه را ترتیب دادند و صبورانه در طول این جلسه حضور داشتند و نکات را با دقت یادداشت مینمودند، کرد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
آخرین اخبار
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
پربازدید ها
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
صفحه خبر بالای آخرین اخبار