کد خبر: ۴۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱

پزشکیان و جلیلی چه گفتند؟

دومین مناظره در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
پزشکیان و جلیلی چه گفتند؟

مخاطب ۲۴- پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزد‌ها در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

مجری مناظره‌ها در دور دوم تغییری نکرده است و همچنان مهدی خسروی اجرای مناظرات را بر عهده دارد.

۰۰:۲۹ جلیلی: بخش پرشکوه خود را با حضور در پای صندوق‌هایی رأی نشان دهید

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هنگام خروج از استودیوی مناظره در جمع خبرنگاران، گفت: بسم الله الرحمن الرحیم ابتدا از صدا و سیما و برنامه‌های خوبی که برای تنویر افکار عمومی انجام داد به ویژه مناظراتی که شکل گرفت و این‌ها کمک می‌کند به مردم ما که بتوانند بهتر تصمیم بگیرند؛ تشکر می‌کنم.

وی گفت: مردم عزیز سلام امروز آستانه یک انتخاب هستید، اگر از مشکلاتی نظیر بیکاری گرانی و مسکن رنج می‌برید امروز شما نقش تعیین کننده برای حل این مسائل دارید برای اینکه این مسائل حل بشود بلکه کشور در مسیر از پیشرفت قرار بگیرد که علاوه بر حل این مسائل کلی از موفقیت‌ها و جهش در عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی و فناوری و فرهنگی و علمی صورت بگیرد؛ امروز نقش شما تعیین کننده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: ۱۱ سال برای این موضوع مطالعه کردیم کار کردیم و خود جوانان و فرزندان شما آمدند و همکاری کردند و مسائل را جمع‌بندی کردند و آسیب شناسی کردند بدون هیچ‌گونه چشم داشتی بدون یک ریال پول گرفتن امروز حاصل این ایام را به شما اشاره کردیم و جمع‌بندی ما این است که امروز یک جهان فرصت در برابر ماست و در برابر آن باید یک ایران جهش اتفاق بیفتد و لازمه آن این است که همه مردم در آن نقش آفرینی کنند و این حرکت بزرگ شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید

جلیلی، گفت: امروز آن نقش پرشکوه را در پای صندوق‌های رأی نشان دهید و هر چقدر شما مردم به حل مشکلات و مسائلتان توجه دارید بدانید امروز شما هستید که تعیین کننده هستید و این افتخار جمهوری اسلامی است که امروز همه دنیا منتظرند ببینند که مردم چه انتخاب می‌کنند و می‌خواهند مسائلشان را چگونه حل می‌کنند اختیار با شما است و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
۰۰:۲۴ پزشکیان: تلاش کنیم بر اساس شایستگی کشور را اداره کنیم

پزشکیان در جمع خبرنگاران گفت: آن‌چه که امروز در مناظرات اتفاق افتاد خوب نبود. معتقدم کسی که می‌خواهد قدرت را در دست بگیرد و برای مردم خدمت کند قدم اولش این است که صادق و راستگو باشد.

وی ادامه داد: اینکه در دیدگان مردم بگوید شما جزو فلان حزبی و گروهی صحیح نیست.

پزشکیان تصریح کرد: گاهی بر اساس مستندات و تجربیات وسابقه‌ها حرفی زده می‌شود، اما یک زمان‌هایی برای تخریب حرف‌هایی مطرح می‌شود که کار درستی نیست.

وی گفت: امیدواریم مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و نظر خود را اعلام کنند.
هیچگاه با مردم ناصادقانه برخورد نخواهم کرد. به حرف‌هایم عمل خواهم کرد. تمام تلاشم را می‌کنم مملکت به عزت برسد.

پزشکیان بیان کرد: همه مردم در این حکومت مشارکت کنند. ۶۰ درصدی که نیامدند سرمایه‌های کشور ما هستند. تلاش کنیم بر اساس شایستگی کشور را اداره کنیم.
۰۰:۱۰ جلیلی: من از مسائل شما و دغدغه‌های شما اطلاع دارم

جلیلی در بخش جمع‌بندی، گفت: مردم دوباره وقت انتخاب است، انتخاب بین بازگشت به هشت سال تعطیلی کشور یا امتداد شهید رئیسی در احیای کارخانه‌ها است. اکنون زمان اتلاف فرصت‌ها نیست، مردم عزیز ایران الان وقت نقش آفرینی برای جبران ۸ سال رکود و رشد اقتصادی صفر و بر باد رفتن سرمایه‌ها و نابود کردن فناوری‌ها و از بین بردن آن‌ها است.

وی ادامه داد: الان وقت انتخاب بین اداره کشور با لابی و بازگشت به دوران بهانه‌ها برای در رفتن از زیر بار مسئولیت یا مسئولیت پذیری و تلاش جهادی است. امان از بهانه‌ها. می‌گفتند بدون FATF نمی‌توان واکسن آورد، اما شد. می‌گفتند بدون توافق جدید نمی‌توانیم نفت بفروشیم، اما شد. می‌گفتن بدون برقراری رابطه با فلان قدرت نمی‌توان صادرات غیر نفتی را افزایش داد، اما شد و بسیار بیشتر از این هم خواهد شد.

وی افزود: می‌گفتند نمی‌شود به مردم زمین داد، شد و بسیاری از بهانه تراشی‌ها. مردم عزیز الان وقت برای بهانه تراشی نداریم، یک جهان فرصت پیش روی ماست و با سرگرم شدن به اهداف دم دستی و ترفند‌های سیاسی و دست کم گرفتن این فرصت‌ها و به سخره گرفتن آن‌ها و با نشناختن ظرفیت مردم، این فرصت از دست می‌رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از مسائل شما و دغدغه‌های شما اطلاع دارم. از مسکن و نگرانی‌ها و دغدغه‌های شما درباره خانواده و جوانانتان خبر دارم و از دغدغه شما برای عزت و اقتدار ایران در جهان خبر دارم. تجربه ۳۵ سال کار من در سیاست خارجی، بنده را به این باور رسانده است که این مسائل با نگاه‌های دم دستی و طرح‌های شب امتحانی و اینکه بعداً بررسی می‌کنیم، حل نمی‌شود، بلکه اشراف می‌خواهد و شجاعت ایستادن مقابل فساد داخلی می‌خواهد، شجاعت ایستادن مقابل فشار خارجی می‌خواهد و زمانی می‌توان مسائل روزمره را حل کرد که هدف را جهش گذاشت.

جلیلی گفت: باید هدف ما جهش در تولید و جهش در نقش آفرینی مردم و عدالت و قدرت ایران و فناوری‌های پیشرفته و جهش در روابط گسترده و سازنده با جهان باشد و معطل دو یا سه قدرت نماندن.

وی ادامه داد: این راه حل، پشتوانه مردمی می‌خواهد. هنوز هیچ چیزی نشده است، فریاد‌های آنان علیه بنده بلند شده است چرا که می‌دانند بنده به حساب‌های آنان و شرکت‌های دولتی و ولخرجی‌ها و اسراف‌ها، رانتخواری‌ها و فساد‌ها خواهم رسید. مردم به حضور شما نیاز دارم و به جد مسائل را دنبال خواهم کرد.

جلیلی بیان کرد: مردم! جریانی که حد توانایی ایران را آبگوشت بزباش می‌داند، چگونه می‌تواند این نگرانی‌های شما را برطرف کند؟ زمانی که اعتقادی به نیروی مردم را ندارند و مردم را نمی‌شناسند و به مردم تکیه ندارند و وقتی شما جوانان را که مطالعه کرده‌اند جمع می‌کنید، آنان را به سخره می‌گیرند. این افراد مردم را باور ندارند و زمانی که شما توطئه دشمن را شکست می‌دهید، می‌گویند که خود دشمن نخواست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من کسی نیستم که با مواجهه با اولین مشکل بهانه بیاورم، با اولین داد و هوار دست از مبارزه با فساد بکشم، با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم، دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری‌های پیشرفته بکشم و عدالت را ذبح کنم.

وی افزود: این حرکت بزرگ نیازمند حمایت و پشتیبانی همه مردم است. هنر همه مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است و اختیار یعنی انتخاب بهترین و اختیار با شماست، یک جهان فرصت یک ایران جهش با ایفای پرشکوه نقش هر ایرانی.
۰۰:۰۴ پزشکیان: آمدم تا با تفاهم و توافق ملی سخنگوی همه محرومان و طرد شدگان باشم

پزشکیان گفت: من دوره دیدم. در دانشگاه هاروارد دوره دیدم. مردم شریف حرف‌هایی که ایشان می‌زنند و می‌گویند من بلد نیستم، اولاً من جزو هیچ حزبی نیستم. کار‌هایی که در استان انجام دادم، کار‌های مدیریتی بود.

وی افزود: علی رغم اینکه جزو هیچ حزبی نبودم در دوره آقای خاتمی وزیر شدم. دبیرکل بهداشت جهانی را آوردند تا کار‌های من را نشان وی دهند و تعجب می‌کردند که ما این کار‌ها را کردیم. آقای خاتمی علی‌رغم اینکه من جزو حزبشان نبودم انقدر شخصیت داشت که من را وزیر بهداشت و درمان کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من فوق تخصص داشته باشم معنی آن این نیست که بتوانم مدیریت کنم. افرادی که آقای جلیل می‌فرمایند بسیار باسواد هستند و نخبه هستند، اما اینکه بتواند در سیستم بهداشت و اقتصاد بهداشتی حرف بزند معنیش این است که متوجه نیستند که چه حرف‌هایی می‌زند.

وی افزود: بنده نه بی‌سواد هستم و نه وابسته به حزب هستم و نه خودم را از مردم جدا کردم. درون مردم بودم و با مردم زندگی کردم. اینکه می‌گویند دولت چندم فلانی هستم، تهمت است.

پزشکیان گفت: مقتدای من امام علی است و تا زنده هستم همان ایده را دنبال خواهم کرد. خیلی از ستاد‌های شهید رئیسی برای ما کار می‌کنند خیلی از ستاد‌های آقای قالیباف برای ما کار می‌کنند. با هم کار می‌کنند و این تفکر را قبول ندارد.

وی افزود:، اما آخر کلام، هم میهنان عزیز، لحظه انتخاب نزدیک می‌شود نقطه نهایی اقدام شما فرا می‌رسد. برای ایران فرصتی در راه است و فرصتی برای بازگشت به مردم و دوری از وضع خطیر موجود. من برای کوتاه کردن دامنه‌های تحریم تبعیض و تحقیر آمده‌ام. من آمدم تا حکومت صدا‌هایی که شنیده نشده است را بشنود.

پزشکیان گفت: آمدم تا با تفاهم و توافق ملی سخنگوی همه محرومان و طرد شدگان باشم. من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطیر و برای مردم غیر قابل تحمل می‌دانم. باید با هم نگذاریم که ایران روز به روز ناتوان‌تر و ملت آن فقیرتر شود.


وی افزود: من این روز‌ها گفتنی‌های بسیاری گفتم و هنوز ناگفتنی‌های زیادی وجود دارد. اگر با اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود. رأی شما تکلیف سنگینی برای من خواهد بود. گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.

وی افزود:، اما با شما گفتنی‌هایی دارم. آن‌هایی که نیامدند، با زنان بزرگوار، دختران و پسران با پیروان مذاهب، معلمان، کشاورزان مظلوم، کارگران کارآفرینان، اصناف و کارمندان زحمتکش دولت، با اهالی گرانقدر اندیشه فرهنگ هنر، با نیرو‌های نظامی و انتظامی، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا، با توان یابان معلولان و ایرانیان دور افتاده از وطن، همه دیدیم در مرحله اول انتخابات ۶۰ درصد مردم نیامدند. این پیام برای حکومت معنا دارد.

وی افزود: من صدای این نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. آن‌ها از وضع معیشت خود به سطوح آمدند. از آینده بهتر ناامیدند بیشتر آنان به حق از تبعیض تحقیر و اجبار و فساد ناکارآمدی به جان آمدند. شهروندان از یک زندگی معمولی و بی‌دغدغه محروم شدند و حقوق قانونی و خواسته‌های جدید و قدیمشان در عرصه‌های مختلف نادیده گرفته شده است.

پزشکیان گفت: برای من شهروندان همه محترم هستند چه آنان که رأی دادند و چه آنان که رأی ندادند. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه ایرانیان است. عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصتی دیگر برای ایران است که فقط با شما شدنی است.
۲۳:۵۶ جلیلی: تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است
مجری در پرسش از جلیلی گفت: در برنامه‌های خود چه اقدامی برای ساماندهی وضعیت بازنشستگان انجام خواهید داد؟ از کدام منابع این همسان سازی را تأمین می‌کنید؟

جلیلی در برنامه‌های خود چه برنامه‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام خواهید داد و منابع آن را از کجا تأمین می‌کنید؟ گفت: اول نسبت به صحبت‌های آقای پزشکیان توضیح می‌دهم که گویا ایشان نسبت به جوانان و نخبگان و اطرافیانشان خودشان این مشکل را دارند و برایشان عجیب است که اگر کسانی بنشینند و بدون اینکه پول‌هایی را بگیرند مسائل کشور را بررسی کنند و من ۱۰ سال در بین هزاران نفر در بحث‌های مختلف از کشاورزی و اقتصاد و نظام سلامت نشستم و صحبت کردم هیچ کدام از آن‌ها چشم داشتی به پول نداشتند.

وی، ادامه داد: نگاه این‌ها این است که بدون چشم داشت نمی‌توان کار کرد. شما کار‌هایی را ۳۲ سال نهادینه کردید و دنبال کردید و در تفکر شما این است که وقتی ما می‌گوئیم هر ایرانی یک نقشه پرشکوه شما می‌گوئید فقط پول است. آقای پزشکیان هزاران نفر بهتر از شما در کشور هستند که بدون پول کار می‌کنند. هزاران نفر هستند که حاضرند برای کشور خدمت کنند و این تجربه من است که این افراد آمدند آقای دکتر شهرام یزدانی می‌شناسید که آمد و کار کرد همچنین دکتر میبدی را می‌شناسید به او یکی از اعضای ما است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید که باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی است؛ و شما نظام سلامت را نمی‌دانید. این دلیلش عملکرد شما است که همان مجلس شما را استیضاح کرد.

جلیلی افزود: روز خانواده و تکریم بازنشستگان را که ستون‌های خانواده و پناهگاه‌های خانواده هستند را تبریک می‌گویم. تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روز‌ها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم اگر باید جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید ببینید که در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشسته ما مشکل داشت.

وی ادامه داد: موضوع ما در مبارزه با فساد بحث کلی نیست و باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. مشکلات هم بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که باید انجام شود.

۲۳:۴۷ پزشکیان: باید تلاش کنیم از نظر سلامتی برای بازنشستگان مشکل وجود نداشته باشد

مجری در پرسش از پزشکیان: ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشور از دغدغه‌های جدی است. در بیانیه ستاد انتخاباتی شما به ایجاد نهاد تنظیم کر اشاره شده است. منظور از نهاد تنظیم‌گر در صندوق‌های بازنشستگی چیست؟ دولت شما چطور بدهی‌ها به صندوق بازنشستگی را کاهش خواهد داد؟ منابع مالی برای متناسب سازی حقوق را از کجا تأمین می‌کند؟

پزشکیان در بخش نهم سخنان خود اظهار کرد: اول یک تعرضی به آقای دکتر (جلیلی) بکنم؛ کارشناس ایشان فرقی بین لندکروز و ۴۰۵ را نمی‌داند.

جلیلی پاسخ داد: چه کسی بوده؟ بگویید.

پزشکیان گفت: من ابا دارم اسم ببرم مردم خودشان می‌دانند.

جلیلی بیان کرد: من چنین کارشناسی ندارم؛ تهمت می‌زنید.

پزشکیان گفت: خیلی خب، ندارید.

وی در ادامه در مورد بازنشستگان تصریح کرد: بیشترین دغدغه‌های این عزیزان در سنین بازنشستگی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها است. باید تلاش کنیم حداقل از نظر سلامتی برای بازنشستگان مشکل وجود نداشته باشد. موضوع دوم افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم است تا قدرت خریدشان افزایش یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در همه دنیا در سنین بازنشستگی تسهیلاتی در خصوص حمل و نقل، سفر، گردش و … تخصیص می‌دهند تا از باقی مانده عمرشان لذت ببرند.

پزشکیان تصریح کرد: باید مواردی از جمله سلامت و رفاه برای بازنشستگان فراهم شود. در صندوق‌های بازنشستگی سوءمدیریت داریم. در حال حاضر دولت ۳۵۰ همت به صندوق‌ها پول می‌دهد اگر این روند ادامه یابد امکان ادامه کار وجود ندارد و باید سوءمدیریت در صندوق‌ها رفع شود.

وی اضافه کرد: باید کاری کرد شرکت‌ها و ساختمان‌ها و سرمایه‌های در اختیار این‌ها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان این شرکت‌ها را هم فروخت و در بورس گذاشت و هم اینکه تنظیم‌گری کرد تا سرمایه بازنشسته‌ها ضرر ندهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: باید کارخانه‌ها و شرکت‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری باید مدیریت شوند که به بهره‌وری برسد نه اینکه ضرر بدهد. اگر قرار باشد سرمایه ما ضرر دهد و مدیری که در حزب و جناح است و صرفاً پول می‌گیرد و ضرر هم می‌هد، روند اشتباهی است.

پزشکیان اذعان داشت: نهاد تنظیم‌گر را در دل خود سازمان می‌توان ایجاد کرد، زیرا نهاد جدید هزینه‌زا است. دولت‌ها عامل ایجاد تورم هستند. بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند.

وی بیان کرد: در ادارات ما بعضی افراد نیم ساعت هم کار نمی‌کنند و بهره‌وری پایین است؛ چرا سازمان جدیدی درست کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برنامه را چهار تا هیأت علمی نمی‌تواند بنویسد؛ برنامه‌نویس باید بنویسد. به پیر به پیغمبر نمی‌شود با چند نفر هیأت علمی برنامه نوشت؟

پزشکیان یادآور شد: من دوره‌های مدیریت را در کشور‌های مختلف دیده‌ام از جمله آمریکا، انگلیس، سوئیس، تایلند و ژنو. میدانم برنامه چیست.

وی اضافه کرد: برنامه‌های آقای جلیلی مبنای علمی ندارد؛ همان‌طور که می‌گویند «با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد». مردم اگر وضع شما خوب است به این افراد رأی بدهید اگر که نه رای ندهید.

۲۳:۴۳ جلیلی: واردات خودرو یک ابزار بسیار خوب است

مجری در پرسش از جلیلی گفت: منظور شما از واردات کنترل شده خودرو چیست؟

جلیلی درباره راهکار‌های خود در حوزه خودرو، گفت: یکی از بحث‌های مهم که امروز مردم سوال دارند درباره خودرو است.

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد و رئیس جمهور باید درباره آن تدبیر کند، آن است که ما این همه رشته‌های اقتصاد در کشور داریم و موضوعاتی مانند کشاورزی، صنعت و خودرو ابعاد مختلف دارد و باید به همه این ابعاد توجه شود تا بتوان شرایط را مدیریت کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رشته‌های اقتصاد ما باید وارد بحث‌های اقتصادی مانند اقتصاد مسکن و خودرو هم شوند و برای این موضوعات هم باید دانشگاه‌ها ورود کنند.

وی افزود: در خودرو بحث قیمت و کیفیت اهمیت زیادی دارد و ما در ۱۰ سال گذشته ده‌ها جلسه مختلف با حضور مدیران مختلف حوزه خودرو و کارشناسان مختلف برگزار کردیم و از همه طیف‌ها و از نگاه‌های مختلف بودند.

جلیلی بیان کرد: بحث تیراژ خودرو بسیار مهم است و باید تیراژ خودرو را به گونه‌ای افزایش دهیم تا مشکلی در بازار به وجود نیاید. تولید خودرو باید اقتصادی شود و ما در این حوزه بررسی‌های فنی کردیم، ما با کارشناسان مشورت کردیم و اگر می‌خواهیم این کار را کنیم، باید تولید ما اقتصادی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: واردات خودرو یکی از راهکار‌های افزایش تیراژ است و یکی از اهرم‌هایی است که می‌توانید متناسب با آن بازار خودرو را کنترل کنید.

وی ادامه داد: واردات یک ابزار بسیار خوب است برای آن‌که بتوانید بازار خود را مدیریت کنید و برخی جا‌ها باید وارد کنیم تا تولید کننده داخلی ایرادات را رفع کنند.

جلیلی تاکید کرد: موضوع تیراژ خودرو اهمیت زیادی دارد. بحث صادرات خودرو به کشور‌های همسو باید مورد توجه شود که در ۸ سال دولت روحانی این کار را تعطیل کردند و حتماً ما این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد.

۲۳:۳۷ پزشکیان: در مسئله خودرو ما آمدیم بازار را بستیم

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: چندسال پیش در دیدار با یکی از مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودرو ساز داخلی، با واردات خودرو‌های خارجی مخالفت کرده بودید و گفتید که با واردات خودرو‌های خارجی دشمن به دنبال خروج ارز از کشور است. اما در مناظره دیشب گفتید باید بازار را باز کنید و دور خود قفس درست نکنید. بالاخره با واردات خودرو موافقید یا مخالف؟ اگر موافقید، ارز مورد نیاز آن را از کجا تأمین خواهید کرد؟

پزشکیان گفت: در مسئله خودرو ما آمدیم بازار را بستیم واکسن‌ها را وقتی تولید می‌کردیم دولت قیمت گذاری می‌کرد. همان واکسنی که ما تولید می‌کردیم اگر ما تولید نمی‌کردیم و می‌خواستیم وارد کنیم صد برابر آن را خرید می‌کردیم. دولت اجازه نمی‌داد ما در واکسن رقابت کنیم و مرز‌ها را بسته بود. واکسن مزیت مملکت ما بود. دولت قیمت گذاری می‌کرد و ماشینی که مزیتی ما نیست. مرز‌ها را بستیم و این جنس را به مردم تحویل می‌دهیم.

وی افزود: قانون وجود داشته است که نگذاشتند. ما به کجا رسیدیم و چه‌کار کردیم که الان تازه نمی‌گذارند ماشین دست دوم وارد کشور شود. کسانی وجود دارند که نیازی نیست به آن‌ها دلار بدهیم بلکه خودشان دلار دارند و می‌توانند خودرو وارد کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی می‌گوئیم جنس خارجی بخریم خودمان آن را ۱۰ برابر می‌کنیم و مردم می‌فروشیم. مردم را از زندگی ساده که باید کنند محروم کردیم. شما اگر رقابت را باز کنید و ماشین وارد مملکت شوند خود به خود این بازار خودش را تنظیم می‌کند.

وی افزود: اگر ارز کالا‌های اساسی و دارو و غذا را تنظیم کنیم بازار خودش را تنظیم خواهد کرد و لازم نیست ما دخالت کنم.

۲۳:۳۰ جلیلی: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است

مجری در پرسش از جلیلی گفت: شما در میزگرد اقتصادی گفتید برای مهار تورم باید حکمرانی ریال اتفاق افتد. منظورتان از حکمرانی ریال چیست؟ اگر بخاطر ادامه ناترازی بودجه حکمرانی ریال اتفاق نیفتد، تورم و افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد؟ اولین اقدام شما برای تثبیت قیمت‌ها چیست؟

جلیلی همچنین در خصوص حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که برای اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟ بیان کرد: من ابتدا راجع به تحصیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آن‌ها کمک کرد و آن‌ها خانه خود را ساختند این اتفاق محقق شد. تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی از اقلام کاهش دهد.

جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متأسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آن‌ها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

وی گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهی، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کار‌های خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیارد‌ها دلار بودجه‌های دولت شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود. از طرف دیگر باید بتوانید که درآمد‌های حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد بازار و مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تأمین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

جلیلی، گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت بگیرد و این انتخاب انجام شود ما از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها رو تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

۲۳:۲۴ پزشکیان: علت تورم، دولت است

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: مهار تورم یکی از دغدغه‌های مردم است. شما در میزگرد سیاسی گفتید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود. اگر توافقی به هر دلیلی به‌دست نیامد و تحریم‌ها باقی ماند تورم بیشتر از این خواهد شد؟ اولین اقدام شما برای تعدیل قیمت‌ها چیست؟

وی افزود: در دولت شهید رئیسی فقط مجوز مسکن دادند. اگر زمین نیز داده شود با این حقوق‌ها و وضعیت کارمندان، حداقل یک میلیارد پول نیاز وجود دارد که امکانش نیست. چرا به مردم راست نگفتند. وقتی منابع نباشد هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را کند. با حقوقی که به کارمندان می‌دهیم ۱۰۰ سال دیگر نمی‌توانند در تهران مسکن بسازند.

پزشکیان گفت: علت تورم، دولت است که از جیب مردم پول برمی‌دارد. دولت یا بزرگ می‌شود و در نتیجه ناترازی به وجود می‌آید و در ناترازی مجبور است پول چاپ کند و یا دولت از بانک‌ها پول اضافه برمی‌دارد.. کاری که می‌توانیم در این قدم انجام دهیم.

وی افزود: اگر بتوانیم ارز وارد مملکت کنیم و صادرات کنیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حدود زیادی بگیریم و فشار را از مردم برداریم. در موقعی که تحریم است نهایتاً قیمت‌ها گران می‌شود و نمی‌توانیم خرید کنیم. تورم باعث می‌شود دولت دست در جیب مردم ببرد و قیمت را گران کند.

پزشکیان گفت: ما الان سوبسید یارانه بنزین برق را می‌دهیم. اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم می‌توانیم به مسئله معیشت زندگی مردم برسیم. به هر کسی ارز ترجیحی داده شود، رانت است. باید ارز را تک نرخی کنیم به غیر از قسمت دارویی و نهاده‌ها. بازار خودش قیمت را تعیین می‌کند. چرا اقتصاد روز به روز بدتر می‌شود، چون دولت در آن دخالت می‌کند.

۲۳:۱۶ جلیلی: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم

مجری در پرسش از جلیلی گفت: شما وعده خانه دار کردن مردم را با طرح‌هایی، چون اعطای زمین دولتی و ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده‌اید. چطور می‌خواهید این وعده را محقق کنید؟

جلیلی درباره راهکار‌های خود در حوزه مسکن، بیان کرد: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست. همچنین در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

وی اظهار کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته، خب خانه کمتر بسازیم، بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در ۸ سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

جلیلی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است و در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

جلیلی گفت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.

۲۳:۰۷ پزشکیان: بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: قبلاً گفتید اگر یارانه‌ها حذف شود و یارانه فقط به افراد در دهک‌های پایین داده شود، مشکلات اقتصادی حل می‌شود. در جای دیگر مطرح کردید مبلغ ۴۵ هزار تومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرد. یکی از وزرای دولت قبل که اکنون به ستاد شما ملحق شده، اشاره کرده بود که پرداخت یارانه برای ما مصیبت عظما است. آیا قرار است این شیوه پرداخت یارانه در دولت شما متوقف شود؟ کدام دهک‌ها را حذف خواهید کرد؟

پزشکیان در بخش هفتم سخنان خود اظهار داشت: وقتی آقای جلیلی اطلاعات غلط به مردم می‌دهد باید جواب بدهم. یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم توهم برش داشته بود یا برنداشته بود؟ به چه گروهی می‌خواهد سبد دهد؟ من هم می‌گویم می‌دهم، اما بر چه اساسی و چگونه؟

وی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی در دولت رئیسی تورم ۵۲ درصد است. بدترین وضعیت تورم در این دولت رخ داده و این هم آمار رشد تورم‌ها است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز ببینید سفره‌های شما با ۱۰ برابر کردن خوب شده به ایشان رأی دهید، اما اگر بد شده بدانید با شما صادق نیستند و وعده‌هایشان را عملیاتی نمی‌کنند. تا دلتان بخواهد وعده می‌دهند. مثل اینکه من بگویم به کل مردم فلان امکانات را خواهم داد.

وی با بیان اینکه ما قانون را اجرا می‌کنیم، گفت: در طرفداران من چپ، راست، مذهبی و بی تفاوت و بی نماز هم هست. بنده قانون را اجرا خواهم کرد آنچه که از نظر قانونی در اختیار باشد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن می‌سازم، اما منابع مشخص نبود. نتیجه این است که _ساخت مسکن_ فرقی با قبل نکرده است. علت هم این است که وعده داده‌اند و نتوانسته‌اند اجرا کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: نمی‌شود سالی یک میلیون مسکن ساخت بلکه آن‌چه قانون است و آن‌چه این‌ها مدعی بودند را در حد توانم اجرا خواهم کرد. خارج از قانون نمی‌توان کاری کنم.

پزشکیان اذعان داشت: برای حل مشکل مسکن مساله فقط این نیست. در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمین دیده شده که طبق آن نباید شهر‌های بزرگ بزرگ‌تر شوند و اینکه مردم از روستا‌ها به حاشیه نشینی روی آورند؛ وقتی این موضوع رخ دهد قیمت مسکن بالا می‌رود.

وی بیان کرد: بنده راهی که دولت رئیسی رفته ادامه داده و قانون را پیگیری خواهم کرد و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کرده و توسعه متوازن را دنبال خواهم کرد. تهران در سال‌های نه چندان دور مشکل آب پیدا می‌کند و هم اکنون درگیر فرونشست شده و منابع زیرزمینی رو به اتمام است. اگر آمایش سرزمین در تهران اجرا نشود با فاجعه رو به رو می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت باید بتواند پولی به کارمندان خود بپردازد که در خانه خود زندگی کنند. چه کسی باعث می‌شود قیمت اجاره بالا رود؟ غیر از تورم است؟ تورم را دولت درست کرده و باید حقوقی که به پرسنل می‌دهی بر اساس تورم بدهی.

وی اضافه کرد: دولت‌ها بر اساس تورم پول نمی‌پردازند مشکل ایجاد می‌شود. دولت وقتی شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند مشکلات دیگر را حل کند. اگر جلوی تورم را بگیریم که راه حل‌های مشخصی دارد و حقوق را متناسب بالا ببریم می‌توانیم به تعداد از مشکلات را حل کنیم.

۲۳:۰۰ جلیلی: بورس یکی از مهمترین ابزار‌ها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است

مجری در پرسش از جلیلی پرسید: آقای جلیلی منتقدان شما معتقدند در دولت شما بورس ریزش خواهد کرد. می‌گویند شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید. آیا معتقد به تأمین مالی از بورس هستید یا خیر؟ وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟

جلیلی در ادامه درباره راهکار‌های خود برای رفع مشکل بورس، گفت: بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند. بنده در همین ایام و در بسیاری از اجتماع‌ها که شرکت کردم، بسیاری از مردم به دلیل سو مدیریت از این بخش ضربه خوردند و سو مدیریت عده‌ای باعث شد که مردم ضرر کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال ۹۹ که این مسائل در حوزه بورس ایجاد شد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشتیم و ۲۲ نکته را به وی گفتیم، اما چرا وضعیت بورس به آن فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم از بین رفت. اگر طرحی داشتند چرا همان زمان امثال آقای عبدو ایده‌ای برای رفع مشکلات ندادند؟

وی ادامه داد: بورس یکی از مهمترین ابزار‌ها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است و بازار ثانویه هم که یک نقش مؤثر دارد. باید شورای ثبات وجود داشته باشد و بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بازار بورس لطمه بزند.

جلیلی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

جلیلی تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به حسن روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بستر‌های آن بورس است.

وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آن‌ها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا این‌گونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تأمین مالی اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: بنده به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

۲۲:۵۴ پزشکیان: وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: در دوران مسؤولیت اقای طیب نیا نرخ بهره بالا موجب شد به بورس آسیب وارد شود و ناترازی بانک‌ها شدت بگیرد. رویکرد دولت شما که فارغ از عملکرد دولت روحانی چگونه خواهد بود؟

وی افزود: از خود من بپرسید که چه می‌گویم. حاکمیت در حکومت جمهوری اسلامی هیچ انسانی نباید شب سرش را گرسنه بر روی تخت بگذارد. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم خیلی‌ها در خیابان گدایی می‌کنند و شب در بیقوله‌ها می‌خوابند و ما ادعا می‌کنیم خیلی کار‌ها می‌کنیم. کسی که بخوابد و به فکر مسلمانان نباشد مسلمان نیست.

پزشکیان: پس حاکمیت وظیفه دارد آن‌هایی که گرفتار هستند و نمی‌توان زندگی را تأمین کنند به هر شکل ممکن مشکلش را حل کند. وظیفه حاکمیت این است که نگذارد آوارگان بدون خانه بماند.

وی افزود: من تا الان از یک مریض یک ریال پول نگرفتم. من محرومین را درمان می‌کنم و شما بروید پولداران را درمان کنید. در روند حکومتی که من قدرتش را به دست بگیرم نمی‌گذارم فقرا و محرومین سرشان را گرسنه بر روی بالشت گذارند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین قدم شناسایی است. در جمهوری اسلامی فعلاً نقشه‌ای برای این‌ها وجود ندارد الان به همه یارانه می‌دهد. اول باید بدانیم به چه کسانی باید یارانه بدهیم و چه کسانی ندهیم. اینکه می‌گویند این‌ها نقشه داریم نقشه‌شان را بدهند ببینیم چگونه است.

۲۲:۴۸ جلیلی: قرار نیست بنزین گران شود

مجری در پرسش از جلیلی گفت: آیا در دولت شما قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین قرار است آزاد شود و یا یارانه آن‌را به حساب سرپرستان خانواده واریز کنید؟ آیا زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرحی که مطرح کردید را دارید؟ نهایتاً با قیمت بنزین چه‌کار خواهید کرد؟

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید بیان کرد: مردم دارن می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گوئید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

جلیلی افزود: بحثی که شما می‌گوئید مثل همان آقایی است که آمد گفت من صبح جمعه متوجه شدم و همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و از همین صحبت‌های شما نوسانات شروع شده است. مردم باید بدانید که ما باید امروز تصمیم بگیریم و باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره مطالعه نیست و هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

وی گفت: تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: موضوع طرح وان برای ناترازی انرژی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم و خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید و بگویید که این میزان از انرژی سهم شما است و خودتان این را مدیریت کنید آن موقع مردم، چون در این موضوع احساس نفی می‌کنند وارد می‌شوند.

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از از دولت نمی‌گیرد گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

۲۲:۴۴ پزشکیان: دولت نباید به تولید دستور دهد که چه کار کند

مجری در پرسش از پزشکیان گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور بحث ناترازی انرژی است و یک دیدگاه برای کاهش این ناترازی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه قیمت بنزین است. مسئله قیمت بنزین همیشه یک‌موضوع مورد توجه مردم بوده چرا که می‌تواند شاخص تأثیرگذاری در زندگی مردم باشد. آقای پزشکیان شما سه سال پیش در جلسه دانشجویی اشاره کردید که در همین بنزین که این‌ها کران کرده بودند، معتقد بودم که قیمت بازار آزاد بدهم. یعنی همان ۲۵ هزارتومان. رئیس ستاد شما اعلام کرده که هر قیمتی برای حامل‌های انرژی اگر با کارشناسی طرح شود، با آرامش و همکاری مردم این قیمت‌ها جا می‌افتد؛ آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقا مطرح کردید؟ یا تغییری کرده است؟

پزشکیان در بخش پنجم سخنان خود گفت: اولاً این بحثی که مربوط به انرژی بود آقای دکتر گریز زدن به آقای روحانی. روحانی به من چه ربطی دارد؟ دوماً آنچه که من گفتم نگاه خودم است و قانونا باید اجرا شود.

وی افزود: اگر این‌ها طرح داشتند چرا زمان شهید رئیسی اجرا نکردند؟ به این سادگی هم نیست یعنی در تئوری بگویند فلان می‌کنم، اما در عمل اجرا بشود از نظر علمی با هم فاصله دارد. ما باید کاری کنیم مردم تحت فشار قرار نگیرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: الان سالی ۵ میلیارد دلار پول سوخت می‌دهیم، آیا این سوبسیدی که می‌دهیم را دوباره می‌خواهیم هزینه کنیم؟ نگاه ما در بورس همان نگاه آقای دکتر عبدو است. موضع ما روشن است.

پزشکیان بیان کرد: اقتصاد مختص یک نفر نیست و اینگونه نیست یک نفر برای کشور نقشه اقتصاد بکشید بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددانان بسته به تخصص نسخه می‌دهند و نقشه طراحی می‌کنند. کارشناسان مربوط به این رشته را به کار خواهیم گرفت که چگونه بورس را کنترل کنند.

وی ادامه داد: اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد که چه کار کند؛ و با چه قیمتی تولید کند. مداخله دولت در اقتصاد همان بلایی است که سر بازار، تولیدکننده و.. می‌آید. کار باید در روند کارشناسی باشد. موضع ما اعلام شده است. دکتر عبدو را همه می‌شناسند.

پزشکیان گفت: آنچه که ما در بورس انجام خواهیم داد ثبات و امنیت بورس را بر می‌گردانیم و کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد در حالی که دولت‌ها الان این کار را می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: دولت وقتی در قیمت گداری دخالت نکند و هر هفته قانون و تبصره ندهد و مداخلاتی در کار تولید نکند بی ثباتی خود به خود حل می‌شود و بورس راه خود را می‌رود.

پزشکیان بیان کرد: اقتصاد بهداشت و درمان، بورس و پولی و مالی و… باهم زمین تا آسمان فرق می‌کنند و ما از کارشناسان استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس ساده نیست. خود تحریم‌ها در بورس تأثیرات زیادی دارد بنابراین تا زمانی که مشکل تحریم حل نشود موج ان بر بورس اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه خطاب به جلیلی گفت: آقای جلیلی شما مثل آب خوردن تهمت می‌زنید و می‌گوئید تو فلانی.

۲۲:۳۴ جلیلی: تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید

جلیلی ادامه داد: ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان فقط، چون با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود خداوند شاهد است که این مطالبی که شما مطرح می‌کنید چقدر مطابق با واقعیت است و صدق دارد.

جلیلی گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید، اما خلاف می‌گوئید. آقای پزشکیان همین که می‌گوئید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

۲۲:۲۶ پزشکیان: من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!

پزشکیان گفت: یک دروغ واضح است. من حزبی نیستم. رئیس جمهوری که مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا بر سر مردم چه بلایی خواهد آورد. رئیس دانشگاه بودم با برادران بسیجی در روستا‌ها کارگری می‌کردم و ۶۰۰ خانه بهداشت ساختم. بنده به مشارکت مردم معتقدم و ۵۰ مرکز بهداشتی بدون ارتباطات ساختم. من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!

وی افزود: بیشتر گروه آقای قالیباف و شهید رئیسی با من کار می‌کنند. راه من راه مولا علی است. شاخص مردم هستند بار‌ها این را اینجا گفتم. مردم الان ۶۰ درصد در انتخابات شرکت نکردند. ۶۰ درصد فعلاً ما را قبول ندارد. اگر این تفکر بیاید تبدیل به ۲۰ درصد می‌شود و این ۲۰ درصد می‌تواند مردم را کمک کند؟

وی افزود: چه کسی گفته من با مسکن مهر مخالف هستم. گروهی که تفکرشان این است و کسی را پیدا می‌کنند و من را به آن مرتبط می‌کنند.

وی افزود: راحت جلو چشم مردم به من می‌گوید تو حزبی تو ضد مردم هستی. منی که با مردم هستم و حزبی نیستم. اینکه در جلسه دانشجویی من یک حرف زدم اینکه در حاکمیت می‌خواهی چه‌کار می‌کنی. جلسه دانشجویی نیست.

پزشکیان: ما پرت انرژی داریم و این انرژی را کسانی که امکانات و منابع بیشتری دارند مصرف می‌کنند. هزینه را آدم‌هایی می‌دهند که برق و بنزین مصرف نمی‌کنند. حاکمیت سوبسید را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند اگر قرار است این مسئله عادلانه مطرح شود باید این پول به همه داده شود. اما اینکه چگونه باید بدهیم، اعلام کردم بدون نظر کارشناسی و بحث گفتگو با مردم نباید اتفاق بیافتد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:، اما قرار نیست ما سوبسید را به پولدار‌ها بدهیم.
ولی آن روستایی و محرومان هزینه گرانی آن را بدهد. نگاه من این است اگر عدالت وجود دارد باید به محرومین برسیم. نباید با سوبسید دادن به من سفره نان محرومان را ساقط کنم. چرا کسی که خانه‌اش ۱۰ اتاق و چراغ دارد همان سوبسیدی را بگیرد که آن فقیر می‌گیرد. اگر نگاه، عادلانه است باید سوبسید را به اقشار آسیب پذیر بدهیم.

۲۲:۱۹ جلیلی: می‌گوئید که رشد ۸ درصد کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گوئید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی است آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیز‌ها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید؛ و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

وی، ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیاز‌هایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کار‌هایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گوئید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید، اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط، چون جزو حزب شما نیستند می‌گوئید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار ماندند و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گوئید این‌ها را قبول ندارید.

جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: شما می‌گوئید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گوئید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

۲۲:۱۳ پزشکیان: من برنامه‌ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم

پزشکیان در بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: این می‌خواهد رئیس جمهور مملکت شود. جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی و دولت ایشان هستم. جلوی مردم به افرادی که نیستند تهمت میزند و حاضر به گفتگوی رودررو نیست. مردم بدانند این روند و نگاه یعنی این.

وی ادامه داد: شب گذشته دو مسیر و تفاوت‌ها را دیدید. سیاست گذاری از بالا و گروهی محدود بود. سیاست گذاری با مشارکت و خرد جمعی. من برنامه‌ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم بلکه باید با مشارکت دستگاه‌های دولتی بخش خصوصی کارگران و اندیشکده‌ها، برنامه‌ریزی پشت در‌های بسته و جمع محدود در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من به این شیوه پایان خواهم داد. گام اصلی در بهبود معیشت و پیشرفت کشور رفع تحریم و تعامل با جهان است من با سرعت اقدام خواهد کرد، اما معطل نخواهم ماند. همه مشکلات به دلیل تحریم‌ها نیست.

وی اضافه کرد: من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. من برنامه خود را برای اصلاح اقتصاد ایران اعلام کردم و بیش از ۱۴۰ اقتصاددان آن را تأیید کرده اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد ایران بر اساس با تعامل جهان، شایسته گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. فکر غلط یعنی اینکه چند روز در انتخابات ریاست جمهوری دیدیم که بدون تعامل با دنیا می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. مدیریت ضعیف یعنی فردی به مذاکرات می‌رود و نتیجه ارجاع پرونده به شورای امنیت سارمان ملل است.

پزشکیان اذعان داشت: رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما شهید سردار سلیمانی امینت عراق را تأمین کند و بازار اقتصاد به کسی دیگر واگذار شود. ما امروز با ۳ مشکل مواجهیم فکر غلط، مدیر غلط و رابطه غلط روز جمعه باید به این ۳ گانه غلط پایان داد.

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم، اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم. تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بیجای دولت در اقتصاد را از بین ببرم. ارتباطات مالی بین المللی را دوباره برقرار کنم. برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نمی‌کنم. برای بازرگانان و کارآفرینان ایران عزت بیاورم.

وی بیان کرد: من به دنبال عدالت و رفع تبعیضم. مردم برای تأمین معیشت و رفاه شما شب و روز نشناسم و بالاخره تعهد می‌کنم که تلاش می‌کنم هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزند خود نباشد. برای شما و برای ایران.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: علت این کارها، بکارگیری مدیران نالایق و غیرکارشناس‌اند. دور من می‌گویند آدم‌های بدی هستند دور این‌ها چه کسانی هستند؟ همان‌ها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

پزشکیان تصریح کرد: مردم عزیز شما خودتان می‌دانید سفارت انگلستان و عرستان را چه کسانی اینگونه کردند قطعاً به گروهی که این فحش می‌دهد نبودند چرا که در این صورت زندان بودند بلکه افراد حاضر در دولت سایه هستند.

وی ادامه داد: این راحت می‌گوید شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که قرار است رئیس جمهور شود تهمت می‌زند. خیلی از افرادی که در ستاد من هستند غیر از دولت روحانی هستند. برای این قرارداد غلط خود را می‌کشید که دوباره احیا شود.

۲۲:۰۴ جلیلی: در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت: متأسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکار‌های رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.
وی خطاب به پزشکیان، گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمار‌ها قابل بررسی است.
جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گوئید باید با کشور‌ها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.
وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کار‌ها مبنا قرار می‌دهید.
جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کار‌ها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم، اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.
جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیوش آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.
جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گوئید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

۲۱:۵۹ پزشکیان: نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما دفاع کردند

پزشکیان گفت: شما پشت پرده بودید دولت در سایه بودید، آنچه که برادرمان می‌گوید این آمار غلط است. روندی که پولی به جامعه آمده است با درصد رشد فرق می‌کند. چیزی که دیروز من به شما نشان دادم پولی است که دولت چاپ کرده است. اینکه ما چقدر پول مملکت را اضافه کردیم در این دوره آمارش معلوم است. زندگی مردم نیز معلوم است.

وی افزود: مردم شما با پولتان می‌توانید بروید نان خانه و گوشت بخرید؟ چطور است که این‌ها نگذاشتند پول زیاد شود و روند مشکل ندارد پس چرا مردم گرفتار شدند؟ چرا بازنشسته‌ها دم مجلس می‌آیند و این‌ها کتکش می‌زنند؟ مگر نگفتند اشتغال دو برابر خواهد شد؟ مگر نگفتند سال یک میلیون مسکن ساخته می‌شود؟ مگر قرار نبود تورم را تک رقمی کنند؟ پدر مردم با این تورم ۴۰ درصدی در می‌آید.


این نامزد ریاست جمهوری گفت: بعد می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم، برنامه را با آقای رئیسی می‌دادید! مردم زمان آقای خاتمی وضعیت شما بهتر بود یا نبود؟ بدانید این آدم‌هایی که با این نگاه می‌گویند شما بلد نیستید، کل بلد بودن این‌ها این است که در شورای امنیت رئیس بوده است! چند تا کاغذ را امضا می‌کرده است. آدمی که مدیریت نکرده است، اداره را اداره نکرده است، حالا آمده است و برای مملکت می‌گوید من برنامه دارم.

وی افزود: دیروز سوال پرسیدم آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت. اگر دولت رئیسی برنامه داشت پس این برنامه که شما آورده‌اید چه است؟ از این طرف می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید و از طرف دیگر می‌گوید ما برنامه داریم؛ و در ضمن لطف کند بگویند برنامه‌شان چه است؟

وی افزود: همین امروز نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما دفاع کردند. این‌ها یک عده هستند و نشسته‌اند در جایی به نام دولت سایه و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان می‌کنیم. در تئوری آدم می‌تواند هر حرفی بزند. شما دولت آقای خاتمی را مقایسه کن با حرف‌هایی که الان می‌زنی.

پزشکیان گفت: مردم شما اگر می‌خواهی رأی دهی این حرف‌ها را که گروهی می‌نشینند تصور می‌کنند دنیا را می‌توانند درست کنند. گفتگو راه حل دارد شما در تمام گفتگو‌هایی که در این مملکت رفتی انجام دادی پشت سرش قطعنامه علیه کشور انجام شده است. همان شهید سلیمانی به شما می‌گوید که مملکت را قفل کردید.

۲۱:۵۰ جلیلی: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل

مجری در پرسش از جلیلی گفت: آقای ظریف گفتند آقای جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است؛ آقای عبدالعلی زاده رئیس ستاد پزشکیان هم اشاره کردند که یک پای قطعنامه‌های ضد ایرانی جلیلی است. دولت شما علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها برای رفع آن‌ها چه تلاشی خواهد کرد؟ آیا پیش بینی می‌کنید در مسوولیتتان به توافق برسید؟

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت: من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکان من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گوئید قفس؟

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود: شما می‌گوئید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیاز‌ها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیاز‌ها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گوئید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودار‌ها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمار‌های شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گوئید که بعد‌ها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گوئید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیاز‌هایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آن‌ها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گوئید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کار‌هایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کار‌ها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آن‌ها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متأسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشور‌های همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویزتان غلط است یک وقت شما در پزشکیتان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید، اما این فرق می‌کند. نتیجه کار‌های شما رشد منفی کشور است.

جلیلی اظهار داشت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می‌زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

پزشکیان بیان کرد: می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ من می‌گویم با آلترناتیو‌ها و گزینه‌ها می‌روم.

جلیلی گفت: یکی از آن آلترناتیوهایت را بگو؛ غیر از امتیاز دادن چه آلترناتیوی داری؟

پزشکیان گفت: گفتگو راه حل دارد؛ بعد از مذاکرات شما ایران تحریم شده است.

جلیلی تاکید کرد: این دروغ است. شما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌هایتان را توضیح دهید...

پزشکیان گفت: شما برنامه دارید؟

جلیلی بیان کرد: برخی حرف‌های شما غلط و دروغ است آقای پزشکیان.

پزشکیان گفت: من اگر دروغ می‌گویم من را محاکمه کنید، اگر جلیلی دروغ می‌گوید، محاکمه اش کنید.

۲۱:۴۴ پزشکیان: مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قسمت اول دومین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قبل از اینکه وارد این بحث شوم دیشب این‌گونه تداعی شد که من خدمت سردار ملی کشور شهید قاسم سلیمانی بی احترامی صورت گرفت. بنده ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم و الگویی که اگر جوانان ما راه ایشان را ادامه دهند بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهیم کرد. چه در خارج به عنوان قهرمان ظلم ستیز و در داخل یاور همه افراد چه باحجاب چه بی حجاب.

وی افزود: از ابتدا گفتیم چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم و مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مباحثی که وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهداتش را اجرا کند تا ما هم برگردیم. ما باید در مورد این موضوع با دیگران هم صحبت کنیم تا راه حل برون رفت از این قضیه چگونه است. با کمیسیون امنیت مجلس، شورای امنیت و … صحبت خواهیم کرد تا به زبان و نگاه مشترک برسیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی وارد گفتگو می‌شویم اگر با یک گزینه وارد شویم اگر مورد اقبال قرار نگیرد قطع می‌شود. آیا در کشور تصمیم داریم فقط با یک گزینه وارد گفتگو شویم یا گزینه‌های دیگری هم داشته باشیم تا با عزت مصلحت حکمت به نتیجه برسیم. همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. این موضوع نیز به کار‌های کارشناسی بر می‌گردد. ابتدا اینکه باید بدانیم آیا می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر. اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌ها را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: اگر یک گزینه داشته باشیم و آن‌ها هم نپذیرند یعنی می‌خواهیم تا آخر با همین نگاه با تحریم‌ها بمانیم. آیا به مصلحت است؟ هیچ حاکمیتی در داخل قفس نمی‌تواند به شکوفایی و پویایی برسد. برای رسیدن به شکوفایی ابتدا با کشور‌های همسایه به تعامل برسیم و سپس با دنیا. لازمه این اقدام داشتن برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و چارچوب‌های قانونی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو نیم بلکه باید ببینیم ما چه می‌دهیم و آن‌ها چه می‌دهند. ابتدا باید ببینیم می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر و بعد گزینه‌ها را بررسی کنیم. باید آنچه که منجر به پویایی کشور می‌شود و به مصلحت کشور است را در دستور کار قرار دهیم و متخصصان باید راه برون رفت از این بن بست‌ها را پیدا کنند. به اعتقاد من باید از این بن بست‌ها خارج شویم.

۲۱:۳۹ آغاز مناظره‌ی آخر

مجری برنامه در ابتدا از پزشکیان پرسید: مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی اینگونه اظهار داشت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع از بازگشت آمریکا به برجام شد، با توجه به اینکه این قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کرد، علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

۲۱:۳۵ قرائت قرآن

در ابتدای برنامه آیاتی چند از قرآن کریم قرائت شد.

۲۱:۳۴ شروع مناظره

آخرین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
۲۱:۱۰ ورود جلیلی به صداوسیما

سعید جلیلی برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

۲۰:۳۷ ورود پزشکیان به صداوسیما

مسعود پزشکیان برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
در بعضی مواقع بهترین کار سکوت است در بعضی مواقع بهترین کار سکوت است
گاهی اوقات، قدرتمندترین کاری که می‌توانید انجام دهید سکوت کردن است.
بیماری پوستی دیوید بکام چیست؟! بیماری پوستی دیوید بکام چیست؟!
طبق گزارش رسانه آمریکایی ال فوتبولرو، دیوید بکام به بیماری پوستی آتوپیک مبتلا شده است.
رئیس‌جمهور چند ساعت در روز کار می‌کند؟ رئیس‌جمهور چند ساعت در روز کار می‌کند؟
رئیس جمهور در روز بیش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند
گروگانگیری مرد ثروتمند افغانستانی در تهران گروگانگیری مرد ثروتمند افغانستانی در تهران
حالی که متهم راز گروگانگیری میلیاردی را برملا کرده و پلیس در جست‌وجوی گروگان بود، مرد تاجر که از سوی همدستان متهم رها شده بود، نزد پلیس رفت و راز ربودنش را فاش کرد.
راهکاری برای ترمیم کدر شدن چراغ‌های خودرو راهکاری برای ترمیم کدر شدن چراغ‌های خودرو
کدر شدن چراغ‌های خودرو یکی از عواملی است که باعث کاهش نوردهی می‌شود. چه دلایل و راهکار‌هایی برای پیشگیری از کدر شدن چراغ‌ها وجود دارند؟
آیا شما انسانی جذاب هستید؟ آیا شما انسانی جذاب هستید؟
آیا تا به حال کسی را دیده‌اید که به شما خیره شده باشد و از خود بپرسید: «دارد به چه چیزی نگاه می‌کند؟» حقیقت این است که بسیاری از ما دقیقا نمی‌دانیم چقدر در نظر دیگران جذاب هستیم. ما عادت داریم روی اشکالاتمان تمرکز کنیم و از نکات کوچکی که ممکن است به ما گوشزد کند که جذاب‌تر از آن چیزی هستیم که فکر می‌کنیم، غافل شویم. نتیجه یک تحقیق که در سال ۲۰۱۷ میلادی در نشریه «مرز‌ها در روانشناسی» منتشر شد، نشان داد که جذابیت یک تجربه چندحسی است.
تشخیص سرطان از طریق ادرار ممکن می شود تشخیص سرطان از طریق ادرار ممکن می شود
محققان نشان دادند که نشانگرهای زیادی در ادرار وجود دارد که به بیماری سرطان مرتبط است. آن‌ها با کمک نانوسیم ابزاری برای گیراندازی این نشانگرهای زیستی ساختند.
برگزیده
دستور راه‌اندازی سانتریفیوژهایی جدید و پیشرفته صادر شد دستور راه‌اندازی سانتریفیوژهایی جدید و پیشرفته صادر شد
واکنش فوری و مشترک وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به تصویب قطعنامه ضدایرانی؛ رئیس سازمان انرژی دستور انجام اقدامات موثر، از جمله راه‌اندازی مجموعۀ معتنابهی از سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته از انواع مختلف را صادر کرد.
قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران
قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.
سرعت به قیمت شهرت ارزش دارد؟ سرعت به قیمت شهرت ارزش دارد؟
یک خودروی زانتیا با رانندگی خانمی ۲۳ ساله با سرعت حادثه ساز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت در آزادراه همدان-ساوه توقیف و روانه پارکینگ شد
صفحه خبر بالای تصاویر