کد خبر: ۴۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲

اظهارنامه عملکرد مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی کارنامه عملکرد مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات را مشخص می کند و در آن، رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی، درج شده است. گزارشی که شرکت ها و یا اشخاص حقیقی بصورت سالیانه جهت محاسبه مالیات بر در آمد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهند.

اظهارنامه مالیاتی کارنامه عملکرد مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات را مشخص می کند و در آن، رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی، درج شده است. گزارشی که شرکت ها و یا اشخاص حقیقی بصورت سالیانه جهت محاسبه مالیات بر در آمد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهند. این گزارش (اظهارنامه مالیاتی) از طریق سایت سازمان امور مالیاتی intamedia.ir ارسال می گردد و اظهار نامه های مالیاتی اشخاص حقوقی شامل 28 جدول است که باید توسط مودی پر شود. چنانچه نام کاربری و رمز عبور سامانه اظهارنامه مالیاتی را ندارید، در مرحله نخست در سامانه عملیات الکترونیک مالیات my.tax.gov.ir ثبت نام کنید. مراحل به شرح ذیل می باشد:

  • پیش ثبت نام با تلفن همراه شخص
  • دریافت کد رهگیری ۱۰رقمی پیش ثبت نام

کد رهگیری مالیاتی، یک کد ۱۰ رقمی است که پس از انجام مراحل پیش ثبت نام به متقاضی ارائه می شود. با این کد رهگیری مجددا به سامانه مالیاتی tax.gov.ir وارد شده و ثبت نام نهایی صورت گرفته و نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه شخص ارسال می گردد.با در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور، می توانید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را در سایت intamedia.ir ارسال نمایید.

به نقل از شرکت حسابداری داراکو

همانطور که یک شبه نمی توان تمامی مشکلات را حل و فصل کرد اظهارنامه مالیات عملکرد را نیز نمی توان در مدت زمان کوتاه به درستی تهیه کرد. از لازمه های تهیه اظهارنامه عملکرد این است که اسناد مالی طی یک سال مالیاتی به درستی و بر اساس استانداردهای حسابداری جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقه بندی و گزارش شود.

اظهارنامه مالیاتی چیست و چند نوع دارد

انواع اظهارنامه عملکرد در سامانه اظهارنامه الکترونیک

سه نوع اظهارنامه عملکرد مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی وجود دارد:

  • اظهارنامه (اصلی)
  • اظهارنامه جایگزین
  • اظهارنامه اصلاحی

اظهارنامه اصلی

اظهارنامه اصلی همان اظهارنامه عملکرد مودیان مالیاتی است که بر اساس ماده ۱۱۰ ق.م.م تنظیم می شود و به صورت کارنامه عملکرد سال پیشین مودی، به سازمان مالیاتی ارسال می‌شود. این اظهارنامه زمانی انتخاب می شود که هیچ اظهارنامه‌ای برای سال گذشته اشخاص (حقیقی یا حقوقی) تنظیم و ارسال نشده باشد.

اظهارنامه جایگزین

پس از ارسال موفق اظهارنامه اصلی و در مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، امکان فعال نمودن یک اظهارنامه دیگر نیز برای مودی وجود دارد؛ که اظهارنامه جایگزین نامیده می‌شود. اگر مودی در مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه مالیاتی متوجه درج دیتای اشتباه در اظهارنامه خود شود، با کمک اظهارنامه جایگزین می‌تواند اشتباه خود را برطرف نماید.

اظهارنامه اصلاحی

بر اساس تبصره ماده 226 ق.م.م، امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات ارسال شده اظهارنامه مالیاتی، پس از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه و فقط در اظهارنامه اصلاحی وجود دارد. بنابراین دیگر اظهارنامه اصلی و جایگزین فعال نیست. مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه (اصلی و جایگزین) خواهد بود.

تفاوت اظهارنامه جایگزین و اصلاحی

اظهارنامه جایگزین و اظهارنامه اصلاحی دو روش مختلف برای اصلاح اطلاعات اظهارنامه مالیاتی هستند. که مهم‌ترین تفاوت اظهارنامه جایگزین و اصلاحی و عامل تعیین کننده در نوع اظهارنامه قابل استفاده، زمان انجام ویرایش است.

دومین تفاوت اظهارنامه جایگزین و اصلاحی، میزان حساسیت این دو اظهارنامه از دیدگاه سازمان امور مالیاتی است. چرا که با وجود اجازه قانونی برای ویرایش اظهارنامه، این امر از دیدگاه سازمان مالیاتی چندان مطلوب نبوده؛ مگر اینکه عدم ویرایش اشتباه صورت گرفته، پیامدهای خطرناک‌تری برای مجموعه به دنبال داشته باشد.

سومین تفاوت، میزان اعمال تغییرات در آنها است. اظهارنامه جایگزین همانند یک سند جدید برای مودی در نظر گرفته شده و مودی امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات گسترده را دارا می باشد. در صورتیکه در اظهارنامه اصلاحی مودی تنها قادر به اصلاح اشتباهات محاسباتی و یا تغییر طبقه‌بندی حساب‌ها است؛ همچنین اظهارنامه اصلاحی نباید تغییرات زیاد و اساسی نسبت به اظهارنامه اصلی داشته باشد.

انواع اظهارنامه های مالیاتی

  • اظهارنامه اشخاص حقوقی (شرکت ها)
  • اظهارنامه اشخاص حقیقی (مشاغل)
  • اظهارنامه مالیات بر ارث
  • اطهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات
  • اظهارنامه مشاغل خودرویی
  • اظهارنامه انحلال شرکت
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی و دیگر اظهارنامه‌ها

13 مرحله تنظیم و ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی (شرکت ها) 

  1. نصب نرم افزار از سایت intamedia.ir
  2. وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام
  3. پاسخ به سوالات در صفحه اطلاعات اختصاصی
  4. تکمیل جدول گردشی مواد (در صورت ارتباط داشتن با نوع کار شما)
  5. تکمیل جدول درآمدهای معاف (در صورت مشمول بودن)
  6. تکمیل جدول اطلاعات فروش (داخلی و خارجی)
  7. تکمیل جدول در آمد ناخالص پیمانکاری/ ارائه خدمات (داخلی و خارجی)
  8. تکمیل جدول بهای تمام شده کالای فروش رفته
  9. تکمیل جدول بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری
  10. تکمیل جدول ترازنامه
  11. تکمیل جدول صورت سود و زیان
  12. تکمیل جدول گردش حساب سود و زیان انباشته
  13. تکمیل فرم تایید اظهارنامه مالیاتی توسط مدیر عامل و یا نماینده قانونی

نحوه تنظیم و ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (مشاغل)

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی(مشاغل) به دو صورت اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل ارائه می باشد که پس از ثبت نام الکترونیکی، با وارد نمودن اطلاعات مورد درخواست سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، انجام پذیر است.

دیتاهای مورد نیاز جهت ثبت نام عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی
  • واحد کسبی
  • حساب های بانکی
  • مجوزهای فعالیت

در خصوص واحدهای مشارکتی تنها تکمیل یک اظهارنامه مالیاتی کافی بوده و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکاء نمی باشد. اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه، بارگزاری خواهد شد. لذا در صورت عدم ثبت اطلاعات لازم (از جمله دیتای شرکاء) می بایست شریک اصلی نسبت به تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت نام اقدام نماید.

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، از اول تا 31 خرداد ماه هر سال می باشد و مودیان مالیاتی بایستی، حساب درآمد و سود و زیان سال مالیاتی خود را با مراجعه به آدرس سایت my.tax.gov.ir به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کرده و یا برای ارسال فرم تبصره ماده 100 قانون مالیات‌ های مستقیم، اقدام نمایند. این امر با استفاده از ترازنامه و سایر صورت های مالی، در قالب یک اظهارنامه مالیاتی، امکان پذیر می گردد.

خدمات ثبت اظهارنامه مالیاتی

ارائه خدمات مالیاتی یک راه حل بسیار هوشمندانه برای خلاص شدن از چالش های مالی و مالیاتی است اگر در شرایطی قرار دارید که تمایل به دریافت خدمات با کیفیت از ابتدای ثبت اسناد حسابداری بر اساس استاداردهای حسابداری تا تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد دارید، شرکت خدمات مالیاتی حساب اندیش ایرانیان می تواند انتخاب مناسبی برای خدمات یاد شده باشد

منبع: hesabandish.com

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
نابغه‌های بازاریابی یا طنزپرداز؟ title
«همستر کامبت» یک بازی تلگرامی ساده نیست بلکه یک محصول دیجیتالی است که با کلیک‌های بی‌وقفه کاربرانی که در سودای کسب درآمد هستند، کار می‌کند.
ساعت 450 میلیون تومانی نیما شعبان نژاد title
عکسی از نیما شعبان نژاد با ساعت 450 میلیون تومانی منتشر شد.
رقم عجیب بدهی خواننده معروف پیش از مرگ title
پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزئیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.
همستر کامبت رکورد گینس می‌زند؟ title
بازی تلگرامی همستر کامبت مدعی است سومین اپلیکیشنی در تاریخ است که به سرعت به ۱۵۰ میلیون کاربر دست یافته است.
دستگیری شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران title
شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران دستگیر شد.
حضور داوود میرباقری، کمال تبریزی، داریوش ارجمند و مهران رجبی پای صندوق رای title
تعدادی از هنرمندان با حضور در شعبه‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به داخل صندوق انداختند.
مسعود بهنود هم رای داد؟ title
تحلیلگر مسائل سیاسی، با باز نشر یادداشتی توییتری، از رأی دادن خود به پزشکیان خبر داد.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.