کد خبر: ۴۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲

کارگران ماهر هم دغدغه امنیت شغلی دارند؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت:با کارگر ماهر و تحصیلکرده ما به خاطر فقدان امنیت شغلی مانند کارگر ساده و بدون تحصیل پس از بیست سال برخورد می‌شود و شأن جامعه کارگری ما به خاطر فقدان امنیت شغلی کاملا زیر سوال است.

مخاطب ۲۴- امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری است. چرا که بسیاری از کارگران باداشتن چندین سال سابقه کار هنوز امنیت شغلی ندارند.

مسأله‌ای که کارگران را آزار می‌دهد، نبود امنیت شغلی در محیط کار است. کارگران زیادی هستند که ۲۰ سال یا بیشتر سابقه کار دارند، ولی همچنان با قرارداد‌های سه ماهه و شش ماهه و بعضاً یک‌ماهه فعالیت می‌کنند. رواج قرارداد‌های موقت ناشی از نقص قانون است و تبصره‌های ماده قانون کار به درستی تبیین نشده است.

فعالان بازار کار معتقدند کارگران در ایران با چالش‌های متعددی مانند نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه مناسب، ثبت‌نشدن سابقه کار در برخی از موارد و کاهش قدرت خرید روبه‌رو هستند که در این بین نداشتن امنیت شغلی، مهم‌ترین چالش به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید

 کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد

فتح‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با ابراز اینکه یکی از مشکلات ما بحث عدم اجرای امنیت شغلی است، گفت: براساس پیگیری اتحادیه بحث مطالبه اجرای ماده هفتم قانون کار و امنیت شغلی بوده است. از سال‌های دور ما در مجلس و حتی در صحن علنی مجلس موضوع امنیت شغلی کارگران را مطرح کردیم که رای نیاورد.

وی تاکید کرد: اساس و پایه کار تشکیلاتی ما کارگران در حوزه تشکلی و روابط کار وابسته به امنیت شغلی است. بیش از ۹۶ درصد کارگران ما فاقد قرارداد دائمی و دارای قرارداد یک‌ساله یا کمتر هستند. وقتی نماینده کارگری نیروی دائمی نباشد، جسارت لازم برای ایستادن مقابل کارفرما را نداشته و نخواهد داشت.

بیات افزود: در بهمن ۹۸ آقای ربیعی وزیر وقت کار بحث سقف قرارداد موقت برای ۴ سال را مطرح کرد که این سقف از بهمن سال ۱۴۰۲ با این رای هیات وزیران باید رعایت شود. با استناد به این رای باید ادارات کار حکم به بازگشت به کار کارگران اخراجی بدهند، اما این کافی نیست.

این فعال کارگری تصریح کرد: با کارگر ماهر و تحصیلکرده ما به خاطر فقدان امنیت شغلی مانند کارگر ساده و بدون تحصیل پس از بیست سال برخورد می‌شود و شأن جامعه کارگری ما به خاطر فقدان امنیت شغلی کاملا زیر سوال است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت گفت: بیش از ۳۰ سال از تصویب قانون کار و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت می‌گذرد، ولی می‌بینیم که کارگران قرارداد دائم ندارند و در کار‌های با ماهیت مستمر قرارداد موقت بسته می‌شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه باید نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شوند، اظهار کرد: بانک‌ها باید بخش تولید را در اولویت پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری خود قرار بدهند، زیرا پایه و اساس اقتصاد و رشد اقتصادی هر کشور تولید آن است و اگر حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید باشد، موجب شکوفایی و بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

برچسب ها: کارگران
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
نابغه‌های بازاریابی یا طنزپرداز؟ title
«همستر کامبت» یک بازی تلگرامی ساده نیست بلکه یک محصول دیجیتالی است که با کلیک‌های بی‌وقفه کاربرانی که در سودای کسب درآمد هستند، کار می‌کند.
ساعت 450 میلیون تومانی نیما شعبان نژاد title
عکسی از نیما شعبان نژاد با ساعت 450 میلیون تومانی منتشر شد.
رقم عجیب بدهی خواننده معروف پیش از مرگ title
پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزئیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.
همستر کامبت رکورد گینس می‌زند؟ title
بازی تلگرامی همستر کامبت مدعی است سومین اپلیکیشنی در تاریخ است که به سرعت به ۱۵۰ میلیون کاربر دست یافته است.
دستگیری شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران title
شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران دستگیر شد.
حضور داوود میرباقری، کمال تبریزی، داریوش ارجمند و مهران رجبی پای صندوق رای title
تعدادی از هنرمندان با حضور در شعبه‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به داخل صندوق انداختند.
مسعود بهنود هم رای داد؟ title
تحلیلگر مسائل سیاسی، با باز نشر یادداشتی توییتری، از رأی دادن خود به پزشکیان خبر داد.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.