کد خبر: ۴۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲

لاریجانی: افزایش مشارکت منجر به توسعه مدنی می‌شود

محمدجواد لاریجانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: انتخابات از افتخارات جمهوری اسلامی است، همه ما به انتخابات باید به‌عنوان یک جشن عظیم ملی نگاه کنیم، افزایش مشارکت هم منجر به توسعه مدنی می‌شود.

مخاطب۲۴- محمدجواد لاریجانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری از افتخارات جمهوری اسلامی است، همه ما به انتخابات باید به‌عنوان یک جشن عظیم ملی نگاه کنیم. انتخابات میدانی است برای اینکه بصیرت سیاسی بالا برود و جهت اثباتی بسیار زیادی دارد. وی افزود: افرادی که نامزد انتخابات شده‌اند باید نشان دهند که این انتخابات چرخه‌های آن به توسعه مدنی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند. همه شش کاندیدا‌های محترم انتخابات را از نزدیک می‌شناسند شخصیت‌های با ارزشی هستند و همگی پیرو علاقه‌مند انقلاب اسلامی هستند. لاریجانی عنوان کرد: اگر به آرایش سیاسی نگاه کنید ترکیب ۴ و دوتایی وجود دارد. مثلاً آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی حرف‌هایشان را که گوش دادم از لحاظ مواضع به هم نزدیک هستند و از یک آبشخور هستند.
هیچ تفاوتی در آرای پزشکیان و پورمحمدی نمی‌بینم
لاریجانی تأکید کرد: از لحاظ خط بندی سیاسی اگر بررسی کنیم یک بخش ۴تایی و ۲تایی در کاندیدا‌ها وجود دارد. حالا شاید اگر جلوتر رفتیم آرایش نهایی کاندیدا تبدیل به دو یا سه نفر شود که معقول‌تر هم هست و در این انتخابات مردم بهتر می‌توانند انتخاب خوبی داشته باشند. وی افزود: هیچ تفاوتی در آرای پزشکیان و پورمحمدی نمی‌بینم حالا ادبیاتشان با هم فرق دارد، ولی این طبیعت کار انتخاباتی است. لاریجانی تاکید کرد: نیرو‌هایی که در صحنه انتخابات هستند نیرو‌های با ارزشی هستند و باید یک نمایش معقول را نشان دهند. مناظره‌های انتخابات را با دقت نگاه کردم و صدا و سیما وقتی بسیار خوبی را برای نشان دادن افکار کاندیدا‌ها تدارک دیده بود. وی افزود: اولین چیزی که در بیانات کاندیدا‌ها دیدم کلمه کارشناس و کارشناسی بسیار دیده می‌شد یعنی بعضی از دوستان ما هر چیزی که از آن‌ها سؤال می‌شود را ارجاع به کارشناس می‌دادند. لاریجانی عنوان کرد: البته بنده استفاده از کارشناس را عیب نمی‌بینم و راه‌های مختلفی دارد، ولی از کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود نباید بگوید من آنم که کارشناس باید پاسخ دهد این می‌شود کارشناس بازی. مثلاً اگر سؤال شود که چگونه می‌توانیم تورم را پایین بیاییم باید بداند راه و روشش چیست. وی افزود: استفاده از کارشناس فوت‌وفن دارد و نمی‌شود که کارشناسان را به خط کرد و بگوییم از آن‌ها می‌خواهم استفاده کنند. کارشناسی هم با شامورتی بازی فرق دارد، شلوغ بازی کار پیش نمی‌رود کارشناس باید دقیق و حساب شده پیش برود.

بیشتر بخوانید

تئوری استیصال مسائل بین الملل را پیش نمی‌برد
تحلیل‌گر مسائل سیاسی عنوان کرد: نکته دیگری هم که دوستان مداوم می‌گفتند این است که اولویت‌هایشان ظاهراً رفع تحریم است. رفع تحریم که دست ما نیست و تحریم‌ها را آمریکا گذاشته است. وی افزود: مثلاً یک کشوری پولش پیش آمریکا است می‌گوید اگر با ایران تعامل کنی پولت را نمی‌دهیم و این شیوه پیشبرد حرف زور است. ما چرا باید اولویت اولمان چیزی باشد که دست ما نیست. لاریجانی گفت: این به نظرم خیلی غیرمعقول است. بله ما می‌توانیم بگوییم یکی از چالش‌های امروز ما این است که دشمنی مثل آمریکا علیه ما تعرض می‌کند و یکی از تعارضات مهم آن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. اگر بیاییم بگوییم که هدف ما رفع تحریم‌ها است این حرف درستی نیست. شاید بعضی‌ها فکر می‌کردند آمریکا نرم‌تر و به اصطلاحی نایس‌تر است که این تفکر اشتباه است. وی افزود: قضیه غزه نشان داد که آمریکایی‌ها حدی در تجاوز و خشونت ندارند و دشمنی‌شان با اسلام کاملاً مبرهن است. باید بگوییم هدف ما در اقتصاد بی‌اثر کردن تحریم‌هاست، این نگاه درستی است. لاریجانی تاکید کرد: اینکه بعضی از دوستان ما در مناظرات می‌گویند هدف ما رفع تحریم‌هاست اشتباه است و باید کاهش تأثیر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن، هدف آن‌ها باشد. بعضی‌ها تفکرشان، تفکر استیصال است یعنی اینکه بیان می‌کنند که جز مذاکره و رو زدن به غرب هیچ مسیر دیگری وجود ندارد، تئوری استیصال غلط است، نتیجه نمی‌دهد و خلاف مشی نظام است. در دوره رئیس‌جمهور شهیدمان از صادرات ۲۰۰ هزار بشکه نفت به دو سه میلیون بشکه نفت رسیدیم. بعضی افراد و کارشناسان برای اینکه بگویند تئوریمان اشتباه بود و امکان نداشت تحریم‌ها را شکست دهیم بگوییم این هم به خاطر تفضل آقای بایدن بود درست نیست.
وی افزود: این چه جور کارشناسی است، این کارناشناسی درجه یک است. خودشان اعتراف کردند کل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا شکست خورده است ما چرا ناراحتیم. لاریجانی عنوان کرد: یا مثلاً یکی از دوستان می‌گوید ما می‌خواستیم تحریم‌ها را دور بزنیم آن‌ها ما را دور زدند این چه نوع استدلالی است. اگر کسی فکر می‌کند چالش آمریکا با جمهوری اسلامی انجام می‌شود فکر اشتباهی کرده است. قدرت جمهوری اسلامی آنجاست که وقتی رئیس جمهور شهید می‌شود بیش از ۱۰۰ کشور دنیا به این مراسم می‌آیند و کشور‌های بزرگ دنیا که نیمی از جمعیت دنیا را دارند عزای عمومی اعلام کنند.
وی افزود: این موقعیت بزرگ سیاسی دشمن را به فکر فرو می‌برد. می‌خواهم بگویم دوستانی که رقابت می‌کنند واقع بین باشند و شامورتی بازی در نیاورند. یک نکته دیگر این است که دیدم بعضی از کاندیدا‌های انتخابات یک شرحی راجع به مشکلات کشور می‌گویند، مردم خودشان بیشتر این مشکلات را می‌دهند و رئیس جمهور درد دلی نمی‌خواهند. تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: ضمنا چرا باید ویترین تبلیغ ما، منفی باشد. مگر جمهوری اسلامی توفیقاتی نداشته است؟ رئیس جمهور ضمن علاج مشکلات باید چند تا راهکار قطعی ارائه کند. کاندیدایی که حاضر است به خاطر رای، قانون را زیر پا بگذارد نمی‌تواند با فساد مقابله کنند. کسی که می‌خواهد با فساد مقابله کند باید مبنای کارش قانون باشد. وی افزود: من کاری به نیت و انگیزه دولتمندانی که زحمت کشیدن ندارم، ولی برجام اشکالاتش مستدل است یعنی لازم نیست شامورتی بازی در بیاییم و شلوغ بازی کنیم.
لاریجانی گفت: استدلال حامیان برجام این بود که بدون مذاکره با آمریکا تصویب برجام مشکلات کشور حل نمی‌شود و اصطلاح کدخدا را به کار می‌بردند. این تئوری را اسمش را گذاشتم تئوری استیصال. یعنی ما مستاصلیم و راهی نداریم و باید جلوی آمریکا زانو بزنیم. خوب این اولین اشکال است دومین اشکال این است که مسائل ما چیست، مسئله ما با آن‌ها فقط مسائل اتمی نیست. وی افزود: مسئله مهم‌تر توانایی و نفوذ ما در منطقه است که اسمش را می‌گذارند تروریسم. تروریسم از نظر آن‌ها یعنی اینکه ما از حزب الله و جبهه مقاومت حمایت کنم. دومین اشکال این است که فکر کردیم مشکل ما با آمریکا از طریق کنار مردان با انرژی اتمی حل می‌شود در حالی که همچین چیزی نیست. سومین استراتژی این است که استراتژی برد برد گذاشتیم. حالا واقعا شرایط ما برد بود؟ تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: تحریم‌های آمریکا واقعاً ظلم آشکار به جمهوری اسلامی بود. راهبُرد ما باید بی‌اثر کردن تحریم و رفع تجاوز انتخاب می‌شد. اشکال دیگر برجام در شیوه نوشتن سند آن بود. یک گروهی می‌گفتند اگر برجام حل شود تمام مشکلات کشور حل می‌شود و گروه مخالف آنان می‌گفتند خلاف منفعت کشور است. تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: کاندیدا‌های دیگر به نظرم زمینه اجماع دارند. به نظرم افرادی که از لحاظ آرا به هم نزدیک‌ترند باید بنشینند و کارشان را پیش ببرند.
جلیلی یکی از دقیق‌ترین کارشناسان است
وی افزود: افرادی که گرایش‌های سیاسی‌شان به هم نزدیک است، نباید همدیگر را تخریب کنند، چون اگر همدیگر را خراب کنند بعداً هم اگر متحد شوند طرفداران آن‌ها به سبد آرای دیگری وارد نمی‌شوند. لاریجانی تاکید کرد: یعنی ما باید استراتژی درست را انتخاب کنیم. بعضی اوقات می‌بینم کاندیدا‌ها به کاندیدای هم خط خودشان تبلیغات بدی انجام می‌دهند، این کار اشتباه استراتژیک است. وی افزود: بعضی‌ها از لحاظ فکری و برنامه‌ای و بعضی‌ها از لحاظ اجرایی قوی هستند. آقای جلیلی از لحاظ دقت پایه برنامه‌هایی که دارد کاملاً عملی است و یکی از دقیق‌ترین کارشناسان است. وی افزود:بیش از ۱۵۰ نقطه کشور را از نزدیک دیده و علاقه داشت ببیند سرنخ مشکلات کجاست. این شخص سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. هر رئیس جمهور پایه کار بیاید این افکار را نیاز دارد.
قالیباف برای کشور ثروت است
تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به سوابق اجرایی قالیباف، گفت: از لحاظ اجرایی آقای قالیباف سابقه بزرگ اجرایی داشته و این موضوع یک ثروت و توانمندی است. وی افزود: چه وقتی سپاه بوده چه وقتی که در شهرداری تهران مشغول به کار بوده است سوابق اجرایی مثبت داشت. معتقدم علی‌الاصول زمینه‌های اجماع وجود دارد و ما باید روی سرمایه‌گذاری‌هایمان اجماع کنیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
قدردان و قدرشناس باشیم! title
‏در جنگل کامرون، شامپانزه‌ای از دست‌های عکاس فرانسوی کمک گرفت تا آب بنوشد و برای قدردانی، دست‌های او را شست.
عکسی که جهانی شد! title
عکسی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که میلیون‌ها بار دیده شد.
گل به خودی خنده‌دار ترکیه! title
گل دوم پرتغال به ترکیه توسط سامت آکایدین مدافع ترکیه به عجیب ترین شکل ممکن به ثمر رسید.
بررسی پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا title
F-۱۶ Fighting Falcon و F-۲۲ Raptor چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
چرا پزشکیان دوباره ازدواج نکرد؟ title
مسعود پزشکیان نامزد تائید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری اسلامی ایران است که نامش با جهشی چشم‌گیر در گوگل در صدر لیست نامزد‌ها قرار دارد. برای بسیاری از افراد آشنایی با زندگی خصوصی کاندیدا‌های ریاست جمهوری جالب است.
کنسرت عجیب علیرضا قربانی در ۵۰ متری تخت جمشید! title
کنسرت علیرضا قربانی قرار است در فاصله ۵۰ متری تخت‌گاه تخت‌جمشید برگزار شود. علیرضا عسگری‌چاهوردی می‌گوید: به دلیل آنکه برنامه‌ریزی‌های کنسرت از قبل انجام شده بود امکان اینکه کنسرت در پردیس تخت‌جمشید و پارکینگ ستاره برگزار شود، فراهم نشد، اما اگر صدا‌ی باند‌ها به‌سمت تخت‌گاه منعکس شود در لحظه موسیقی را متوقف خواهیم کرد.
زنگ خطر برای کاربران همستر کامبت چیست؟ title
زنگ خطر برای کاربران همستر کامبت به صدا درآمد.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.