تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۸

با این رژیم مغز را غمگین نکنید

رژیم غذایی بی‌کیفیت ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است؛ این اولین مطالعه در نوع خود در مورد شیمی و ساختار مغز و کیفیت رژیم غذایی در ۳۰ داوطلب است.

مخاطب ۲۴- آیا تا به حال بعد از مصرف مواد غذایی چرب شامل همبرگر و سیب‌زمینی سرخ کرده احساس ناراحتی کرده‌اید؟ یا پس از هجوم شکر به بدن خود بعد از خوردن یک آب‌نبات مضطرب شده‌اید؟ علم شروع به پشتیبانی از این احساس مغز کرده است.

نتایج تحقیق اخیر نشان می‌دهد آنچه می‌خوریم ممکن است مستقیماً بر شیمی و ساختار مغز ما تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه به مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب کمک کند.

دانشمندان به بررسی ارتباط شگفت‌انگیز بین رژیم غذایی و سلامت مغز پرداختند و مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند با افرادی که رژیم غذایی مملو از شکر، چربی‌های اشباع شده و غذا‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند را مقایسه کردند.

یافته‌ها قابل توجه بود و تفاوت‌های بالقوه در ساختار مغز و شیمی بین ۲ گروه را آشکار کرد. به نظر می‌رسد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است نه تنها کلید داشتن قلب سالم بلکه برای داشتن مغزی شادتر و سالم‌تر باشد.

رژیم‌های غذایی ناسالم باعث عدم تعادل مغز می‌شود
اسکن مغز تفاوت‌های قابل‌توجهی را نشان داد. در افرادی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، محققان دریافتند سطح گابا یا گاما آمینوبوتیریک اسید، انتقال‌دهنده عصبی که برای حفظ مغزی آرام و متعادل ضروری است، کاهش یافت. سطوح ناکافی گابا با افزایش اضطراب و افزایش حساسیت به اختلالات خلقی مرتبط است.

برعکس، این افراد همچنین سطوح بالایی از گلوتامات را نشان دادند، انتقال‌دهنده عصبی که به‌عنوان شتاب‌دهنده مغز عمل می‌کند. گلوتامات بیش از حد می‌تواند منجر به تحریک بیش از حد، بیقراری و مشکل در تمرکز شود.

علاوه بر این، اسکن مغز کاهش حجم ماده خاکستری را در لوب فرونتال، منطقه‌ای که مسئول عملکرد‌های شناختی پیچیده مانند تصمیم‌گیری، تنظیم هیجانی و کنترل تکانه است را نشان داد. این کاهش در ماده خاکستری می‌تواند توانایی فرد را برای مقابله موثر با استرس مختل کند و به‌طور بالقوه به افزایش خطر مشکلات سلامت روان کمک کند.

در نهایت، ما می‌بینیم افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند، انتقال عصبی تحریکی و مهاری نامتعادل دارند و همچنین حجم ماده خاکستری در قسمت جلویی مغز کاهش یافته است. این بخش از مغز درگیر مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب است.

چگونه رژیم غذایی ما ذهن را به هم می‌زند؟
دانشمندان هنوز در حال چیدن این پازل هستند، اما سرنخ در روده ما نهفته است. تریلیون‌ها باکتری که در روده‌های ما زندگی می‌کنند (میکروبیوم) نقش مهمی در سلامتی ما ازجمله سلامت روانی ما دارند.

رژیم غذایی ناسالم می‌تواند این اکوسیستم ظریف را مختل کند و به‌طور بالقوه باعث ایجاد آبشاری از تغییراتی شود که بر مغز تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد سطوح بالای چربی اشباع شده و قند مشکل‌ساز باشد.

این مورد نشان می‌دهد که رژیم غذایی نامناسب نه تنها ممکن است به مشکلات سلامت روان کمک کند، بلکه رهایی از الگو‌های غذایی ناسالم را نیز دشوارتر می‌کند. با این حال، خبر خوب این است که ممکن است برعکس نیز صادق باشد. با انتخاب رژیم غذایی سالم‌تر، نه تنها سلامت روانی خود را بهبود می‌بخشیم، بلکه می‌توانیم به آن انتخاب‌های مغذی پایبند باشیم.

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان پیچیده است و هنوز در دست بررسی است، اما این مطالعه شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که آنچه می‌خوریم می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر مغز و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

بنابراین، دفعه بعد که به سراغ میان وعده شیرین یا غذای چرب می‌روید، به یاد داشته باشید که ممکن است مغز شما هزینه آن را بپردازد. با انتخاب رژیم غذایی غنی از غذاها، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم، نه تنها بدن خود را تغذیه می‌کنید، بلکه ذهن خود را نیز پرورش می‌دهید.

نتایج این تحقیق در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شده است.

برچسب ها: غذا‌های چرب
خودکشی مرد جوان پس از شلیک به همسرش title
مرد جوانی بعد از شلیک گلوله با سلاح کلت کمری به همسرش، خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.
دستمزد شکیرا برای خوانندگی در فینال کوپا آمریکا چقدر بود؟ title
خواننده سرشناس کلمبیایی باردیگر شور و هیجان را به استادیوم‌های فوتبال آورد.
پیام بهرام رادان در پی درگذشت سعید راد title
بهرام رادان بازیگر سینما، در پی درگذشت سعید راد پیام تسلیتی در صفحه خود منتشر کرد
قطع انگشت بخاطر المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
ورزشکار هاکی استرالیا برای از دست ندادن فرصت حضور در المپیک تصمیم گرفت قسمتی از انگشت دستش را قطع کند.
برانکو هم درگذشت سعید راد را تسلیت گفت title
برانکو ایوانکوویچ درگذشت سعید راد، بازیگر سینما، را تسلیت گفت.
ابراهیم حاتمی‌کیا به درگذشت سعید راد واکنش نشان داد title
ابراهیم حاتمی کیا در پی درگذشت سعید راد از او به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای یاد کرد و از درگذشت‌اش ابراز تاسف کرد.
سعید راد درگذشت title
سعید راد بازیگر قدیمی سینمای ایران دار فانی را وداع گفت.
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.
پیام تبریک مقامات جهان به مسعود پزشکیان title
مسعود پزشکیان در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که دیروز (جمعه پانزدهم تیرماه) برگزار شد، با کسب اکثریت آرا پیروز و نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.
مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران شد title
در پایان شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، مسعود پزشکیان با کسب ۵۳.۷ درصد آرا رئیس دولت چهاردهم شد.