کد خبر: ۴۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

چینی‌ها اولین پوست الکترونیکی جهان را ساختند!

دانشمندان چینی موفق به ساخت اولین پوست الکترونیکی جهان با حس لامسه شدند که می‌تواند آینده تولید ربات‌های انسان‌نما را متحول کند.
چینی‌ها اولین پوست الکترونیکی جهان را ساختند!

مخاطب ۲۴- دانشمندان دانشگاه Tsinghua چین با توسعه اولین پوست الکترونیکی جهان با معماری سه بعدی زیستی، به دستاورد بزرگی در زمینه پوست مصنوعی رسیدند. این یکی از بزرگ‌ترین و جدیدترین اختراعات بشر طی این سال‌ها است. هدف این فناوری نوآورانه، تقلید از توانایی خارق العاده پوست انسان در درک حس لامسه است.

اولین پوست الکترونیکی جهان، مثل پوست انسان دارای درک است
پوست انسان پوشیده از شبکه‌ای متراکم از سلول‌های تخصصی به نام گیرنده‌های مکانیکی است. این گیرنده‌ها به صورت سه بعدی چیده شده‌اند و به ما امکان می‌دهند تا با دقت فوق‌العاده‌ای بین حس‌های مختلف مانند فشار، برش (اصطکاک) و کشش تمایز قائل شویم. فناوری فعلی پوست الکترونیکی در تکرار این ادراک ظریف و همزمان در سطح فیزیکی ناتوان است.
تیم تحقیقاتی پروفسور Zhang Yihui در دانشگاه Tsinghua با الهام گرفتن از نبوغ طبیعت، طراحی جدیدی از پوست الکترونیکی را ارائه کرده است که از معماری سه بعدی استفاده می‌کند. این طراحی توزیع فضایی گیرنده‌های مکانیکی موجود در پوست انسان مانند سلول‌های مرکل و انتهای رافینی (Bulbous corpuscle) را تقلید می‌کند. نتیجه این طراحی، دستگاهی است که قادر است فشار، اصطکاک و کشش را به طور مستقل در سطح فیزیکی اندازه‌گیری کند که جهشی قابل توجه در فناوری حس مصنوعی به شمار می‌رود. همچنین، چندی پیش نیز دانشمندان موفق به ساخت نخستین خون مصنوعی در محیط آزمایشگاهی شدند که می‌تواند آینده انتقال خون را دگرگون کند.

بیشتر بخوانید

این پوست الکترونیکی زیستی با الهام از بدن انسان با سه لایه مجزا ساخته شده است:

اپیدرم (لایه بیرونی): شبیه بافت سطح پوست انسان است.
درم (لایه میانی): جایی که اکثر حسگر‌ها و مدار‌ها قرار دارند. این لایه دارای یک ساختار قفسه هشت ضلعی منحصر به فرد است که واحد حسگر نیرو را در خود جای داده است. این واحد بسیار حساس که در نزدیکی سطح قرار گرفته است، به طور مؤثر نیرو‌های خارجی را تشخیص می‌دهد.
بافت زیرجلدی (لایه زیرین): شبیه بافت زیرین پوست انسان است.
با ترکیب اولین پوست الکترونیکی جهان با الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری عمیق، تیم تحقیقاتی به دستاورد قابل توجهی دست یافته است. اختراع آن‌ها نه تنها می‌تواند لمس را درک کند، بلکه می‌تواند با یک تماس ساده، مدول (سختی) و انحنای اصلی (شکل) یک جسم را نیز تجزیه و تحلیل کند.

این تحقیق پیشگامانه با عنوان «پوست الکترونیکی با معماری سه بعدی که حس مکانیکی انسان را تقلید می‌کند» در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۲۴ در مجله علمی معتبر Science منتشر شد. این توسعه پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای کاربرد‌های مختلف از جمله اندام مصنوعی با حس لامسه طبیعی‌تر برای افراد قطع عضو و ربات‌هایی با قابلیت‌های لمسی پیشرفته دارد.

برچسب ها: پوست
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت
پس از اینکه کلیسای «سنت اومر» در فرانسه امروز طعمه حریق گسترده‌ای شد، سقف و بخش عظیمی از سازه این کلیسا فروریخت
فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد
امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ٢۶ بازیکن را برای دو دیدار برابر قرقیزستان و امارات به اردوی تیم دعوت کرد.
قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: یک زن جوان، همسایه پیر خود را به خاطر سرقت طلاهایش، با ۳۵ ضربه چاقو در خیابان نبرد به قتل رساند.
صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش
این گفته اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، که « همسرش از شیطنت‌های او چشم‌پوشی کرده و البته این شیطنت‌ها را حق طبیعی هر مردی می‌داند»، بازتاب وسیعی در میان مخاطبان فضای مجازی داشته و مورد انتقاد قرار گرفته است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد