کد خبر: ۴۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۴

چگونه استرس را با تغذیه مناسب کنترل کنیم

یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه کنترل استرس ابزاری قدرتمند برای ارتقای سلامت است، رژیم غذایی مناسب را راهبردی مؤثر در کنترل استرس عنوان کرد.

مخاطب ۲۴- مرجان عجمی، با اشاره به اینکه تغذیه صحیح می‌تواند کمک مؤثری برای کنترل استرس باشد، اظهار کرد: یک رژیم غذایی درست مبتنی بر سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته میانه روی در دریافت گروه‌های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی باید توجه داشت که نوشیدن آب کافی و فعالیت فیزیکی کافی می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش بروز استرس داشته باشد.

وی افزود: همچنین دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B ۶، B ۱۲ و فولات و پرهیز از دریافت منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب مهم است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه دریافت غذا به صورت وعده‌های منظم و کوچک و با نمایه گلیسمی پایین به ثبات بیشتر قند خون کمک می‌کند، اظهار کرد: توجه کنید که اختلالات قند خون و گرسنگی می‌تواند محرک ایجاد استرس و اضطراب باشد و در صورتی که از منابع غذایی حاوی قند و شکر و یا کربوهیدرات‌های ساده به میزان زیاد در رژیم غذایی استفاده کنید، قند خون و به دنبال آن انسولین در خون افزایش پیدا می‌کند و سپس کاهش پیدا می‌کند.

مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور توضیح داد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در خلق و خو و رفتار شود و افراد احساس کنند که برای کاهش استرس خود نیاز به شیرینی جات بیشتر دارند و این سیکل معیوب مرتباً تکرار شود؛ بنابراین دریافت فیبر کافی، میوه و سبزیجات به جای قند و شکر و شیرینی جات و همچنین دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند نوسانات قند خون را کمتر کند و به کاهش حس استرس و اضطراب کمک بیشتری کند.

وی با اشاره به اینکه مغز‌ها و دانه‌ها، لوبیای سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسید‌های چرب ضروری برای بدن هستند، بیان کرد: دریافت ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین برای کاهش افسردگی و استرس می‌تواند مفید باشد و مصرف آن به ویژه در نوجوانی با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال‌های بعدی زندگی همراه است.

عجمی با بیان اینکه حبوبات از منابع خوب پروتئین است و در عین حال حاوی ریز مغذی‌های ضروری برای بدن است، عنوان کرد: ویتامین D یکی از ویتامی‌های مهم با عملکرد‌های بسیار در بدن است و کمبود آن می‌تواند با تغییرات خلق و خو در ارتباط باشد همچنین این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از مغز و عملکرد صحیح ناقل‌های عصبی دارد و حتی به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر می‌تواند مفید باشد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تأمین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب است.

مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور یادآور شد: پس به طور کلی برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید منابع حاوی قند و شکر مثل انواع شیرینی جات، آب میوه‌های سنتتیک، آب نبات، انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و یا شکر را محدود کرده و به جای آن منابع حاوی فیبر، میوه و سبزی و غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید تا نوسانات قند خون که یکی از عوامل ایجاد استرس است را به حداقل برسانید.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه و یا نوشیدنی‌های انرژی زا عادت دارند، متذکر شد: مصرف زیاد کافئین فارغ از اینکه از چه منبع و یا منابعی باشد می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو شود و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند.

عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش دریافت کافئین، توصیه می‌شود قهوه را با چای سبز جایگزین کنید، اشاره کرد: چای سبز علاوه بر کافئین کمتر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است؛ همچنین دریافت آب کافی و فعالیت فیزیکی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می‌کند

برچسب ها: تغذیه رژیم غذایی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین وضعیت جسمانی سعید راد اعلام شد title
دختر سعید راد با اشاره به اینکه پدرش هم اکنون ۷۹ سال سن دارد، بیان کرد: به مرور از اواخر سال گذشته مشکلات دیگری همچون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه رفتن پدرم اضافه شد و علیرغم مخالفت من و خانواده، با رضایت خودشان مورد عمل جراحی قرار گرفتند، اما متاسفانه عمل موفقیت آمیز نبود.
خانم بازیگر مشهور، ممنوع الفعالیت و ممنوع التدریس شد title
پانته‌آ بهرام بازیگر ۵۴ ساله سینما و تلویزیون با انتشار متنی متفاوت و انتقادی در اینستاگرام از ممنوع الفعالیتی خود در زمینه بازیگری خبر داد.
جماعت سایبری گویا به کارخانه تولید کثافت تبدیل شده اند؟ title
المیرا شریفی به توهین بیشرمانه کاربر اصولگرا به بانوان و ظریف واکنش نشان داد
عاشقانه‌های آقای بازیگر و همسرش title
لحظات عاشقانه سپند امیرسلیمانی و همسرش در خودرو
قیمت همستر کامبت در بازار چقدر؟ title
در بازی همستر با وارد کردن کد مورس به صورت درست می‌توانید ۱۰۰۰۰۰۰ سکه رایگان دریافت کنید
گفتگو با مادر و دختر افغانستانی که آرین ۳ ساله را ربودند title
مادر و دختر کودک‌ربا پس از بازداشت، مدعی شدند که به آرین سه ساله وابسته شده بودند به همین لحاظ او را تحویل پلیس نداده بودند.
توله روباه‌های قرمز در جنگل هیرکانی title
شکار گونه‌های مختلف حیوانی از جمله روباه توسط شکارچیان متخلف، از مهم‌ترین معضلات حیات وحش ایران است.
برگزیده
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.
پیام تبریک مقامات جهان به مسعود پزشکیان title
مسعود پزشکیان در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که دیروز (جمعه پانزدهم تیرماه) برگزار شد، با کسب اکثریت آرا پیروز و نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.
مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران شد title
در پایان شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، مسعود پزشکیان با کسب ۵۳.۷ درصد آرا رئیس دولت چهاردهم شد.