کد خبر: ۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
دانستن این که کدام رنگ ها پشه های گرسنه را جذب کرده و کدام رنگ ها این گونه نیستند می تواند به طراحی مواد دفع کننده، تله ها و روش های دیگر برای دور نگه داشتن این حشرات از ما کمک کند.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از عصر ایران، گروهی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن دریافته اند که پشه‌ها پس از شناسایی گاز دی اکسید کربن از نفس انسان، به طور معمول به سمت رنگ‌های خاصی مانند قرمز، نارنجی، سیاه و سبزآبی پرواز می‌کنند. این حشرات کوچک اغلب رنگ‌هایی مانند سبز، بنفش، آبی و سفید را نادیده می‌گیرند. این یافته‌ها ممکن است ما را در جهت فراگیری نحوه یافتن میزبان توسط پشه‌ها سوق دهد، زیرا پوست انسان یک سیگنال قرمز-نارنجی قوی به چشمان آن‌ها ارسال می‌کند.

 

چه رنگی بپوشیم که پشه نیشمان نزند؟


به گفته جفری ریفل، استاد زیست شناسی دانشگاه واشنگتن و مولف ارشد مطالعه، به نظر می‌رسد پشه‌ها از روایح برای کمک به تشخیص چیز‌هایی که اطراف آن‌ها قرار دارد، مانند میزبانی برای نیش زدن، استفاده می‌کنند. زمانی که پشه‌ها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را از نفس ما استشمام می‌کنند، آن رایحه چشم‌های حشره را برای اسکن رنگ‌هایی خاص و الگو‌های دیداری دیگر که با میزبان بالقوه مرتبط هستند، تحریک کرده و به سمت آن هدایت می‌کند.

نتایج این مطالعه که در نشریه Nature Communications منتشر شده است، نشان می‌دهد حس بویایی پشه چگونه بر واکنش این حیوان بر نشانه‌های دیداری تاثیر می‌گذارد. دانستن این که کدام رنگ‌ها پشه‌های گرسنه را جذب کرده و کدام رنگ‌ها این گونه نیستند می‌تواند به طراحی مواد دفع کننده، تله‌ها و روش‌های دیگر برای دور نگه داشتن این حشرات از ما کمک کند. ه گفته ریفل، سه نشانه اصلی پشه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند که شامل نفس، عرق و دمای پوست انسان می‌شوند. در این مطالعه نشانه چهارم یعنی رنگ قرمز نیز شناسایی شده است که نه فقط در لباس‌های انسان، بلکه در پوست هر فردی نیز یافت می‌شود. بدون در نظر گرفتن رنگدانه‌های پوست، همه ما یک علامت قرمز قوی ارائه می‌کنیم. فیلتر کردن این رنگ‌های جذاب در پوست یا پوشیدن لباس به رنگ‌هایی که پشه‌ها را جذب نمی‌کند می‌تواند روش دیگری برای در امان ماندن از نیش این حشرات کوچک، اما خطرناک باشد.

پژوهشگران رفتار پشه‌های تب زرد ماده در مواجهه با نشانه‌های دیداری و بویایی مختلف را بررسی کردند. همانند گونه‌های دیگر پشه، تنها پشه‌های ماده تب زرد خون می‌مکند، اما نیش آن‌ها می‌تواند تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را انتقال دهد.

در غیاب محرک بو، توجه چندانی به نقطه رنگی در کف محفظه‌ای که در آن قرار داشتند، نشان نمی‌دادند. پس از انتشار دی اکسید کربن در محفظه، پشه‌ها همچنان نقطه رنگی را اگر سبز، آبی، یا بنفش بود، نادیده می‌گرفتند. اما اگر نقطه به رنگ قرمز، نارنجی، سیاه یا سبزآبی بود، پشه‌ها به سمت آن پرواز می‌کردند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که فعالیت شکار پشه‌های ماده با استشمام دی اکسید کربن افزایش می‌یابد. مطالعه جدید دانشگاه واشنگتن نشان داده است که پس از استشمام دی اکسید کربن، چشم‌های پشه‌ها طول موج‌های خاصی را در طیف دیداری ترجیح می‌دهد.

بنابر آزمایش ها، پشه‌ها طول موج‌های بلندتر نور را پس از استشمام دی اکسید کربن ترجیح می‌دهند.

پوست انسان بدون در نظر گرفتن رنگدانه‌های آن، سیگنالی با طول موج بلند در محدوده قرمز-نارنجی منتشر می‌کند. از این رو، همه ما به چشم پشه‌ها وعده‌های غذایی خوشمزه‌ای به نظر می‌رسیم!

زمانی که تیم پژوهشی دانشگاه واشنگتن از کارت‌هایی با رنگ پوست انسان یا دست برهنه یکی از پژوهشگران استفاده کرد، پشه‌ها بار دیگر تنها پس از انتشار دی اکسید کربن در محفظه به سمت محرک دیداری پرواز کردند. در صورت استفاده از فیلتر‌هایی برای حذف سیگنال‌های طول موج بلند یا پوشیدن دستکشی سبز رنگ، پشه‌ها با انتشار دی اکسید کربن نیز به سمت محرک دیداری پرواز نمی‌کردند.

 
برچسب ها: پشه حشره
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.