کد خبر: ۴۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۰

با ۵۰٬۰۰۰ کالری غذایی، بچه‌دار شوید

برای رشد جنین در بدن مادر، به انرژی زیادی نیاز است؛ دانشمندان اخیراً به محاسبه میزان انرژی موردنیاز مادران باردار پرداخته‌اند و به عدد حیرت‌انگیز ۵۰هزار کالری غذایی رسیده‌اند.
با ۵۰٬۰۰۰ کالری غذایی، بچه‌دار شوید

مخاطب ۲۴- در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Science منتشر شد، دانشمندان استرالیایی از عدد عجیبی خبر داده‌اند که حیرت خیلی‌ها را به همراه داشته است. طبق محاسبات آن‌ها، هر زن (انسان ماده) در طول ۹ ماه بارداری‌اش، تقریباً به پنجاه هزار کالری مواد غذایی نیاز دارد؛ عددی که به طرز عجیبی بالاتر از انتظار دانشمندان است.

پیش از این برآورد دانشمندان از این عدد، به‌مراتب کمتر بود؛ چرا که آن‌ها بر این باور بودند که بیشتر انرژی موردنیاز در جنین ذخیره می‌شود که این عدد نسبتاً کمی است.

داستین مارشال، زیست‌شناس فرگشتی دانشگاه موناش و دانشجویانش حالا به این نتیجه رسیده‌اند که انرژی ذخیره‌شده در بافت‌های نوزاد انسان تنها حدود ۴ درصد از کل انرژی موردنیاز در دوران بارداری را تشکیل می‌دهد و ۹۶ درصد انرژی مورداستفاده دیگر، انرژی سوخت اضافی‌ای است که موردنیاز بدن خود زن است.
مقایسه متابولیسم موجودات خونگرم و خونسرد
این نتایج حاصل تحقیقات طولانی دکتر مارشال در مورد متابولیسم است. گونه‌های مختلف با تأمین انرژی باید نیاز‌های متفاوتی را برآورده کنند. مثلاً پستانداران، به‌عنوان موجوداتی خونگرم می‌توانند دمای بدن خود را ثابت نگه دارند و در شرایط کاهش دمای محیط هم فعال بمانند؛ اما خونگرم بودن معایبی هم دارد؛ مثلاً حفظ سرعت متابولیسم بالا، مستلزم تغذیه مداوم پستانداران است؛ ولی برعکس، موجود خونسردی مثل مار می‌تواند هفته‌ها بین وعده‌های غذایی خود فاصله بیندازد.

دکتر مارشال تصمیم گرفت تا فهرست کاملی از انرژی مصرف‌شده توسط ده‌ها گونه را در طول زندگی‌شان تهیه کند. او تشخیص داد که بیشتر موجودات ماده، نه‌تن‌ها باید به بدن خود سوخت‌رسانی کنند، بلکه باید مقادیری انرژی هم به جنین خود اختصاص دهند.
زمانی که دکتر مارشال شروع به بررسی انرژی موردنیاز در دوران بارداری کرد، نتوانست به اعداد دقیقی برسد. برخی از محققان بر این باور بودند که انرژی موردنیاز بدن زنان برای سوخت‌وساز در دوران بارداری، احتمالاً تنها به ۲۰ درصد از انرژی مستقیم بافت‌های نوزاد می‌رسد؛ اما دکتر مارشال به این آمار و ارقام اتکا نکرد.

او و شاگردانش تصمیم گرفتند تا شخصاً این اعداد را محاسبه کنند و با بهره‌گیری از آمار علمی به دنبال اطلاعاتی مثل انرژی ذخیره‌شده در بافت‌های هر جنین بودند. درعین‌حال نرخ متابولیک کلی زنان در حین تولید بارداری را با اندازه‌گیری میزان اکسیژن مصرفی مادران محاسبه کردند. دکتر مارشال دراین‌باره توضیح داد: «افراد فقط مشغول جمع‌آوری داده‌های خودشان بودند، اما هیچ‌کس این داده‌ها را گردآوری نمی‌کرد.»
گردآوری داده‌های جانوران مختلف.
اما این محققان با گردآوری داده‌ها، انرژی موردنیاز بارداری را درباره ۸۱ گونه، از حشرات گرفته تا مار‌ها و بزها، برآورد کردند. آن‌ها دریافتند که ابعاد هر حیوان، تأثیر زیادی بر میزان انرژی موردنیاز برای تولیدمثل و بارداری دارد. مثلاً یک گونه میکروسکوپی به نام روتیفر، برای تولید هر فرزند به کمتر از یک میلیونیم کالری نیاز دارد و در مقابل، گوزن دم‌سفید برای تولید یک نوزاد به بیش از ۱۱۲۰۰۰ کالری نیاز خواهد داشت.

برچسب ها: جنین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت
پس از اینکه کلیسای «سنت اومر» در فرانسه امروز طعمه حریق گسترده‌ای شد، سقف و بخش عظیمی از سازه این کلیسا فروریخت
فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد
امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ٢۶ بازیکن را برای دو دیدار برابر قرقیزستان و امارات به اردوی تیم دعوت کرد.
قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: یک زن جوان، همسایه پیر خود را به خاطر سرقت طلاهایش، با ۳۵ ضربه چاقو در خیابان نبرد به قتل رساند.
صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش
این گفته اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، که « همسرش از شیطنت‌های او چشم‌پوشی کرده و البته این شیطنت‌ها را حق طبیعی هر مردی می‌داند»، بازتاب وسیعی در میان مخاطبان فضای مجازی داشته و مورد انتقاد قرار گرفته است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد