کد خبر: ۴۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
نبرد حقوقی کنونی میان ریپل لبز و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، رویدادی مهم برای صنعت ارزهای دیجیتال است

نبرد حقوقی کنونی میان ریپل لبز و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، رویدادی مهم برای صنعت ارزهای دیجیتال است. کمیسیون بورس ادعا می‌کند که عرضه ریپل توسط این شرکت به‌منزلهٔ فروش بدون مجوز اوراق بهادار است. در مقابل، ریپل لبز استدلال می‌کند که XRP یک توکن کاربردی است نه اوراق بهادار و این شکایت نوآوری در فضای روبه‌رشد بلاک چین و دارایی دارایی‌های دیجیتال را سرکوب می‌کند. 

نتیجهٔ نهایی این پرونده نه‌تنها پیامدهای مهمی برای آیندهٔ ریپل خواهد داشت، بلکه رویکرد قانون‌گذاران را در برخورد با صنعت ارزهای دیجیتال مشخص خواهد کرد. پیروزی ریپل در پرونده شکایت کمیسیون بورس ایالات متحده می‌تواند راه را برای پذیرش گسترده‌تر XRP و سایر ارزهای دیجیتال در سیستم مالی جهانی هموار کند. ازسوی‌دیگر، شکست این شرکت با ایجاد تردید نسبت به فضای نظارتی می‌تواند مانع رشد صنعت ارزهای دیجیتال شود.

ریپل چیست؟

ریپل (XRP)، ارز دیجیتال بومی یک شبکه بلاک چین است که با نام ریپل لجر (XRP Ledger) شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت ریپل لبز به‌عنوان بخشی از پروتکل پرداخت ریپل ایجاد شده است. برخلاف ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین که استخراج می‌شوند، تمام ۱۰۰میلیارد واحد ریپل در زمان راه‌اندازی شبکه عرضه شده‌اند. این ارز دیجیتال، انجام تراکنش‌ها در شبکه ریپل را تسهیل و در هنگام پردازش صورت‌حساب‌های برون‌مرزی مانند یک پل عمل می‌کند. هر تراکنش ریپل در حدود ۴ تا ۵ ثانیه پردازش می‌شود و کارمزد بسیار پایین آن معادل حدود ۰.۰۰۰۰۱ XRP باعث می‌شود که برای انجام انواع مختلف پرداخت‌ها بسیار کارآمد باشد.

بلاک چین ریپل، فناوری متفاوتی با بیت کوین دارد و به‌جای الگوریتم اثبات کار از الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) استفاده می‌کند. در‌حالی‌که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، ریپل بسیار متمرکزتر به نظر می‌سد؛ زیرا این شرکت حدود ۶۰درصد عرضه این ارز دیجیتال را در اختیار دارد. بنابراین، در اصل، XRP به‌عنوان یک رمزارز سریع و مقرون‌به‌صرفه طراحی شده است تا انجام تراکنش‌های برون‌مرزی را تسهیل و یکپارچه‌تر کند.

ماجرای شکایت SEC از ریپل 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در دسامبر۲۰۲۰ (آذر۱۳۹۹) از ریپل لبز و مدیران آن به اتهام فروش اوراق بهادار بدون مجوز شکایت کرد. این رگولاتور مدعی شد ریپل لبز با نقض قانون اوراق بهادار ۱۹۳۳ از طریق فروش توکن‌های XRP بیش از ۱.۳میلیارد دلار درآمد داشته است. کمیسیون بورس آمریکا استدلال می‌کند که ارز دیجیتال ریپل باید به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال را به انگیزه کسب سود در نتیجه رشد اکوسیستم آن خریده‌اند.

این شکایت ادعا می‌کند که مدیران ریپل، ازجمله کریس لارسن و برد گارلینگ‌هاوس، شخصاً از فروش توکن‌های ریپل در چهارچوب فروش دارایی‌های خود به بازار سود برده‌اند. همچنین، کمیسیون بورس آمریکا، ریپل لبز را به ارائه اظهارات گمراه‌کننده در مورد وضعیت XRP به‌عنوان یک ارز و کاربرد آن متهم کرده است. ریپل لبز با رد تمامی این اتهامات اعلام کرد که ریپل یک ارز دیجیتال است و خرید آن توسط افراد به معنی سرمایه‌گذاری در این شرکت نیست. 

اگرچه روند رسیدگی به شکایت کمیسیون بورس آمریکا از ریپل به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، هر دو طرف اسنادی را به دادگاه ارائه کرده‌اند که باعث شده است تا نتیجه نهایی دادگاه تا به امروز در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. 

پیروزی مهم ریپل در دادگاه

پس از طی روندی طولانی و طاقت‌فرسا که به گفتهٔ برد گارلینگ‌هاوس، مدیرعامل ریپل، بیش از ۲۰۰میلیون دلار برای این شرکت هزینه داشته است، قاضی دادگاه در ۱۳ژوئیه۲۰۲۳ (۲۲تیر۱۴۰۲) با صدور حکمی اعلام کرد که فروش توکن‌های XRP در صرافی‌های ارز دیجیتال، نقص قانون اوراق بهادار ایالات متحده نیست. بر اساس این حکم، حتی شرکت ریپل نیز می‌تواند بدون هیچ محدودیتی، مستقیماً اقدام به عرضه و فروش توکن‌های XRP کند. 

برد گارلینگ‌هاوس در واکنش به این پیروزی گفت که کمیسیون بورس ایالات متحده دیگر نمی‌تواند از «تست هاوی» برای طبقه‌بندی دیگر ارزهای دیجیتال به‌عنوان اوراق بهادار و سرکوب آن‌ها استفاده کند. پس از صدور این حکم صرافی‌های جمینای، کوین‌بیس، بیت‌استمپ و کریپتو دات اعلام کردند که بار دیگر ریپل را به لیست کوین‌های خود اضافه خواهند کرد. بااین‌حال، این حکم به معنی پیروزی تمام‌وکمال ریپل نبود؛ زیرا دادگاه تأیید کرد که فروش اولیه ۷۲۸.۹میلیون دلار توکن XRP به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشتریان نهادی، مصداق عرضه اوراق بهادار بدون مجوز است.

پاسخ نهایی SEC در پرونده شکایت از ریپل

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در ۷مه۲۰۲۴ (۱۸اردیبهشت۱۴۰۳) پاسخ نهایی خود را در مرحله رسیدگی به دادخواست به دادگاه ارائه کرد. این رگولاتور، استدلال ریپل را مبنی بر اینکه این استارتاپ بلاک چین بدون توجه خطر یا عواقب اقدامات خود عمل کرده است را به چالش کشید. اگرچه ریپل سعی کرده است مسئولیت خود را کم‌اهمیت جلوه دهد و هم‌زمان بر همکاری خود با کمیسیون بورس آمریکا از سال ۲۰۱۳ تاکنون تأکید کند، اما این رگولاتور به‌دنبال صدور حکم برای جلوگیری از انجام تخلفات مشابه در آینده است. 

 استوارت آلدروتی، مدیر ارشد حقوقی ریپل، در واکنش به پاسخ کمیسیون بورس آمریکا اظهار داشت که شهرت این رگولاتور همچنان رو به کاهش است. همچنین، او نسبت به حل‌وفصل شکایت از ریپل ابراز خوش‌بینی کرد. در‌شرایطی‌که جامعه ارزهای دیجیتال مشتاقانه منتظر نتیجه این پرونده است، تحلیلگران پیش‌بینی می کنند که حکم نهایی در ماه سپتامبر (شهریور) صادر خواهد شد.

آینده ریپل پس از پیروزی در دادگاه

اگر نتیجه شکایت کمیسیون بورس آمریکا علیه ریپل به نفع این شرکت باشد، می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای آینده ارز دیجیتال ریپل رقم بزند. این پیروزی به‌احتمال زیاد منجر به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به این ارز دیجیتال خواهد شد؛ مسئله‌ای که می‌تواند قیمت ریپل را تا اوج تاریخی ۳.۸۴ دلاری‌اش افزایش دهد. همچنین می‌تواند راه را برای پذیرش گسترده‌تر ریپل و پلتفرم تسهیل پرداخت‌های برون‌مرزی این شرکت هموار کند. 

این موج پذیرش گسترده‌تر به‌معنای بزرگ‌ترشدن جامعه کاربران ریپل خواهد بود که موقعیت آن را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در حوزه تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی مستحکم‌تر می‌کند. در نهایت، پیروزی ریپل می‌تواند اثری مثبت بر کل بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد؛ به‌ویژه اگر شفافیت بیشتری در مورد طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال مانند اتریوم ایجاد کند.

‌آینده ریپل درصورت شکست در دادگاه

باخت احتمالی ریپل در پرونده شکایت کمیسیون بورس آمریکا می‌تواند این شرکت را با چالش‌های مهمی مواجه کند. در این شرایط، ریپل لبز احتمالاً با جریمه‌های سنگین و سایر حکم‌هایی روبه‌رو می‌شود که به روند رشد و توسعه این شرکت آسیب خواهد خواهد زد. همچنین، قیمت ارز دیجیتال XRP به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. حتی اگر ریپل و کمیسیون بورس آمریکا در نهایت به پیروزی نسبی برسند، نباید از یاد برد که این تداوم این نبرد حقوقی طی سال‌های گذشته بخشی از منابع ارزشمند این شرکت را از بین برده است.

جمع‌بندی

بدون شک، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده یک عامل تعیین‌کننده در روند آینده ریپل است. بااین‌حال، روند کلی بازار ارزهای دیجیتال نیز نقش مهم در افزایش یا کاهش قیمت XRP بازی خواهد کرد. یک بازار صعودی که با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و ورود سرمایه همراه است، می‌تواند قیمت ریپل را حتی درصورت شکست در دادگاه افزایش دهد. در مقابل، شروع دوباره بازار نزولی، صرف نظر از حکم دادگاه قیمت این ارز دیجیتال را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

منبع: ریپل چیست؟

برچسب ها: ارز دیجیتال
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جذاب و زیبای خانم ۴۵ ساله شد! title
هانیه توسلی یک عکس متفاوت از جشن تولد ۴۵ سالگی‌اش را در اینستاگرام منتشر کرد.
بفرمایید تصاویر زیبای قهرمانی پرسپولیس title
دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و مس رفسنجان در هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران عصر شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) در ورزشگاه آزادی برگزار شد. و پرسپولیس قهرمان شد
لحظه بالا بردن جام و جشن قهرمانی پرسپولیس + ویدیو title
پرسپولیس در هفته ۳۰ و پایانی لیگ برتر ایران با نتیجه یک بر صفر از سد مس رفسنجان گذشت و با یک اختلاف امتیاز قهرمان شد.
پرسپولیس قهرمان لیگ بیست‌وسوم شد title
پرسپولیس با تک گل گئورگی گولسیانی به مقام قهرمانی لیگ برتر رسید.
وضعیت خواننده جوانی که در اتوبان نیایش تصاذف کرد چگونه است؟ title
سومین عمل جراحی حامیم با موفقیت انجام شد و گروه پزشکان متخصص با تلاشی سه ساعته در اتاق عمل، اخبار امیدوارکننده‌ای از روند درمانی «حامیم» را به خانواده او منتقل کرده‌اند.
پیدا کردن طلا و جواهرات باستانی از تپه ۲۰۰۰ساله title
باستان‌شناسان جواهرات، طلا، نوک نیزه و یک آینه بزرگ برنزی را از تپه‌های تقریباً ۲۰۰۰ ساله در منطقه ترکستان در جنوب قزاقستان کشف کردند.
ژست عاشقانه بازیگر و همسر جانش! title
عکس عاشقانه و جدید نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در اکران نمایش خارشتر پربازدید شد.
برگزیده
بالاخره احمدی نژاد هم ثبت نام کرد سخنرانی هم کرد! title
محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.
امام خامنه‌ای:وقت مجلس مصروف مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای نشود title
رهبر معظم انقلاب در پیامی به دوازدهمین دوره مجلس تأکید کردند: در خود مجلس مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد.
رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی چه مطالبی بیان فرمودند؟ title
بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی
۲۰ جانشین احتمالی رئیسی چه کسانی هستند؟ title
در پی شهادت رئیس جمهور در اتفاقی نادر دوره ریاست جمهوری در ایران نا تمام ماند تا با برگزاری انتخابات زودهنگام سکاندار قوه اجرایی کشور مشخص شود
وداع تاریخی خراسان جنوبی با رئیس جمهور شهید title
خراسان جنوبی امروز تمام قد برای وداع با یار دیرینش به میدان آمدند تا در تاریخ ثبت شود این حضور و شکوه برای همیشه.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.