کد خبر: ۴۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۳

گرم کردن مجدد غذا باعث مسمومیت می‌شود؟

برنج از مواد پایه در آشپزی ایرانی و اغلب اوقات در سفره غذای ما حاضر است. گرچه نحوه پخت آن ممکن است در مناطق مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد، چه به صورت کته و چه آبکش‌شده، اگر از وعده غذایی که برای آن تهیه شده است اضافه‌تر باشد، گرم کردن دوباره‌اش به توجه و دقت نیاز دارد تا سلامت ما را به خطر نیندازد.

مخاطب ۲۴- برنج از مواد پایه در آشپزی ایرانی و اغلب اوقات در سفره غذای ما حاضر است. گرچه نحوه پخت آن ممکن است در مناطق مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد، چه به صورت کته و چه آبکش‌شده، اگر از وعده غذایی که برای آن تهیه شده است اضافه‌تر باشد، گرم کردن دوباره‌اش به توجه و دقت نیاز دارد تا سلامت ما را به خطر نیندازد.

چه باید‌ها و نباید‌هایی درباره برنج پخته‌شده مطرح است؟ نشریه گاردین با بررسی نحوه پخت و شیوه نگهداری، سراغ کارشناسان رفت تا نظر آن‌ها را جویا شود. برخی معتقدند که خوردن برنج پخته‌شده پس از مدتی ماندن خطرناک است، مگر اینکه بلافاصله سرد شده باشد، اما کسانی نیز با تکیه به مصونیت ظاهری، این هشدار‌ها را نادیده می‌گیرند و مشکلی هم ندارند.

آیا برنج دوباره گرم‌شده می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود؟
پاسخ کوتاه به این پرسش مثبت است البته معمولا شیوه گرم کردن مجدد نیست که مشکل‌ساز است بلکه شیوه‌های بد نگهداری را باید مقصر دانست. چنانکه «هارولد مکگی»، کارشناس خبره مواد غذایی در کتاب خود درباره غذا و پخت‌وپز اشاره می‌کند: «برنج خام تقریبا همیشه حامل هاگ‌های خفته باکتری باسیلوس سرئوس (Bacillus cereus) است که سموم قوی گوارشی تولید می‌کند» و می‌تواند باعث مشکل شود، هرچند خوشبختانه در مقایسه با سایر انواع مسمومیت غذایی عوارض نسبتا خفیفی دارد.

این هاگ‌ها حتی می‌توانند در فرایند پخت هم زنده بمانند بنابراین هر چه برنج پس از پخت مدت طولانی‌تری در دمای اتاق نگهداری شود، احتمال رشد باکتری‌ها در آن افزایش می‌یابد. مکگی توصیه می‌کند که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، برنج پخته‌شده را تا چهار ساعت پس از پخت سرد کنید البته سرویس سلامت عمومی انگلیس (NHS) احتیاط بیشتری به خرج می‌دهد و می‌گوید باید هرچه سریع‌تر آن را خنک کنید و ظرف یک ساعت پس از پخت در یخچال قرار دهید همچنین توصیه می‌کند که برنج پخته‌شده را پس از ۲۴ ساعت دور بریزید و هنگام گرم کردن دوباره، مطمئن شوید که تمام قسمت‌های آن داغ می‌شود. مکگی دمای ۷۳ درجه سانتیگراد یا بالاتر را برای این امر توصیه می‌کند.

در حالت ایده‌آل، برنج را بلافاصله پس از پخت صرف کنید. اگر آن را برای وعده دیگری آماده کرده‌اید، حتما در اسرع وقت خنک کنید و در یخچال بگذارید.

برنج پخته‌شده را بیش از یک روز در یخچال نگه ندارید و هیچگاه آن را بیش از یک بار گرم نکنید.

نشانه‌های مسمومیت غذایی ناشی از برنج پخته
به گزارش ایندیپندنت، اگر برنج پخته‌شده‌ای که صرف می‌کنید حاوی باکتری باسیلوس سرئوس باشد، ممکن است بین ۳۰ دقیقه تا شش ساعت پس از صرف غذا احساس تهوع کنید یا شش تا ۱۵ ساعت پس از آن به اسهال دچار شوید. این عوارض نسبتا خفیف است و معمولا حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. در صورت ادامه عوارض و نشانه‌های مسمومیت احتمالی به پزشک رجوع کنید.

برچسب ها: برنج‌
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.