کد خبر: ۴۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰

چرا نابغه‌ها همیشه لباس یکسانی می‌پوشند؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از باهوش‌ترین افراد دنیا، وقت‌شان را برای انتخاب لباس صرف نمی‌کنند و همیشه لباس یکنواختی به تن دارند. اما چه رازی پشت این رفتار مشترک وجود دارد؟

مخاطب۲۴- آیا تابه‌حال به این نکته توجه کرده‌اید که برخی از نوابغ، همه‌روزه انگار فقط لباس خاصی به تن دارند؟ از لباس یقه‌اسکی مشکی نمادین استیو جابز گرفته تا هودی خاکستری‌رنگ مارک زاکربرگ؛ شاید برایتان این سؤال مطرح شود که دلیل انتخاب این لباس‌های به‌ظاهر یکنواخت چیست؟ واقعیت آن است که همه‌چیز به علم تصمیم‌گیری برمی‌گردد.

انتخاب لباس شاید بی‌اهمیت به نظر برسد، اما در حقیقت تصمیمی است که می‌تواند انرژی ذهنی زیادی از افراد بگیرد. باب پوزن، مدرس دانشگاه MIT و نویسنده کتاب بهره‌وری فوق‌العاده، به این نکته اشاره می‌کند که ما روزانه بین ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار تصمیم می‌گیریم که شامل تصمیمات بی‌اهمیت و تصمیمات حیاتی می‌شود؛ درنتیجه هر چه انرژی بیشتری برای تصمیمات و کار‌های روزمره صرف کنیم، برای انجام کار‌های مهم، انرژی کم می‌آوریم.

چرا نابغه‌ها همیشه لباس یکسانی می‌پوشند؟
خستگی ناشی از تصمیم‌گیری و گزینه‌های لباس

رویارویی با این رگبار انتخاب‌ها، در ذهن ما نوعی خستگی ایجاد می‌کند که به گفته روانشناسان «خستگی تصمیم‌گیری» نام دارد و نوعی فرسایش ذهنی ناشی از تصمیم‌گیری مداوم است. روان‌شناسی اجتماعی به نام «روی اف بائومیستر» این نظریه را توسعه داده و معتقد است که هرچه بیشتر تصمیم می‌گیریم، انرژی ذهنی ما تحلیل می‌رود. درست مثل ماهیچه‌ای که در اثر استفاده بیش‌ازحد خسته می‌شود، ظرفیت تصمیم‌گیری مغز هم به‌مرورزمان از بین می‌رود.

سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد مبنی بر آنکه افراد پس از ساعت‌ها تصمیم‌گیری، برای انتخاب عاقلانه به دردسر می‌افتند. اسکن‌های مغزی این افراد، کاهش فعالیت در قشر جلوی پیشانی جانبی (ناحیه‌ای که برای تصمیم‌گیری حیاتی است) را نشان داد که خبر از تخلیه انرژی ذهنی افراد می‌داد.
سلاطین لباس‌های یکنواخت

یکی از نوابغی که هرگز برای انتخاب لباس زمان نمی‌گذاشت، «استیو جابز» بود. او در اکثر مواقع در انتخاب لباس، به سراغ لباس یقه‌اسکی مشکی می‌رفت و بدین ترتیب تمرکزش را روی کار‌های مهم‌تری مثل رهبری اپل و پیشگامی در فناوری‌های جدید می‌گذاشت. جابز در بیوگرافی‌اش چنین گفته است: «نمی‌خواهم درباره لباسی که به تن می‌کنم تصمیم بگیرم. من چندین شلوار جین و بلوز‌های یقه‌اسکی مشکی مشابه هم دارم.»

آلبرت اینشتین، دانشمند سرشناس علم فیزیک که با نظریه نسبیت شناخته می‌شود، تقریباً همیشه کت‌وشلوار خاکستری ساده، پیراهن سفید و کفش‌های خاصی می‌پوشید و این لباس‌ها به شاخصه پوشش او تبدیل شده بودند. برخی دیگر از چهره‌های شناخته‌شده دنیا، از زاکربرگ و باراک اوباما گرفته تا پپ گواردیولا، سرمربی اسپانیایی دنیای فوتبال هم معمولاً از سبک یکنواخت لباس پیروی می‌کنند تا بار تصمیم‌گیری ذهنی‌شان را در انتخاب لباس به حداقل برسانند.

چرا نابغه‌ها همیشه لباس یکسانی می‌پوشند؟
درس گرفتن از بزرگان درمقابله با نظریه خستگی

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که در راستای مبارزه با خستگی تصمیم‌گیری، بهترین کار آن است که انتخاب‌های روزانه را تا حد امکان ساده‌تر ساخته و انرژی ذهنی‌مان را به‌طور مؤثرتری مدیریت کنیم. بسیاری از نوابغ و رهبران خلاق دنیا، برای به حداقل رساندن این خستگی ذهنی و رهاسازی ذهن‌شان برای رسیدن به دستاورد‌های مهم‌تر، هرروز لباس‌های یکسانی می‌پوشند.

چرا نابغه‌ها همیشه لباس یکسانی می‌پوشند؟
بنابراین، دفعه بعد که برای انتخاب لباستان جلوی کمد مشغول فکر کردن هستید، سعی کنید انتخاب‌هایتان را ساده کنید. این شاید تنها راهکار برای داشتن روزی پربارتر و متمرکزتر باشد. شاید انتخاب لباسی ساده و همیشگی، اولین گام شما برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر باشد.

 

برچسب ها: آلبرت اینشتین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.