کد خبر: ۴۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱

هوش مصنوعی دروغ گو!

محققان در پژوهش جدید خود متوجه فریب‌کاری و دروغ سیستم‌های هوش مصنوعی شده‌اند. این می‌تواند زنگ خطری برای آینده بشریت باشد
هوش مصنوعی دروغ گو!

مخاطب۲۴_ احتمالاً می‌دانید هر چیزی که یک ربات چت هوش مصنوعی (AI) می‌گوید را باید با احتیاط بیشتری در نظر بگیرید، زیرا آن‌ها اغلب بدون درک صحت داده‌ها، به‌طور بی‌رویه‌ای اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند.

ربات‌های چت، هنر فریب را به‌خوبی یاد گرفته‌اند.
اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شاید لازم باشد محتاط‌تر از این باشیم. بسیاری از سیستم‌های هوش مصنوعی توانایی ارائه عمدی اطلاعات نادرست به کاربر را توسعه داده‌اند. این ربات‌های فریب‌کار، هنر فریب را به خوبی یاد گرفته‌اند!

پیتر پارک، ریاضیدان و دانشمند علوم شناختی در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) می‌گوید، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی درک روشنی از دلایل رفتار‌های نامطلوب هوش مصنوعی مانند فریب دادن را ندارند.

اما به طور کلی، فکر می‌کنیم فریب هوش مصنوعی به این دلیل به وجود می‌آید که استراتژی مبتنی بر فریب، بهترین راه برای ارتقا سطح آن بوده است. در واقع فریب دادن به آن‌ها کمک می‌کند تا به اهداف خود برسند.
یکی از عرصه‌هایی که سیستم‌های هوش مصنوعی در آن مهارت خاصی در دروغ‌گویی پیدا کرده‌اند، دنیای بازی‌ها است. در پژوهش‌های انجام‌شده به سه نمونه قابل توجه اشاره شده است. نمونه اول، هوش مصنوعی CICERO متعلق به متا است که برای بازی استراتژیک Diplomacy طراحی شده است. در این بازی، بازیکنان از طریق مذاکره به دنبال تسلط بر جهان هستند. متا قصد داشت این ربات مفید و صادق باشد؛ در واقع، برعکس عمل کرد.

محققان دریافتند برخلاف تلاش‌های متا، CICERO به یک دروغگوی قهار تبدیل شده‌اند. این هوش مصنوعی نه تنها به بازیکنان دیگر خیانت می‌کرد، بلکه فریب از پیش طراحی شده‌ای را هم به کار می‌برد. آن برای فریب بازیکنانی که انسان بودند، از قبل برنامه‌ریزی می‌کرد تا با او یک اتحاد جعلی برقرار کند و او را به خلع سلاح در برابر حمله ترغیب کند.

هوش مصنوعی در فریب‌کاری آنقدر مهارت پیدا کرده که در میان ۱۰ درصد برتر بازیکنان انسانی که چندین بازی را انجام داده بودند قرار گرفته است.

اما این تنها مورد از دروغ گویی‌های هوش مصنوعی نیست. AlphaStar محصول DeepMind، سیستم هوش مصنوعی طراحی‌شده برای بازی StarCraft II، به طور کامل از مکانیزم fog-of-war بازی برای فریب دادن استفاده می‌کرد و به بازیکنان انسان القا می‌کرد که به یک سمتی می‌رود، در حالی که واقعاً به سمت دیگری می‌رفت. Pluribus محصول دیگر متا، که برای بازی پوکر طراحی شده بود، توانست با موفقیت بازیکنان انسان را با بلوف زدن وادار به کنار کشیدن کند.
به نظر می‌رسد این‌ها مسائل کم‌اهمیتی باشند و تا حدودی همینطور است. در یک بازی دیپلماسی مقابل یک تکه کد کامپیوتری، باخت و برد چندان مهم نیست؛ اما محققان به نمونه‌های دیگری اشاره کردند که چندان هم بی‌خطر نبودند

برچسب ها: هوش مصنوعی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت
پس از اینکه کلیسای «سنت اومر» در فرانسه امروز طعمه حریق گسترده‌ای شد، سقف و بخش عظیمی از سازه این کلیسا فروریخت
فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد
امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ٢۶ بازیکن را برای دو دیدار برابر قرقیزستان و امارات به اردوی تیم دعوت کرد.
قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: یک زن جوان، همسایه پیر خود را به خاطر سرقت طلاهایش، با ۳۵ ضربه چاقو در خیابان نبرد به قتل رساند.
صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش
این گفته اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، که « همسرش از شیطنت‌های او چشم‌پوشی کرده و البته این شیطنت‌ها را حق طبیعی هر مردی می‌داند»، بازتاب وسیعی در میان مخاطبان فضای مجازی داشته و مورد انتقاد قرار گرفته است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد