کد خبر: ۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
یک شاعر هندوستانی گفت: جشنواره شعر فجر شایسته‌ترین بستر برای نشر ارزش‌های انقلابی و آموزه‌های امام خمینی (ره) به جامعه جهانی است.

به گزارش سرویس فرهنگی مخاطب ۲۴ به نقل از فارس،  گروه بین‌المللی هندیران در آستانه دهه فجر و شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر نشستی با موضوع نقدی بر جشنواره‌های بین المللی شعر فجر را در شامگاه روز گذشته (جمعه ۹ بهمن‌ماه) برگزار کرد.

نشست دبیران پانزده دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد

 


جشنواره شعر فجر با هدف تعالی و ارتقای شعر امروز از سال ۱۳۸۵، هر سال میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و شانزدهمین دوره آن نیز در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. این جشنواره، علاوه بر هم‌سخنی با شاعران مطرح معاصر ایران با هدف معرفی و شناخت شاعران جوان و گسترش همدلی و هم‌زبانی با پارسی‌گویان سراسر دنیا برگزار می‌شود.

این دوره از جشنواره آثاری را که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۹ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده باشد در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی می‌کند.

در این نشست که با حضور علیرضا قزوه سیاستگذار و دبیر نخستین دوره جشنواره شعر فجر و دبیران پانزده دوره قبل این جشنواره و شاعران، نویسندگان و استادان دانشگاه‌های هند و ایران از جمله محمود اکرامی، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، دکتر هادی سعیدی کیاسری، محمد کاظم کاظمی، عبدالرحیم سعیدی راد، دکتر علی میرباذل، ایرج قنبری مجتبی حاذق، فاطمه ضرغام، نغمه مستشارنظامی، مرضیه فرمانی، فاطمه ناظری، وحیده افضلی، سیدمسعود علوی و عزیز آذین فرد برگزار شد. ضمن شرح تاریخچه برگزاری پانزده دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و تقدیر از دبیران ادوار پیشین، آسیب‌شناسی کارشناسانه در جهت برگزاری هر چه بهتر دوره شانزدهم و سال‌های آتی صورت گرفت.

تأثیر بزرگترین جایزه شعر در ایران

کلامی زنجانی اظهار داشت: جشنواره بین المللی شعر فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی و بزرگترین جایزه شعر در ایران است. هر چند اعلام نظر به یک اثر هنری نسبی است، اما هر سال شاهد ظهور شاعری جدید و توانمند در قالب‌های مختلف شعری از ایران و دیگر کشور‌ها هستیم. امیدواریم تداوم این جشنواره‌ها موجب شکوفا شدن استعداد‌ها و ارتقای ادبیات کشور شود.

جشنواره شعر فجر باید در همه شهر‌ها برگزار شود

عبدالرحیم سعیدی بیان داشت: تا قبل از آنکه کتاب‌های شعر بررسی شود، با برگزاری شعر فجر در کشور شور و شوق برپا می‌شد، اما در سال‌های اخیر بی رونق و شاید خنثی برگزار می‌شود.‌ای کاش بررسی کتاب‌های شعر یکی از بخش‌های این جشنواره بود. جشنواره شعر فجر به عنوان یک رویداد عظیم فرهنگی باید در همه شهر‌ها برگزار شود و برندگان شهرستانی انتخاب و معرفی شوند.

جشنواره شعر فجر به انتخاب کتاب سال در حوزه شعر تبدیل شده است

محمود اکرامی ابراز داشت: برگزاری این جشنواره در مجموع خیلی خوب بود، ولی در طول زمان مسیر آن تغییر کرد و در انتخاب کتاب سال حل شد. الان جشنواره شعر فجر عملاً انتخاب کتاب سال در حوزه شعر شده است و سهم شعر از جوایز خیلی کم شده است.

عدم برندسازی جشنواره شعر فجر

غلامرضا کافی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد وجود جشنواره‌های همسو، هم‌عرض و نیز هم‌ارج و اعتبار، اول نگذاشته جشنواره شعر فجر، مطرح و برجسته شود. دوم این سطح نه چندان متعالی جایزه آن، حتی از نظر مادی، آن را به برند تبدیل نکرده است. بهتر است مثل سینما و جشنواره فیلم فجر، به زیر تقسیم‌های متعدد بخش شود تا هم ابهت کار بهتر باشد و هم جزءنگرانه‌تر بتوان انتخاب کرد و هم کار انتخاب‌ها دقیق‌تر صورت گیرد.

جوری که جشنواره شعر فجر کشید

میلاد عرفان پور تصریح کرد: جشنواره شعر فجر که سال‌ها جایش بین دیگر جشنواره‌های معتبر فجر در سایر رشته‌ها خالی بود، به ابتکار علیرضا قزوه در دهه هشتاد مسیر نویی برای بازطراحی جایگاه اصیل شعر در حوزه خط مشی‌گذاری شده است. این جشنواره در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذراند و پس از حذف نامهربانانه و بی‌انصافانه شعر از کتاب سال، به نوعی بار آن رویداد را نیز بر دوش کشید.

جشنواره شعر فجر فرمایشی است

ایرج قنبری گفت: اینکه جشنواره شعر فجر به این نقطه رسیده است که همه ذوق‌ها و سلیقه‌ها می‌توانند آثارشان را در ترازوی نقد قرار دهند قابل ارزش است. البته تنوع و انتخاب درست داوران در هر دوره می‌تواند قضاوت‌ها را عادلانه‌تر و بهتر کند. متأسفانه جشنواره به نظر بنده هنوز به درستی نتوانسته جایگاه خودش را در جامعه تثبیت کند و فرمایشی به نظر می‌رسد.

جشنواره شعر فجر شایسته‌ترین بستر برای نشر ارزش‌های انقلابی است

مهدی باقرخان از دهلی نو اظهار داشت: این جشنواره نقطه عطفی در راستای یادگیری شعر فارسی و موجب افزایش انگیزه نسبت به این هنر برای بنده بوده است و از آنجایی که شعر پرطرفدارترین هنر دنیاست، جشنواره شعر فجر شایسته‌ترین بستر برای نشر ارزش‌های انقلابی و آموزه‌های امام خمینی (ره) به جامعه جهانی است.

در ادامه این نشست ضمن انتشار اشعار، کلیپ‌ها و تصاویر ادوار گذشته جشنواره شعر فجر یاد و خاطره شاعران درگذشته نیز گرامی داشته شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
استاد سارا هم وارد دنیای بدون کیش و مات مد شد! title
سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است. سارا خادم الشریعه از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده. سارا خادم الشریعه در سال ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان شد. سارا خادم الشریعه به اسپانیا پناهده شده است. حالا عکس سارا خادم الشریعه روی یک جلد مجله مد ثبت شده است.
تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش title
فریدون زندی تصویر جالبی در فضای مجازی به اشرتاک گذاشت.
عمو ابراهیم رییسی با حقوقش چی کار می‌کند؟ title
فرزند رئیسی درباره میزان حقوق پدرش در قوه قضائیه توضیحاتی ارائه کرد.
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.