مخاطب۲۴- بهگفته کارشناسان بهجز ۳ فروند هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروند ایتیآر و چندین فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، مابقی ناوگان هوایی کشور بایستی بازیافت شود.
بازیافت هواپیما به این معنا است که بدنه آلومینیومی هواپیما باید به قطعات کوچک تقسیم شده و بعد از ذوب در کارخانههای ذوب آلومینیوم، به آلومینیوم نو بدل شود. از سویی، در فرآیند بازیافت هواپیما، دیگر قطعات اعم از سیمهای مسی، قطعات فولادی، پلاستیکها و ... نیز تا حد ممکن باید بازسازی شوند.
بهگفته کارشناسان فعال در حوزه هوانوردی، در حال حاضر ۲۰ فروند هواپیماهای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند و از این تعداد، ۱۳ فروند نیز توربوپراپ با ظرفیت ۷۰ نفری هستند که بهدلیل فقدان قطعات لازم زمینگیر شدهاند. با این اوصاف تنها ۷ یا ۸ فروند هواپیما برای پروازهای داخلی و خارجی باقی میماند که تازه این چند هواپیمای مسافربری سالم نیز با کمبود قطعه مواجه هستند.
گفتنی است، وضعیتی که شرح آن گذشت، در حالی است که برخی کشورهای همسایه از جمله امارات، هواپیما و قطر در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ فروند هواپیمای آماده به خدمت و سرحال دارند.