کد خبر: ۴۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
راننده زمانی مجبور به پرداخت خلافی خودرو می‌شود که تخلفی از او سرزده باشد. او برای حذف تخلفات خود از لیست جرایم رانندگی راهور، علاوه بر پرداخت هزینه، باید احتیاط بیشتری هم در رفتار خود داشته باشد. البته که جریمه‌شدن برای شخصی که پشت فرمان می‌نشیند، اجتناب‌ناپذیر است؛ چون حتی محتاط‌ترین افراد هم ممکن است قوانین رانندگی را به‌اشتباه یا عمدی بشکنند. موضوعی که اهمیت دارد، در مورد پرداخت به‌موقع خلافی است.

مخاطب ۲۴- شاید بپرسید که پرداخت خلافی خودرو چگونه و با چه روشی ممکن است؟ اگر از رانندگان قدیمی این سوال را بپرسید، به شما خواهند گفت که در گذشته‌ها برای استعلام و پرداخت خلافی، باید به مراکز پلیس مراجعه می‌کردند و دردسر‌های زیادی می‌کشیدند. اما حالا با رشد و پیشرفت تکنولوژی، شاهد تحولات شگفت‌انگیزی در این زمینه هستیم.
سقف خلافی خودرو در سال ۱۴۰۳

به‌دلیل افزایش نرخ جریمه‌ها سقف پرداخت خلافی خودرو در سال گذشته، یک میلیون تومان بود و اکنون که در سال ۱۴۰۳ به سر می‌بریم، همچنان تغییری نکرده است.

پلیس ناجا از ۳ الی ۵ برابر شدن نرخ جریمه‌ها در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: «جرایم رانندگی یک عامل بازدارنده به‌منظور پیشگیری از بی‌احتیاطی‌های راننده است. بنابراین، نرخ جریمه تخلفات حادثه‌ساز با افزایش مواجه خواهند شد.»
انواع خلافی خودرو
یکی از چالش‌هایی که هر راننده‌ای حداقل یک بار آن را تجربه کرده، دریافت قبض جریمه است. این موضوع در تمامی کشور‌ها توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی اجرا می‌شود و ممکن است با توجه به قانون و نوع جرایم متفاوت باشد. اهمیت این موضوع به‌قدری زیاد است که تصمیم گرفتیم در این عنوان به معرفی انواع خلافی‌ها بپردازیم.
جرایم تسلیمی

جرایم تسلیمی، یکی از انواع خلافی‌هاست که در آن پلیس دستور توقف می‌دهد و بعد از بررسی گواهی‌نامه و مدارک راننده، قبضی را به او می‌دهد که در آن اطلاعاتی همچون مشخصات اتومبیل، اطلاعات گواهی‌نامه، تاریخ و محل وقوع تخلف، مشخصات افسر جریمه‌کننده و نوع تخلف از راننده خواسته می‌شود. در گذشته این قبض به‌صورت دست‌نویس بود، اما حالا به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود.
جرایم الصاقی

گاهی اوقات هم در پرداخت خلافی خودرو، جرایم شما می‌تواند از نوع الصاقی باشد. در واقع اگر از جمله افرادی هستید که همیشه ماشین‌تان را در محل نامناسبی پارک می‌کنید، حتما قبض الصاقی را رو بار‌ها روی شیشه خودرویتان دیده‌اید. در این قبض، اطلاعاتی ازجمله مشخصات اتومبیل، تاریخ و زمان تخلف، محل تخلف و مشخصات افسر از شما خواسته می‌شود.
جرایم دوربینی

هیچ تخلفی از دید دوربین‌ها مخفی نمی‌ماند. ثبت خلافی‌هایی همچون تردد در محدوده طرح ترافیک، سبقت غیرمجاز، عبور از عوارض آزادراهی و تردد از خطوط تندرو در کاهش تخلفات اثرگذاری بسیاری دارد و همچنین موجب فرهنگ‌سازی در رعایت بسیاری از قوانین شده است.
جرایم ۲ برگی

این جرایم به خودرو‌هایی تعلق می‌گیرد که پلیس دستور توقف دهد، اما راننده بی‌اعتنایی کند؛ این جریمه هرگز قابل بخشش نیست. در این شرایط راننده هنگام پرداخت خلافی خودرو با ۲ قبض مواجه می‌شود. اولی برای تخلفی که مرتکب شده است و دومی هم به‌دلیل سرپیچی از فرمان پلیس.
جرایم خودداری از توقف خودرو

در جرایم خودداری، پلیس دستور توقف می‌دهد و شخص خاطی موظف به توقف خودرو خواهد بود. در این شرایط، ۲ حالت رخ می‌دهد. مانند جرایم تسلیمی، خودرو متوقف می‌شود، اما راننده از پذیرفتن قبض خودداری می‌کند و در حالت دوم، راننده اصلا به فرمان ایست پلیس توجهی نمی‌کند و همچنان می‌راند.
کدام نوع خلافی و در چه بازه زمانی، دو برابر می‌شود؟

پرداخت خلافی خودرو به‌خودی خود یک مسئله ناخوشایند است. البته زمانی که خلافی‌ها ۲ برابر شوند، قطعا آزاردهنده‌تر خواهند شد. به طور کلی، جرایم الصاقی، تسلیمی و خودداری درصورتی‌که بعد از گذشت ۶۰ روز پرداخت نشوند، ۲ برابر خواهند شد. این در حالی است که سایر جرایم بعد از مدتی بخشیده می‌شوند.
جرایم عدم پرداخت خلافی

همان‌طور که در عنوان قبل اشاره کردیم، مهلت پرداخت خلافی خودرو ۶۰ روز است. اگر در این بازه زمانی نسبت به پرداخت اقدامی نکنید، ناچار به پرداخت هزینه‌های ۲ برابری خواهید بود. همچنین اگر مجموعه خلافی‌های شما سقف مجاز را رد کند، پلیس اجازه توقیف ماشین‌تان را خواهد داشت.

ناگفته نماند که برخی تخلفات حادثه‌ساز، یک نمره منفی در گواهی‌نامه شما ایجاد می‌کنند. درست است که پرداخت جریمه نقدی به پاک‌شدن آن منجر نمی‌شود و باید روی رفتارتان هنگام رانندگی احتیاط و کنترل بیش تری داشته باشید؛ اما مهم است که نسبت به استعلام خلافی‌های‌تان اهمیت قائل شوید تا بدانید که کدام عملکرد شما در حین رانندگی اشتباه است؟
آیا می‌توانیم برای کاهش خلافی اعتراض کنیم؟

چنانچه در لیست خلافی‌های خود با جرایمی مواجه شده‌اید که به‌نظر می‌رسد برای ماشین شما نیستند یا اگر به میزان مبلغ خلافی‌های خود اعتراض دارید، برای کاهش آن به دفاتر پلیس ۱۱۰ بروید و اعتراض‌تان را به‌صورت کتبی ثبت کنید. شکایت شما به مرکز اجراییات کشور ارسال می‌شود و ظرف ۲۴ ساعت نتیجه به شما اعلام خواهد شد.
استعلام و پرداخت خلافی خودرو و موتور با سوپر اپلیکیشن تاپ
در گذشته، رانندگان به‌منظور اطلاع از تخلفاتی که در سیستم سازمان راهنمایی‌ورانندگی ثبت شده بود، راهی به‌جز مراجعه به دفاتر پلیس نداشتند؛ اما حالا با روی کار آمدن روش‌های الکترونیکی، کسی به‌سراغ شیوه‌های قدیمی نمی‌رود.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، نصب اپلیکیشن تاپ روی موبایل است. با سرویس استعلام خلافی تاپ، می‌توانید به جزئیات وقوع تخلف مانند مکان، زمان و همچنین نوع تخلف دسترسی داشته باشید. البته این در صورتی ممکن است که احراز هویت کرده باشید.

در استعلام و پرداخت تجمیعی و شناسه، شما بدون احراز هویت هم می‌توانید استعلام بگیرید؛ اما به جزئیات تخلف خود دسترسی نخواهید داشت و خلافی‌هایتان را هم باید به‌صورت یک جا بپردازید.
نتیجه عدم‌پرداخت به موقع خلافی

پرداخت خلافی خودرو، به‌منظور پاک‌سازی تخلفات شما از لیست جرایم سازمان راهور صورت می‌گیرد تا هرگونه ضرر مالی و غیر مالی هنگام خرید و فروش خودرو از بین برود. همچنین استعلام‌های دوره‌ای و پرداخت‌های به‌موقع از رسیدن لیست تخلفات به سقف جلوگیری می‌کند. می‌دانید که اگر خلافی‌های شما سقف یک میلیون را رد کند، پلیس حق دارد خودروی شما را توقیف کند.

بنابراین، شما نیاز به نصب یک اپلیکیشن روی گوشی خود دارید تا در عرض چند ثانیه، لیست خلافی‌هایی را که مرتکب شده‌اید، نشان دهد و بتوانید به‌واسطه آن پرداختی سریع و آسان داشته باشید. سوپر اپلیکیشن تاپ، می‌تواند خواسته شما را از داشتن یک نرم‌افزار کاربردی، پرسرعت و ایمن برآورده کند.

برچسب ها: جرایم رانندگی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.