کد خبر: ۴۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

چرا چشم مردم به ۵۰ فروند هواپیمایی که وارد کشور شده، روشن نمی‌شود؟

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در ایران وجود دارد؛ در حالی که خود او پیش از این گفته بود که با توجه به جمعیت فعلی کشور نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم.
چرا چشم مردم به ۵۰ فروند هواپیمایی که وارد کشور شده، روشن نمی‌شود؟

مخاطب۲۴- سال گذشته قرار بود تعداد هواپیما‌ها به ۲۵۰ فروند برسد که این اتفاق نیفتاد. اما درباره آمار و ارقام هواپیما‌های فعال کشور نیز نظرات مختلفی وجود دارد.

نمای کلی صنعت هوانوردی ایران در بخش تقاضا به گونه‌ای است که بلیت هواپیما حتی برای آن‌هایی که پولش را دارند به سختی پیدا می‌شود و بدون اتصال به شبکه دلالی پر قدرتی که ظاهرا کسی قرار نیست جلوی آن‌ها بایستد؛ خبری از بلیت نیست. ایرلاین‌ها به واسطه «قیمت گذاری دستوری» بلیت هواپیما با زیان انباشته فعالیت می‌کنند و تحریم‌ها کاری کرده که سوختگیری برای پرواز‌های بین‌المللی به سختی انجام شود و در پرواز‌های داخلی، با وجود تعداد زیاد فرودگاه‌های کشور، بسیاری از آن‌ها فعالیت خاصی ندارند، چون اصولا مسافری ندارند و ایرلاین خاصی حاضر به برقراری پرواز نیست.

فقط ۷ یا ۸ هواپیمای سرحال داریم!

در بخش عرضه، کارشناسان می‌گویند به غیر از ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروندای‌تی‌آر و چند فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، کل ناوگان کشور باید بازیافت شود. «بازیافت» هواپیما بدین معنی است که بدنه هواپیما که از جنس آلومینیوم است به قطعات کوچک بریده شده و به کارخانه‌های مربوطه جهت ذوب و تبدیل به آلومینیوم نو شود. همچنین سایر قطعات اعم از سیم‌های مسی، قطعات فولادی، پلاستیک‌ها و... نیز تا جای ممکن بازسازی شوند.

کارشناسان حوزه هوانوردی می‌گویند حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که ۱۳ فروند آن توربوپراپ با ظرفیت ۷۰ نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند ۷، ۸ فروند هواپیما که باید پرواز‌های داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آن‌ها هم با کمبود قطعات مواجه هستند. به عبارت دیگر، در حالی که کشور‌های امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سرحال دارند، تعداد هواپیما‌های قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیما‌های کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

کاهش پرواز‌های داخلی

در بخش شاخص «نشست و برخاست» که میزان تردد هواپیما‌ها در فرودگاه‌ها را به تصویر می‌کشد نیز شرایط مشابهی طی سال ۱۴۰۱ حاکم بوده و البته بیشتر نشست و برخاست هواپیما‌ها به سمت پرواز‌های بین‌المللی رفته که عمدتا توسط «ایرلاین‌های خارجی» انجام می‌شود. به گفته وزارت راه و شهرسازی، میزان نشست و برخاست هواپیما در پرواز‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ریزش ۹ درصدی داشته و از ۳۰۵ پرواز به ۲۷۸ پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، نشست و برخاست‌ها در پرواز‌های بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

ریزش پرواز‌ها در دهه ۹۰

آمار‌های وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته که در نوع خود آمار‌های جالبی ارایه می‌کند و شاید بتوانیم پاسخ سوالی که ابتدای گزارش پرسیدیم را در این بخش بیابیم. تعداد نشست و برخاست در پرواز‌های داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پرواز‌های بین المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست و برخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است. در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پرواز‌های بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

۵۰ هواپیمای وارداتی کجا هستند؟

در یکی- دو سال گذشته صنعت هوانوردی ایران با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روبرو بوده و در کنار آن قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما، بسیاری از ایرلاین‌ها را زیان‌ده کرده است. اما مثلا به جای مدیریت این شرایط که پیش از این به هنگام امضای برجام صورت گرفت؛ ادعا‌های عجیبی مانند «واردات ۵۰ هواپیما» در دو سال گذشته مطرح می‌شود و در کنار آن با طعنه به دولت قبلی گفته می‌شود که «این دولت به دنبال عکس یادگاری با هواپیمای برجامی نیست!»، اما واقعیت این است که صنعت هوایی ایران که تجربه اضافه شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، اثرات اضافه شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند؛ بنابراین اینگونه اظهارات چندان درست به نظر نمی‌رسد. نمای کلی صنعت هوانوردی ایران نشان می‌دهد که مدیریت هوانوردی در کنار توان رایزنی‌های مقتدرانه سیاسی در بالاترین سطح ممکن، نیازمند به کارگیری تخصص و علم است و دیر یا زود مجبور خواهیم شد بالاخره در برابر این قاعده سر تسلیم فرود آوریم.

برچسب ها: هواپیما
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نخستین تصویر بهنام تشکر در «کارآگاه علوی۳» رونمایی شد نخستین تصویر بهنام تشکر در «کارآگاه علوی۳» رونمایی شد
همزمان با ادامه فیلمبرداری فصل سوم مجموعه تلویزیونی «کارآگاه علوی» در شهرک سینمایی غزالی، نخستین تصویر بهنام تشکر در نقش کارآگاه علوی رونمایی شد؛ مجموعه‌ای اپیزودیک با قصه‌های جنایی–معمایی در بستر تاریخی که برای پخش در سال ۱۴۰۵ آماده می‌شود.
عکسی از نیکی کریمی به روایت عباس کیارستمی؛ لبنان ۱۳۸۹ عکسی از نیکی کریمی به روایت عباس کیارستمی؛ لبنان ۱۳۸۹
عکسی کمتر دیده‌شده از نیکی کریمی که در سال ۱۳۸۹ توسط عباس کیارستمی در لبنان ثبت شده، بار دیگر پیوند عمیق سینما، نگاه و سکوت را به یاد می‌آورد.
الوانی؛ از مشاجره خانوادگی تا پرده جشنواره الوانی؛ از مشاجره خانوادگی تا پرده جشنواره
پناه الوانی، فیلمساز جوان حاضر در هجدهمین جشنواره نهال، در گفت‌وگویی اختصاصی از نقطه شروع مسیر هنری‌اش، ایده غیرمنتظره شکل‌گیری فیلم تازه‌اش، تجربه حضور در نهال و نگاهش به آینده سخن گفت. ویدئوی کامل این گفت‌وگو در آپارات و یوتیوب منتشر شده است.
بورس در مسیر حباب نیست؛ شاخص تا ۴.۵ میلیون واحد می‌رسد؟ بورس در مسیر حباب نیست؛ شاخص تا ۴.۵ میلیون واحد می‌رسد؟
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، با رد نگرانی‌ها درباره تکرار شرایط سال ۱۳۹۹ تأکید می‌کند رشد اخیر بورس با واقعیت‌های آماری همخوان است و بازار سهام با وجود نوسانات مقطعی، در افق میان‌مدت همچنان چشم‌انداز صعودی دارد.
در مورد پدیده ال‌نینو در روز‌های آینده بزرگنمایی شده؟ در مورد پدیده ال‌نینو در روز‌های آینده بزرگنمایی شده؟
در حالی که کشور پاییزی کم‌بارش را پشت سر گذاشته، پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد طی ۶ هفته آینده بسیاری از مناطق ایران شاهد بارش‌های نرمال و در برخی نقاط حتی بیشتر از حد معمول خواهند بود
فیلم: من از دخترها شماره می‌گرفتم به ابوالفضل پورعرب می‌دادم تا به آنها زنگ بزند! فیلم: من از دخترها شماره می‌گرفتم به ابوالفضل پورعرب می‌دادم تا به آنها زنگ بزند!
سینا حجازی گفت: شماره دخترها را به ابوالفضل پورعرب می‌دادم و او هم به همه آنها زنگ می‌زد! این بخش از برنامه امیرحسین قیاسی که جنجال برانگیز شده را می‌بینید.
سران شرکت کننده در اجلاس کشورهای صلح و اعتماد بین المللی + عکس یادگاری سران شرکت کننده در اجلاس کشورهای صلح و اعتماد بین المللی + عکس یادگاری
در مراسمی باشکوه در عشق‌آباد، رهبران جهانی در اجلاس بین‌المللی صلح و اعتماد گرد هم آمدند تا سی‌امین سالگرد بی‌طرفی دائم ترکمنستان را گرامی بدارند.
برگزیده
آشتی و ارتباط دوباره شکیرا و پیکه پس از سه سال آشتی و ارتباط دوباره شکیرا و پیکه پس از سه سال
پس از سه سال تنش و دوری، شکیرا جرارد پیکه بار دیگر بدون واسطه و با آرامش درباره مسائل فرزندانشان گفت‌و‌گو می‌کنند.
ترکیب احتمالی پرسپولیس در دربی ۱۰۶ ترکیب احتمالی پرسپولیس در دربی ۱۰۶
در آستانه دربی ۱۰۶، پرسپولیس با سکان‌داری اوسمار ویرا آماده می‌شود تا با ترکیبی تقریباً ثابت و البته یک سورپرایز احتمالی وارد میدان شود. با توجه به نزدیک شدن به این دیدار حساس، سرمربی برزیلی که معمولاً علاقه‌ای به تغییرات گسترده ندارد، قصد دارد با همان چهره‌های همیشگی تیمش مقابل استقلال قرار بگیرد.
طرح بنزین سه قیمتی روی قاچاق و یا مصرف بنزین تاثیرگذار نیست طرح بنزین سه قیمتی روی قاچاق و یا مصرف بنزین تاثیرگذار نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی: فیلترینگ فعلی را اشتباه می‌دانم، در زمان‌های غیر بحران، به نظر من فیلترینگ به این شکل صحیح نیست، درصد بالایی از مردم از VPN استفاده می‌کنند که آسیب ما را بیشتر و فضای مجازی ما را ناامن می‌کند
صفحه خبر بالای تصاویر