کد خبر: ۴۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

چرا چشم مردم به ۵۰ فروند هواپیمایی که وارد کشور شده، روشن نمی‌شود؟

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در ایران وجود دارد؛ در حالی که خود او پیش از این گفته بود که با توجه به جمعیت فعلی کشور نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم.
چرا چشم مردم به ۵۰ فروند هواپیمایی که وارد کشور شده، روشن نمی‌شود؟

مخاطب۲۴- سال گذشته قرار بود تعداد هواپیما‌ها به ۲۵۰ فروند برسد که این اتفاق نیفتاد. اما درباره آمار و ارقام هواپیما‌های فعال کشور نیز نظرات مختلفی وجود دارد.

نمای کلی صنعت هوانوردی ایران در بخش تقاضا به گونه‌ای است که بلیت هواپیما حتی برای آن‌هایی که پولش را دارند به سختی پیدا می‌شود و بدون اتصال به شبکه دلالی پر قدرتی که ظاهرا کسی قرار نیست جلوی آن‌ها بایستد؛ خبری از بلیت نیست. ایرلاین‌ها به واسطه «قیمت گذاری دستوری» بلیت هواپیما با زیان انباشته فعالیت می‌کنند و تحریم‌ها کاری کرده که سوختگیری برای پرواز‌های بین‌المللی به سختی انجام شود و در پرواز‌های داخلی، با وجود تعداد زیاد فرودگاه‌های کشور، بسیاری از آن‌ها فعالیت خاصی ندارند، چون اصولا مسافری ندارند و ایرلاین خاصی حاضر به برقراری پرواز نیست.

فقط ۷ یا ۸ هواپیمای سرحال داریم!

در بخش عرضه، کارشناسان می‌گویند به غیر از ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروندای‌تی‌آر و چند فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، کل ناوگان کشور باید بازیافت شود. «بازیافت» هواپیما بدین معنی است که بدنه هواپیما که از جنس آلومینیوم است به قطعات کوچک بریده شده و به کارخانه‌های مربوطه جهت ذوب و تبدیل به آلومینیوم نو شود. همچنین سایر قطعات اعم از سیم‌های مسی، قطعات فولادی، پلاستیک‌ها و... نیز تا جای ممکن بازسازی شوند.

کارشناسان حوزه هوانوردی می‌گویند حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که ۱۳ فروند آن توربوپراپ با ظرفیت ۷۰ نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند ۷، ۸ فروند هواپیما که باید پرواز‌های داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آن‌ها هم با کمبود قطعات مواجه هستند. به عبارت دیگر، در حالی که کشور‌های امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سرحال دارند، تعداد هواپیما‌های قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیما‌های کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

کاهش پرواز‌های داخلی

در بخش شاخص «نشست و برخاست» که میزان تردد هواپیما‌ها در فرودگاه‌ها را به تصویر می‌کشد نیز شرایط مشابهی طی سال ۱۴۰۱ حاکم بوده و البته بیشتر نشست و برخاست هواپیما‌ها به سمت پرواز‌های بین‌المللی رفته که عمدتا توسط «ایرلاین‌های خارجی» انجام می‌شود. به گفته وزارت راه و شهرسازی، میزان نشست و برخاست هواپیما در پرواز‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ریزش ۹ درصدی داشته و از ۳۰۵ پرواز به ۲۷۸ پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، نشست و برخاست‌ها در پرواز‌های بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

ریزش پرواز‌ها در دهه ۹۰

آمار‌های وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته که در نوع خود آمار‌های جالبی ارایه می‌کند و شاید بتوانیم پاسخ سوالی که ابتدای گزارش پرسیدیم را در این بخش بیابیم. تعداد نشست و برخاست در پرواز‌های داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پرواز‌های بین المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست و برخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است. در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پرواز‌های بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

۵۰ هواپیمای وارداتی کجا هستند؟

در یکی- دو سال گذشته صنعت هوانوردی ایران با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روبرو بوده و در کنار آن قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما، بسیاری از ایرلاین‌ها را زیان‌ده کرده است. اما مثلا به جای مدیریت این شرایط که پیش از این به هنگام امضای برجام صورت گرفت؛ ادعا‌های عجیبی مانند «واردات ۵۰ هواپیما» در دو سال گذشته مطرح می‌شود و در کنار آن با طعنه به دولت قبلی گفته می‌شود که «این دولت به دنبال عکس یادگاری با هواپیمای برجامی نیست!»، اما واقعیت این است که صنعت هوایی ایران که تجربه اضافه شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، اثرات اضافه شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند؛ بنابراین اینگونه اظهارات چندان درست به نظر نمی‌رسد. نمای کلی صنعت هوانوردی ایران نشان می‌دهد که مدیریت هوانوردی در کنار توان رایزنی‌های مقتدرانه سیاسی در بالاترین سطح ممکن، نیازمند به کارگیری تخصص و علم است و دیر یا زود مجبور خواهیم شد بالاخره در برابر این قاعده سر تسلیم فرود آوریم.

برچسب ها: هواپیما
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با فرمانده کل ارتش نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با فرمانده کل ارتش
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشستی با فرمانده کل ارتش، مهم‌ترین مسائل دفاعی، امنیتی و تحولات منطقه‌ای را بررسی کردند.
پرونده کرسنت به کجا رسید؟+ فیلم پرونده کرسنت به کجا رسید؟+ فیلم
سخنگوی قوه قضائیه از ارائه جزئیات جدید درباره پرونده فروش ۲۵ ساله گاز ایران به شرکت اماراتی «کرسنت» خبر داد؛ قراردادی که در سال ۱۳۸۰ منعقد شد و از همان ابتدا با ابهامات و تخلفات گسترده همراه بود.
مچ انداختن ترامپ و مکرون + فیلم مچ انداختن ترامپ و مکرون + فیلم
ترامپ و ماکرون هنگام دیدار در مصر هنگام دست دادن با هم مچ انداختند به طوری که توجه همه رسانه ها را جلب کرد.
ترامپ در کنست: ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد+ فیلم ترامپ در کنست: ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد+ فیلم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل (کنست) خطاب به ایران گفت: تهران باید دست از تهدید همسایگان، حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و انکار موجودیت اسرائیل بردارد و مسیر صلح را انتخاب کند.
صدور کارت بازی سرژ اوریه؛ ستاره ساحل عاجی پرسپولیس صدور کارت بازی سرژ اوریه؛ ستاره ساحل عاجی پرسپولیس
با صدور مجوز و کارت بازی سرژ اوریه، مدافع ساحل عاجی پرسپولیس رسماً مجاز به حضور در رقابت‌های لیگ برتر خلیج فارس شد و پس از بهبودی کامل، آماده همراهی سرخ‌پوشان است.
ترامپ رسماً پایان جنگ غزه را اعلام کرد+ فیلم ترامپ رسماً پایان جنگ غزه را اعلام کرد+ فیلم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به پرسش خبرنگاران، پایان رسمی جنگ غزه را تأیید کرد و گفت: «بله، جنگ اکنون رسماً به پایان رسیده است.»
بقائی: تصمیم درباره عدم حضور در نشست شرم‌الشیخ با سنجش همه جوانب اتخاذ شد+ فیلم بقائی: تصمیم درباره عدم حضور در نشست شرم‌الشیخ با سنجش همه جوانب اتخاذ شد+ فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دعوت رسمی رئیس‌جمهور مصر از آقای پزشکیان برای حضور در نشست شرم‌الشیخ گفت: تمامی ابعاد موضوع در جلسات کارشناسی بررسی شد و تصمیم نهایی با هدف تأمین منافع ملی اتخاذ گردید.
برگزیده
مچ انداختن ترامپ و مکرون + فیلم مچ انداختن ترامپ و مکرون + فیلم
ترامپ و ماکرون هنگام دیدار در مصر هنگام دست دادن با هم مچ انداختند به طوری که توجه همه رسانه ها را جلب کرد.
احزاب در تصمیم گیری‌های دولتی نقش مهمی دارند احزاب در تصمیم گیری‌های دولتی نقش مهمی دارند
مشاور رئیس جمهور در امور احزاب و تشکل‌ها در نشستی با احزاب و فعالان سیاسی استان گلستان گفت: تاکید رئیس جمهور بر این است که احزاب برای تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها در کشور به صورت جدی‌تر مورد مشورت قرار بگیرند.
خبر ترور سردار قآانی صحت ندارد خبر ترور سردار قآانی صحت ندارد
اخیراً شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی و اکانت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی منتشر شد مبنی بر اینکه سردار قاآنی مورد سوءقصد قرار گرفته و به شهادت رسیده است که پیگیری‌ها حاکی از آنست که این اخبار صحت ندارد.
صفحه خبر بالای تصاویر