کد خبر: ۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
یک حقوقدان با اشاره به مشکلات محیط‌بانان
بخشی از مشکلات محیط‌بانان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پیش‌گیری وضعی برطرف خواهد شد

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، یک حقوقدان با بیان این‌که می‌توان مرز‌های مناطق طبیعی و محافظت‌شده را در قیاس با مرز‌های کشور قلمداد کرد گفت: بخشی از مشکلات محیط‌بانان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پیش‌گیری وضعی برطرف خواهد شد. نصب دوربین بر روی لباس‌های محیط‌بانان، نصب ردیاب به ماشین‌ها، لوازم و البسه‌ی ایشان می‌تواند در کشف واقعیت راه‌گشا بود.

نصب دوربین روی لباس محیط‌بانان می‌تواند در کشف واقعیت راهگشا باشد


محمدرضا نظری‌نژاد در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با خلا‌های قانونی موجود درباره محیط‌بانان گفت: درخصوص کمبود‌ها و امکان‌های حمایت از محیط‌بانان بیشتر از اینکه نیاز به قوانین خاص باشد به تغییر شرایط وضعی نیازمندیم و چه بسا خلا‌های قانونی موجود با تفسیر متون حقوقی موجود از سوی نهاد‌های بالادستی برطرف شود. باید این نکته را نیز تذکر دهم که اساساً وضع قوانین خاص بخودی خود مطلوبیت ندارد.

وی با بیان این‌که ما در قواعد فقهی و اصول حقوقی قاعده‌ای به نام قاعده‌ی اقدام داریم گفت: مضمون این قاعده این است که که اگر شما رفتاری ناشی از تقصیر، قصور یا بزه مرتکب شوید نمی‌تواند به پیامد‌های ناشی از آن استناد کنید. مثلا اگر فرد برای سرقت به خانه‌ای وارد شود نمی‌تواند به خاطر وجود سگ در آن خانه و گازگرفتگی مدعی شود. در خصوص مناطق محافظت‌شده و ورود غیرقانونی شکارچیان غیرمجاز نیز می‌توان با تفسیری موسع از قاعده‌ی اقدام اقدامات محیط‌بانان را موجه دانست.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر هر فردی بدون جواز وارد مناطق محافظت شده شود شخصاً در برابر هرگونه خطر احتمالی ضامن است و در این خصوص ضمانی متوجه محیط‌بانان نیست. به بیانی می‌توان مرز‌های مناطق طبیعی و محافظت‌شده را در قیاس با مرز‌های کشور قلمداد کرد و عبور غیرقانونی از آن را تهدیدی از آن جنس برداشت نمود.

نظری‌نژاد با بیان این‌که بخش دیگری از مشکلات محیط‌بانان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پیش‌گیری وضعی برطرف خواهد شد گفت: نصب دوربین بر روی لباس‌های محیط‌بانان، نصب ردیاب به ماشین‌ها، لوازم و البسه‌ی ایشان می‌تواند در کشف واقعیت راه‌گشا بود. در بیشتر این پرونده‌ها محیط‌بانان به دفاع مشروع یا عوامل رافع و موجه کیفری استناد می‌کنند که خلاف اصل است و خود وظیفه‌ی اثبات آن را برعهده دارند. با تفسیری موسع از قاعده‌ی اقدام و ماهیت ورود متجاوزین می‌توان اصل را قلب و به نفع ادعای محیط‌بانان بناگذاشت و با بهبود لوازم و مستندسازی به نفع ایشان می‌توان به اثبات ادعا و کشف واقعیت کمک کرد.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر خلا‌های قانونی و کمبود امکانات و تجهیزات برای محیط‌بانان مشکلات بسیاری را در برای حفظ گونه‌های زیستی به وجود آورده است.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تصویر عاشقانه‌ای از پیمان معادی title
پیمان معادی درکنار همسرش فرانک قوانلو تصویری منتشر کرد.
سوزاندن جسد دختر بچه ۱۱ ساله توسط مادرش title
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری مادری که فرزند ۱۱ ساله خود را به قتل رسانده بود، خبر داد.
اهدای خون از خانه ملت! title
اهدای‌خون جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
برگزیده
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.