کد خبر: ۴۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.

مخاطب ۲۴- جعفر یازرلو درباره آخرین وضعیت فعالیت جت‌های شخصی در ایران، به اقتصادنیوز گفت: «بر اساس آیین نامه مصوب سال ۱۳۸۲ هیأت وزیران به وزارت راه و ترابری، اشخاص حقیقی امکان استفاده از جت شخصی دارند. در واقع یک شخص حقیقی، می‌تواند یک فروند هواپیمای فوق سبک تک موتوره وارد کشور کرده و بر اساس قوانین در سامانه جامع تجارت ثبت کند.»

وی افزود: «سپس پس از طی مراحل مختلف، سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان متولی متخصص در این حوزه اظهار نظر می‌کند.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره کاربری این هواپیماها، یادآور شد: «این هواپیما‌ها بیشتر در زمینه‌های آموزشی و تفریحی فعالیت می‌کنند و حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای فوق سبک با کاربری‌های ذکر شده در کشور وجود دارد.»

یازرلو در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادنیوز ادامه داد: هواپیمایی که فرد خریداری می‌کند به این دلیل که شامل قواعد هوانوردی و خدمات فرودگاهی است، باید تحت نظارت و مدیریت یک آموزشگاه مجاز خلبانی قرار بگیرد تا این هواپیما قابل بهره برداری باشد و تحت خدمات نگهداری و تعمیر قرار گیرد. البته سازمان هواپیمایی کشوری به طور مداوم در حال پالایش این آموزشگاه‌ها است.

وزن هواپیما‌های فوق سبک

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «هواپیما‌های تا ۶۰۰ کیلوگرم فوق سبک محسوب می‌شوند یعنی پرنده‌ای که هنگام پرواز وزن زیر ۶۰۰ کیلوگرم داشته باشد. رده بعدی به هواپیما‌های سبک اختصاص دارد که تعداد صندلی‌های محدودی دارد و رده بعد هم جت‌ها هستند.»

یازرلو افزود: «هواپیما‌های جت باید تحت نظر و در اختیار یک ایرلاین باشد و اگر قصد پرواز و سفر خانوادگی داشته باشید، باید مراتب هماهنگی را با ایرلاین نگهدارنده جت مطرح کنید تا مانند سایر هواپیما‌ها مقدمات پرواز فراهم شود.»

در ایران جت شخصی نداریم

وی همچنین گفت: «به طور کلی هر چند شما مالک جت هستید، اما بهره بردار آن نیستید، چون بهره برداری را به ایرلاین می‌دهید. به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد. جت‌هایی هم که در این رده قرار دارند، بیشتر فرایند امداد و نجات و آمبولانس هوایی را انجام می‌دهند.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره آمار هواپیما‌هایی که در دولت سیزدهم وارد کشور شد، گفت: «در دولت سیزدهم ۹۲ فروند هواپیما به کشور وارد شد که از این تعداد، ۶۶ هواپیمای مسافری بزرگ، پنج هلی کوپتر و هفت هواپیمای کوچک با کاربری آموزشی بودند. همچنین از این تعداد، ۱۴ هواپیمای دیگر زمین گیر بودند که آن‌ها هم بازآمد شدند.»

کاهش تأخیر‌ها با هواپیما‌های جدید

یازرلو با اشاره به کاهش تأخیر هواپیما‌ها در سال جاری، بیان کرد: «به دلیل ورود ناوگان جدید به کشور، تهیه بلیت در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آسان‌تر شد؛ همچنین میانگین تأخیر‌ها ۱۵ دقیقه بود. حتی در برخی ایرلاین‌های مسیر‌های داخلی هیچ تأخیری نبود و میانگین تأخیر در مسیر‌های بین‌المللی هم سه دقیقه بود.»

برچسب ها: جت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.