کد خبر: ۴۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
پیش از این تصور می‌شد محل دفن افلاطون از بین رفته باشد. حالا یک طومار باستانی کشف شده که جزئیات جالبی در این باره افشا می‌کند.

مخاطب ۲۴- باستان شناسان بقایای یک طومار باستانی را در شهر هرکولانیوم کنار خلیج ناپل واقع در ایتالیا کشف کردند. آن‌ها با بررسی دقیق این اثر باستانی که به کربن تبدیل شده بود، توانستند به اطلاعات جالبی از جمله محل دفن افلاطون و ماجرای سال‌های آخر حیات او دست پیدا کنند.

هرکولانیوم در کنار منطقه باستانی و ویژه Pompeii قرار گرفته بود؛ اما در جریان ریزش کوه Vesuvius در سال ۷۹ میلادی به طور کامل از روی زمین محو شد. به همین خاطر، مجموعه اسناد منقوش بر پاپیروس در این شهر به مدت هزاران سال دست نخورده باقی ماند. با گجت نیوز همراه باشید تا از این کشف جدید باخبر شوید.

این طومار هم مانند طومار‌های متعدد دیگری که قبلا از این منطقه کشف شده بودند، وضعیت کلی خوبی داشت. البته سطح آن کاملا تیره شده و امکان بازسازی مجازی آن غیر ممکن شده بود. دانشمندان با تحلیل این طومار پاپیروس متوجه بخشی از آن تحت عنوان «تاریخچه آکادمی فیلودموس اهل گادارا» شدند. این بخش در واقع شامل بازخورد‌های فیلودموس از سایر فیلسوفان می‌شد.
فیلودموس اهل گادارا یکی از فیلسوفان مکتب اپیکور (عشرت طلب) بود که در بازه زمانی سال‌های ۱۱۰ تا ۴۰ پیش از میلاد مسیح می‌زیست. همچنین او دوره‌ای از عمر خودش را در شهر هرکولانیوم گذراند. نوشته «تاریخچه آکادمی» او شامل توصیف‌هایی درباره زندگی افلاطون و انجمنی که او اوایل قرن چهارم پیش از میلاد در آتن بر پا کرد می‌شد.

محققان برای سر در آوردن از این طومار باستانی به روش‌های مختلفی روی آوردند. آن‌ها از انواع تکنیک‌های تصویربرداری شامل مادون قرمز، فرابنفش، مولکولی و عنصری، حرارتی و میکروسکوپی دیجیتالی بدین منظور بهره گرفتند. آن‌ها سرانجام موفق شدند بیش از ۱۰۰۰ کلمه از این پوستین سوخته را بازسازی کنند که معادل تنها ۳۰ درصد از کل متن آن است. مسئول این مطالعه (گرازیانو رانوچیا) مهم در بیانیه‌ای اعلام کرد که محتوای رمزگشایی شده این طومار باستانی، حقایق مهم و معتبری را درباره تعدادی از فیلسوفان برجسته آکادمی افشا می‌کند.
کیلیان فلیشر، مسئول ویرایش پاپیروس در این باره گفت:

خوانش‌های جدید معمولا حقایق تازه و معتبری را درباره آکادمی افلاطون در آتن به ما ارائه می‌دهد. این موارد شامل ادبیات هلنی، فیلودموس اهل گادارا و همچنین به طور کلی تاریخچه باستانی منطقه می‌شود.
پیش این گفته می‌شد که محل دفن افلاطون درون آکادمی خودش بوده است. این آکادمی هم در سال ۸۶ پیش از میلاد مسیح به دست دیکتاتور رومی به نام سولا با خاک یکسان شد. حالا پژوهشگران می‌گویند محل دفن افلاطون در یک باغ شخصی نزدیک مقبره موقوفه به الهگان هنر یونان قرار دارد.

سایر جزئیات این موضوع در سند باستانی اشاره می‌کند که افلاطون به عنوان یک برده در جزیره اجینا یونان فروخته شده بود. مشاوران تاریخی می‌گویند این اتفاق مهم احتمالا به دنبال حمله اسپارتان‌ها در سال ۴۰۴ پیش از میلاد یا در اثر ماجرا‌های پس از مرگ سقراط در سال ۳۹۹ پیش از میلاد رخ داده. پیش از این تصور می‌شد که افلاطون در سال ۳۸۷ پیش از میلاد در جزیره سیسیلی به بردگی گرفته شده باشد. حالا یافته‌های جدید، دانش قبلی را به چالش کشیده است.

در یک بخش دیگر این طومار هم نقل قولی از افلاطون در ابراز انزجارش برای توانایی موسیقایی یک بربر اهل شهر تراس یونان وجود دارد.

افلاطون را به خاطر نظریه‌های معروفی مانند تئوری اشکال می‌شناسیم. طبق این نظریه، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم فقط یک سایه از واقعیت اصلی است. افلاطون سال ۳۴۸ پیش از میلاد مسیح در آتن یونان درگذشت.

برچسب ها: باستان شناسان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.