مخاطب۲۴ اخبار و تحلیل های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در هفت روز هفته و در بیست و چهار ساعت شبانهروز در اختیار شما قرار میدهد
مرتب دستهای خود را با استفاده از آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشویید.
درحالی گمانهزنیها درباره دلایل عدم اجرای مصوبه مجلس و شورای نگهبان برای واردات خودروهای دست دوم افزایش مییابد که اسامی افرادی مانند مخبر معاون اول رئیس جمهور و دستیار اول ایشان مطرح میشود. این موضوع از آنجایی مسأله ساز شده که منافع عمدتا دهکهای پایین جامعه نادیده گرفته شده است. به همین دلیل پشت پردههای درباره آن مطرح شده است.
مخاطب۲۴- بازار خودرو- از تابستان سال گذشته آیین نامه واردات خودروهای دست دوم به هیئت دولت فرستاده و مصوبه شده است. با وجود پیگیریهای وزیر صمت، مخبر معاون اول و کاوه اشتهاردی دستیار معاون اول رییسجمهور از ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده طفره میروند.
موضوع واردات خودروهای دست دوم در حالی بلاتکلیف مانده است که در دو ماه گذشته شاهد رشد ۵۰ درصدی قیمت خودرو در ایران بوده ایم. در شرایط کنونی گرانی خودرو تنها به دهکهای پایین جامعه آسیب وارد میکند.
نکته عجیب عدم اجرای واردات خودروهای دست دوم این است که این طرح در مجلس تصویب شده و به تائید شورای نگهبان رسیده و قانونی شده است. اما در روی میز دفتر معاون اول رییسجمهور و دستیارش بایگانی شده است.
این مسأله گمانهزنیها زیادی را به وجود آورده است. به طوری که برخی موضوع نفوذ مافیای خودرو سازی در برخی مدیران رده میانی دولت اشاره میکنند.
طرح این موضوع که جلوگیری از ابلاغ واردات خودروهای دست دوم منافع عدهای را به خاطر میاندازد کاملا درست است. به طور قطع هر طرحی که به نفع مردم باشد به زیان عدهای مافیا است.
در سه سال گذشته معاون اول رییسجمهور تلاش کرده همواره مطابق منافع ملی و مردم عمل کند. اما عدهای با نگاه منافع شخصی احتمالا او را از طرحی که با زحمت فراوان توسط مجلس برای کنترل بازار خودرو و قشر متوسط جامعه تصویب شده را دور میکنند.
به نظر میرسد که معاون اول رییس جمهور یا دستیار او مقابل اجرای این طرح ایستادهاند توضیحات شفافی در این زمینه ارائه دهند تا توقف اجرای این طرح بیشتر منجر به دامن زدن به شایعهتر بیشتر نشود. زیرا در طرحی که برای کنترل بازار خودرو توسط مجلس و شورای نگهبان تایید شده جای هیچگونه شبههای نیست.
در حال حاضر برخی شایعهها حکایت از این دارد که ایستادن مقابل قانون مجلس حتما پشت پرده دارد و قطعا منافع شخصی یکی از آنهاست.
در حال حاضر رئیس جمهور برای جلوگیری از فشار بیشتر بر بازار خودرو قطعا باید زودتر دست به کار شوند و طرحی که به نفع مردم است را دستور به ابلاغ دهند.
وزیر صمت، اخیرا در خصوص واردات خودرو مستنداتی را به نمایش گذاشته که براساس آن پای دستیار معاون اول رییسجمهور در میان است که با واردات خودروهای کارکرده مخالف هستند.
طبق اعلام دولت تا پایان سال باید ۲۰۰ هزار خودرو واردات شود، اما تاکنون آمار آن به ۱۳ هزار دستگاه بیشتر نرسیده است. از طرف دیگر نه در تولید خودرو جهش خاصی اتفاق افتاده است و نه در واردات خودروهای دست دوم اقدام خاصی انجام شده است. ادامه این موضوع میتواند به نارضایتی مردم دامن بزند
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاستپلاس» تعیین میشود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار میشود: قدرتهای بزرگ همچنان سرنوشت ملتهای ضعیف را رقم میزنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئالپلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غولها از دست میدهند.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا) در دیدار با مدیران گروه صنعتی بارز ضمن اشاره به اهمیت دو موضوع بینالمللی سازی و نوآوری بر ایجاد ارتباط بین گروه صنعتی بارز با استارت آپها، دانشکدههای تخصصی و پارکهای فناوری تاکید کرد.
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
با اینکه خودروسازان بهتازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر میرسد این افزایش نهتنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.