کد خبر: ۳۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه راه‌های مختلفی دارید و در این مقاله، با بعضی از بهترین این راه‌ها آشنا می‌شوید.

مخاطب۲۴- مورچه یکی از آفات رایج، مهاجم و پردردسر هستند. بعضی از این موجودات نیش نمی‌زنند و به‌ندرت گاز می‌گیرند. بااین‌حال، ممکن است به ویژه در روز‌های بارانی در دسته‌های پرجمعیت به جستجوی غذا در خانه مشغول شوند و بسته‌های غذا و خوراکی از شر آن‌ها در امان نباشد. این موجودات مزاحم معمولا به دنبال غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین مانند میوه، آب‌نبات، دسر‌ها و حتی نوشابه هستند. مورچه‌های کوچک‌تر خطر خاصی ندارند، اما وجود آن‌ها به تعداد فراوان در خوراکی‌های شیرین می‌تواند به دردسری بزرگ و آزاردهنده تبدیل شود. برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه راه‌های مختلفی دارید و در این مقاله، با بعضی از بهترین این راه‌ها آشنا می‌شوید.

مورچه‌های مزاحم خانگی چه شکلی هستند؟

ممکن است بسیاری از انواع مورچه‌ها در خانه یا حتی خودروی شما ظاهر شوند و اغلب تشخیص آن‌ها کاری ساده نیست. این موجودات گاهی با دقت بسیار قابل تشخیص هستند. مورچه‌هایی که ریز هستند و نمی‌توانید آن‌ها را به خوبی ببینید، این ویژگی‌ها را دارند:

بیشتر بخوانید

بسیار ریز هستند و طولی حدود ۲.۵ تا ۳ میلی‌متر دارند؛

رنگ آن‌ها مشکی متمایل به قهوه‌ای است؛

اگر آن‌ها را له کنید، بویی شبیه به نارگیل گندیده می‌شنوید.

برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه باید ابتدا آن‌ها را با توجه به این ویژگی‌ها شناسایی کنید. پس از آن، سراغ مرحله‌ی بعدی بروید.

از کجا بفهمیم مورچه‌ها در خانه‌ی ما لانه کرده‌اند؟

بارزترین نشانه‌ی حضور مورچه‌ها داخل خانه راه افتادن آن‌ها در صف‌های دنباله‌دار است. دنبال کردن مسیر حرکت مورچه‌ها کار ساده‌ای نیست حتی اگر به لانه‌ی آن‌ها نزدیک شده باشید یا لانه‌ی آن‌ها جایی در گوشه و کنار خانه‌ی شما باشد.

مورچه‌های خانگی گرما را دوست دارند و می‌توانید آن‌ها را در جا‌هایی مانند این مکان‌ها پیدا کنید:

زیر کفپوش‌ها؛

نزدیک آبگرم‌کن؛

اطراف لوله‌های مسی.

اگر فکر می‌کنید که مورچه‌ها در خانه‌ی شما لانه دارند و می‌خواهید آن را بررسی کنید، باید زمانی از سال که در آن قرار دارید و شدت حمله‌ی مورچه‌ها را در نظر بگیرید. مورچه‌ها به صورت مکرر و شدید به خوراکی‌ها حمله می‌کنند یا فقط گهگاهی آن‌ها را می‌بینید؟ اگر در فصل زمستان متوجه حضور مورچه‌ها داخل خانه شده‌اید، این موضوع جای نگرانی دارد. این اتفاق ممکن است به این معنا باشد که مورچه‌ها برای سپری کردن زمستان، داخل خانه‌ی شما لانه‌ای درست کرده‌اند.

در حیاط یا تراس خانه هم ممکن است لانه‌ی مورچه‌ها را در یکی از این مکان‌ها پیدا کنید:

زیر سنگ‌ها و موزاییک‌ها؛

اطراف راهروها؛

زیر تخته‌های چوبی.

علت حضور مورچه‌ها در خانه چیست؟

معمولا غذا‌ها و خوراکی‌های شیرین یا پروتئینی مورچه‌ها را به خود جذب می‌کنند. در فصل گرما، ممکن است آب هم آن‌ها را به داخل خانه بکشاند. کارشناسان معتقدند که بیشتر مورچه‌ها در فصل تابستان جذب خوراکی‌های شیرین و نشاسته‌ای می‌شوند و در فصل بهار نیز وجود غذا‌های پروتئینی آن‌ها را به داخل خانه می‌کشاند. مورچه‌های بهاری باید لانه‌ی خود را پس از زمستانی طولانی ترمیم و درست کنند و برای این کار به پروتئین نیاز دارند.

برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه چه باید کرد؟

تا زمانی که خانه را به طور مرتب تمیز می‌کنید، نباید از حضور یک یا چند مورچه‌ی سرگردان در خانه نگران شوید. شاید این مورچه به دنبال غذایی باشد که پیدا نمی‌کند یا فقط راهش را گم کرده باشد. مسئله‌ی حضور مورچه‌ها در خانه زمانی نگران‌کننده می‌شود که تعدادشان بیشتر شده باشد و راه‌های ساده‌ای مثل تمیز کردن خانه برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه بی‌فایده باشند. در این صورت، باید راه‌های دیگری را امتحان کنید.

۱. درز‌ها و شکاف‌ها را بپوشانید

یکی از بهترین و اولین کار‌ها برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه این است که تمام شکاف‌ها و درز‌های خانه را بپوشانید. درز‌ها و شکاف‌هایی که ممکن است راه ورود مورچه‌ها به خانه شوند را کاملا بپوشانید. این درز‌ها و شکاف‌ها ممکن است در مناطق مختلفی از خانه باشند، مانند:

اطراف در‌ها و پنجره‌ها؛

داخل حمام و دستشویی؛

نزدیک در‌های خروجی خانه؛

در امتداد قرنیزها.

برای پوشاندن درز‌ها و شکاف‌های گوشه و کنار خانه باید به سابقه‌ی وجود آفات در خانه‌ی خود فکر کنید. آیا خانه‌ی شما هر سال مملو از مورچه‌های مزاحم می‌شود؟ اگر لانه‌ی مورچه‌ها داخل خانه‌ی شما باید، پوشاندن درز‌ها و شکاف‌ها اهمیت بسیاری خواهد یافت.

۲. غذا‌های کمتری را داخل خانه انبار کنید

یک گام اساسی برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه حذف منابع غذایی آن‌ها است. مورچه‌های مزاحم برای پیدا کردن شیرین‌ترین خوراکی‌ها در خانه‌ی شما تلاش می‌کنند. هر گونه غذای ریخته شده روی سطوح مختلف را به سرعت و کاملا تمیز کنید. به این ترتیب، از تجمع غذا و خوراکی‌هایی که ممکن است مورچه‌های بیشتری را به خود جذب کنند، جلوگیری می‌کنید.

مورچه‌های خانگی عاشق عسلک هم هستند. عسلک اصطلاحی باغبانی است که به مدفوع حشراتی مانند شته‌ها گفته می‌شود. عسلک را می‌توانید روی شاخه‌های گیاهان و درختانی که در آن‌ها شته زندگی می‌کند، ببینید. شته‌ها عسلک فراوانی تولید می‌کنند. بنابراین، اگر باغبانی برای کنترل منظم آفات گیاهان خود دارید، از او بخواهید تا روغن‌پاشی زمستانه را هم انجام دهد. این کار باعث می‌شود که جمعیت شته‌های بهاره و فعالیت مورچه‌ها در خانه‌ی شما کاهش یابد.

وقتی که مورچه‌ها به یک منبع غذایی دست پیدا می‌کنند، به سایر مورچه‌ها در کلنی خود خبر می‌دهند که این منبع غذایی را شناسایی کرده‌اند. اگر صف طولانی مورچه‌ها را دیدید که به داخل خانه می‌آیند و می‌روند، آن‌ها را دنبال کنید. به آنچه با خود حمل می‌کنند، نگاه کنید و منبع غذایی را از سر راه آن‌ها بردارید.

۳. از مواد طبیعی برای دفع مورچه‌ها استفاده کنید

برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه لازم نیست که همیشه از مواد مضر شیمیایی استفاده کنید. در عوض، می‌توانید مواد طبیعی برای دفع آن‌ها را امتحان کنید. برخی از مواد طبیعی که باعث می‌شوند از شر مورچه‌ها خلاص شوید عبارت‌اند از:

سرکه: بوی سرکه به اندازه‌ای قوی است که حس بویایی مورچه‌ها را مختل می‌کند. این ماده‌ی طبیعی باعث می‌شود که مورچه‌هایی که به دنبال بوی غذا و خوراکی هستند، نتوانند درست بو بکشند. روی درز‌ها و شکاف‌های خانه یا جایی که مورچه‌ها را دیده‌اید، سرکه بپاشید.

نعناع فلفلی: این دافع طبیعی مورچه‌ها به راحتی درست می‌شود. ۱۰ تا ۲۰ قطره عرق نعناع فلفلی را با ۲ فنجان آب ترکیب کنید. این محلول را در هر جایی که مورچه‌ها را دیده‌اید اسپری کنید.

برگ بو: یکی دیگر از مواد طبیعی دافع مورچه‌ها برگ بو است. می‌توانید این برگ‌های خشک را در جایی که مورچه‌ها دیده شده‌اند قرار بدهید. برگ بو‌ها را هر چند وقت یک‌بار تعویض کنید، چون ممکن است با گذشت زمان خاصیت خود را از دست بدهند.

خاک دیاتومه: این خاک از بقایای فسیل شده‌ی موجودات پلانکتون آبزی به نام دیاتوم‌ها به دست می‌آید. این ماده نوعی خشک‌کننده‌ی طبیعی هستند. وقتی این خاک با بدن حشرات تماس پیدا می‌کند، آب بدن آن‌ها را به خود جذب می‌کنند و با گذشت زمان آن‌ها را خشک می‌کند و می‌کُشد. می‌توانید خاک دیاتومه را از فروشگاه‌های محصولات کشاورزی و باغبانی خریداری کنید و آن را در امتداد مسیر مورچه‌ها بپاشید. توجه داشته باشید که خاک دیاتومه را نباید استنشاق کنید و باید از تماس آن با پوست خود جلوگیری کنید.

پودر قهوه: این ماده‌ی طبیعی را هم می‌توانید برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه به کار ببرید. بهتر است تفاله یا پودر قهوه را فقط در محیط‌های بیرونی خانه و اطراف در‌های ورودی بپاشید، چون ممکن است کفپوش‌هایتان را لکه‌دار کند.

فلفل: مورچه‌ها از بوی بی‌نظیر فلفل فراری هستند و آن را دوست ندارند. استفاده از این ماده‌ی طبیعی در مقادیر فراوان شاید کمی پردردسر باشد، اما می‌توانید آن را با مواد دیگر مانند نعناع خشک ترکیب کنید.

پوست خیار: مورچه‌های کوچک خانگی بوی خیار را دوست ندارند. بنابراین، برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه می‌توانید در اطراف ورودی‌های خانه چند خیار یا پوست خیار قرار دهید. پوست خیار‌ها باید مرطوب نگه داشته شوند تا عطر خیار حفظ شود.

روغن‌های گیاهی: برخی از روغن‌های گیاهی نیز می‌توانند شما را از شر مورچه‌ها نجات دهند. روغن‌ها یا اسانس‌های دارچین، نعناع و پرتقال مواد طبیعی نسبتا ارزانی برای دور نگه داشتن مورچه‌ها از خانه‌ی شما هستند. حدود ۲۰ قطره از یکی از این اسانس‌ها را در ۲ فنجان آب حل کنید. این محلول را در امتداد درها، طاقچه‌ها و هر جای دیگری که ممکن است مورچه‌ها در آنجا فعالیت کنند، بپاشید.

سیر: بوی سیر می‌تواند بر بوی غذا‌ها و خوراکی‌های دیگر غلبه کند. آویزان کردن شاخه‌های سیر در محل تردد مورچه‌ها یا انباری خانه می‌تواند بوی شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرین را بپوشاند. در نتیجه، مورچه‌ها جذب این مناطق نمی‌شوند و از شر آن‌ها خلاص می‌شوید.

مواد غذایی با بوی تند: مواد خوراکی دیگری مانند میخک که بوی تندی دارند نیز می‌توانند به شما برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه کمک کنند. این مواد غذایی مورچه‌ها را گیج می‌کنند و نمی‌توانند خوراکی‌های شیرین شما را پیدا کنند. این ادویه‌ها و خوراکی‌ها را روی پیشخوان آشپزخانه یا کابینت‌ها بگذارید. به این ترتیب، از جمع شدن مورچه‌های مزاحم در نزدیکی خرده‌های غذا و خوراکی جلوگیری می‌کنید.

۴. روش‌های پیشگیرانه را امتحان کنید

پس از اینکه راه‌های مختلف برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه را امتحان کردید، باید از ورود آن‌ها به خانه در آینده نیز مطمئن شوید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها به خانه این است که بعد از آماده کردن غذا‌ها به ویژه غذا‌های شیرین، آشپزخانه را تمیز کنید. تمیز کردن پیشخوان، جارو کشیدن و پاک کردن و محکم کردن کیسه‌های زباله پس از پخت‌وپز باعث می‌شود که خرده‌های غذا یا بو‌هایی که برای مورچه‌های کوچک وسوسه‌انگیز هستند از بین بروند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ورود مجدد مورچه‌های کوچک مزاحم به داخل خانه، زباله‌های آشپزخانه را به حداقل برسانید. مطمئن شوید که مناطق نگهداری سطل‌های زباله همیشه تمیز هستند. لوله‌هایی که دچار نشتی هستند را هم به ویژه با شروع فصل گرما تعمیر کنید. آب برای مورچه‌ها نیز مایع حیات است و تعداد بسیاری از آن‌ها به آسانی وارد سینک آشپزخانه و دستشویی می‌شوند تا زمانی که در فضای باز با کمبود آب مواجه شدند، از این مناطق آب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

۵. از تله برای گرفتن مورچه‌ها استفاده کنید

تله‌های مورچه می‌توانند مورچه‌ها را فریب بدهند و گرفتار کنند. تله مورچه وسیله‌ای است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری خریداری کنید. این تله‌ها را در امتداد مسیر مورچه‌ها یا در مناطق که آن‌ها را دیده‌اید قرار بدهید. برای استفاده از تله مورچه‌های مختلف باید به دستورالعمل‌های سازنده‌ی آن‌ها دقت کنید. این وسایل را باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

علاوه‌براین، باید مطمئن شوید که تله مورچه‌ی مورد نظرتان برای به دام انداختن همان نوع مورچه‌ای که در خانه‌ی شما زندگی می‌کند طراحی شده است. بهترین حشره‌کش‌ها یا سموم آفات برخی از انواع مورچه‌ها را از بین نمی‌برند.

برای به دام انداختن مورچه‌ها می‌توانید تله‌های خانگی هم درست کنید. ساختن این تله‌ها ساده‌تر است و اغلب از تله‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند ایمن‌تر هستند. یکی از بهترین تله‌هایی که می‌توانید برای مورچه‌ها بسازید، تله‌ی عسل یا شربت مخلوط شده با اسید بوریک است. این اسید برای انسان و حیوانات خانگی کمی ضرر دارد، اما می‌توانید مورچه‌های کوچک را به راحتی نابود کند. برای مورچه‌هایی که به نظر می‌رسد به سمت غذا‌های چرب کشیده می‌شوند هم می‌توانید تله یا طعمه‌ی دیگری درست کنید. روغن قنادی، شکری و بوراکس را با یکدیگر ترکیب کنید. ماده‌ی به دست آمده به دلیل وجود بوراکس قاتل مورچه‌های خانگی خواهد بود. این ماده کمی دیر اثر می‌کند. بنابراین، با بازگشت مورچه‌ها به کلنی، همه گرفتار خواهند شد.

برای استفاده از تله یا طعمه‌ی مناسب باید به فصلی که در آن قرار دارید توجه کنید. تله‌های تشکیل شده از مواد پروتئینی برای فصل بهار که تولید تخم و رشد لارو در اوج است پیشنهاد می‌شوند. طعمه‌های مبتنی بر کربوهیدرات را هم می‌توانید در تابستان به کار ببرید.

۶. از کارشناسان کمک بخواهید

روش‌های خانگی برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها در خانه می‌توانند برای موارد کوچک یا یک مرتبه مؤثر باشند. هجوم بیشتر یا مداوم مورچه‌ها به مداخله‌ی حرفه‌ای نیاز دارد. یک کارشناس دفع آفات و حشرات درباره‌ی انواع مورچه‌ها و سایر آفات و همچنین روش‌هاو ابزار‌های مؤثر دفع آن‌ها اطلاعات بسیاری دارد. بنابراین، می‌تواند به خوبی لانه‌های مورچه‌ها را پیدا کند و با روشی مناسب شما را برای همیشه از شر این موجودات مزاحم خلاص کند.

برچسب ها: مورچه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.