کد خبر: ۳۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵

وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال قول داد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز کمیسیون با وزیر صمت گفت: علی آبادی در این جلسه تاکید کرد تولید خودرو در سال جاری به رقم یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خواهد رسید
وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال قول داد

مخاطب۲۴_ علی خضریان در تشریح جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین و مدیران وزارت صمت که به ریاست حجت‌الاسلام پژمانفر برگزار شد، اظهار داشت: در بخش اول این جلسه موضوع  اسقاط خودرو‌های فرسوده مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه اسقاط خودرو‌های فرسوده یکی از مؤثرترین سیاست‌های غیر قیمتی مدیریت در جهت کاهش مصرف بنزین در شرایط ناترازی تولید بنزین است، حمایت از اسقاط خودرو‌های فرسوده امری ضروری است و لازم است با دقت اجرا شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی آیین نامه اجرایی مربوط به اسقاط خودرو‌های فرسوده که در اسفند ۱۴۰۲ به تصویب رسیده دارای ایراداتی است. به عنوان مثال در تبصره ۵ ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی، قیمت گذاری گواهی اسقاط به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده سپرده شده و فاصله زمانی به روز رسانی قیمت نیز ۶ ماه تعیین شده و قیمت گذاری دستوری باعث زیان عرضه کننده می‌شود و در نهایت این ناترازی باعث کاهش عرضه خواهد شد و با توجه به نرخ بالای تورم اسقاط خودرو فرسوده غیر اقتصادی می‌شود؛ لذا مقرر شد مدل قیمت گذاری منصفانه گواهی اسقاط تا یک ماه آینده از سوی وزارت صمت ارائه و این آیین نامه مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به دستور دیگر کمیسیون در مورد میزان تخصیص خودرو به ازای اسقاط خودرو گفت: مقرر شد وزارت صمت میزان فروش خودرو در سامانه یکپارچه و میزان تخصیص سهمیه به خودرو‌های فرسوده را اعلام و برنامه زمان‌بندی جبران عقب ماندگی از قانون در مورد تخصیص خودرو به دارندگان خودرو‌های فرسوده را اعلام کند. همچنین این وزارتخانه موظف شد تا سه ماه آتی برنامه اسقاط انواع خودرو‌های فرسوده را جهت اجرا در طول پنج سال برنامه هفتم اعلام نماید. به نحوی که میزان خودرو‌های فرسوده سالانه حداقل ۱۰ درصد کاهش باید.

تیراژ تولید خودرو‌های ایمن در کشور بسیار کم است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به برخی نگرانی‌ها در خصوص کاهش کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در خودرو‌های تولید داخل و کاهش ایمنی خودرو‌ها گفت: تیراژ تولید خودرو‌های ایمن در کشور بر اساس آمار تولید کنندگان خودرو‌ها بسیار کم است و این موضوع در بلند مدت می‌تواند سبب افزایش تلفات جاده‌ای شود؛ لذا مهم است که به منظور افزایش تولید خودرو‌های ایمن وزارت صمت برنامه‌ای تهیه کند که خودرو‌های ایمن جایگزین خودرو‌های قدیمی شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ادامه داد: بررسی‌ها نشان دهنده کاهش کیفیت ورق‌های مورد استفاده در تولید خودرو است و این موضوع سبب نارضایتی مصرف کنندگان شده است و وزارت صمت موظف شد تا دوماه آینده برنامه و نظام مشوق جایگزین پلتفرم‌های ایمن با قدیمی را ارایه کند و گزارشی در مورد کیفیت بدنه خودرو‌ها تولیدی ارائه و به کمیسیون ارائه کند.

خضریان تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده مصوب مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در جلسه امروز با وزیر صمت بود و با اعلام وزیر صمت آیین نامه اجرایی آن ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ به دولت ارائه شده است؛ لذا مقرر شد جهت تسریع در تصویب این آیین نامه پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: کاهش ارزبری خودرو‌های مونتاژی در شرایط فعلی اقتصادی موضوع دیگر مورد اهتمام کمیسیون اصل نود بود و از آنجایی که دو میلیارد ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات قطعات خودرو‌ها مونتاژی هزینه می‌شود، مقرر شد اصلاح نظام تعرفه‌ای جهت حداکثر سازی ساخت داخل، اختصاص سهیمه ارزی و حمایت از تولید کنندگان و قطعه سازان داخلی از سوی وزارت صمت پیگیری شود. همچین براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال جاری رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را جهت جبران کسری نیاز بازار خواهد زد.

خضریان در پایان گفت: مسأله تأمین ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری با عنایت به مشکلات ناوگان حمل و نقل که موجب نارضایتی و کمبود بلیط در ایام خاص شده است نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد جلسه‌ای مشترک با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جهت ساماندهی اختصاص منابع برای تولید مورد نیاز این ناوگان تشکیل شود.

برچسب ها: خودرو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ادعای جدید آلمان علیه ایران ادعای جدید آلمان علیه ایران
دادستانی آلمان مدعی شد که یک تبعه دانمارکی را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی ایران در برلین بازداشت کرده است.
نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه‌های غیرمجاز مدارس نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه‌های غیرمجاز مدارس
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی موضوع دریافت شهریه‌های غیرمجاز در مدارس غیردولتی و ارائه گزارشی به کمیسیون متبوعش شد.
مهاجرانی: تعلیق ارتباط با آژانس اتمی حق ماست مهاجرانی: تعلیق ارتباط با آژانس اتمی حق ماست
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ترامپ مبنی بر درخواست مجدد ایران برای مذاکرات گفت: وزارت خارجه درباره مذاکره اعلام کرده که تاریخی برای این موضوع اعلام نشده است و احتمال دارد که نزدیک هم نباشد و تصمیم‌گیری برای این امر انجام نگرفته است.
پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟ پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟
حملات سایبری در جنگ ایران و اسرائیل سهم مهمی از خسارت‌های وارد شده به کشور را از آن خود کرد. پشت بسیاری از این حملات توسط نامی آشنا و مرموز صورت گرفت؛ «گنجشک درنده». گروهی هکری که سابقه حمله به سامانه‌های سوخت و صنایع فولاد کشور را دارد. محمد جرجندی کارشناس امنیت سایبری و هکر سابق جزییات عملیات سایبری علیه ایران را توضیح داده است
ایمیل‌های شبکه اینترنشنال هک شد ایمیل‌های شبکه اینترنشنال هک شد
یک گروه هکری با پذیرش مسئولیت هک ایران اینترنشنال، این شبکه را وابسته به رژیم صهیونیستی خواند و وعده افشای اطلاعات محرمانه کارکنان آن را داد.
مداحی یک افغانستانی در تلویزیون مداحی یک افغانستانی در تلویزیون
ویدئویی از مداحی یک مرد افغانستانی را در تلویزیون ببینید.
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
برگزیده
بسازوبفروش‌ها بیکار شدند بسازوبفروش‌ها بیکار شدند
شهرداری‏‏‌ها از صدور پروانه ساختمانی برای «مالکان فاقد سازنده مجوزدار» منع شدند.
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
چرا بورس قرمز شد و قرمز ماند! چرا بورس قرمز شد و قرمز ماند!
«در کنار فضای بی‌اعتمادی و بلاتکلیفی ناشی از مذاکراتی که پیش‌تر مطرح شده و بی‌نتیجه باقی مانده‌اند، حس نااطمینانی در بازار همچنان پابرجاست. موضوعی که تهدیدآمیزتر و نگران‌کننده‌تر است، آن است که در بازه‌ای بلندمدت، سهامدار و سرمایه‌گذار از حق تصمیم‌گیری درباره سرمایه خود محروم شده است.»
صفحه خبر بالای تصاویر