کد خبر: ۳۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
تشریح اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین:
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارتقا و تقویت سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی در راستای انجام وظایف اصلی بانک یعنی کنترل تورم را از مهمترین اقدامات حوزه فناوری‌های نوین در سال ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: برای کنترل تورم، بانک مرکزی نیازمند کنترل خلق نقدینگی توسط بانک هاست و در این زمینه از سامانه‌های نظارتی متنوعی بهره می‌برد که در سال ۱۴۰۲ با ارتقا این سامانه ها، بانک مرکزی از ظرفیت نظارتی آن‌ها برای نظارت بر بانک‌ها و روند خلق پول بهره برد.

به گزارش مخاطب24  به نقل از بانک رفاه کارگران: محرمیان افزود: از آثار استفاده این سامانه‌ها در کنار برنامه‌ها و سیاست‌های بخش‌های نظارتی و اقتصادی بانک مرکزی می‌توان به کنترل خلق نقدینگی در محدوده هدفگذاری شده اشاره کردکه در نهایت به روند کاهنده نرخ تورم نیز منجر شد.

معاون بانک مرکزی همچنین از بهره گیری از سامانه‌های نوین بانک مرکزی برای مقابله برخط با تراکنش‌های شبکه قمار و جلوگیری از سایر جرایم بانکی و راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال از دیگر اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین نام برد.

محرمیان در خصوص دستاورد‌های بین المللی حوزه فناوری‌های نوین گفت: پروژه اتصال شبکه شتاب کشور به شبکه پرداخت میر روسیه را داریم که برای تبادلات بین المللی و همچنین رفاه گردشگران بین دو کشور مفید خواهد بود. همچنین اتصال سامانه پیام رسان سپام به سامانه SPFS که در تبادل پیام‌های مالی بین دو کشور و عرصه بین الملل مورد استفاده است در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شد.

معاون بانک مرکزی از سامانه سیاق به عنوان دستاورد مهم دیگر این حوزه در سال ۱۴۰۲ نام برد و گفت: پیش از این اجرایی شدن حکم توقیف اموال فرد محکوم، ۲۰۰ روز به طول می‌انجامید، اما در حال حاضر با سامانه سیاق طی چند دقیقه تمام دارایی فرد در همه بانک‌ها قابل شناسایی و ضبط شدن است که این موضوع تحولی بزرگ در حوزه قضایی به شمار می‌رود.

چک الکترونیک در سال ۱۴۰۳ فراگیر می‌شود معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص پروژه چک الکترونیک تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند و همچنین تمام بانک‌ها در حال حاضر مجهز به سیستم پذیرش چک الکترونیک هستند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته چک کاغذی تا سه سال آینده در شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.

وی افزود: تا کنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن در شبکه بانکی کارسازی شده است.

محرمیان گفت: چک‌های الکترونیک فعلا در بانک صادر کننده قابل پذیرش است، اما به تدریج با پیاده سازی کامل فرآیند‌ها در سال جاری در سایر بانک‌ها نیز چک‌های الکترونیک نقد پذیر خواهد شد.

نظام اعتبارسنجی در سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود محرمیان در مورد اعتبار سنجی مشتریان شبکه بانکی گفت: این امر بر اساس شمول مالی و میزان بهره مندی مردم از خدمات مالی و به طور اخص استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک مورد بررسی است. در حال حاضر به گواه بانک جهانی ایران در زمینه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ایران جزء کشور‌های سرآمد در دنیا به شمار می‌رود، اما در زمینه ارائه تسهیلات الکترونیکی کشورمان دارای رتبه خوبی نیست.

وی افزود: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و .. به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند و همچنین ریسک نکول وام بانک‌ها نیز کاهش یابد چرا که عدم بازپرداخت اقساط از عوامل افزایش ریسک اعتباری افراد است، بنابراین مشتریان تلاش می‌کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

معوان فناوری‌های نوین بانک گفت: نظام اعتبارسنجی که طراحی شده بر مبنای هوش مصنوعی است و اطلاعات را از منابع اطلاعاتی مختلف مانند سازمان امور مالیاتی، وزارت رفاه، قوه قضائیه پلیس راهنمایی و رانندگی و ... جمع اوری می‌کند و در اوایل سال جاری این مدل عملیاتی خواهد شد و به افزایش رتبه اعتبارسنجی برای دریافت خدمات بانکی ارائه می‌شود.

محرمیان در مورد وثیقه الکترونیکی برای دریافت تسهیلات نیز خاطرنشان کرد، وثیقه الکترونیکی در حال حاضر هم اجرا می‌شود و در سال جاری دریافت تسهیلات با توثیق الکترونیکی با شمولیت بیشتری انجام خواهد شد.

معاون بانک مرکزی در مورد امکان استفاده از سامانه املاک و اسکان برای احراز هویت محل سکونت مشتری بانک، گفت: در مرحله اول برای صدور دسته چک، احراز هویت با ثبت در این سامانه انجام می‌شود، در مورد ثبت تراکنش ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک به صورت هشدار برای احراز سکونت نیز عملیاتی شده است.

راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال محرمیان در مورد ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش‌های بانکی مردم در بستر الکترونیک انجام می‌شود، ولی پول در بانک قرار دارد، ریال دیجیتال همان اسکناس است که فاقد فیزیک اسکناس است، اما همه اطلاعات آن در گوشی موبایل مشتری خواهد بود. اسکناس را نمی‌توان به واحد‌های کوچکتر تبدیل کرد، اما در ریال دیجیتال ارقام ریز هم قابل پرداخت است.

وی افزود: طرح ریال دیجیتال اول در جزیره کیش به شکل آزمایشی اجرا می‌شود و به تدریج در سایر نقاط کشور هم اجرایی خواهد شد.

معاون بانک مرکزی درباره تجمیع کارت‌های بانک‌ها نیز گفت: عملیات تجمیع کارت‌ها در قالب یک اپلیکشن از سال ۱۳۹۹ آغاز شده، اما به منظور تجهیز زیرساخت‌های لازم در شبکه پرداخت عملیات اجرایی دجار مشمول زمان شده است. هم اکنون اولین عملیات تجمیع کارت‌ها توسط یک شرکت خدمات PSP با همکاری چند بانک به خصوص بانک تجارت آغاز شده است و الان تعدادی از کارتخوان‌ها در کشور به این خدمت مجهز شده اند و این تراکنش قابل انجام است به عبارت دیگر این امکان فراهم شده تا اطلاعات کارت‌های بانکی که الان به صورت فیزیکی در اختیار افراد است در گوشی تلفن همراه افراد در قالب یک اپلیکشن ثبت شود و فرد در هنگام خرید وقتی به فروشگاه مراجعه می‌کند گوشی تلفن همراه فرد تبدیل به هر یک از کارت‌های بانکی وی می‌شود. کافی است یکی از کارت‌ها به صورت پیش فرض انتخاب شود و پس از باز شدن قفل گوشی تلفن همراه بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد و پول کالای خریداری شده جابه جا شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.