کد خبر: ۳۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸

چه چیزی واشنگتن و تل‌آویو را ترسانده است؟

تحولات پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» در سطح منطقه و بازتاب گسترده توانمندی‌های محورمقاومت برای ضربه زدن به اهداف آمریکایی – صهیونیستی در گستره خاورمیانه، تحلیلگران و تصمیم‌سازان آمریکایی را بیش از گذشته نسبت به قدرت‌یابی روزافزون منطقه‌ای ایران نگران کرده‌است.
چه چیزی واشنگتن و تل‌آویو را ترسانده است؟

مخاطب۲۴- حمله ایران به اسراییل- با نمایان‌تر شدن آسیب‌پذیری‌های محور غربی در مواجهه با ایران و جبهه مقاومت، شاهد موج تازه‌ای از نسخه‌پیچی‌های تحلیلگران غربی – آمریکایی هستیم که ازسوی اندیشکده‌های عمدتا آمریکایی منتشر می‌شود و راهبرد‌هایی را باهدف «مهار ایران»، به تصمیم‌سازان کاخ سفید پیشنهاد می‌کنند.

یکی از این تحلیلگران، زلمی خلیل‌زاد، از چهره‌های نام‌آشنای آمریکایی در سطح منطقه است. او که متولد افغانستان است و سال‌ها در سمت‌هایی مانند «نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد»، «فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان»، «سفیر آمریکا در افغانستان» و همچنین «سفیر آمریکا در عراق» فعالیت کرده، معتقد است وضعیت کنونی واشنگتن و تل‌آویو در مقابل جمهوری‌اسلامی تنها بخشی از یک چالش بزرگ‌تر برای آنان است.
خلیل‌زاد در تحلیلی که ازسوی وبگاه اندیشکده «نشنال اینترست»، نزدیک به محافل محافظه‌کار آمریکایی، منتشر شده، براین اعتقاد است در شرایطی که آمریکا و اسرائیل در انتظار «واکنش مهم» ایران به حمله تروریستی رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری جمهوری‌اسلامی در دمشق به سر می‌برند، ایران به تلاش‌های خود برای تحقق «هدف دیرینه‌اش»، یعنی توسعه قدرت و نفوذ منطقه‌ای‌اش سرعت بخشیده است.

وی با تاکید بر اینکه مظهر این بخش از تلاش‌های ایران، فشار فعلی تهران برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و سوریه است، ادامه می‌دهد: «احزاب طرفدار ایران در عراق می‌توانند السودانی، نخست‌وزیر عراق را به‌منظور وادار کردن واشنگتن برای ارائه جدول زمانی به‌منظور خروج کامل ارتش آمریکا از این کشور تحت‌فشار قرار دهند».

تجویز‌هایی برای مقام‌های عراقی

خلیل‌زاد با اشاره به دیدار‌های روز‌های آینده نخست‌وزیر عراق با رئیس‌جمهور آمریکا (۱۵ آوریل / ۲۷ فروردین)، معتقد است: «السودانی پیش از این اعلام کرده می‌خواهد در این دیدار بر موضوع خروج آمریکا از عراق متمرکز شود. ایران می‌داند خروج ایالات‌متحده از عراق، حضور نظامی آمریکا در سوریه را نیز ناپایدار خواهد کرد».

وی با طرح این ادعای واهی و البته تکراری که «خروج آمریکا از عراق تسلط ایران بر این کشور را تقویت خواهد کرد»، عنوان می‌کند که «درصورت عدم پافشاری السودانی برای تعیین جدول زمانی خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، او در خطر از دست دادن شغلش قرار می‌گیرد، درحالی که به‌نظر می‌رسد او برای حفظ سمت خود مصمم است».

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل با وجود اینکه معتقد است السودانی برای پافشاری بر خروج آمریکایی‌ها از عراق مصمم است، ادعا می‌کند: «تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، مانع بزرگی در برابر یکی از اهداف استراتژیک منطقه‌ای رژیم ایران است: تسلط بر هلال حاصلخیز عراق، سوریه، لبنان و مناطق فلسطینی.

هدف تهران ایجاد یک کریدور زمینی پیوسته و بدون مانع به‌سوی دریای مدیترانه است».
خلیل‌زاد با تاکید بر اینکه «حیاتی است ما سیاست و وضعیت خود را بازنگری کنیم و اصلاحات لازم را انجام دهیم تا به‌صورت موثر از تهدید ایران جلوگیری کنیم»، چهار راهبرد محوری را در مواجهه با ایران به تصمیم‌سازان آمریکایی توصیه می‌کند:

نخست: ابتدا باید بازدارندگی خود را در مقابل ایران تقویت کنیم. پاسخ دادن به نیرو‌های نیابتی جمهوری‌اسلامی کافی نیست. ما فقط به تهران برای آزمایش تسلیحات و طرح‌های عملیاتی خود فرصت می‌دهیم. این کار همچنین هزینه‌های قابل‌توجهی به ما تحمیل می‌کند.

دوم: باید به وضوح به ایران بگوییم که ازسرگیری حملات نیابتی، منجر به تقویت تحریم‌های ایالات‌متحده مشابه تحریم‌های اعمال شده در دوران دولت ترامپ خواهد شد.

سوم: باید با تمرکز بر آسیب‌پذیری‌های ایران و نارضایتی‌ها داخلی، فشار‌های سیاسی خود را بر جمهوری‌اسلامی افزایش دهیم.

چهارم: با بازگشت جدی به هند و اقیانوس آرام، باید کشور‌های منطقه را تشویق کنیم تا قابلیت‌های نظامی خود را تقویت و برای مقابله با تلاش‌های مستمر تهران به‌منظور تقویت قدرتش همکاری کنند.

دو موضوع حیاتی در این مسیر، عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل و تقویت معاهده دفاعی متقابل آمریکا و عربستان است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟ سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟
رئیس بیمارستان بعثت سنندج از تولد نوزاد ۵ کیلو و ۵۰۰ گرمی در این بیمارستان خبر داد.
جریان حلیم سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام چیست؟ جریان حلیم سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام چیست؟
تصویری از حلیم خوری سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام را در یک جشن خصوصی که مربوط به سال ۱۳۹۵ است مشاهده بفرمایید.
آقای بازیگر ایرانی با بافت مو‌های آفریقایی! آقای بازیگر ایرانی با بافت مو‌های آفریقایی!
اکران مردمی «زودپز» با حضور روزبه حصاری، ساقی حاجی‌پور و شیرین اسماعیلی در پردیس سینمایی لوتوس برگزار شد.
رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب
اولین بار است که دو انسان در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این دستاورد مهم که محققان استارتاپ REMspace مدعی آن هستند، نشان می‌دهد رؤیای شفاف (Lucid Dream) می‌تواند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را معرفی کند. در این آزمایش جدید، شرکت‌کنندگان در خانه‌های خود خوابیده بودند سپس دستگاهی امواج مغزی و داده‌های پلی‌سومنوگرافی آن‌ها را از راه دور ردیابی کرد. زمانی که سرور دستگاه تشخیص داد اولین شرکت‌کننده وارد وضعیت رؤیای شفاف شده، کلمه تصادفی تولید‌شده با زبان مخصوص Remmyo را از طریق ایرباد برای او در وضعیت خواب ارسال کرد.
۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید! ۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید!
اگر اهل پیروی از رژیم ‌های غذایی سالم باشید، حتما می‌ دانید که مصرف میوه خشک تا چه حد برای سلامتی مفید است. میوه‌های خشک مملو از مواد مغذی سالم هستند و بسیاری از آن‌ ها به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند، از نظر متخصصان تغذیه به ‌عنوان یک ابرغذا در نظر گرفته می‌ شوند. به همین دلیل مصرف این خوراکی در میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان همواره توصیه می‌ شود. در ادامه شما را با 7 راز مهم درمورد مصرف میوه خشک آشنا خواهیم کرد.
هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد
هادی چوپان نتوانست عنوان قهرمانی‌اش در مستر المپیا که دو سال پیش به دست آمد را تکرار کند.
فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴ فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴
هادی چوپان بامداد امروز در مقدماتی مسترالمپیای 2024 مقتدرانه حاضر شد و حالا ساعت 5:00 بامداد روز یکشنبه 22 مهر برای کسب قهرمانی مستر المپیا در فینال رقابت می‌کند.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر