کد خبر: ۳۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
وقتی با فرهنگ و قوانین یک کشور خارجی آشنا نباشید، ممکن است شما یا شهروندان آن کشور دچار سوءبرداشت شوید.

وقتی بافرهنگ و قوانین یک کشور خارجی آشنا نباشید، ممکن است شما یا شهروندان آن کشور دچار سوءبرداشت شوید. برای مثال چند سال پیش بود که یک جهانگرد آلمانی وارد ایران می‌شود و از اینکه ایرانی‌ها در احوالپرسی‌ها به همدیگر می‌گفتند «دماغت چاق است؟» تعجب می‌کرد و آن را نوعی بی‌ادبی تلقی کرده بود. در حالی که عدم آشنایی او بافرهنگ و قوانین معاشرت باعث این اشتباه شده بود. با توجه به تفاوت‌های فرهنگی بین مردم ایران و فرانسه لازم است با قوانین شهر پاریس به عنوان پایتخت این کشور آشنا شوید و بعد خود را برای سفر آماده کنید.

قبل از شروع مکالمه بگویید "bonjour"

با قوانین شهر پاریس بیشتر آشنا شوید

بونجور یا سلام اولین کلمه‌ای است که باید در زمان شروع گفتگو با مردم پاریس به زبان بیاورید. فرقی نمی‌کند با کدام قشر این شهر در حال صحبت کردن هستید (راننده اتوبوس، گارسون رستوران یا فروشنده) در هر صورت باید صحبت خود را با گفتن "bonjour" شروع شکنید. "Bonjour" در زبان فرانسوی فقط به معنای سلام نیست و در واقع با گفتن این واژه فرد مقابل را برای مکالمه یا گفتگو آماده می‌کنید.

بعد از گفتن این کلمه باید منتظر بمانید تا مخاطب فرانسوی هم به شما بونجور بگوید و بعد درخواست خود را ادامه دهید. این کلمه نشانه‌ای از احترامی است که برای مردم پاریس قائل هستید پس آن را به خاطر بسپارید.

زمان راه رفتن غذا نخورید

زمان شرکت در تور پاریس به خاطر داشته باشید که پاریسی‌ها غذا خوردن در حین راه رفتن را نشانه‌ای از بی‌نزاکتی می‌دانند. آن‌ها ترجیح می‌دهند بنشینند و غذای خود را بخورند. حتی اگر در پارک باشید، روی نیمکت بنشینید و غذای خود را میل کنید.

این شهر جایی نیست که در آن عجله کنید. در این کشور خوردن غذا یا تنقلات در وسایل حمل و نقل عمومی هم کار ناپسندی است و نباید این کار را انجام دهید. اگر گرسنه شدید، از مترو یا اتوبوس پیاده شوید، غذای خود را در پارک روی نیمکت بخورید.

برخی از توریست‌هایی که تجربه سفر به فرانسه را دارند، در مورد غذاخوردن در حین راه رفتن می‌گویند که مردم این کشور با نگاه‌های خود به شما می‌فهمانند که در حال انجام یک کار اشتباه هستید.

بلند حرف نزنید

یکی از قوانین معاشرت در شهر پاریس آرام حرف زدن است. اگر در وسایل حمل و نقل عمومی یا در مکان‌های عمومی هستید، این قاعده را رعایت کنید. خوشبختانه ما ایرانی‌ها جزء آن دسته از مردمانی هستیم که از فریاد زدن زمان صحبت کردن بیزاریم. پس این قانون را در کشور فرانسه هم رعایت کنید. در رستوران، قطار و سایر مکان‌های عمومی، با تلفن به آرامی و صدای کم صحبت کنید. بلند صحبت کردن و فریاد زدن در بین پاریسی‌ها نشانه‌ای از بی‌نزاکتی است.

درخواست صورتحساب رستورانی

یکی از قوانین شهر پاریس در رستوران‌هاست که هیچ‌گاه صورتحساب برای مشتری آورده نمی‌شود و خودش باید آن را درخواست کند. البته این قاعده در ایران نیز به همین شیوه است و تنها در برخی از کشورها مثل آمریکا قانون متفاوتی وجود دارد و گارسون‌ها بعد از ارائه سفارشات، صورتحساب را روی میز مشتریان قرار می‌دهند.

بعد از اینکه غذای خود را میل و مدت کوتاهی استراحت کردید، باید از پیشخدمت صورتحساب را درخواست کنید.

پذیرایی از دیگران قبل از خودتان

این آداب پاریسی‌ها تا حدودی شبیه به ما ایرانی‌هاست که قبل از گذاشتن غذا و نوشیدنی برای خود، از دیگران پذیرایی می‌کنیم. اگر با یک پاریسی روی یک میز نشستید، حتما غذا را ابتدا در مقابل او قرار دهید. این یک ژست کوچک از آداب غذاخوردن در پاریس است که ادب و نزاکت شما حکایت دارد. البته آن را شبیه تعارف کردن ندانید و قرار نیست فرد مقابل دوباره غذا را برای شما برگرداند.

ساده لباس بپوشید

درست است که آب و هوای پاریس خنک و معتدل است، اما نیست زمان سفر به این کشور لباس زیادی بپوشید. مردم این شهر به سبک‌های مینیمال علاقه بیشتری دارند و از پوشش ساده لذت می برند. اگر می‌خواهید از سفر خود لذت ببرید و در شهر حس غریبگی نداشته باشید، به فکر پوشیدن لباس‌های ساده باشید. اکسسوری‌های مینمیالیستی، موهای ژولیده هنرمندانه و یک آرایش ملایم می‌تواند برای گشت و گذار در خیابان‌های پاریس کافی باشد. پس در پوشش زیاده‌روی نکنید.

روزهای یکشنبه به بازار نروید

با قوانین شهر پاریس بیشتر آشنا شوید

بله درست است یکشنبه‌های پاریس همه فروشگاه‌ها تعطیل است و اگر خرید دارید، باید قبل از یکشنبه انجام دهید. البته برای تهیه مواد غذایی در روز یکشنبه می‌توانید از Airbnb استفاده کنید. اما سایر فروشگاه‌ها (پوشاک و ...) در روزهای بعد باز می‌شود. همچنین بسیاری از مکان‌های گردشگری (به استثنای موزه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها) نیز در روز یکشنبه تعطیل می‌شوند.

استفاده از پلتفرم SAVE در پاریس

اگر به هر دلیلی در این شهر دچار مشکل شدید (برای مثال کلاه‌برداری یا جیب‌بری) و بخواهید با پلیس ارتباط برقرار کنید، از پلتفرم SAVE استفاده کنید. این سیستم برای کمک به توریست‌های خارجی در فرانسه راه‌اندازی شده است تا بتوانید با زبان مادری خود با پلیس این کشور ارتباط برقرار کنید.

پیاده‌روها را شلوغ نکنید

اگر به صورت خانوادگی در تور پاریس شرکت کرده‌اید و همه با هم به خیابان رفته‌اید، پیاده‌رو را شلوغ نکنید. مسیر پیاده‌روی منحصر به شما نیست و مردم پاریس از کسانی که می‌خواهند حق دیگران را ضایع کنند، بیزار می‌شوند. پاریسی‌ها با نظم راه می‌روند و انتظار دارند توریست‌ها نیز این قانون را رعایت کنند.

در آخر

پاریس به عنو شهر مد و فشن یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است که هر سال گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. اگرچه این شهر قانون و قاعده خاصی ندارد، اما لازم است قبل از سفر بافرهنگ مردم این شهر آشنا شوید. در این مطلب به تعدادی از مهم‌ترین قوانین شهر پاریس اشاره کردیم که مطمئناً برای یک سفر توریستی بدون دغدغه به آن نیاز دارید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.