کد خبر: ۳۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از دارو‌های مکمل و نیروزا که در بازار سیاه دارویی در ایران یافت می‌شود، حاوی ترکیبات خطرناک و دارو‌های شیمیایی همچون کورتون‌ها هستند.

مخاطب۲۴- علیرضا رستمی با تاکید بر اینکه افراد باید مکمل‌های موردنیاز خود را از طریق داروخانه‌ها تامین کنند، افزود: گاهی برخی از مکمل‌ها و حتی دارو‌های گیاهی از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند و ازطریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هم برای مصرف آن‌ها تبلیغاتی انجام می‌شود که استفاده از آن‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: دارو‌های غیرمجازی که به منظور چاقی استفاده می‌شود، می‌تواند، دارای عوارض طولانی مدت از جمله دیابت و پوکی استخوان، آکنه‌های پوستی، زخم وسیع دستگاه گوارش، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی باشد و حتی در برخی از این دارو‌ها مشاهده می‌شود که هورمون مردانه وجود دارد که سیستم طبیعی بدن را به هم می‌ریزد.

سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های سلامت بر عهده سازمان غذا و دارو است به ویژه اینکه در تمامی استان ها، معاونت‌های غذا و دارو این بازرسی‌ها را انجام می‌دهند و این مراکز شامل عطاری‌ها نیز است، ولی متاسفانه مراکزی هستند که اقدام به عرضه برخی فرآورده‌ها مثل مکمل‌های ورزشی می‌کنند که به هیچ عنوان مجاز نیستند و مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها توزیع شوند و توزیع آن‌ها از فروشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها غیر مجاز است.
رشد صادرات فرآورده‌های طبیعی به بیش از ۱۲ میلیون دلار

بیشتر بخوانید

به گفته رستمی، صادرات فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بود که امیدواریم در سالجاری این رقم افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۳۹۱ تولیدکننده در حوزه فرآورده‌های طبیعی سنتی و ۴۰۰ تولیدکننده مکمل در کشور فعالیت دارند.

سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو نیز پیش‌تر گفته بود: در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی چشم‌اندازی در برنامه هفتم توسعه در افق ۱۴۰۴ تبیین شده و رشد خوبی در این زمینه داشتیم و حدود ۲۰۰۰ پروانه در حوزه طب سنتی صادر کرده‌ایم و ۲۱۰ درصد فراتر از برنامه تدوین شده بود.

وی با بیان اینکه در حوزه دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی ۴۸۰۰ پروانه صادر کردیم که ۲۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد، افزود: در حوزه قیمت با شرایطی که در زمینه اقتصادی در کشور وجود دارد مشکلاتی داریم و مرتب از ما می‌خواهند به مردم کمک کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: صادرات محصولات دارویی در سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، اما بازهم نیاز به پیشرفت داریم.

برچسب ها: مکمل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
افعی تهران به معلم‌ها نیش زد و توقیف شد! title
در پی توهین به شأن و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران» برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.