کد خبر: ۳۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴

دانشمندان زمان نخستین ارتباط موجودات فضایی با بشر را تخمین زدند

در حال حاضر ارتباط با موجودات فضایی به داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی محدود می‌شود؛ اما شاید زودتر از آنچه که فکر می‌کنید، همه‌چیز تغییر کند.
دانشمندان زمان نخستین ارتباط موجودات فضایی با بشر را تخمین زدند

مخاطب۲۴- بشر همواره با حس بیم و امید به موضوع ارتباط با موجودات فضایی نگریسته است؛ زیرا اگر آن‌ها توانایی آمدن به سیاره ما را داشته باشند، یعنی از حیث تکنولوژی زمین تا آسمان از بشر جلوتر هستند. حال اینکه به‌عنوان دوست می‌آیند و ما از فناوری برتر آن‌ها منتفع خواهیم شد یا برای غارت و استثمار، بر ما پوشیده است.

این درست که هنوز ردی از آدم‌فضایی‌ها (حداقل به‌طور رسمی) پیدا نشده و ناسا در گزارش جدید خود درباره یوفوها، دوباره همه چیز را انکار کرد؛ اما شاید تا چند سال دیگر اوضاع تغییر کند. اخیرا رایلی دریک از دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) و هاوارد ایساکسن از دانشگاه برکلی کالیفرنیا مقاله‌ای را در مجله انجمن اخترشناسی پاسیفیک منتشر کردند که به این موضوع پرداخته است.

با در نظر گرفتن تعداد بیشمار ستارگان، بعید هم نیست که ما در این دنیا تنها نباشیم. حتی اگر حیات بی‌اندازه نادر باشد، باز هم باید هزاران تمدن در گوشه و کنار کیهان پخش شده باشند. سوال میلیون دلاری، اما اینجاست: آن‌ها کجای این عالم لایتناهی هستند؟

با فرض حضور موجودات فضایی هوشمند، برای برقراری ارتباط با آن‌ها ابتدا باید سیگنال‌های ارسالی ما به آن‌ها برسد. سپس گیرندگان این سیگنال باید به آن پاسخ دهند. این موضوع البته یک محدودیت هم دارد که آن، سرعت نور است و در گستره کیهان، رد و بدل شدن پیام‌ها می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

بیشتر بخوانید

نخستین شانس ما برای داشتن چنین مکالمه‌ای با همسایگان کیهانی خود، به‌سرعت در حال نزدیک شدن است و اگر واقعا چنین شود، انسان پا به دنیای متفاوتی خواهد گذاشت.
ارتباط موجودات فضایی با زمینی‌ها تا ۵ سال دیگر

اینجا پای فضاپیما‌هایی مانند وویجر ۱ در میان است. هنگامی که این کاوشگر سفر فضایی خود را در سال ۱۹۷۷ آغاز کرد، وارد مسیری شد که می‌تواند دهه‌ها ادامه داشته باشد؛ شاید هم تا ابد!

با وجود گذشت نزدیک به نیم قرن، این فضاپیما هنوز در حال کار است و به ارسال و دریافت سیگنال‌های زمینی ادامه می‌دهد. این سیگنال‌ها البته پس از رسیدن به وویجر ۱ بدون توقف در همان مسیر به پیش می‌روند و چه بسا روزی به یک تمدن هوشمند فرازمینی برسند.
دریک و ایساکسن در تحقیقات خود، مسیر حرکت فضاپیما‌های وویجر ۱، وویجر ۲، پایونیر ۱۰، پایونیر ۱۱ و نیوهرایزنز را ردگیری کردند. سپس با استفاده از کاتالوگ فضایی گایا، مسیر سیگنال‌های ارسالی از زمین را با موقعیت ستارگان نزدیک به زمین تطبیق دادند تا ببینند چقدر احتمال دریافت پیام‌های ما توسط موجودات فضایی هوشمند، وجود دارد. آن‌ها زمان رد و بدل شدن پیام بین ما و فرازمینی‌ها را نیز تخمین زدند.

به گفته‌ی این دو محقق، در بهترین سناریو ما تا سال ۲۰۲۹ یک پاسخ از فرازمینی‌ها خواهیم گرفت. بر اساس محاسبات آن‌ها، سیگنال ارسالی از زمین به فضاپیمای پایونیر ۱۰ باید در سال ۲۰۰۲ به یک کوتوله سفید رسیده باشد. این ستاره ۲۷.۶ سال نوری با زمین فاصله دارد که یعنی همین‌قدر برای دریافت پاسخ باید منتظر بمانیم. پس اگر یک آدم فضایی در سال ۲۰۰۲ آن حوالی حضور داشته و سیگنال ما را گرفته و بی‌درنگ پاسخ آن را داده باشد، تا حدود ۵ سال دیگر پیامش به زمین خواهد رسید.

اگر کسی آنجا نباشد تا پاسخی برای ما بفرستد، چند شانس دیگر هم خواهیم داشت و می‌توانیم انتظار دریافت یک پاسخ فضایی را در سال ۲۲۵۷ بکشیم.

به‌هرحال یک نفر در جایی باید پاسخ ما زمینی‌ها را بدهد؛ فقط خدا کند وقتی آن روز فرا رسید، چیزی نبینیم که از کرده خود پشیمان شویم!

برچسب ها: موجودات فضایی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تعداد دانش آموزان اتباع در تهران چند نفر است؟ تعداد دانش آموزان اتباع در تهران چند نفر است؟
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تعداد معلمان شاغل در مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران ۹۰ هزار نفر است گفت: امسال شرایط نیروی انسانی خیلی خوبی را داریم.
از خواص علمی پسته اطلاع دارید؟ از خواص علمی پسته اطلاع دارید؟
پسته سرشار از انواع مواد مغذی است. از جمله خواص پسته می‌توان به کاهش وزن، سلامت روده، کنترل قند خون و سلامت قلب اشاره کرد. همچنین پسته یک ماده اولیه خیلی پرکاربرد است که در پخت بسیاری از غذا‌ها کاربرد دارد. در این مطلب از دپارتمان تغذیه کلینیک سلامتی با ۹ مورد از خواص پسته برای سلامتی آشنا خواهید شد.
watchOS ۱۱ با قابلیت‌های ویژه به‌صورت رسمی عرضه شد watchOS ۱۱ با قابلیت‌های ویژه به‌صورت رسمی عرضه شد
شرکت اپل در کنفرانس WWDC۲۴ از سیستم عامل جدید ساعت‌های هوشمندش یعنی واچ او اس ۱۱ رونمایی کرد و حالا خیلی از کاربر‌ها می‌تونن نسخه بتای اونو روی اپل واچ‌شون امتحان کنن.
مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن
در گذشته گواهینامه‌های رانندگی ۵ سال اعتبار داشتند، ولی چند سالی است که اعتبار آنها ۱۰ساله شده است. در صورت اتمام اعتبار گواهینامه رانندگی باید برای تمدید آن اقدام کنید. زیرا گواهینامه تاریخ‌گذشته مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
صحنه معروف هارولد لوید در تاریخ سینما چگونه فیلمبرداری شد؟ (فیلم) صحنه معروف هارولد لوید در تاریخ سینما چگونه فیلمبرداری شد؟ (فیلم)
یکی از معروف‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما آویزان شدن هارولد لوید از ساعت بالای برج است.
حرکات زن قصاب ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد (فیلم) حرکات زن قصاب ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد (فیلم)
فیلمی از یک قصاب زن ایرانی در فضای مجازی منتشر شد که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد و با توجه به این که تعداد قلیلی از بانوان علاقه به کارکردن در این حوزه دارند او به عنوان اولین قصاب زن ایرانی در فضای مجازی معروف شد.
تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان
پس از اولین نشست رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه‌های آنلاین تیتر‌های مختلفی را منتشر کردند.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد