مخاطب۲۴ اخبار و تحلیل های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در هفت روز هفته و در بیست و چهار ساعت شبانهروز در اختیار شما قرار میدهد
مرتب دستهای خود را با استفاده از آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشویید.
خودروی وارداتی ۲۲ هزار دلاری ۸۲ هزار دلار به دست مشتری میرسد
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه وعدههای وزارت صمت در مورد میزان تولید خودروهای داخلی و واردات خودرو اجرایی نشد، گفت: برخی خودروهای وارداتی ۲۲ هزار دلاری با قیمت ۸۲ هزار دلاری به دست مشتری میرسد و در خودروهای داخلی نیز شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی میان قیمت خودروهای کارخانهای و بازار هستیم.
مخاطب ۲۴- سعید موتمنی، فعال بازار خودرو گفت: بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ رونق نداشت و رکود مطلق حاکم بود؛ اما قیمت خودرو به دلیل عدم فاکتور خودرو، افزایشی بود.
وی توضیح داد: ابتدای سال ۱۴۰۲ بازار خودرو افزایش قیمت داشت و به شکل طوفانی آغاز به کار کرد، اما از اواخر اردیبهشت سال گذشته که خودرو فاکتور شد، قیمت خودرو ۲۰ تا ۲۵ درصد و در برخی مدلها تا ۳۰ درصد کاهشی شد؛ این وضعیت تا اواخر مرداد ماه ادامه داشت و از آن به بعد به دلیل محدودیت عرضه، روند افزایش قیمت به آرامی شروع شد.
به گفته موتمنی، میزان افزایش قیمت خودرو از شهریور تا اسفند ۱۴۰۲ چه در خودروهای داخلی و چه در مونتاژی و وارداتی بین ۲۵ تا ۲۷ درصد بوده است.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: وعدههای وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو و از یک سو و واردات خودرو به صورت گسترده از سوی دیگر برای تامین نیاز بازار عملی نشد؛ ضمن اینکه واردات خودرو محدود بوده و به چشم نمیآید، بعضی خودروهای وارداتی ۲۲ هزار دلاری با قیمت ۸۲ هزار دلاری به دست مشتری میرسد.
موتمنی بیان کرد: در خودروهای داخلی نیز شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی میان قیمت خودروهای کارخانهای و بازار آزاد هستیم و این نشان میدهد که نیاز بازار تامین نشده است؛ ضمن اینکه محصولات ارزانتر سایپا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد و ماشینهایی مانند دنا و ۲۰۷، حدود ۸۰ درصد با نرخ کارخانه، اختلاف قیمت دارند. وی افزود: اگر خودرو به صورت مرتب و روزانه فاکتور و در بازار عرضه میشد، فاصله قیمتی فعلی میان قیمت خودروهای کارخانهای و بازار وجود نداشت و این فاصله در نهایت ۵ تا ۱۰ درصد بود و ۸۰ درصد نبود.
رییس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: خودرو کالای مصرفی است، اگر به اندازه کافی تولید شود که جوابگوی نیاز بازار باشد، هیچ موقع چنین فاصله قیمتی ایجاد نمیشود و از نوسانات ارزی و نرخ تورم هم تاثیر نمیپذیرد؛ چون خودرو کالای سرمایهای شده نرخ تورم روی آن اثر میگذارد.
موتمنی گفت: نیاز بازار را باید خودروساز داخلی تامین کند، اگر نمیتوانند و توانایی ندارند، باید اجازه دهند که از طریق واردات انجام شود که انجام نشد؛ این کار وظیفه وزارت صمت بود که متاسفانه کوتاهی کرد.
عضو کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران در مورد پیشبینی قیمت خودرو در سال جدید نیز گفت: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ نیز به میزان تامین نیاز بازار و همچنین نرخ تورم بستگی دارد، اگر نرخ تورم کاهشی شود قیمت خودرو هم کاهش پیدا میکند.
با پایان لیگ برتر و آغاز گمانهزنیها درباره مقصد فصل آینده ستارههای فوتبال ایران، یک عامل مهم و تعیینکننده در سایه باقی مانده که حالا توجه بیشتری را به خود جلب کرده است: مشمول بودن حدود ۲۰ بازیکن شاخص فوتبال ایران برای خدمت سربازی.
اوایل دهه ۸۰ شمسی، رسانه و صدا و سیما به یکباره به سمت اطلاعرسانی درباره ویروس اچآیوی و ایدز رفت، آن زمان ابتلا به این ویروس یک گناه نابخشوده بود، حالا که بیش از ۲۰ سال از آن روزها میگذرد، رسانه و جامعه دست روی یک ویروس دیگر گذاشته است که کمی شبیه به ویروس اچآیوی است، تابوها درباره این ویروس هم وجود دارد و یکی از راههای ابتلایش هم با ویروس اچآیوی مشترک است
هر سال هزاران خانواده ایرانی با خاکسپاری عزیزانی که برای تأمین معاش به معادن، کارگاهها و کارخانههای ناامن پا گذاشتهاند داغدار میشوند، اما حوادث تلخ انسانی همچنان در حاشیه اولویتهای ملی گم میشوند. در این گفتوگو امیر خراسانی، جامعهشناس با ارائه وضعیت و شرایط کارگران به ریشههای این بیتوجهی میپردازد.