کد خبر: ۳۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

ماجرا‌های جالب فیلم قرمز جیرانی!

فریدون جیرانی در روزهای نوروز ۷۷ مشغول فیلمبرداری فیلم «قرمز» بوده است.
ماجرا‌های جالب فیلم قرمز جیرانی!

مخاطب ۲۴- برای فریدون جیرانی سال‌های ۷۶ و ۷۷ سال‌های مهم و تاثیر گذاری بوده است. سال ۷۶ تصمیم گرفت مطبوعات را رها کند و پس از وقفه‌ای طولانی به عالم کارگردانی بازگردد. اواخر سال ۷۶ «قرمز» را شروع کرد و در بهار ۷۷ آن را به پایان رساند و بعد از حضور فیلم در جشنواره فجر و استقبال مردم و منتقدان همه فریدون جیرانی را به عنوان کارگردانی توانا جدی گرفتند.

 این خاطره‌ای از آن سال‌ها به روایت فریدون جیرانی است: سال ۷۶ تصمیم گرفتم فیلم بسازم و مطبوعات را تقریبا رها کردم و از هفته نامه «سینما» بیرون آمدم. گاهی به دفتر سر می‌زدم، ولی در عمل دیگر کاری به هفته نامه نداشتم. البته در چند ماه اول سال ۷۶ هنوز در هفته نامه بودم. روزی که عباس کیارستمی نخل طلای کن را برد در هفته نامه «سینما» بودم و آن زمان ما مجله «فیلم و سینما» را هم درمی آوردیم و برای نخل طلای کیارستمی سرمقاله‌ای نوشتم.

امین حیایی بیمار شد، محمد رضا فروتن آمد

زمستان ۷۶ به پیش تولید «قرمز» گذاشت و اواخر سال فیلم را کلید زدیم. در روز‌های نوروز ۷۷ هم ما مشغول فیلمبرداری بودیم. امین حیایی بازیگر اصلی مان را که خیلی هم خوب بود به خاطر بیماری کنار رفته بود و جایش محمد رضا فروتن را آورده بودیم که با «مرسدس» کیمیایی و جشنواره شانزدهم دیده شده بود. فروتن مقابل هدیه تهرانی جنس متفاوتی از اجرای امین حیایی داشت. اصولاً بازیگرانی که از مکتب مسعود کیمیایی می‌آیند با خودشان باری را به همراه می‌آورند که شاید برای فیلمی از جنس دیگر، خیلی منطبق نباشد. سرصحنه به نظر می‌رسید فروتن با اغراق بازی می‌کند. اغلب گروه این نظر را داشتند و با حیایی مقایسه اش می‌کردند. ما در مونتاژ دیدیم که فروتن درست بازی کرده است.

بیشتر بخوانید

برخورد سرد تهیه کنندگان، استقبال مردم و منتقدان

سال ۶۶ و در دوره ششم، با «صعود» در جشنواره بودم و سال ۷۷ و در دوره هفدهم با «قرمز» به جشنواره فیلم فجر آمدم.
روز ۱۳ بهمن ۷۷ «قرمز» برای اولین بار در جشنواره به نمایش درآمد. در سینما آستارا که سینمای تهیه کنندگان بود فیلم را نشان دادند. سالن هم تقریبا خلوت بود و من به آپاراتخانه رفتم و وقتی فیلم تمام شد آپاراتچی خیلی از فیلم تعریف کرد. آمدم پایین و دیدم تقریباً هیچ کس از «قرمز» خوشش نیامده. سینمایی‌هایی که داخل سالن بودند برخورد سردی با فیلم داشتند. سیروس الوند، حسن توکل نیا و علی سرتیپی و چند تهیه کننده دیگر هم آنجا بودند. علی سرتیپی که پخش کننده فیلم بود گفت خیلی فیلم خوبی شده، ولی دیگر هیچ کس تعریفی از فیلم نکرد. سیروس الوند یک خسته نباشیدی از دور گفت و رفت و توکل نیا هم همین طور و بقیه حتی یک خسته نباشید هم نگفتند. خسرو امیر صادقی که یکی از سرمایه گذاران فیلم بود و ۱۰ درصد در فیلم سهم داشت با تهیه کننده درگیری لفظی پیدا کرد و می‌گفت فیلم طولانی است و باید کوتاه شود و نمی‌فروشد. سهم من را بدهید.

تماس کیانوش عیاری با هدیه تهرانی

از آنجا آمدم سینما فرهنگ که دومین نمایش فیلم بود. دیدم خیلی شلوغ شده و جوان‌ها از فیلم خوششان آمده. هدیه تهرانی هم آمده بود سینما فرهنگ. بعدا فهمیدم کیانوش عیاری که آن سال جزو داوران جشنواره بود زنگ زده به هدیه تهرانی و گفته فیلمت خوب شده. در فرهنگ منوچهر محمدی را با پسرش که الان کارگردان شده را دیدم. همین طور یدالله صمدی که با خانواده اش آمده بود و سالن فرهنگ قیامت شده بود و از آنجا با فیلم ارتباط برقرار شد و برعکس سینمای تهیه کنندگان، جو کاملا مثبت بود و این اتفاق در همه سینما‌های دیگر تکرار شد. از جمله در سینما قدس که آن سال سینمای مطبوعات بود. روی پله‌های سینما، کامبیز کاهه و مازیار اسلامی را دیدم که هر دو به من تبریک گفتند و از فیلم تعریف کردند. درنشست مطبوعاتی هم فیلم هم با استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی مواجه شد. «قرمز» در چندین رشته نامزد دریافت جایزه شد و برای اولین بار در تاریخ فجر، بازیگر نقش اول مرد و زن یک فیلم برنده سیمرغ شدند؛ محمد رضا فروتن و هدیه تهرانی. آن سال نیکی کریمی هم در «دو زن» خیلی خوب بود و اساسا فیلم میلانی جزو فیلم‌های مهم جشنواره بود.

برچسب ها: قرمز
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
آخرین وضعیت از وخامت حال محمود فرشچیان آخرین وضعیت از وخامت حال محمود فرشچیان
محمود فرشچیان این استاد برجسته اکنون در بیمارستانی در آمریکا بستری است و حال جسمی ایشان وخیم گزارش شده است.
راز مرگ بروس‌لی فاش شد راز مرگ بروس‌لی فاش شد
علت مرگ بروس لی، که در سن ۳۲ سالگی در سال ۱۹۷۳ درگذشت، تا امروز به‌طور رسمی «ضایعه مغزی حاد» ثبت شده است.
جنجال حضور رشید پور در عشق ابدی جنجال حضور رشید پور در عشق ابدی
رضا رشیدپور عکسی با شرکت کنندگان برنامه «عشق ابدی» گرفته که به‌واسطه ابتذال عشق در این برنامه بیشتر از یک عکس یادگاری قضاوت شده است.
صفحه خبر بالای تصاویر