کد خبر: ۳۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

بازار تهران ظرفیت‌های ایمنی لازم را ندارد

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به برخورد جدی با پدیده مذموم رودخانه خواری گفت: پیرو تاکید استاندار محترم تهران مبنی بر شناسایی و رصد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های استان، که در سیل‌ها جان و مال مردم را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد، به منظور برخورد با پدیده مذموم «رودخانه خواری» و به دنبال آن برخورد با عوامل دخیل در این معضل، بازدید‌های کارشناسانه‌ای از سوی اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران انجام شده است.
بازار تهران ظرفیت‌های ایمنی لازم را ندارد

مخاطب ۲۴- «حامد یزدی مهر» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره وضعیت ایمنی شهرستان‌های استان تهران گفت: موقعیت جغرافیایی، چالش‌ها و موارد بحرانی در شهر‌های مختلف استان با یکدیگر متفاوت است از همین رو نمی‌توانیم بگوییم کدام شهرستان وضعیت ایمنی بهتری دارد و کدام شهرستان از وضعیت ایمنی مناسبی برخوردار نیست، اما در خصوص موارد ایمنی، این را می‌توانیم اعلام کنیم که مدیریت بحران بر اساس وظیفه ذاتی خود که «حفظ جان و مال مردم» است هشدار‌هایی را بنا بر مخاطرات موجود، اعلام و به رصد و پایش اقدامات دستگاه‌ها و متولیان می‌پردازد.

به صدا درآمدن زنگ هشدار مدیریت بحران

وی با اشاره به حریق‌هایی که اخیراً در سطح استان رخ داده است، گفت: در این زمینه از به صدا درآمدن زنگ هشدار مدیریت بحران خبر دادیم و گفتیم که صاحبان مشاغل و صنایع و ذی نفعان، در مراکز عمومی، کارخانجات و انبار‌های دپو، نصب تجهیزات اعلام و اطفای حریق و برخورداری از بیمه آتش سوزی را در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین درباره شناسایی ساختمان‌های ناایمن در استان تهران نیز گفت: با توجه به وسعت، جمعیت و قدمت و سایر پارامترها، کلانشهر تهران دارای ساختمان‌های نا ایمنی است که باید نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام شود.

یزدی‌مهر با بیان اینکه رصد و پایش ساختمان‌های بلندمرتبه از نظر ایمنی سازه‌ای کمی زمان‌بر است، ادامه داد: شهرداران در سطح کشور مکلف شده‌اند که ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و در سامانه «منتاک» که توسط وزارت کشور تهیه شده است بارگذاری کنند و این کار در استان تهران انجام شده که ساختمان‌ها را از دو منظر ایمنی سازه‌ای و ایمنی حریق در استان تهران بررسی می‌شوند.

بازار تهران در برخی موارد ظرفیت‌های ایمنی لازم را ندارد که باید تأمین شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که درباره رفع ناایمنی بازار تهران چه اقداماتی انجام شده و چه زمانی را می‌توان مشخص کرد که بازار تهران از یک ایمنی نسبی برخوردار باشد و آیا روند اقدامات در بازار تهران از نظر شما قابل قبول است، گفت: مستحضر هستید که بازار تهران حدود ۱۱۰ هکتار مساحت دارد و ۷۰ هزار واحد نیز در آن مستقر می‌باشند و در حوزه ایمنی نیز این امر به طور جد در حال پیگیری است. باید به این موضوع دقت داشت که این بازار در دوره قاجار بنا شده و در این سال‌ها دچار چالش‌های ایمنی بسیاری بوده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که بازار تهران به طور کلی نا ایمن است، درست‌تر این است که بگوییم در برخی موارد ظرفیت‌های ایمنی لازم را ندارد که باید تأمین شود.

یزدی مهر تاکید کرد: در حوزه ایمنی بازار تهران تأمین تجهیزات برای اطفا حریق احداث ایستگاه آتش نشانی، اصلاح معابر، ایمن‌سازی واحد‌ها و … در دستورکار قرار گرفته و در حال پیگیری است.

برنامه ریزی برای به روزرسانی نقشه خطرپذیری شهر تهران

وی همچنین درباره تهیه نقشه خطرپذیری شهر تهران گفت: نقشه خطرپذیری شهر تهران در سال ۸۵ از سوی جایکای ژاپن اجرا شده و تصمیم بر به روزرسانی این نقشه‌ها است. برنامه ریزی‌ها در این راستا است که این نقشه‌ها برای کل استان تهران به تفکیک هر شهرستان تهیه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه با اشاره به بند پ ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور در خصوص برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح و آمادگی و پاسخ گفت: بر همین اساس و طبق قانون، با توجه به ضرورت مشارکت همه دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲) در تهیه و تدوین برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح و آمادگی و پاسخ طی جلسه‌ای از دستگاه‌ها خواستیم تا با تکیه بر شناخت مخاطرات، آسیب‌پذیری ها، ظرفیت‌ها و راهکار‌های کاهش خطر استان تهران، مستندات مرتبط با حوادث و نقاط ضعف و قوت را احصا و برای تدوین این سند موارد را ارائه کنند.

یزدی مهر خاطرنشان کرد: با داشتن برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح و آمادگی و پاسخ در زمان وقوع بحران‌های احتمالی دستگاه‌ها با بهره گیری از سند آمادگی و پاسخ به هماهنگی بین سازمانی واقف بوده و برای پاسخ مؤثر به حوادث، به انجام وظایف می‌پردازندو طبق آن مخاطرات اولویت‌بندی و با هدف افزایش تاب آوری آسیب پذیری‌های مناطق دسته‌بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه نقشه خطرپذیری به تفکیک تمامی شهرستان‌های استان تهران تهیه می‌شود، گفت: فرمانداران در تهیه این نقشه‌ها نظارت دارند و باید نقشه نهایی را با مشخص کردن انواع خطراتی که قابلیت وقوع آن وجود دارد، به همراه میزان ریسک و احتمال وقوع آن احصا کنند.

برخورد با پدیده مذموم «رودخانه خواری»

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها بر اساس دستور استاندار چه اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: پیرو تاکید استاندار محترم تهران مبنی بر شناسایی و رصد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های استان، که در سیل‌ها جان و مال مردم را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد، به منظور برخورد با پدیده مذموم «رودخانه خواری» و به دنبال آن برخورد با عوامل دخیل در این معضل، بازدید‌های کارشناسانه‌ای از سوی اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران انجام شده است.

یزدی مهر با بیان اینکه در رودخانه‌هایی مثل رودخانه «آه» که سوابق ایجاد سیل دارند، رعایت حریم و بستر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی مبنی بر پیشرفت ساخت بنا‌های غیرمجاز در حریم و بستر این رودخانه توسط اداره کل مدیریت بحران مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار گرفت و صحت آن تأیید شد.

وی در ادامه بر ضرورت نظارت دقیق توسط شهرداری‌ها و مسؤولان مربوطه بر ساخت و ساز‌های غیر مجاز واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها تاکید و عنوان کرد: پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و به موازات آن مقابله با رودخانه خواری نیازمند عزمی جدی در راستای استمرار نظارت‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه این اداره کل رصد و پایش جدی ساخت و ساز‌های غیرمجاز مخصوصاً در حوزه حریم و بستر رودخانه‌های استان را در دستور کار دارد افزود: در این زمینه با توجه به اصل مهم و اساسی مدیریت بحران مبنی بر «حفظ جان و مال مردم» هیچ اغماض و تعارفی وجود نخواهد داشت و به طور قطع دستگاه‌های متخلف شناسایی به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

اجرای طرح «استقبال ایمن مدیریت بحران از بهار» در ایام نوروز

یزدی مهر همچنین درخصوص تمهیدات مدیریت بحران استان تهران در خصوص نوروز و بارش‌های نوروزی و مقابله با خطرات احتمالی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته طرح «استقبال ایمن مدیریت بحران از بهار» از هفته پایان اسفندماه ۱۴۰۲ همزمان با آغاز سفر‌های نوروزی شروع و تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران برای خدمت‌رسانی به مردم عزیز آماده باش خواهند بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران خاطرنشان کرد: اداره کل در طرح «استقبال ایمن مدیریت بحران از بهار» به رصد و پایش تمامی مخاطرات احتمالی طبیعی و جاده‌ای استان خواهد پرداخت و در این راستا مطالبه جدی مدیریت بحران از دستگاه‌ها، فراهم آوری شرایط ایمن مثل لایروبی مسیل‌ها و رودها، بررسی و ایمن‌سازی مسیرها، پل‌ها و تقاطع‌های آب گذر، ایمنی محور‌های مواصلاتی و رصد و پایش شبانه روزی مخاطرات برای سفر‌های نوروزی است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب
اولین بار است که دو انسان در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این دستاورد مهم که محققان استارتاپ REMspace مدعی آن هستند، نشان می‌دهد رؤیای شفاف (Lucid Dream) می‌تواند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را معرفی کند. در این آزمایش جدید، شرکت‌کنندگان در خانه‌های خود خوابیده بودند سپس دستگاهی امواج مغزی و داده‌های پلی‌سومنوگرافی آن‌ها را از راه دور ردیابی کرد. زمانی که سرور دستگاه تشخیص داد اولین شرکت‌کننده وارد وضعیت رؤیای شفاف شده، کلمه تصادفی تولید‌شده با زبان مخصوص Remmyo را از طریق ایرباد برای او در وضعیت خواب ارسال کرد.
۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید! ۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید!
اگر اهل پیروی از رژیم ‌های غذایی سالم باشید، حتما می‌ دانید که مصرف میوه خشک تا چه حد برای سلامتی مفید است. میوه‌های خشک مملو از مواد مغذی سالم هستند و بسیاری از آن‌ ها به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند، از نظر متخصصان تغذیه به ‌عنوان یک ابرغذا در نظر گرفته می‌ شوند. به همین دلیل مصرف این خوراکی در میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان همواره توصیه می‌ شود. در ادامه شما را با 7 راز مهم درمورد مصرف میوه خشک آشنا خواهیم کرد.
هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد
هادی چوپان نتوانست عنوان قهرمانی‌اش در مستر المپیا که دو سال پیش به دست آمد را تکرار کند.
فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴ فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴
هادی چوپان بامداد امروز در مقدماتی مسترالمپیای 2024 مقتدرانه حاضر شد و حالا ساعت 5:00 بامداد روز یکشنبه 22 مهر برای کسب قهرمانی مستر المپیا در فینال رقابت می‌کند.
رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟ رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟
رافائل نادال اعلام کرد که رسما بازنشسته شده و تنیس برای او به اتمام رسیده است.
کشف ۷ میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران کشف ۷ میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران
رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۳ هزار و ۲۴۹ ثوب البسه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالا‌های کشف شده را ۷ میلیارد تومان برآورد کردند.
۹ پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت ۹ پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت
لفاظی‌ها در تل‌آویو علیه ایران در شرایطی طی روزهای اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته است که مقام‌های این رژیم علاوه بر متحمل شدن ضربات سنگین ازسوی ایران در جریان عملیات «وعده صادق ۲»، در پیشبرد رویکردهای مدنظرشان در عرصه عملیات روانی نیز شکست خورده‌اند.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر