کد خبر: ۳۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳

آغاز یک تاک شوی بین‌المللی

با اضافه شدن بر تعداد شبکه‌های تلویزیونی در دهه هفتاد، آنتن تلویزیون نیاز به خوراک بیشتری برای جذب مخاطب داشت. به همین خاطر برنامه‌سازان قاب کوچک به فکر تولید آثاری متفاوت افتادند تا مخاطبان از طیف‌های مختلف سنی را پای گیرنده بنشانند.
آغاز یک تاک شوی بین‌المللی

مخاطب ۲۴-  رضا رشیدپور- با اضافه شدن بر تعداد شبکه‌های تلویزیونی در دهه هفتاد، آنتن تلویزیون نیاز به خوراک بیشتری برای جذب مخاطب داشت. به همین خاطر برنامه‌سازان قاب کوچک به فکر تولید آثاری متفاوت افتادند تا مخاطبان از طیف‌های مختلف سنی را پای گیرنده بنشانند. به ویژه نسل جوان که سلیقه خاص خود را داشته و خواهان کار‌های جذاب‌تری بودند. به همین خاطر هم تولید برنامه‌های متنوع‌تری در دستور کار مدیران شبکه‌های پنج گانه قرار گرفت که یکی از آن تاک شو بود. برنامه‌هایی گفتگومحور که در آن اجراکننده برنامه روبروی میهمان خود نشسته و سوالاتی را مطرح می‌کرد. چالش برانگیز بودن، ویژگی کلیدی این قبیل آثار بود که جذابیت‌های بسیار برای مخاطبان داشته و آنان را به سمت خود می‌کشاند. مهران مدیری با برنامه ببخشید شما چراغ اول این مسیر را روشن کرده و شیوه تازه‌ای از برنامه‌سازی را در تلویزیون باب کرد که در دهه هشتاد به اوج خود رسید. آن هم با حضور مجریان توانمندی همچون: منوچهر نوذری، فرزاد حسنی، احمد نجفی و رضا رشیدپور که این آخری بیش از بقیه درخشیده و در یک بازه زمانی پانزده ساله جایگاه خود را به عنوان مجری، کارگردان و مغز متفکر تاک شو و هارد تاک حفظ کرد و استمرار بخشید.

او که این روز‌ها با برنامه ساعت صفر به حیطه موردعلاقه خود در برنامه سازی بازگشته و این بار به گفتگو با چهره‌های سرشناسی همچون: ابراهیم تاتلیس و ماهسون نشسته است. با این تفاوت که از قاب کوچک فاصله گرفته و به سمت پلتفرم پخش آنلاین رفته است. (ساعت صفر) که در چند استودیوی مجهز در تهران، کیش، دبی و استانبول تولید شده، یک هارد تاک جذاب و سرگرم کننده به نظر می‌رسد که به جای چهره‌های مشهور ایرانی سراغ چهره‌های محبوب ترکیه رفته و برای جذب مخاطب هدف‌گذاری دقیقی را انجام داده است. برنامه‌ای که پخش آن به شکل هفتگی بوده و به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. حال به بهانه پخش ساعت صفر نگاهی به کارنامه کاری رضا رشیدپور در حیطه اجرا و تولید برنامه‌هایی می‌اندازیم که خود او مرکز ثقل آن‌ها بوده و مخاطب حتی برنامه یاد شده را به نام او می‌شناسد. موضوعی که برای کمتر کسی در عرصه اجرا رخ داده و می‌تواند برگ برنده رشیدپور در مواجهه با مخاطبان ساعت صفر باشد.

بیشتر بخوانید

برنامه‌های تلویزیونی.

مثلث شیشه‌ای

در نیمه دوم دهه هشتاد تولید تاک‌شو‌ها سرعت بیشتری گرفته و شبکه‌های مختلف برای جا نماندن از رقبا به تولید برنامه‌هایی از این دست اقدام می‌کردند. مثلث شیشه‌ای یکی از محبوب‌ترین آن‌ها بود که در سال هشتاد و هفت روی آنتن شبکه تهران رفته و خیلی زود به برنامه‌ای پرتماشاگر تبدیل شد. رشیدپور سی‌ساله که هم سابقه اجرا داشته و هم ایفاگر نقشی کوتاه در بی پولی به کارگردانی حمید نعمت‌الله بود، در مثلث شیشه‌ای از کلیشه‌های آشنا و امتحان پس‌داده برنامه‌های اینچنینی بهره گرفته و در گفتگو‌های خود با میهمان‌های خود به کار گرفته است. او که در مثلث شیشه‌ای از یک گروه نویسندگان قوی و حرفه‌ای برخوردار بود، با اعتماد به نفس روبروی میهمان خویش نشسته و در بیان سوالات خود ظرافت زیادی به کار می‌برد. به این ترتیب که ابتدا اعتماد فرد مقابل را به خود جلب کرده و پس از پایین آوردن گارد وی، با شیبی ملایم به سمت سوالات چالش‌برانگیز می‌رفت. از طرف دیگر با توجه به پایگاه اجتماعی میهمان خود، در کلام و زبان بدن خود تغییرات ظریفی را اعمال می‌کرد که از چشم مخاطبان حرفه‌ای‌تر مثلث شیشه‌ای دور نمی‌ماند. استفاده رشیدپور از لفظ برنامه من نیز تا زمان پخش مثلث شیشه‌ای در تلویزیون کشورمان سابقه نداشته که با توجه به مرکز ثقل برنامه بودن رشیدپور طبیعی به نظر می‌رسید. در عین حال رگه‌هایی از طنز و شوخی هم در اجرای رشیدپور به چشم می‌خورد که در برخی قسمت‌ها به اوج می‌رسید و نمونه درخشان آن را در گفتگویش با فیروز کریمی شاهد بوده‌ایم.
دید در شب

رشیدپور پس از حواشی پیش آمده حول مثلث شیشه‌ای، سراغ بستر اینترنت رفته و دید در شب را از پاییز سال نود و چهار تا پایان همان سال روی تارنمای آپارات برد. برنامه‌ای که کلیت آن شباهت بسیار به مثلث شیشه‌ای داشته و در آن رشیدپور به گفتگو با میهمان‌های خود می‌پرداخت. با این تفاوت که تا حدودی از تاک شو فاصله گرفته و به سمت هارد تاک رفت. در انتخاب میهمان‌ها هم شاهد طیف گسترده‌ای از ورزشکار و بازیگر و خواننده تا مدیران و برخی از سیاستمداران بوده‌ایم که همین امر جذابیت‌های برنامه فوق را بیشتر می‌کرد. علاوه بر این، سوالات هم مقداری صریح‌تر و تندتر بوده که به همان نسبت هم جواب‌های بی‌پرده‌تر را رقم می‌زد. پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، سحر قریشی، حسین پاکدل و رضا کیانیان بخشی از میهمان‌های دید در شب بودند که قسمت‌های مربوط به آن‌ها بسیار دیده شده و در فضای مجازی نیز جنجال‌هایی را به وجود آورد که بیش از هر چیز به نفع برنامه فوق تمام شده و موجبات هر چه بیشتر دیده شدن‌اش را فراهم کرد.

برچسب ها: رضا رشیدپور
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
روایت شب قبل از غرق شدن کشتی تایتانیک از نگاه خدمه کشتی! روایت شب قبل از غرق شدن کشتی تایتانیک از نگاه خدمه کشتی!
داستان تایتانیک همیشه از نگاه مسافران آن روایت می‌شود؛ اما بیایید این بار داستان شب آخر را نه از روی عرشه، بلکه از روی میز شام مرور کنیم.
بازگشت مهران مدیری به تلویزیون با «شیش‌ماهه»؛ آشتی دوباره با سیما در شب یلدا؟ بازگشت مهران مدیری به تلویزیون با «شیش‌ماهه»؛ آشتی دوباره با سیما در شب یلدا؟
پخش تیزر سریال جدید مهران مدیری با عنوان «شیش‌ماهه» گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت او به تلویزیون را تقویت کرده؛ سریالی ۱۷ قسمتی با ترکیبی از بازیگران قدیمی و چهره‌های تازه که احتمال دارد همزمان با شب یلدا یا اوایل دی‌ماه روی آنتن برود.
زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد! زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد!
نمایش زمین بازی تبیین زوال جامعه تئاتر امروز است؛ جماعت تئاتری‌ای که از شهر‌های دیگر به شهر انباشت شده و خودخواه تهران می‌آید تا هنرمند شوند، اما به غیر ازآنکه موی‌اش سپید می‌شود و جامه‌اش سیاه چیزی به دست نمی‌گیرد، خانه‌های اجاره‌ای را باید ترک کرد و رفت پایین و پایین‌تر تا وقتی که فرسودگی آید و حذف ممکن شود!
ببینید: برگزاری انتخابات شورای شهر تهران به شکل تناسبی + توضیحات وزیر کشور ببینید: برگزاری انتخابات شورای شهر تهران به شکل تناسبی + توضیحات وزیر کشور
اسکندر مومنی، وزیر کشور، با تشریح جزئیات برگزاری انتخابات شورای شهر تهران به شیوه تناسبی، گفت: «در نظام تناسبی، تشکل‌ها و احزاب به نسبت آرایی که به دست می‌آورند، کرسی‌های شورا را تصاحب می‌کنند. برای مثال، اگر حزبی ۴۰ درصد آرا را کسب کند، ۴۰ درصد کرسی‌ها به آن اختصاص خواهد یافت.»
نه‌ی بله به مخاطب؛ بله به حذف یک رسانه نه‌ی بله به مخاطب؛ بله به حذف یک رسانه
هفته گذشته اپلیکشن بله بدون هرگونه اخطار قبلی اقدام به حذف کانال پایگاه خبری مخاطب۲۴ از روی پیام رسان بله اقدام نمود، این تصمیم، علاوه بر ایجاد پرسش‌ها و ابهامات جدی برای افکار عمومی، با ادعای همیشگی این پلتفرم‌ها درباره حمایت از رسانه‌های ایرانی در تضاد آشکار قرار دارد.
فیلمبرداری آخرین اثر اصغر فرهادی به پایان رسید فیلمبرداری آخرین اثر اصغر فرهادی به پایان رسید
فیلم‌برداری دهمین اثر اصغر فرهادی با عنوان «داستان‌های موازی» در پاریس به پایان رسید.
برگزیده
زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد! زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد!
نمایش زمین بازی تبیین زوال جامعه تئاتر امروز است؛ جماعت تئاتری‌ای که از شهر‌های دیگر به شهر انباشت شده و خودخواه تهران می‌آید تا هنرمند شوند، اما به غیر ازآنکه موی‌اش سپید می‌شود و جامه‌اش سیاه چیزی به دست نمی‌گیرد، خانه‌های اجاره‌ای را باید ترک کرد و رفت پایین و پایین‌تر تا وقتی که فرسودگی آید و حذف ممکن شود!
شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد
راب راینر، کارگردان سرشناس هالیوود و خالق آثاری ماندگار، چون «وقتی هری سالی را دید»، «میزری» و «عروس شاهزاده»، در ۷۸ سالگی درگذشت؛ پیکر او و همسرش میشل سینگر راینر در منزل‌شان در لس‌آنجلس پیدا شده و پلیس از بررسی پرونده به‌عنوان یک قتل احتمالی خبر داده است.
آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید
در نشست کمیته بین‌دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دهلی نو، هنر سنتی آینه‌کاری ایران به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد و برگ زرینی دیگر به کارنامه فرهنگی کشور افزوده شد.
صفحه خبر بالای تصاویر