کد خبر: ۳۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
همین دو هفته پیش بود که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی از تشدید نظارت‌ها بر بازار کالا‌های اساسی خبر داد.

مخاطب 24- همین دو هفته پیش بود که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی از تشدید نظارت‌ها بر بازار کالا‌های اساسی خبر داد. مسعود امراللهی با اشاره به فرارسیدن ایام پایانی سال وماه مبارک رمضان، وعده برخورد قانونی را با متخلفان این حوزه داد. افزایش قیمت کالا‌های اساسی در آستانه رویداد‌های فصلی، مذهبی و سنتی به رویه تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که بازرسان نهاد‌های نظارتی طی این دوره‌ها، روز‌های شلوغ‌تری را سپری می‌کنند و مسئولان هم در تلاش هستند تا همزمان با افزایش عرضه کالا‌های مهم مرتبط با آن بازار خاص، با تشدید نظارت‌ها، جلوی سوءاستفاده را در بازار بگیرند.
برای خرید دست نگه دارید

در روز‌های اخیر و با نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان و عید نوروز، گزارش‌های میدانی از افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی حکایت دارد؛ به‌طور مثال، شکر در بازار کمیاب شده و قیمت هر کیلوگرم آن به حدود ۴۰هزار تومان رسیده است. خبر‌ها همچنین از افزایش قیمت برنج و حبوبات حکایت دارد. این موضوع موجب شد تا در تماس با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران جویای وضعیت کالا‌های اساسی شویم. رضا کنگری در گفتگو با همشهری با تأیید نوسانی شدن قیمت برخی کالا‌ها تأکید کرد که مردم کمی برای خرید کالا‌هایی مانند شکر و برنج دست نگه‌دارند چراکه همه کالا‌ها به‌وفور در بازار هست و ظرف چند روز آینده قیمت برنج و شکر به رویه سابق بازمی‌گردد.
شکر کمیاب شد؟

بیشتر بخوانید



رضا کنگری درباره دلیل گرانی شکر، گفت: به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید شکر با توجه به نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان و همچنین انتقال توزیع شکر به سامانه بازارگاه، قیمت شکر با نوسانات افزایشی مواجه شد؛ چراکه بستر توزیع شکر در سامانه بازارگاه آماده نبود و به همین دلیل، با توقف توزیع شکر، این کالا کمیاب شد و قیمتش بالا رفت؛ اما با مکاتبات انجام شده و هماهنگی با وزارت جهادکشاورزی، توزیع شکر دوباره به حالت سنتی برگشت که در آن حواله تقسیم می‌کردند و ما آن را توزیع می‌کردیم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: هزار تن شکر به اتحادیه، تخصیص یافته است و به‌زودی توزیع شکر با روال قبل انجام می‌شود و حتی این خبر موجب شد که قیمت هر کیلو شکر در یک روز از ۳۹هزارو۲۰۰تومان به ۳۵هزارو۸۰۰تومان کاهش یابد و با توزیع شکر از سوی اتحادیه به زیرمجموعه‌ها ظرف چند روز آینده، هر کیلو شکر به قیمت مصوب ۲۸هزار تومان برای مصرف‌کننده نهایی بازخواهد گشت.
توزیع مجدد برنج از سوی بنکداری‌ها

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران همچنین به وضعیت بازار برنج هم اشاره کرد و گفت: واردکنندگان را ملزم کرده‌اند که به‌ازای هر دو کیلو واردات برنج، یک کیلو برنج ایرانی بخرند که همین موضوع بر بازار تأثیر گذاشت. همچنین ما توزیع‌کننده برنج جی‌تی‌سی زیرنظر وزارت جهادکشاورزی هستیم، اما در ۲۰روز اخیر به‌دلیل اینکه می‌خواستند آن را به سامانه بازارگاه برده و ثبت و خریدوفروش کنند، توزیع از سوی ما متوقف شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. حالا مجدداً قرار است تا پایان سال توزیع از سوی بنکداران نیز انجام شود که دوباره قیمت‌ها را به حالت اول برمی‌گرداند. به‌گفته کنگری، هر کیلو برنج هندی با قیمت ۳۵هزار تومان و هر کیلو برنج پاکستانی با قیمت ۳۸هزار تومان باید به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد.


او البته به گران شدن قیمت برنج‌های ایرانی به‌خصوص برنج‌های پر محصول هم اشاره کرد و گفت: قیمت برنج ندا از ۴۵هزار تومان به حدود ۵۸ تا ۶۰هزار تومان و برنج هاشمی هم از ۸۰هزار تومان به حدود ۹۸ تا ۱۰۰هزار تومان در بنکداری‌ها رسیده است که با افزایش ۱۵درصدی به مصرف‌کننده نهایی می‌رسند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران همچنین با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت حبوب خارجی، گفت: افزایش تقاضا و درعین‌حال پیش‌بینی برای برخی افزایش هزینه‌ها مانند حقوق و بیمه و مالیات در سال آینده موجب شده است که متأسفانه پیشاپیش شاهد افزایش قیمت برخی اقلام مانند حبوبات خارجی باشیم. وی البته قیمت حبوبات داخلی به‌جز لوبیا سفید را ثابت اعلام کرد و گفت: قیمت این نوع لوبیا به‌دلیل صادرات به عراق حدود ۴۰درصد در طول یک‌ماه افزایش یافته است.
بازار آرام روغن

کنگری وضعیت بازار روغن را با ثبات اعلام کرد و گفت: در این بازار هیچ کاهش و افزایش قیمتی نداشتیم و بازار آرام است. وی تأکید کرد: در حوزه کالا‌هایی مانند شکر، برنج و روغن، قول قطعی می‌دهیم که افزایش قیمتی تا پایان سال نداشته باشیم و از روز‌های آینده با توزیع حواله به واحد‌های صنفی، قیمت‌ها به روال سابق برمی‌گردد.
توزیع حبوب با قیمت مصوب

با توجه به افزایش قیمت حبوبات، شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده است که همزمان با روز‌های پایانی سال و در آستانه‌ماه مبارک رمضان، انواع حبوب با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور توزیع می‌شود.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: کالا‌های اساسی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.