کد خبر: ۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶
نگاهی به فهرست انتخاب نمایندگان؛


رضاخان
تاریخ در رابطه با دوره پهلوی و سبک دموکراسی در آن ایام روایت های جالبی دارد. روایت هایی که نشان می دهد تا چه اندازه روحیه رضاخانی با مجلس و نمایندگان مجلس سازگاری داشته است!

مجله مهر: نحوه انتخاب مجلس فرمایشی در دوران پهلوی یکی از خاطرات پرتکرار تاریخ ایران است و کمتر کسی است که از نحوه شمارش آرای مدرس در زمان رضاخان بی اطلاع باشد. اما در کتاب «تحولات سیاسی ایران» نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی روایتی خواندنی از فهرست رضاخان جهت ارزیابی و انتخاب نمایندگان وابسته در مجلس آمده است.

در این فهرست نامزدهای انتخابات مجلس ملی در سه حوزه «موافق یا مخالف رژیم»، «سن» و «ملاحظات خاص» ارزیابی می شوند. جلوی برخی افراد القابی نظیر احمق، دیوانه، فایده خواه و جاسوس به چشم می خورد!

قیمت نماینده شدن در مشهد چقدر بود؟

در بخشی از این کتاب در رابطه با نحوه انتخاب نمایندگان آمده است: «برای نمونه سرتیپ جان محمد خان دولو در خراسان و مشهد رقمی بین ۱۰ تا ۵۱ هزار لیره از داوطلبان نمایندگی مجلس رشوه دریافت کرد که زمینه انتخاب شدن آنها را فراهم نماید. او از تمامی صندوق های رای در بجنورد فقط یک صندوق را که خود پر کرده بود به مشهد فرستاد. در رشت انتخابات به درگیری انجامید. حکومت با جعل اسامی آرای مورد نظر خود را به صندوق می ریخت. در بلوچستان، کردستان و ... نیز تقلبات گسترده صورت گرفت. ریاست مجلس در ابتدای فعالیت بر عهده سیدمحمد تدین بود. نامبرده از طرفداران قرار داد ۱۹۱۹ بود و با حمایت رضاخان در صعود وی به قدرت مشارکت داشت.»

پاسخ جالب مدرس به تلگراف رضاخان!

در ادامه این کتاب به ماجرای چالش رضاخان با مدرس نیز اشاره شده و در رابطه با سوقصد رضا خان به جان مدرس می نویسد: «مبارزه مدرس با دیکتاتوری پلهوی خشم رضاخان را برانگیخت. لذا در سالروز قتل واعظ قزوینی تروریست های دستگاه های امنیتی پهلوی شهید مدرس را به گلوله بستند. هوشیاری و سرعت عمل مدرس باعث شد علیرغم زخمی شدن، جان سالم از معرکه بدر ببرد. رضا خان برای رفع اتهام از خود طی تلگرافی از حادثه رخ داده برای مدرس اظهار تاسف! نمود. مدرس نیز در پاسخ نوشت به کوری چشم دشمنان زنده ام.»

منبع مهر

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.