کد خبر: ۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
فاضلاب خام انسانی پردیس سال ها است که وارد سد ماملو به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین آب شیرین تهران می شود و سلامت مردم این کلان شهر را به خطر انداخته است.

متأسفانه یک معضل محیط زیستی جدی در پردیس وجود دارد و همچنان شاهد ورود فاضلاب خام انسانی به منابع آب شهر تهران در سد ماملو هستیم.
فاضلاب در منبع آب شیرین مردم تهران ؟!
به گزارش مخاطب۲۴؛عضو سابق شورای شهر پردیس ضمن تأیید ورود فاضلاب انسانی به سد ماملو اظهار کرد: البته پروژه‌های تصفیه فاضلاب در این مناطق در حال ساخت است، اما اکنون هیچ اقدامی در خصوص جلوگیری از ورود این فاضلاب به منابع آبی سد ماملو نشده است هرچند میزان ورود این فاضلاب کاهش داشته، اما به صفر نرسیده است.
محمد قانبیلی با بیان اینکه این امر سلامت مردم شهر تهران را به خطر انداخته است، گفت: کمبود بودجه مهمترین عامل به سرانجام نرسیدن پروژه‌های تصفیه فاضلاب در منطقه است و با توجه به تورم موجود هرچقدر این کار ساخت به تأخیر بیفتد، شاهد کسری بیش از پیش بودجه نیز خواهیم بود.

ورود فاضلاب برخی از فاز‌های مسکن مهر به رودخانه بالا دست سد ماملو

گفته‌های این عضو سابق شورای اسلامی شهر پردیس در کمال تعجب به طور ضمنی در گفتگوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با یکی از رسانه‌ها نیز تأیید شد،

 

محمدرضا بختیاری در این گفتگو اظهار کرده است: فاز هشت، ۹ و ۱۱ و مسکن مهر پردیس مشکلات ورود فاضلاب به رودخانه جاجرود، پشت سد ماملو را داشت که یک تفاهم نامه بین شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شرکت عمران شهر جدید پردیس منعقد شد، طبق آن شرکت آب و فاضلاب استان تهران با راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه پردیس در حال انتقال فاضلاب به تصفیه خانه است که پس از راه افتادن تصفیه خانه فاضلاب فاز‌های هشت و ۹ و ۱۱ فاضلاب به این تصفیه خانه منتقل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ما داریم فاضلاب مسکن مهر پردیس را تصفیه می‌کنیم و فاضلاب فاز‌های ۹، پنج و ۱۱ که بیشترین فاضلاب را داشتند، به تصفیه خانه فاضلاب پردیس منتقل می‌شود، البته بخشی از فاضلاب از مسکن مهر پردیس وارد رودخانه جاجرود می‌شود، اما آن حجم وسیع فاضلاب که قبلاً وارد رودخانه می‌شد و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد در حال حاضر وارد تصفیه خانه فاضلاب پردیس می‌شود، اگر بخواهیم کل فاضلاب جمع شود حتماً باید تصفیه خانه «باغکمش» تکمیل شود چرا که برخی از بلوک‌های مسکن مهر پردیس به تصفیه خانه فاضلاب ما سوار نیست، اما حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از فاضلابی که تا دو الی سه ماه پیش وارد رودخانه جاجرود می‌شد در حال حاضر به تصفیه خانه فاضلاب پردیس منتقل و در آنجا تصفیه می‌شود.

استاندار: منتظر تخصیص اعتبار ویژه در سفر رئیس جمهور هستیم

محسن منصوری استاندار تهران نیز که روز دوشنبه به همراه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به پارک فناوری پردیس آمده بود در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه‌های تصفیه فاضلاب پردیس گفت: درباره به حرکت انداختن روند احداث پروژه‌های تصفیه خانه‌های فاضلاب در منطقه شرق استان تهران در سفر ریاست جمهوری به شهرستان‌های این استان که به زودی انجام خواهد شد یک اعتبار ویژه برای تکمیل پروژه‌های این منطقه در نظر گرفته شده است تا بتواند سرعت بگیرد.

فاضلاب ۱۰ هزار واحد مسکونی در فاز ۸ پردیس به حاشیه رودخانه جاجرود وارد می‌شود

یک عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز که در این خصوص گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: ۸۰ درصد فاضلاب پردیس در فاز‌های ۱۱، ۹، پنج و ۹ قدیم در حال حاضر مدیریت می‌شود و با هزینه بسیار زیاد به طور دائم به تصفیه خانه فاضلاب موجود شهر پردیس منتقل می‌شود.

ابراهیم نظری نیا اضافه کرد: حدود ۱۵ درصد از فاضلاب شهر جدید پردیس یعنی به اندازه ۱۰ هزار واحد ساختمانی در فاز هشت به حاشیه رودخانه جاجرود در روستای «باغکُمش» منتقل می‌شود و در این منطقه در حال ساخت دو عدد لاگون هستیم که این فاضلاب خام وارد مسیل‌های منتهی به سد ماملو رودخانه نشود.

وی این امر را به دلیل تأخیر در آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره دو پردیس دانست و گفت: دلیل تأخیر آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره دو پردیس نیز این است که سازمان محیط زیست کشور حدود هشت سال مانع جانمایی و شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره دو فاضلاب پردیس شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: واقعیت این است، که این پروژه در سال ۹۲ با هزینه‌ای معادل ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شد، اما الان در سال ۹۹ و پس از هفت سال تلاش برای دریافت موافقت محیط زیست، اکنون اجرای این پروژه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که حدود هشت برابر شده است.

نظری نیا گفت: در این تأخیر تنها دولت و مردم متضرر شدند چرا که نتوانستیم پروژه را در زمان مناسب اجرا کنیم و بخشی از فاضلاب وارد محیط شد و هزینه‌های دولت و مردم برای اجرای پروژه فاضلاب نیز هشت برابر شد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: همه دستگاه‌هایی که موجب شدند پروژه مذکور با تأخیر شروع به کار کند ضربه بزرگی به محیط زیست کشور و منابع دولتی وارد کردند.

تصفیه خانه فعلی فاضلاب ظرفیت پذیرش ۲۰ الی ۲۵ درصد فاضلاب تولیدی را دارد

اظهارات این عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس در حالی است که رئیس اداره محیط زیست پردیس بحث فاضلاب را به عنوان یک چالش محیط زیستی این شهرستان دانست و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فاضلاب دو متولی دارد یکی آبفای جنوب شرق استان تهران و دیگری شرکت عمران پردیس به عنوان متولی مطرح هستند که در این راستا شرکت آبفای جنوب شرق استان تهران با مطالعاتی که انجام داده است تصفیه فاضلاب چند فاز را به موازات یکدیگر پیگیری می‌کند.

عزیز میکائیلی گفت: مجوز‌های لازم مدول یک و دو تصفیه خانه فاضلاب پردیس با پیگیری‌های که دادستانی کل، دادستان پردیس و فرماندار انجام دادند، صادر و به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر پذیرش نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد فاضلاب پردیس را به عهده دارد، بخش دیگر تصفیه فاضلاب نیز بر عهده آبفای شرق استان تهران و تصفیه فاضلاب رودهن و بومهن است، که مجوز‌های زیست محیطی برای این تصفیه خانه صادر شده است، اما این تصفیه خانه علیرغم صدور مجوز‌ها پیشرفت فیزیکی کمی داشته و فقط بحث شبکه گذاری فاضلاب شهری انجام شده است.

وی گفت: در خصوص بحث فاضلاب روستایی نیز هیچ اقدامی در پردیس صورت نگرفته است و فقط شهر‌های سعید آباد و خسرو آباد مطالعات ارزیابی نهایی شده است و مجوز لازم برای آن صادر شده، ولی پیشرفت فیزیکی خاصی صورت نگرفته است.

رئیس اداره محیط زیست پردیس گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهاد نظارتی و حاکمیتی برای تحقق اهداف محیط زیستی شهرستان و حقوق عام همیشه با سیاست‌های کلان و منطقه‌ای شهرستان و استان همسو بوده است، که می‌توان به صدور مجوز و احداث و تأیید مطالعات ارزیابی محیط زیست پروژه‌های ملی و منطقه‌ای نظیر تصفیه خانه فاضلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشاره کرد.

میکائیلی گفت: احداث فاز دو پروژه تصفیه خانه فاضلاب موسوم به «باغکمش» در کوتاه‌ترین زمان و با پیگیری خاص دادستان کل و دادستان پردیس و فرمانداری و با نظر مساعد محیط زیست و طرح در شورای عالی محیط زیست انجام شد.

۷۰ درصد فاضلاب تولیدی پردیس بدون تصفیه به داخل حوزه‌های آبریز وپشت تاج سد ماملو وارد می‌شود

وی گفت: وقتی طرح ایجاد شهر‌های جدید نهایی می‌شود طبیعی است که سرانه‌های عمومی و زیر ساخت‌ها باید در آن پیش‌بینی شود، اعم از تصفیه خانه فاضلاب، سرانه‌های آموزش و فضای بهداشتی و خدمات عمومی و آرامستان دیده شود.

این مسئول محیط زیست پردیس اضافه کرد: در حال حاضر فاضلاب فاز‌های پنج، هشت، ۹ و ۱۱ مسکن مهر به صورت خام که بیش از ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی شهرستان پردیس است، بدون تصفیه به داخل حوزه‌های آبریز و پشت تاج سد ماملو به عنوان تأمین کننده آب شرب کلان شهر تهران و شهر‌های پایین دست منتقل می‌شود.

وی گفت: از تصفیه خانه رودهن و بومهن که متولیان آن آبفای شرق استان تهران است، انتظار می‌رود که به عنوان متولی امر سرعت بیشتری در اجرای پروژه داشته باشند، زیرا چند سال است که مجوز‌های زیست محیطی صادر شده، ولی پیشرفت فیزیکی خاصی مشاهده نشده است و این نیز از مطالبات خاص و مهم شهروندان منطقه است که هم از آب تصفیه شده استفاده کنند و هم مسائل و مشکلات بهداشتی و محیط زیستی منطقه رفع شود.

میکائیلی اضافه کرد: به استناد قانون و با توجه به آئین نامه‌های اجرایی مرتبط با اجرای پروژه‌های عمرانی برای تمام طرح‌های منطقه‌ای و ملی بایستی پیوست زیست محیطی ارائه شود، زیرا اثرات زیست محیطی یک پروژه اگر دیده نشوند، باعث ایجاد چالش‌های متعدد در اکوسیستم انسانی منطقه و اکوسیستم جانوری و آبی منطقه می‌شود و ضرر و خسارات جبران ناپذیر را تحمیل می‌کند.

طبق مطالب بالا آنچه مبرهن است این است که فاضلاب خام انسانی ۱۵ الی ۷۰ درصد ساکنین مسکن مهر پردیس به مسیل‌های منتهی به سد ماملو وارد می‌شود و از آن جایی که این سد تأمین کننده عمده آب شُرب شهر تهران و نیز آب کشاورزی در برخی شهرستان‌های پایین دست، از جمله پاکدشت و دشت ورامین است، حتی یک لحظه تعلل در تعیین تکلیف فاضلاب این منطقه قابل پذیرش نیست و باید هرچه سریع‌تر این معضل رفع شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.