مخاطب24- عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در خصوص تامین اتوبوس برای شهر تهران، گفت: در این رابطه اقدام به خرید مستقیم از تولید کنندگان داخلی کردیم.
وی با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس از تولید کنندگان بسته شد، گفت: این میزان خرید، قطعاً یک رکورد بیسابقه در تاریخ بلدیه است؛ در هیچ دورهای در یک بازده زمانی کوتاه یک ساله شهرداری تهران این امر رخ نداده بود.
محمدخانی گفت: در تمام دو دهه گذشته بخش قابل توجهی از اتوبوسهای شهر تهران با کمک دولت و از طریق سرفصل بهینه سازی مصرف سوخت خریداری شده بدین معنا که ۸۰ درصد هزینه خرید را دولت و ۲۰ درصد آن را شهرداری پرداخت کرده است. وی با بیان اینکه در این دوره شهرداری تهران برای نخستین بار با تولید کنندگان داخل قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کرده و بخشی از این اتوبوسها در حال حاضر به شهرداری تحویل داده شده است، گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که قرارداد شهرداری بیش از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس بود و قرارداد خرید حدود ۳۳۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی به امضا رسیده بود اما به علت بدقولی و بدعهدی یکی از تولیدکنندگان داخلی این رقم کاهش پیدا کرد و ناگزیر شهرداری تهران یکی از قرارداد ها را فسخ کرد و تعداد خرید اتوبوس توسط شهری به تعداد قطعی ۲۵۰۰ کاهش یافت. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تصریح کرد: با وجود این کاهش، خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران یک رکورد بی سابقه است.
وی ادامه داد: شهردار تهران دو قید کیفیت بالا و قیمت مناسب را برای خودروسازان گذاشته است؛ گرچه زمانبندی تحویل این اتوبوس ها نیز موضوع بااهمیتی است. محمدخانی گفت: همچنین در کنار خرید اتوبوس از تولید کنندگان داخلی؛ در دو سفری که شهرداری تهران به چین داشت، قرارداد خرید قطعی ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی را منعقد کردیم که با کمک وزارت صمت و بانک مرکزی، عملیات اجرایی و تأمین مالی آن در حال انجام است.وی افزود: به بیان دیگر به همان میزان که شهرداری تهران از تولید داخل خریداری کرد از خارج از کشور نیز وارد میکنیم و علی رغم جنجال هایی که برخی از مجموعه و مرتبطین با برخی از خودروسازان داخلی ایجاد کردند و برخی از رسانهها نیز به این موضوع پرداخته بودند این موضوع را خدمت مردم عزیزمان اعلام میکنم که شهرداری تهران به هیچ وجه اتوبوس و وسیله حمل و نقل عمومی بیکیفیت را خریداری نخواهد کرد همچنین ما اتوبوس گران قیمت نخواهیم خرید شهرداری تهران زیر بار برخی خودروسازان بدقول نخواهد.محمدخانی بیان کرد:
وقتی میتوان اتوبوسی را با زمانبندی تحویل بسیار نزدیکتر با قیمت مناسبتر و کیفیت بالاتر از خودروساز خارجی تهیه کنیم حتماً این گزینه را در کنار خرید از خودروساز خوش قول با اتوبوسهای با کیفیت و خوش قیمت داخلی فعال میکنیم.وی با اشاره به ۲۵۰۰ اتوبوس خریداری شده از تولید کنندگان داخلی بیان کرد: برخی از شرکتهای معتبر خودروساز که در زمینه ساخت اتوبوس شهری فعال هستند، شهرداری با آنها قرارداد منعقد کرده و این فرایند در حال طی شدن است ماهانه تعدادی از این اتوبوسها تحویل شهرداری تهران میشود.
محمدخانی در خصوص تفاوت قیمت اتوبوسهای داخلی و خارجی اظهار کرد: این موضوع به نوع اتوبوس بستگی دارد برخی از اتوبوسها یک کابین و برخی دیگر دو کابین هستند از طرفی اتوبوسهای برقی و یا بنزینی هم داریم اما به طور کلی میتوان گفت از ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار تفاوت قیمت اتوبوسهای داخلی و خارجی است که در چین به آنها عقد قرارداد کردیم و یا مورد بررسی کارشناسی قرار دادیم.وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این تفاوت قیمت جدی وجود دارد و بدیهی است که مردم به ما این اجازه را نمیدهند که از بودجه شهر و مردم بیش از اندازه هزینه کنیم زمانی که میتوانیم با یک بودجه مشخص ۳ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم چرا باید این بودجه را صرف خرید ۲ اتوبوس کنیم.محمدخانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کیفیت اتوبوسهای خریداری شده داخلی را چگونه ارزیابی میکنید چرا که برخی از اعضای شورای شهر تهران بیان کردند که این اتوبوسها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند؛ گفت: اگر اعضای شورای شهر تهران این موضوع را مطرح کردند من نیز آن را تایید میکنم .
در خصوص تولید کنندگان داخلی یک مسئلهای داریم که نمیخواهیم که این موضوع را خیلی باز کنیم چرا که برخی این تفکر غلط را ایجاد کردند که که شهرداری تهران طرفدار تولید داخل نیست این در حالی است که ما طرفدار تولید با کیفیت داخلی هستیم.وی اظهار کرد: علیزاده رئیس مجموعه اتوبوسرانی شهر تهران صراحتاً بیان کردند که تعدادی از این اتوبوسهایی که از یک تولید کنندگان داخلی تحویل گرفتیم که نمیخواهم اشاره کنم از کدام مسیر تهیه شده است، خراب بوده و در پارکینگ شهرداری تهران باقی مانده و شهرداری مجبور به شکایت قضایی از این شرکت خودروساز داخلی شده است بدین معنا که نه تنها پیگیری شهرداری تهران اثرگذار نبود و این شرکت حاضر به اصلاح اتوبوس تحویلی نیست بلکه شهرداری برای احیای حقوق مردم ناگزیر به شکایت به دستگاه قضایی شده است.