کد خبر: ۳۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
یارانه تشویقی در قالب کالابرگ علاوه بر یارانه نقدی برای مردم واریز می‌شود و از آن تنها می‌توان برای خرید استفاده کرد.

مخاطب 24- کالابرگ همچنان به‌عنوان گزینه‌ای اختیاری در دسترس ۹ دهک درآمدی قرار دارد، اما تنها هفت دهک اول درآمدی مشمول دریافت یارانه تشویقی شناخته می‌شوند. مبلغ یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان است و یارانه خانوار دهک اول تا سوم را به نفری ۶۲۰ هزار تومان و یارانه دهک چهار، پنج، شش و هفت را به نفری ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. پیچیده شد نه؛ بیایید تغییرات جدید یارانه نقدی را با زبانی ساده مرور کنیم بلکه بالاخره متوجه شویم براساس تغییرات تازه اعمال شده، قرار است یارانه نقدی کی به حسابمان واریز شود، چطور از کالابرگ استفاده کنیم و چه کسانی مشمول یارانه تشویقی هستند؟

چه کسانی مشمول یارانه تشویقی هستند؟

یارانه تشویقی در قالب طرح فجرانه و اختصاص اعتبار به کالابرگ هفته گذشته اجرا شد. مدت اجرای طرح فجرانه سه‌ماه است و از ۱۸ بهمن تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند. واریز یارانه نقدی هم از این پس برای دهک اول تا سوم در تاریخ ٢۵ ماه و برای دهک چهارم تا نهم در روز ۳۰ ماه انجام می‌شود.

یارانه تشویقی در قالب کالابرگ علاوه بر یارانه نقدی برای مردم واریز می‌شود و از آن تنها می‌توان برای خرید استفاده کرد. اعتبار یارانه تشویقی در قالب در طرح فجرانه، بین ۱۸ تا ۲۰ هر ماه شارژ می‌شود و سرپرست خانوار در صورت تمایل فرصت دارد تا روز پانزدهم ماه با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز نسبت به خرید ۱۱ قلم کالای مشخص در فهرست کالابرگ اقدام کنند.

یارانه تشویقی قبلا به خانواری تعلق پیدا می‌کرد که عوض برداشت از عابربانک، یارانه نقدی خود را به خرید در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی اختصاص بدهند. سرپرست خانوار دهک چهار تا هفت باید حداقل ۸۰ هزار تومان از یارانه هر عضو را در طرح کالابرگ هزینه می‌کرد، اما در طرح فجرانه شرط استفاده از کالابرگ حذف شده و خانوار می‌تواند ۲۲۰ هزار تومان خرید یارانه اضافی را به خرید ۱۱ قلم کالای اعلام شده اختصاص دهد.

یارانه تشویقی برخلاف تصور، تنها در یک مرحله تخصیص پیدا نمی‌کند و سرپرست خانوار در صورت تمایل می‌تواند آن را طی چند نوبت یا به مرور در فروشگاه‌های متصل به طرح خرج کند.
یارانه تشویقی را می‌توان صرف خرید چه چیزی کرد؟

اعتبار یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی هر عضو خانوار را می‌توان برای خرید ۱۱ قلم خوراکی از جمله مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات هزینه کرد. قیمت روز سبد کامل کالابرگ، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان تخمین زده می‌شود. خانوار دهک اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته، قیمت سال قبل یعنی مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان را می‌پردازد و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز یعنی رقم ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان، از محل اعتبار جدید دولت محاسبه خواهد شد. یارانه خانوار حاضر در دهک درآمدی یک تا سه به‌این تریب عوض ۴۰۰ هزارتومان، به ۶۲۰ هزارتومان خواهد رسید و هر عضور خانوار دهک درآمدی چهار تا هفت، عوض ۳۰۰ هزارتومان، مبلغ ۵۲۰ هزارتومان محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید




اقلام حاضر در سبد کالابرگ، به ازای هر نفر تعریف شده و در صورت استفاده از کالابرگ، اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد، اما دست مردم برای انتخاب و خرید کالا کاملا باز است. به‌طور مثال یک خانوار می‌تواند هر نوع مرغ، حتی مرغ قطعه‌بندی در بسته‌بندی شرکتی خریداری کند یا به‌جای گوشت یخ‌زده که در سبد غذایی ۱۱ قلمی تعریف شده، گوشت گرم بخرد، اما وقتی پای حساب و کتاب جلوی صندوق وسط بیاید، حساب یارانه قیمت گوشت یخ‌زده سال گذشته را مبنا قرار می‌دهد و سرپرست خانوار مابه التفاوت قیمت گوشت یخی و گوشت گرم را از حساب خودش پرداخت خواهد کرد.
کالابرگ به کدام خوراکی تعلق می‌گیرد؟


کالابرگ از ۱۱ قلم کالا تشکیل شده است. سبد کالابرگ برای هر نفر از سه لیتر شیر کم‌چرب، پنیر ۴۰۰ گرمی، ماست کم‌چرب دبه ۲.۵ کیلویی، یک کیلوگرم تخم‌مرغ، یک کیلوگرم گوشت مرغ، بطری ۸۱۰ گرمی روغن مایع، ماکارونی ۷۰۰ گرمی، دو کیلوگرم برنج، یک کیلو قند و شکر و نیم کیلو گوشت تشکیل شده است. قیمت کل سبد کالابرگ ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش دارد که با قیمت حدود ۵۲۰ هزار تومان در دسترس قرار می‌گیرد. سرپرست خانوار هزینه سبد را از حساب یارانه نقدی پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن از یارانه تشویقی محاسبه خواهد شد.

کالابرگ به خانوار چهارنفره اجازه می‌دهد ماهی هشت کیلوگرم برنج بخرد. ۱۲ لیتر شیر، ۱.۵ کیلو پنیر، ۱۰ کیلوگرم ماست، چهار کیلو تخم‌مرغ، چهار کیلو مرغ، حدود سه کیلوگرم روغن مایع، سه کیلو ماکارونی، چهار کیلو قندوشکر و نزدیک دو کیلوگرم گوشت قرمز نیز در سبد کالابرگ خانوار چهارنفره جا می‌گیرد.
کالابرگ در کدام فروشگاه قابل استفاده است؟

کالابرگ الکترونیکی علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل افق کوروش، جانبو، دیلی‌مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه و سوپرمارکت‌های سطح شهر، در چند فروشگاه آنلاین مشهور از جمله دیجی‌کالا و اسنپ مارکت به‌عنوان گزینه اختیاری پیش‌روی مشمولان یارانه نقدی قرار دارد. روی هم‌رفته ۲۱۰ هزار فروشگاه کشور در طرح کالابرگ مشارکت دارند. طبق معمول ممکن است در برخی فروشگاه‌ها موقتا اختلالی در اینترنت یا سامانه‌ها مشاهده کنند.

طرح یارانه تشویقی و اعتبار کالابرگ با استفاده از روش‌های مختلفی قابل نظارت و مدیریت است. سرپرست خانوار می‌تواند کنار اپلیکیشن کاربردی شما روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید، با شماره‌گیری کد دستوری ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع مواردی میزان اعتبار باقیمانده و اعتبار هزینه شده را ببیند.

یارانه تشویقی خیلی‌ها را وسوسه کرده حداقل یک‌بار استفاده از کالابرگ را امتحان کنند. افزایش تعداد تراکنش‌های مربوط به کالابرگ از عدد ۲۵۰ هزار به حدود سه میلیون تراکنش روزانه نشان‌دهنده همین مسئله است.
منبع: فرارو

برچسب ها: کالابرگ
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.