کد خبر: ۳۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۴
روش‌های سرمایه گذاری زیادی در بحران تورم وجود دارد مثل خرید طلای آب شده و سکه، خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بورس و بانک، اما سرمایه‌گذاری آنقدر‌ها هم کار ساده‌ای نیست. یک سرمایه‌گذاری پرسود سرمایه‌گذاری است که بتواند در مقابل تورم ارزش دارایی ما را حفظ کند.

مخاطب 24- اقتصاد کشور ما ایران در سال‌های اخیر دچار بیماری به نام تورم شده است که باعث بروز پدیده سرمایه‌گذاری شده است. طبق تحقیقات صندوق بین‌المللی پول، این تورم، همراه با افزایش کسری بودجه و کاهش ارزش ریال تا سال‌های آتی ادامه دارد و مردم برای ذخیره و حفظ ارزش پولی خود باید آن‌ها را ذخیره و به عبارت درست‌تر سرمایه‌گذاری کنند. روش‌های سرمایه گذاری زیادی در بحران تورم وجود دارد مثل خرید طلای آب شده و سکه، خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بورس و بانک، اما سرمایه‌گذاری آنقدر‌ها هم کار ساده‌ای نیست. یک سرمایه‌گذاری پرسود سرمایه‌گذاری است که بتواند در مقابل تورم ارزش دارایی ما را حفظ کند. برای اینکه بهترین سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشیم باید متناسب با دو متغیر «هدف» و «زمان» برای یک دوره بلندمدت آن را انتخاب کنیم و حتماً ضروری است که بازار‌های سرمایه‌گذاری را متناسب با این متغیر‌ها بررسی کنیم.

صندوق‌های سرمایه گذاری

یک صندوق سرمایه‎گذاری مناسب و ایده آل باید رتبه‌بندی و درجه‌بندی آن دقیق و بالا باشد و این امر با توجه به معیار‌های دیگری مثل عملکرد صندوق، نقدینگی، طول عمر و... صورت می‌گیرد. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید با سطح ریسک‌پذیری متناسب از گروه‌های صندوق‌های در سهام، مختلط و با درآمد ثابت مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

فاکتور‌های مهم در سرمایه گذاری

قبل از شروع سرمایه‌گذاری می‌بایست به موارد زیر توجه کنید.

• ریسک و بازدهی: ریسک و بازدهی با یکدیگر رابطه مثبت دارند، یعنی اینکه هر چه ریسک بیشتر باشد بازدهی نیز بیشتر خواهد شد. اگر به کسب بازدهی بالا علاقمند هستید، از خرید و فروش مستقیم سهام در بورس استفاده کنید.

• نقدشوندگی: هر چه دارایی مالی بتواند زودتر قابلیت به فروش رسیدن پیدا کند، نقدشوندگی آن بیشتر است.

• افق زمانی: با در نظر گرفتن علایق خود به سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا بلندمدت یکی از آن‌ها انتخاب کنید. برخی بازار‌ها مانند بورس امکان کسب سود هم در بازه کوتاه مدت و هم در بازه بلندمدت را دارا هستند.

• روش سرمایه گذاری: از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری، روش سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم است. سرمایه گذاری رشدمحور و ارزش‌محور هم دسته‌بندی دیگری است که بیشتر به سرمایه گذاری در بازار سهام اختصاص دارد و کمتر از آن درباره سایر فرصت‌های سرمایه گذاری استفاده می‌شود.

بهترین راه‌های سرمایه گذاری
امروزه افراد برای حفظ ارزش پول خود به بازار‌های سرمایه گذاری جذب شده و بازار‌های گوناگونی برای سرمایه گذاری وجود دارد. مثل:

۱- سرمایه‌گذاری در طلای آب شده: طلای آب شده به‌عنوان بهترین راه سرمایه‌گذاری در ایران است؛ زیرا زمانی که ارزش پول کم می‌شود و تورم افزایش می‌یابد، قیمت طلای آب شده به دلیل ارزش ثابت آن، افزایش می‌یابد. طلای آب شده فرمی از طلا است که به صورت خام و بدون اجرت معامله می‌شود و به همین دلیل نقدینگی آن بسیار بالا است. برای این کار شما می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید. این سامانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید در بستر یک سامانه معاملاتی آنلاین، خرید و فروش طلای آب شده قرار گرفته و آن را انجام دهید و از این طریق سود کسب کنید.

۲- سرمایه گذاری در سکه: سرمایه گذاری در سکه با خرید یکی از انواع سکه طرح قدیم، جدید، پارسیان یا گرمی انجام می‌شود و افراد در این روش تعدادی سکه را از بانک، طلا فروشی یا صرافی‌ها می‌خرند و پس از گذشت زمان، با افزایش قیمت سکه، آن‌ها را می‌فروشند. نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که در این روش باید مطمئن باشید سکه اصل را خریداری کرده‌اید و از ویژگی‌های انواع سکه برای سرمایه‌گذاری اطلاع داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید




۳- سرمایه گذاری در مسکن: روند حرکت قیمت مسکن این ذهنیت را در سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌است که به هیچ وجه این بازار دچار ضرر نمی‌شود و سودآوری مناسبی را برای سرمایه گذاران خود دارد. هر بازاری دارای نوسانات منفی و مثبت است و قیمت مسکن نیز تحت تاثیر قیمت طلا و ارز داخل کشور و میزان عرضه و تقاضا است. به‌علاوه برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شما به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید. هدف، روش و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، نقش زیادی در نوع سرمایه‌گذاری در خانه و مسکن مد نظرتان دارد.

۴- سرمایه گذاری در بورس: برای این نوع سرمایه‎گذاری باید ابتدا اطلاعات و آموزش‌های لازم را بدانید. برای ورود به بورس حداقل سرمایه ۵ میلیون ریال است که تقریباً سرمایه‌ای متوسط در زمان تورم است؛ در ضمن خرید عرض‌های اولیه به سرمایه کمتری نیاز دارد. شما می‌توانید به روش مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنید و معاملات را خودتان انجام دهید. همچنین می‌توانید به روش غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید.

۵- سرمایه گذاری در ارز و دلار: بازار ارز و دلار طی سال‌های گذشته دارای نوسانات و تحولات بسیاری بوده است. همچنین عوامل مختلفی مثل تنش‌های سیاسی، ورود دلالان به بازار و موارد دیگر تاثیر زیادی بر آن داشته است. اگر می‌خواهید ارز و دلار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، باید کاملاً محافظه کارانه وارد این بازار شوید. بازار ارز و دلار یکی از بازار‌های خوب برای سرمایه‌گذاری است، اما به دلیل تاثیر منفی که در جامعه دارد، توصیه نمی‌شود. چراکه معاملات ارز و دلار باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

۶- سرمایه گذاری در بانک: یکی از ویژگی‌هایی که یک سرمایه‌گذاری در زمان تورم باید داشته‌باشد، این است که بتواند حداقل به اندازه مقدار تورم، سودآوری داشته باشد تا بتواند از ارزش سرمایه محافظت کند. از آن‌جایی‌که مقدار سوددهی بانک‌ها از مقدار تورم کمتر است؛ این سرمایه گذاری در زمان تورم توصیه نمی‌شود. برای سرمایه گذاری در بانک روش‌های مختلفی مثل سپرده کوتاه و بلند مدت و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بانکی وجود دارد و انتخاب هر کدام از آن‌ها به تصمیم فرد برای میزان سود و مدتی که می‌خواهد پول را در اختیار بانک قرار دهد، بستگی دارد.

۷- خودرو: این مورد هم مورد علاقه افراد مختلف برای سرمایه‌گذاری محسوب است. از مزایای خودرو این است که نقدشوندگی آن از بازار مسکن به‌مراتب بیشتر است. از دیگر مزایای خرید خودرو می‌توان به این نکته اشاره کرد که تا زمان فروش خودرو، امکان استفاده شخصی از آن برای شما وجود خواهد داشت.

۸- ارز دیجیتال: امروزه افراد زیادی در زندگی روزمره و در شبکه‌های اجتماعی به این نوع سرمایه‌گذاری می‌پردازند. ارز دیجیتال نوعی ابداع نوین است که در مقابل ارز‌های فیزیکی قرار می‌گیرد. با این که دنیای ارز‌های دیجیتال از قابلیت‌های جذابی برخوردار است، اما هنوز دارای ریسک بسیار بالایی برای سرمایه گذاری است. ارز‌های دیجیتال نوسانات شدید قیمتی را تجربه می‌کنند و حوادث دنیای واقعی مانند وقایع سیاسی، طبیعی یا مسائل اقتصادی، تاثیر بسیار زیادی روی قیمت آن می‌گذارند.

منبع: اقتصاد ۲۴

برچسب ها: سرمایه گذاری
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.