کد خبر: ۳۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ طبق فرمول احتمالی که رئیس کمیته حقوق و دستمزد مجلس ارائه کرده، شامل افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به‌اضافه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شکل ثابت است.

مخاطب 24-  آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد فعلا بحث تعیین مزد منطقه‌ای و ارائه فرمولی خاص برای مشخص شدن حقوق کارگران روی میز قرار دارد. نمایندگان کارگران طبق رسم سال‌های گذشته احتمالا روی چیز‌هایی مثل نرخ تورم و سبد معیشت دست می‌گذارند، اما آنطرف عددی که به‌عنوان میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده مصوب شده، می‌تواند ملاکی برای تعیین حقوق کارگران قلمداد شود و تمام معادلات را عوض کند.

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ قرار است در جلسه پیش‌روی شورای عالی کار برای اولین بار بررسی شود. آنطور که علیرضا میرغفاری، به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته، دوشنبه ۳۰ بهمن ماه جلسه شورای عالی کار با دستور کاراصلاح آیین نامه انتخاب اعضای هیئت و چانه‌زنی‌های اولیه بابت تعیین حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ با مطرح شدن بحث مزد منطقه‌ای روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته. گفته می‌شود مزد سال ۱۴۰۳ مثل سال‌های گذشته بر اساس مزد حداقلی و سراسری تعیین خواهد شد، اما اگر مقرر شود سوای مزد حداقلی، مزد منطقه‌ای نیز مدنظر قرار بگیرد، همه چیز منوط به تصمیم شورای عالی کار است و بدون لحاظ کردن فرمول یا معیار خاص در این زمینه باید بر اساس ساختار چانه‌زنی برای هر منطقه تعیین و تصویب شود. علی‌الحساب چیزی که در خبر‌ها و به‌نقل از مسئولان در رسانه‌ها می‌بینیم فعلا از فرمولی به‌عنوان روش محاسبه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ صحبت شده است.

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ طبق فرمول احتمالی که رئیس کمیته حقوق و دستمزد مجلس ارائه کرده، شامل افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به‌اضافه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شکل ثابت است. فراموش نکنید که همه این حرف‌ها یکجور حدس و گمان از تعیین‌تکلیف بحث افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ است و تا زمان نهایی شدن ماجرا فعلا باید صبر کنیم.
حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ چگونه محاسبه می‌شود؟

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ طبق رسم‌ورسوم سال‌های گذشته در قالب مذاکرات سه‌جانبه و اصطلاحا چانه‌زنی طرف‌های حاضر در جلسه تعیین خواهد شد. یک‌پای کار، نماینده کارگران و طرف دیگر نماینده کارفرمایان قرار دارد و این وسط نماینده دولت نیز هر سال در جلسات تعیین حقوق کارگران حضور دارند.

حقوق کارگران در این جلسات با بحث و جدل‌های زیادی پیرامون مسائلی مثل میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، سبد معیشت کارگری، نرخ تورم و ... تعیین می‌شود و هر کدام از طرفین روی موضع و ادله خودشان پافشاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید




سبد معیشت کارگری که برگ‌برنده نماینده کارگران در جلسه تعیین حقوق آخر سال است، طبق ادعای کانون هماهنگی شورای اسلامی کار در استان تهران چیزی نزدیک ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. متناسب‌سازی میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران مورد دیگری که معمولا در تعیین حقوق کارگران موثر است و فعلا از عدد ۲۰ درصد برای میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده صحبت می‌شود. نرخ تورم عمومی هم عامل دیگری در تعیین عدد حقوق کارگران به‌حساب می‌آید و آمار‌های رسمی فعلا از عدد ۳۸.۵ درصد پرده‌برداری می‌کند.
حقوق کارگران شامل چه مواردی می‌شود؟

حقوق کارگران هر سال براساس جدول ثابت و آیتم‌های مختلفی محاسبه می‌شود. مبنای محاسبه حقوق ماهانه کارگران، مزد روزانه است که این عدد در سال جاری معادل ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان بود که با ضرب‌شدن در عدد ۳۰ به رقم پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان می‌رسد.

حقوق کارگران با این حال شامل آیتم‌ها دیگری می‌شود و در کمترین حالت ممکن، فاکتور‌های دیگری به‌اسم حق مسکن و بن کارگری، به حداقل حقوق کارگران تعلق می‌گیرد. امسال بن کارگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد تا کف حقوق کارگران که برای یک کارگر مجرد و بی‌سابقه تعریف می‌شود، چیزی نزدیک هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد.

حقوق کارگران از طرف دیگر مشمول حق اولاد خواهد شد و همین امسال رقم تعلق‌گرفته به کارگرانی که دو فرزند داشتند، تقریبا دو برابر کارگرانی بوده صاحب یک فرزند بودند.
منبع: فرارو

برچسب ها: حقوق کارگران
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم title
یک نماینده مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: متأسفانه آنچه ما می‌بینیم این است که پشت پرده این قانون سند ۲۰۳۰ است، علیرغم درخواست مکرر ما برای رفع نواقص اما این نواقص رفع نشده است.
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.