به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران : ابر دولتی چندین سال است در دنیا به عنوان یک خدمت اثبات شده برای الکترونیک کردن دولتهای بزرگ استفاده میشود و حتی اگر یک دولت خود به سمت ایجاد بستر رایانش ابری نرود از بخش خصوصی آن استفاده خواهد کرد.
«عیسی زارع پور» در جلسه کمیته نظارت بر اجرای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که با هدف بررسی ارائه خدمات وزارت صمت برگزار شد با اشاره به بند ج تبصره ۷ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این مطلب را بیان کرد و افزود: از سال آینده دستگاههای اجرایی مکلف هستند به «ابر دولت» بپیوندند.
وی ادامه داد: در قانون برنامه سال جاری نیز تا آبان باید همه خدمات دستگاهها به صورت الکترونیکی ارائه میشد و تا پایان آذر باید همه استعلامات به صورت برخط ارائه و تا پایان دی نیز ۲۰ درصد خدمات دستگاهها باید هوشمندسازی میشد.
بنا به این گزارش، در جلسه امروز میثم لطیفی رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز با اشاره به فعالیت سامانه نظرسنجی عملکرد کارکنان دولت گفت: در این سامانه از طریق کد استخدامی و کد ملی، مشخصات کارمندان در این سامانه در سطح استان و شهرستان وجود دارد و از طریق چاپ کیوآرکد امکان نظرسنجی برای ارباب رجوع فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه قرار است این کد در اندازه نصف یک برگه کاغذ برای همه کارکنان چاپ و در محل کار آنها در معرض دید عموم نصب شود، افزود: تاکنون برای ۸۵۰ هزار نفر از کارکنان این کد برقرار شده است و باید برای همه کارکنان دولت این کد صادر شود.
لطیفی با اشاره به پیگیری ادارات استانی و شهرستانی برای انجام این مهم، تصریح کرد: ارباب رجوع با اسکن کد کارمند مورد نظر وارد سامانه می شود و به چهار سوالی که از او پرسیده میشود، پاسخ میگوید و در نتیجه میزان رضایتمندی ثبت شده از مردم از طریق داشبوردهایی در اختیار روسای دستگاهها و در نهایت رییس جمهور قرار دارد و در لحظه میزان رضایتمندی مردم برای هر دستگاه اجرایی قابل رویت است.
معاون رییس جمهوری درباره مواقعی که این بارکد در محل کار هر کارمند نصب نبود، توضیح داد: برای این کار از امروز یک امکان در پیام رسان بله ایجاد شده است تا مردم بتوانند گزارشهای مربوط به عدم نصب این بارکد را به سازمان امور استخدامی و اداری منعکس کنند.
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، سامانه نظرسنجی از کارکنان دولت را بر اساس یکی از رویکردهای دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: بدین ترتیب با کمترین هزینه، ساده و در دسترس نظرات مردم را پیرامون خدماتی که دولت ارائه میکند، ثبت میشود که باید به مرور زمان استفاده از آن فراگیر شود.