کد خبر: ۳۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
هدست اپل ویژن پرو ساعاتی پیش در فروشگاه‌های اپل به صورت رسمی عرضه شد، گزارش ها حاکیست صف‌های طولانی دربرابر فروشگاه‌های اپل تشکیل شده است

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام زمان عرضه‌ی هدست اپل ویژن پرو در ایالات متحده فرا رسیده و این محصول از امروز به‌صورت عمومی قابل دریافت خواهد بود. فروشگاه‌های اپل در سراسر ایالات متحده از ساعت ۸ صبح جمعه به وقت محلی باز شدند تا مشتریان بتوانند خرید خود را انجام دهند.

افرادی که مایل به پرداخت ۳,۴۹۹ دلار برای خرید ویژن پرو نیستند، می‌توانند تا روز یکشنبه با حضور در داخل فروشگاه به‌مدت ۲۵ دقیقه دموی استفاده از هدست را تجربه کنند و با نحوه‌ی کار آن آشنا شوند.

ویژن پرو، اولین هدست واقعیت مجازی اپل، از طریق چشم، حرکات دست و صدای کاربر کنترل می‌شود. خالق آیفون این دستگاه را یک «کامپیوتر فضایی» توصیف کرده است.
 

ویژن پرو در بخش داخلی دو نمایشگر پرنور ۴K از نوع میکرو OLED با نرخ نوسازی ۹۰ تا ۱۰۰ هرتز دارد که قابلیت‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی را به‌نمایش در می‌آورند و دوربین‌های خارجی با فعال‌سازی حالت Pass-Through دست‌یابی به قابلیت‌های واقعیت افزوده را امکان‌پذیر می‌کنند.

چهار دوربین داخلی در ویژن پرو حرکات چشم کاربر را به‌طور کامل رصد می‌کنند تا امکان انتخاب گزینه‌ها از این طریق فراهم شود. ۶ دوربین در فضای بیرونی هدست قرار گرفته‌اند که دید سه‌بعدی کاملی را به کاربر می‌دهند.

اپل از تراشه‌ی هشت هسته‌ای M۲ به‌عنوان پردازنده‌ی اصلی و از تراشه‌ی R۱ برای پردازش اطلاعات دوربین‌ها و حسگر‌ها استفاده می‌کند. هدست اپل از گرافیک داخلی ۱۰ هسته‌ای به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم استفاده می‌کند و فضای ذخیره‌سازی آن از ۲۵۶ گیگابایت تا یک ترابایت متغیر است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، می‌گوید: «دوران کامپیوتر‌های فضایی شروع شده و ویژن پرو پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی مصرفی در عصر حاضر است. رابط کاربری انقلابی و جادویی آن، تجربه‌ی ما را برای برقراری ارتباط، تماشای ویدیو و کاوش در وب دگرگون خواهد کرد.»

 ویژن پرو رسماً عرضه شد

شرکت اپل چندین سال است به روی تولید یک هدست واقعیت مجازی کار می‌کند و بالاخره این محصول در مراسم WWDC ۲۰۲۳ معرفی شد. این محصول ورود شرکت اپل و دنیای فناوری به دوره جدیدی است و قطعا ویژن پرو می‌تواند دید همه افراد به دنیای فناوری را متحول کند. به بیان ساده این محصول تلاش می‌کند تا دنیای فیزیکی را با دنیای مجازی به هم پیوند بزند و شما بتوانید به صورت همزمان در دو دنیا زندگی کنید و به همین جهت هم هدست واقعیت ترکیبی نامیده می‌شود.

طراحی ویژن پرو


در زمینه طراحی اپل همیشه ستودنی بوده است، از ایفون‌ها گرفته تا مک بوک‌های سبک، نازک و زیبا تا آیپد و تقریبا تمامی محصولات این سازنده. اپل ویژن پرو هم طراحی بسیار جذابی دارد و مهم‌تر این که به خوبی روی صورت قرار می‌گیرد تا هیچ فشاری را به‌وجود نیاورد. از طریق یک دایره بزرگ در سمت راست محصول می‌توانید اندازه ویژن پرو را متناسب با سر خود تنظیم کنید.

بدنه کلی این دستگاه آلومینیومی است و بخش روبرویی طبق انتظار از جنس شیشه است. قسمتی که پشت سر شما قرار می‌گیرد هم حالت کشان دارد و تا حد زیادی متریال آن شبیه به بند‌های اپل واچ است. حالت شیشه روبرویی ویژن پرو بسته به محتوای در حال پخش تغییر می‌کند و حالت Eye sight با شفاف کردن این شیشه به دیگر افراد امکان می‌دهد تا با شما ارتباط چشمی برقرار کنند. این قابلیت در واقع مانند transparency در هندزفری‌های نویز کنسلینگ است

به روی بدنه یک دایره چرخان مشابه با اپل واچ دیده می‌شود که به شما کمک می‌کند تا به هوم اسکرین بروید و میزان تغییر محیط اطراف را مشخص کنید. دکمه دیگر موجود به روی اپل ویژن پرو هم به شما کمک می‌کند تا به لطف دوربین‌های در نظر گرفته شده عکس و فیلم به ثبت برسانید. باتری اکسترنال این محصول نیز به حالت سیمی به سمت چپ هدست متصل می‌شود.

نمایشگر

صفحه‌نمایش‌های در نظر گرفته شده برای ویژن پرو از نوع Micro OLED با رزولوشن ۴K هستند. این نمایشگر‌ها ۲۳ میلیون پیکسل دارند تا ریزترین جزئیات هم با وضوح بالا به نمایش دربیایند. افرادی که در مراسم معرفی این محصول توانسته‌اند از آن استفاده کنند ادعا دارند که کیفیت ویژن پرو از همه هدست‌های موجود در بازار بیشتر است و به‌واقع کیفیت بالای این محصول شما را شگفت‌زده می‌کند.

نحوه عملکرد ویژن پرو

ویژن پرو رسماً عرضه شد
اپل در دل این محصول از دو تراشه M۲ و R۱ خود استفاده کرده است. تراشه M۲ پردازش‌های کلی را انجام می‌دهد و R۱ تلاش می‌کند تا با کمترین تأخیر دیتای دریافتی از ۱۲ دوربین، ۵ سنسور و ۶ میکروفون را پردازش کند. این باعث می‌شود تأخیر این محصول تنها ۱۲ میلی‌ثانیه باشد، چیزی حدود ۸ برابر سریع‌تر از پلگ زدن چشم انسان. در کنار این سخت افزار، سیستم عامل اختصاصی اپل ویژن پرو با نام VisionOS دیده می‌شود.

اپل ویژن پرو به روی چشم‌های شما قرار می‌گیرد و به کمک ارگونومی عالی آن به روی سر محکم می‌شود، به طوری که اسپیکر‌های این محصول نزدیک دو گوش شما قرار می‌گیرند تا بهترین تجربه صوتی به‌وجود بیاید. پس از استفاده از اپل ویژن پرو یک صفحه اصلی به عنوان هوم اسکرین پیش روی شما قرار می‌گیرد و شما در عین حال می‌توانید فضای اتاق یا محیط را نیز مشاهده کنید.

شما می‌توانید با چشم‌های خود برنامه‌ها و گزینه‌های مختلف را انتخاب کنید و یا به کمک ژست‌های حرکتی موجود با دست بین برنامه‌ها جابجا شوید. برای مثال شما می‌توانید به سرچ بار بالای صفحه نگاه کرده و سپس با صحبت کردن مفهومی را جستجو کنید. شما می‌توانید با ویژن پرو اپل چندین برنامه را در کنار هم به صورت باز داشته باشید و اندازه آن‌ها را تغییر دهید. همچنین شما امکان خواهید داشت تا این برنامه‌ها را به دلخواه در هر کجای محیط قرار دهید و تسلط کاملی بر آن‌ها داشته باشید.

کاربرد ویژن پرو چیست؟


هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو می‌تواند کاربرد‌های بسیار زیادی داشته باشد و اپل در مراسم خود تلاش کرد تا بخشی از این کاربرد‌ها را به تصویر بکشد. برای مثال شما می‌تواند از این محصول برای کار کردن استفاده کنید. به لطف این هدست می‌توانید میز کار خود را خالی کنید و چندین برنامه را در کنار هم در فضای اتاق داشته باشید. این هدست می‌تواند تصویر مک بوک را دریافت کرده و آن را با ابعادی بسیار بزرگ‌تر و رزولوشن ۴K پیش چشمان شما قرار دهد.

کاربرد دیگر این هدست برای زمانی است که می‌خواهید در یک جلسه کاری شرکت کنید، ولی در عین حال به هر دلیلی نمی‌توانید به صورت فیزیکی در این جلسه حضور داشته باشید. به لطف فیس تایم موجود به روی این محصول می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به واقعیت را به‌دست بیاورید. حین تماس تصویری افراد درون فضای اتاق قرار می‌گیرند و شما صدای هر شخصی را از سویی دریافت می‌کنید که تصویر آن قرار گرفته است. تصویر شما نیز به کمک اسکن سه بعدی و همچنین یادگیری ماشینی به افراد دیگر نمایش داده می‌شود.

کاربرد دیگر ویژن پرو هم می‌تواند سرگرمی باشد، از بازی کردن گرفته تا تماشای محتوا به شکلی نوین و هیجان‌انگیز. شما به لطف فناوری‌های در نظر گرفته شده برای این محصول می‌توانید محتوایی را پخش کرده و محیط اطراف خود را به یک محیط دیگر تغییر دهید. برای مثال شما می‌توانید فیلم جنگ ستارگان را در محیطی فضایی تماشا کنید تا حس و حال بسیار واقعی‌تری داشته باشید. جالب است بدانید که عکس‌های پاناراما ثبت شده با ایفون در این محصول به شکلی بی‌نهایت جذاب نمایش داده می‌شوند و شما با چرخاندن سر خود و تغییر زاویه دید می‌توانید به بخش‌های مختلف تصویر نگاه کنید و تجربه‌ای بسیار واقعی داشته باشید.

شما به کمک دایره چرخان موجود به روی اپل ویژن پرو می‌توانید مشخص کنید که تا چه حد می‌خواهید در محیط اطراف حضور داشته باشید یا درون این محصول غرق شوید. برای مثال شما هنگام پرواز در هوایپما می‌توانید مشخص کنید که کل محیط اطراف از بین برود و در میان طبیعتی ناب به تماشای یک فیلم سینمایی بنشینید. شما همچنین می‌توانید بازی‌های Apple Arcade را به کمک دسته روی این محصول تجربه کنید.

قابلیت‌های دیگر ویژن پرو


اپل ویژن پرو به شما امکان می‌دهد تا در صورت نیاز از لحظه‌های خود به کمک دوربین‌های موجود عکس و ویدئو ضبط کنید و جالب‌تر این که این ویدئو‌ها به صورت سه بعدی به ثبت می‌رسند. شما با هر بار مشاهده این فیلم‌ها می‌توانید باری دیگر تجربه‌ای واقعی از آن لحظه داشته باشید. در بالا اشاره کردیم که این محصول تنها به کمک جابجایی چشم‌ها، دست‌ها و البته صدای شما کار می‌کند و خوشبختانه هیچ نیازی به استفاده از کنترلر وجود ندارد.

این محصول از اسپیکر‌هایی جذاب استفاده می‌کند. این اسپیکر‌ها نزدیک گوش‌های شما قرار می‌گیرند و در حین تماشای محتوا صدایی سه بعدی را به گوش می‌رسانند. در واقع این دستگاه می‌تواند نقشه سه بعدی از فضای اطراف شما ایجاد کند و به گونه‌ای صدا را به گوش شما برساند که احساس کنید صدا دارای سه بعد است.

باتری و امنیت

اپل برای کاهش وزن این هدست واقعیت ترکیبی باتری آن را جدا کرده است. باتری این محصول از طریق یک سیم به سمت چپ هدست متصل می‌شود و می‌تواند تا ۲ ساعت هم دوام بیاورد. اگر این باتری را به شارژ متصل کنید می‌توانید به صورت دائمی از هدست بهره ببرید.

برچسب ها: اپل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.