تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
باستان‌شناسان در مرکز سوئد یک اتاقک سنگی ۵۵۰۰ ساله را کشف کرده‌اند که شامل چندین گور از دوره نوسنگی اولیه است، اما به نظر می‌رسد بسیاری از استخوان‌های بزرگ اسکلت‌ها، از جمله جمجمه‌ها، زمانی که اجساد در آنجا دفن شدند، از محل برداشته شده بودند.

استان‌شناسان با کاوش در سوئد مقبره سنگی چندهزارساله‌ای را به همراه اسکلت‌هایی کشف کردند که بدون جمجمه دفن شده بودند.

«لایو ساینس» در گزارشی نوشت «کارل گوران شوگرن» (Karl-Göran Sjögren)، باستان‌شناس دانشگاه «گوتنبرگ» در سوئد و نویسنده یک مقاله جدید درباره این کشف، در بیانیه‌ای گفت: «این اکتشاف با آنچه معمولاً در گور‌های سنگی می‌بینیم متفاوت است. معمولاً استخوان‌های گمشده در گور، استخوان‌های کوچک‌تری از پا‌ها و دست‌ها هستند.»‌

محققان این فرضیه را مطرح کردند که «فقدان استخوان‌های گم‌شده ممکن است با سنت‌های آن زمان و مکان ارتباط داشته باشد، اما در این مورد نمی‌توان با اطمینان نظر داد. مشخص نیست که آیا این مسأله ربطی به سنت‌های خاکسپاری دارد یا خیر.»

بر اساس مقاله‌ای که در بیست‌ودوم دسامبر در ژورنال «باستان‌شناسی نوسنگی» منتشر شد، این اتاقک سنگی در تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی در روستای «Tiarp» واقع در نزدیکی «فالشوپینگ»، شهری در ۱۱۰ کیلومتری شمال شرقی «یوتبری» کشف شده است.

باستان‌شناسان این اتاقک را هنگام کاوش در یک «دلمن»، نوعی مقبره ماقبل تاریخ ساخته‌شده از چندین سنگ بزرگ، کشف کردند.

هزاران سازه از این شکل، در سراسر اروپا و همچنین در دیگر نقاط جهان کشف شده است. به نظر می‌رسد بسیاری از این سازه‌ها به اواخر دوره نوسنگی، معادل تقریباً ۵۰۰۰ سال پیش، یعنی آخرین مرحله عصر حجر و قبل از اینکه مردم، مس، برنز و سایر فلزات را ذوب کنند و پس از آنکه روش‌های ابتدایی کشاورزی و اهلی کردن حیوانات را به کار گرفتند، تعلق دارد.

باستان‌شناسان می‌گویند که مقبره واقع در این روستای سوئدی در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد (۵۵۰۰ سال) ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین‌ها در این کشور محسوب می‌شود. شواهدی از گور‌های قدیمی‌تر نیز در سوئد وجود دارد، از جمله یک گور که ممکن است تا ۸۰۰۰ سال قدمت داشته باشد.

باستان‌شناسان با کاوش در داخل اتاقک خاکسپاری، استخوان‌های دست و پا، تکه‌هایی از دنده‌ها و دندان‌های حداقل ۱۲ نفر از جمله نوزادان و افراد مسن را کشف کردند، اما تعداد بسیار کمی جمجمه و استخوان‌های بزرگ‌تر مانند استخوان‌های ران و بازو در محل باقی مانده بود.

باستان‌شناسان معتقدند این مقبره از عصر حجر دست‌نخورده باقی مانده است و به نظر می‌رسد استخوان‌های گمشده هنگام دفن اجساد در آنجا یا دفن نشده‌اند یا بلافاصله پس از دفن از محل خارج شده‌اند. هیچ نشانه‌ای از اعمال خشونت روی اجساد دفن‌شده وجود ندارد و محققان نمی‌توانند چگونگی مرگ این افراد را تعیین کنند.

بر همین اساس باستان‌شناسان روند بررسی DNA آن‌ها را آغاز خواهند کرد تا از این طریق احتمال بیمار بودن آن‌ها یا روابط بین کسانی را که در این مقبره دفن شده‌اند شناسایی کنند.

منطقه «فالشوپینگ» به دلیل بسیاری از مقبره‌های دوران نوسنگی شناخته می‌شود که دارای اتاقک‌های سنگی هستند و از طریق گذرگاه‌های باریک قابل دسترسی هستند. اما مقبره‌ای که اخیرا کاوش شده، از سایر مقبره‌ها قدیمی‌تر است.

برچسب ها: مقبره
میزان افزایش نرخ دستمزد کارگران، وزیر کار پاسخ داد + فیلم title
شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است هر سال پیش از شروع سال جدید، حداقل دستمزد کارگران را مشخص و به واحدهای مشمول قانون کار کشور ابلاغ کند تا کارفرمایان بر اساس تصمیمات مربوطه به اجرای حقوق و مزایا بپردازند.
اسامی نماینده های تهران که فعلا در هیچ لیست انتخاباتی قرار نگرفتند title
نکته قابل توجه در فهرست انتخاباتی اصولگرایان برای تهران، پوست‌اندازی شورای ائتلاف در نمایندگان فعلی و جایگزین ساختن چهره‌های جدید بوده است.
وراث متوفیان سهام عدالت؛ سریعتر اقدام کنند title
تمامی خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در ۴ بانک و ۴۴ کارگزاری منتخب به صورت رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.
تیم ملی فوتبال ساحلی مقتدرانه در رده سوم جام جهانی title
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران از ساعت ۱۷:۳۰ امروز در دیدار رده بندی قهرمانی جهان به مصاف بلاروس رفت.
استوری خداحافظی خدابنده لو از مس رفسنجان (عکس) title
محمد خدابنده لو بعد از پیوستن به پرسپولیس، این استوری را برای تشکر از تیم سابقش منتشر کرد.
بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد title
رئیس کل سازمان مالیاتی کشور گفت: در امتداد رویکرد تعاملی و سازنده سازمان امور مالیاتی با شرکای راهبردی خود (فعالان اقتصادی)، بخشودگی تا صددرصدی جرایم مالیاتی تا پایان اسفندماه تمدید خواهد شد.
مشاهده دوباره پلنگ ایرانی در الموت + فیلم title
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین از مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده الموت توسط محیط بانان خبرداد.
نظر دولت درمورد تعطیلی پنجشنبه و جمعه title
​بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت تعطیلی‌های پایان هفته توضیح داد.
آخرین خبر از تعطیلی شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ title
​شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ما بین سه تعطیلی قرار گرفته است و احتمال تعطیلی شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ وجود دارد.
حقوق بازنشستگان باید متناسب با تورم، افزایش پیدا کند title
آصفری: مجلس دولت را موظف کرده است که در برنامه هفتم نسبت به پرداخت بدهی خود به صندوق‌های تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی اقدام کند. به نظر من دیگر راه فراری وجود ندارد.
چند قاب سیاسی از تتلو؛ تصاویری که تتلو را با سیاست گره می‌زند title
توییتر خبرآنلاین به چند قاب سیاسی از تتلو پرداخته و بر آن حاشیه نگاشته است؛ قاب‌هایی که تتلو را به متن سیاست می‌کشاند از خواندن برای خلیج مسلح فارس بر عرشه‌ی ناو جنگی تا دیدار دقیقه نودی با رئیسی در فرودگاه و ...
یک فعال حقوق زنان: بارداری ناشی از تجاوز محارم به یک معضل تبدیل شده title
تنها جایی که قانون‌گذار از سقط حمایت کرده، سقط درمانی است که شرایط خاص خود را دارد. در قانون اعلام شده که اگر جان مادر یا جنین در خطر باشد با نظر کمیسیون پزشکی قانونی مجوز سقط صادر می‌شود. اگر بخواهیم از نظر حمایت قانونی صحبت کنیم، متاسفانه قانونگذار در این مورد کاملا ساکت بوده و در مورد حاملگی ناشی از تجاوز صحبت نکرده است.
ایران زیباست؛ خزان در جنگل «مازیچال» - مازندران title
پاییز هراز رنگ مسیر مازیچال بسیار دیدنی است، اما در صورت بارش باران پیمودن این جاده زیبا بسیار سخت خواهد بود. مازیچال، منطقه جنگلی زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمتان، احساسی وصف‌ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت.