کد خبر: ۳۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

انتظار حمایت جدی‌تر دولت و مجلس و پیش بینی رشد شاخص بورس با اهرم دلار

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام خروج ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها و انتظار حمایت جدی‌تر دولت و مجلس از بورس، پیش بینی رشد تدریجی شاخص کردند.

مخاطب24:سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر مصوبه جدید وزارت نفت بر خروج 3 هزار‌ میلیارد‌ تومان نقدینگی حقیقی ها در گفت و گو با دنیای اقتصاد ضمن انتظار برای ورود جدی‌تر دولت و مجلس جهت حمایت از بورس، رشد تدریجی شاخص را با توجه به روند دلار پیش بینی کردند.

ابراهیم سماوی: در روزهای معاملاتی انتهایی دی ماه ارزش معاملات متاثر از بازارهای رقیب افزایش و شاخص رشد داشت اما این رشد هفته قبل بر اثر دستورالعمل‌ جدید نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها بین یک تا 5‌ درصد تعدیل منفی داد. از سوی دیگر در روزهای گذشته وزیر اقتصاد خبر داد ایران از ذیل بند ‌7  FATF خارج شد. البته این موضوع به‌صورت مستقیم اثر خاصی بر مبادلات ندارد اما ریسک شهرت ایران کاهش پیدا می کند.

همچنان در روزهای آینده باید منتظر تحرکات در بازارهای رقیب بود. با توجه به اینکه شاخص هنوز محدوده 2.1 میلیون واحد را از دست نداده، جای خوش‌ بینی باقی‌مانده و نشان می‌دهد تحلیلگران به این محدوده واکنش نشان می‌دهند.

حسن حسین‌نیا: بازار سرمایه در هفته اخیر کار را با فشار عرضه‌ها شروع کرد که بیشتر به واسطه ریسک سیستماتیک تنش‌های منطقه و دستورالعمل جدید نرخ‌گذاری محصولات پالایشی بود. انتظار می‌رفت با گسترش تنش‌های نظامی به‌صورت نسبی حمایت‌هایی از سوی دولت برای بازار سرمایه صورت گیرد اما چنین اقداماتی را هنوز رخ نداده و باعث بغرنج‌شدن جریان و ترس بیشتر سهامداران شده است.

در چنین شرایطی دستورالعمل جدید که عملا دست‌بردن در سود شرکت‌ها است به عامل ترس سنگین بدل شد. جالب اینکه در فرآیند تصمیم‌گیری وزارت اقتصاد که دائما از لزوم پیش‌بینی‌پذیر‌شدن اقتصاد صحبت می‌کنند، حضور دارد و انتظار می‌رفت این مسئله مورد‌ توجه باشد. شرکت‌های بورسی عملا مورد بازرسی دولت قرار گرفته و هر شرکتی که سوددهی دارد به‌عنوان قلکی برای تامین کسری‌بودجه دولت تبدیل می‌شود و این باعث‌ شد هفته اخیر نیز خروج 3 هزار‌ میلیارد‌ تومان نقدینگی اشخاص حقیقی صورت گیرد.

این موضوع برای بازار سرمایه تبعات سنگینی خواهد داشت و قطعا دولت و صنعت نیز در صورت تداوم خروج نقدینگی از تولید و شرکت‌های تولیدی با معضلی بزرگتر در آینده روبرو خواهند بود. شاخص‌ کل در هفته‌ گذشته حمایت 2.15 میلیون واحدی ‌را از دست داد. حمایت بعدی در محدوده 2.1 میلیون واحد است که البته مستحکم‌تر محسوب می‌شود و امید می رود از دست نرود. انتظار برای ورود جدی‌تر دولت و مجلس جهت حمایت از بازار سهام وجود دارد.

برزو حق‌شناس: در هفته اخیر چند مولفه با هم بورس را تحت‌تاثیر قرار دادند. یکی از این اتفاقات درگیری‌های منطقه‌ای بود. در دنیا ناآرامی و تنش در سیاست خارجی روی بورس اثر می‌گذارد و ایران هم مستثنا نیست اما مولفه بعدی نامه پالایشی‌ها بود. دولت در انتهای دی ماه مصوبه داده کل سود آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اگرچه رقم درشت نیست اما به هر صورت بورس را تحت‌تاثیر قرار داده و می‌ترساند و این طبیعی است.

دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌ها و سهامداران از حد گذشته و خسته‌کننده شده‌ است. از طرفی روند دلار و سکه و بازارهای رقیب طبیعی است. وقتی فشار فروش در بورس بالا می‌رود، سرمایه خارج‌ شده به سمت بازارهای رقیب می‌رود. به‌رغم دست‌اندازی‌های دولت و ... اگر ریسک‌های سیستماتیک تشدید نشود با توجه به روند دلار، بازار سرمایه نیز با تاخیر زمانی این رشد را در پیش خواهد گرفت.

برچسب ها: بورس تهران
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.